Tym razem gracze – po wcześniejszych wizytach w różnych egzotycznych miejscach – odwiedzają Stany Zjednoczone. Akcja Far Cry 5 dzieje się w Montanie, gdzie tak jak w poprzednich częściach serii stajemy do walki z charyzmatycznym i brutalnym antagonistą. Można odnieść wrażenie, że „gdzieś to już było”, lecz gra prócz znanego schematu oferuje bardzo dużo nowości, zdolnych przykuć do ekranu na długie godziny.
Przeczytaj recenzję gry w witrynie Gamezilla.pl
Far Cry 5 – gra, wymagania sprzętowe, miejsce testowe
Po raz pierwszy w historii Far Cry gracz wciela się w postać, którą sam może stworzyć. Wykreowany awatar jest policjantem (bądź policjantką), którego celem na początku gry jest zatrzymanie głównego złego: Josepha Seeda, przywódcę religijnej sekty Bramy Edenu. Jak łatwo się domyślić, grupka kilku policjantów nie ma szans w starciu z szeregami fanatyków broniących swojego guru. Po bardzo dynamicznym początku fabuły lądujemy w samym sercu hrabstwa Hope.
Oprócz rozbudowanego wątku fabularnego, w którym będzie trzeba pokonać również członków rodziny Seeda, gra zapewnia mnóstwo aktywności pobocznych. Jak przystało na typowy sandbox, liczba dodatkowych atrakcji jest przytłaczająca i potrafi skutecznie odciągnąć od głównego wątku. Inną nowością w Far Cry 5 jest to, że nie trzeba już zdobywać wież. Cały teren gry jest dostępny niemal od samego początku.
Jednym z głównym celów gry jest prowadzenie akcji dywersyjnych przeciwko kultowi Bram Edenu. Mapa jest podzielona na trzy obszary kontrolowane przez rodzinę Seedów. Gracz, ukończywszy prolog, ma pełną swobodę wyboru, w które miejsce się udać i jak pokierować fabułą. By pokonać każdego członka rodziny, musi wypełnić pasek oporu, co można osiągnąć na wiele sposobów. Prócz wykonywania misji fabularnych można przejmować posterunki kultu, ratować cywili i zakładników, a także niszczyć mienie należące do sekty, takie jak silosy i pojazdy zaopatrzeniowe.
Niestety, po pewnym czasie w ten schemat może wdać się nuda, gdyż misje są powtarzalne. Z drugiej strony samo podróżowanie po terenie Hope County bywa napakowane akcją aż do absurdu. Co chwila możemy być atakowani przez wyznawców kultu i dzikie zwierzęta.
Podczas walki możemy skorzystać ze wsparcia kierowanej przez sztuczną inteligencję „spluwy do wynajęcia”. Komputerowym postaciom można wydawać proste polecenia; mogą też wskrzeszać gracza przez określony czas.
W grze dostępny jest również edytor map Far Cry Arcade, który może być pewnym remedium na monotonię rozgrywki bądź przedłużeniem gry po ukończeniu jej wątku fabularnego. Gracze tworzą coraz więcej poziomów, które mogą istotnie wydłużyć życie tej produkcji.
Piątka jest oparta na silniku Dunia Engine, który powstał na fundamencie CryEngine jeszcze za czasów Far Cry 2 i jest ciągle rozwijany przez Ubisoft. Oprawa wizualna jest bardzo przyzwoita, a przy tym nie jest szczególnie wymagająca co do sprzętu. Gra jest dobrze zoptymalizowana i powinna działać również na słabszych konfiguracjach.
Far Cry 5 – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja:
- procesor – Intel Core i5-2400 3,1 GHz lub AMD FX-6300 3,5 GHz,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 670 / AMD Radeon R9 270 (min. 2 GB VRAM),
- system operacyjny – Windows 7 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – Intel Core i7-4770 3,4 GHz lub AMD Ryzen 5 1600 3,2 GHz,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290X (min. 4 GB VRAM),
- system operacyjny – Windows 7/8.1/10 64-bitowy.
Najwolniejsza konfiguracja przedstawiona przez Ubisoft umożliwia rozgrywkę w rozdzielczości 720p w niskich ustawieniach jakości grafiki. Konfiguracja zalecana pozwoli zagrać już w 1080p i wysokich ustawieniach jakości przy zachowaniu płynności na poziomie 60 kl./s. Wyzwanie dla obecnego sprzętu komputerowego stanowi jednak tryb 4K. Żeby cieszyć się rozgrywką w rozdzielczości 3840 × 2160, trzeba mieć co najmniej procesor i7-6700 lub 1600X, 16 GB pamięci operacyjnej i kartę graficzną o wydajności przynajmniej modelu GTX 1070 lub RX Vega 56. Taka konfiguracja ma zapewniać, według twórców gry, 30 kl./s w ustawieniach wysokich. Do gry w 4K w 60 kl./s w ustawieniach ultra potrzeba już procesora i7-6700 lub 1700X oraz karty graficznej ze ścisłej czołówki, takiej jak GTX 1080 w konfiguracji SLI lub RX Vega 56 w CrossFireX.
Far Cry 5 – miejsce testowe
Miejsce testowe znajdowało się w obszarze o nazwie Tartak Baronów. Podczas testów nie zaobserwowaliśmy znaczących spadków wydajności ani problemów z wyświetlaniem grafiki. Wydajność sprzętu w wybranym przez nas miejscu dobrze oddaje średnią płynność, jakiej można się spodziewać podczas rozgrywki. Mierzyliśmy średnią i minimalną liczbę klatek na sekundę.
Far Cry 5 – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 391.35 WHQL,
- AMD Crimson ReLive 18.3.4.
Far Cry 5 – jakość grafiki
Wersja przeznaczona na komputery osobiste jest bardzo zbliżona pod względem jakości oprawy graficznej do innych gier Ubisoftu. Wygląda bardzo dobrze. Na wyróżnienie zasługuje gra cieni związana z cyklem dobowym w grze. Oświetlenie wyraźnie zmienia się wraz z porą dnia, co zdecydowanie poprawia wrażenia wizualne, zwłaszcza podczas wschodu i zachodu słońca.
W ustawieniach gry są dostępne cztery tryby ustawień jakości grafiki, od niskich aż do ultra.
Oprawa wizualna jest bardzo dobra nawet w ustawieniach niskich. Mimo że zdecydowanie odstają one od następnych w kolejności średnich, wciąż zapewniają dużą szczegółowość elementów i wysoką jakość oświetlenia. Później różnice pomiędzy predefiniowanymi trybami są mniejsze, lecz nadal wyraźnie widoczne. Dotyczą głównie cieniowania, które w ustawieniach wysokich i ultra jest o wiele bardziej szczegółowe, oraz jakości tekstur elementów tła. Te drugie w każdym kolejnym ustawieniu są wyraźniejsze i ostrzejsze.
Minigaleria
Far Cry 5 – wydajność procesorów
W testach procesorów wykorzystaliśmy kartę graficzną GTX 1080 Ti. Najszybszy okazał się Core i7-8700K, przy czym interesujące jest to, że również wolniejszy układ z rodziny Coffee Lake, Core i3-8350K, radzi sobie bardzo dobrze w porównaniu z innymi CPU. Był szybszy od najszybszego w teście Skylake'a o ponad 4 kl./s. W wynikach wyraźnie zauważalna jest przewaga Inteli nad najnowszymi AMD (których ceny ostatnio spadły). Testowane przez nas procesory Ryzen 5 1600X oraz Ryzen 7 1800X dopiero po podkręceniu wyprzedziły Core i5-6600K, który jest już nie pierwszej młodości. Podczas testów obciążenie procesora z platformy testowej (podkręconego Core i7-6700K) było na poziomie około 50% i nie zmieniało się wyraźnie.
Far Cry 5 – jaka karta do jakich ustawień
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: niskie
Far Cry 5 nawet w niskich ustawieniach jakości obrazu wygląda bardzo przyzwoicie. Niemal wszystkie testowane układy graficzne zapewniają w tej konfiguracji rozgrywkę w ponad 30 kl./s. Niechlubnym wyjątkiem jest tylko GTX 1030. Jest to dosyć zaskakujące, gdyż RX 550, osiągający w wielu naszych testach zbliżoną wydajność, tym razem zapewnia wynik o niemal 10 kl./s lepszy.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: średnie
Włączenie średnich ustawień w rozdzielczości 1080p powoduje zauważalny, choć niezbyt duży, spadek płynności rozgrywki. Radeon R9 390 i szybsze karty zapewniają znacznie powyżej 70 kl./s. Z drugiej strony różnica pomiędzy wspomnianym Radeonem a dwoma następnymi modelami na wykresie, czyli R9 380 i GTX-em 1050 Ti (którego cena jest niewielkim pocieszeniem w dobie szału na kryptowaluty), to około 15 kl./s. Najwolniejszą kartą nadającą się do gry w 30 kl./s wciąż jest RX 550.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: wysokie
Zmiana ustawień jakości grafiki na wysokie nie przynosi większych zmian w kolejności na wykresie. W dalszym ciągu najwolniejszą kartą do gry w 60 kl./s jest Radeon R9 390. Minimum płynności, 30 kl./s, tym razem zapewnia dopiero GTX 1050 (który jest optymalnym wyborem w tanich zestawach). Następny w kolejności RX 550 jest wyraźnie słabszy. GTX 1070 Ti i mocniejsze osiągają bardzo zbliżone wyniki ze względu na obecność wąskiego gardła w postaci procesora.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: ultra
Do gry w 30 kl./s w tych ustawieniach wystarczy GTX 1050. Do gry w 60 kl./s i tym razem niezbędny jest co najmniej Radeon R9 380. Ponownie najwydajniejsze GPU są ograniczane możliwościami procesora.
Rozdzielczość: 2560 × 1440, ustawienia jakości obrazu: ultra
Rasowi gracze spod tagu #pcmasterrace nie zadowalają się jednak rozdzielczością 1080p. Zmiana tejże na 2560 × 1440 pociąga za sobą znaczący wzrost zapotrzebowania na moc obliczeniową GPU. Rozgrywkę w 60 kl./s zapewni dopiero GTX 980 Ti. Warto przy tym zauważyć pewną regularność, z jaką RX Vega 64 pnie się w górę wykresów wraz ze wzrostem rozdzielczości.
Rozdzielczość: 3840 × 2160, ustawienia jakości obrazu: ultra
W rozdzielczości 4K nie ma miejsca dla słabeuszy. Co prawda 30 kl./s powinien zapewnić już GTX 980, co bardzo dobrze świadczy o optymalizacji gry, jednak grę w „4K60” umożliwia wyłącznie GTX 1080 Ti (odważni mogą sprawdzić jego ceny). Pewnym kompromisem może być karta osiągająca 40–45 kl./s, czyli GTX 1070 lub GTX 1070 Ti (sprawdź ceny).
Podsumowanie
Far Cry 5 to bardzo dobra kontynuacja znanego cyklu gier. Mimo że powiela liczne schematy z poprzednich części, przynosi dużo nowości i zmian, które potrafią przykuć do monitora każdego miłośnika sandboksów. Najbardziej zadowoleni na pewno będą „zbieracze”, gdyż Piątka zawiera masę rzeczy do odkrycia i zebrania. Od strony technicznej gra została przygotowana bardzo solidnie. Testowana przez nas wersja PC przez cały okres testów nie sprawiała większych problemów. Można było zauważyć jedynie drobne niedociągnięcia, co jest nieuniknione w tak rozbudowanej produkcji. Jakość oprawy wizualnej stoi na wysokim poziomie i nawet w niższych ustawieniach graficznych można podziwiać zalesione tereny hrabstwa Hope.
Do testów dostarczył: Ubisoft
Cena w dniu publikacji (z VAT): 189 zł