Gry i konsole
Artykuł
Mateusz Ozimek, Środa, 14 marca 2018, 15:02

Final Fantasy XV to kolejna część jednego z najbardziej znanych cykli gier RPG. Początkowo wydana na konsole nowej generacji, po przeszło roku trafia w wersji kompletnej na PC. Czy zdoła zachwycić swoim wyglądem zapalonych pecetowych graczy? Oto nasz test procesorów i kart graficznych w tej grze.

Odnośniki zaszyte w tekście mogą Was przenieść do stron w porównywarce cen poświęconych opisywanym urządzeniom. Możecie się w ten sposób zorientować w obecnej sytuacji rynkowej, a przy okazji wesprzecie nasze działania. Dzięki temu wsparciu będziemy mogli robić dla Was jeszcze więcej testów.

Final Fantasy XV powstawała długo. Pierwsze wzmianki o niej pojawiły się już w 2006 roku. Przez lata została przeprojektowana i w 2013 roku zapowiedziana pod obecnym tytułem. Gracze doskonale wiedzą, że tak długi czas oczekiwania nie wróży nic dobrego, lecz ostatecznie wydana w 2016 roku produkcja została dobrze przyjęta. (Polecamy recenzję konsolowej wersji). Wreszcie gra została wydana również na PC w ulepszonej graficznie postaci, ze wszystkimi dodatkami.

Final Fantasy XV Windows Edition – gra, wymagania sprzętowe, miejsce testowe

Głównym bohaterem Final Fantasy XV jest książę Noctis Lucis Caelum. Pierwsza scena przedstawia jeden z dalszych epizodów, by po chwili przenieść nas do teraźniejszości, kiedy to bliżej poznajemy kompanów naszego bohatera. W grze bowiem dowodzimy czteroosobową drużyną, w której każdy z naszych przyjaciół ma wyrazistą osobowość i specjalne umiejętności. Właściwą rozgrywkę rozpoczynamy w momencie, gdy auto bohaterów, Regalia, ulega awarii. W tych początkowych chwilach można zasmakować sielankowych klimatów i bliżej poznać wirtualny świat. Akcja nabiera tempa w momencie ataku wrogich sił na rodzinne miasto Noctisa. 

FF15

Podczas walki, która w Piętnastce rozgrywa się w czasie rzeczywistym i jest nastawiona na dynamiczną akcję, sterujemy jedynie postacią Noctisa. Można również korzystać z pomocy pozostałych członków drużyny w celu wykonywania kombinacji ataków.

Eksploracja też odbywa się w czasie rzeczywistym, podobnie jak w innych grach z otwartym światem. Duży nacisk położono na podróżowanie samochodem. Podróż może przebiegać w trybie automatycznym, ale można też prowadzić auto samodzielnie.

FF15

Wersja gry na komputery PC ma komplet DLC, wydanych w postaci Season Pass. Zawierał on dodatki: Episode Gladiolus, Episode Prompto i Episode Ignis, w których wcielamy się w postacie z drużyny Noctisa, oraz Comrades, zapewniający rozgrywkę w trybie kooperacji.

Gra jest oparta na silniku Luminous Studio. Wersja pecetowa zapewnia dodatkowe opcje graficzne, m.in. tekstury w rozdzielczości 4K i obsługę techniki HDR10. Oprawa wizualna stoi na bardzo wysokim poziomie i nierzadko potrafi autentycznie zachwycić, co jest, niestety, okupione wysokimi wymaganiami sprzętowymi w co bardziej zaawansowanych graficznie ustawieniach. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że gra zajmuje bardzo dużo miejsca. W przypadku wersji podstawowej do pobrania jest 75 GB danych, a dodatkowe tekstury to dalsze 63 GB, co razem daje aż 138 GB.

Final Fantasy XV Windows Edition – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja:

  • procesor – Intel Core i5-2500 3,3 GHz lub AMD FX-6100 3,3 GHz,
  • pamięć operacyjna – 8 GB,
  • karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 760 2 GB / AMD Radeon R9 280 3 GB,
  • system operacyjny – Windows 7 64-bitowy.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – Intel Core i7-3770 3,4 GHz lub AMD FX-8350 3,4 GHz,
  • pamięć operacyjna – 16 GB,
  • karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 1060 6 GB / AMD Radeon RX 480 8 GB,
  • system operacyjny – Windows 7/8.1/10 64-bitowy.

Według Square Enix najwolniejsza wskazana konfiguracja powinna wystarczyć do rozgrywki w co najmniej 30 kl./s w wysokich ustawieniach jakości. Zalecana konfiguracja powinna zaś umożliwić grę w 60 kl./s. Twórcy gry do zabawy w maksymalnych ustawieniach graficznych w rozdzielczości Full HD zalecają kartę GTX 1070, a do wyższych rozdzielczości wymagane są już najszybsze obecnie układy. W przypadku 2560 × 1440 jest to, niestety jeszcze bardzo drogi GTX 1080, a komfortową grę w 4K, choć dopiero po obniżeniu części ustawień, zapewni jedynie GTX 1080 Ti.

Final Fantasy XV Windows Edition – miejsce testowe


Wydajność mierzyliśmy w okolicy Prairie Outpost. Jest to miejsce, które mocno obciąża GPU ze względu na szczegółowe otoczenie i dużą ilość roślinności. Podczas testów zauważyliśmy, że liczba klatek na sekundę potrafi drastycznie zmieniać się już po niewielkiej zmianie położenia postaci. Wydajność sprzętu w miejscu testowym odpowiada wydajności w co bardziej wymagających momentach, których w grze nie brakuje. Mierzyliśmy średnią i minimalną liczbę klatek na sekundę. Dostępne w grze techniki GameWorks podczas testów wydajności były wyłączone.

Ocena artykułu:
Ocen: 13
Zaloguj się, by móc oceniać
mocu1987 (2018.03.14, 15:30)
Ocena: 25

0%
Gra wygląda przeciętnie a przy ustawieniach Ultra+ WQHD zabiera na start 12GB RAM + 10-11GB vRAM. Zero wytłumaczenia. Nie oceniam na podstawie screenów, gram w nią po prostu i widzę sytuację. Takie Ghost Recon WIldlands zabiera o połowe mniej zasobów a wygląda i oferuje o wiele więcej jeśli chodzi o tereny i jakość grafiki o Assassynie Origins nie zapominając. W Final Fantasy horyzonty są puste/sztuczne(niby otwarty świat ale tylko dla oka, lecz niestety daje słabe tekstury co widac nawet na screenach), zaś we wspomnianych innych produkcjach - są pełne i prawdziwe w detale.
Edytowane przez autora (2018.03.14, 15:38)
hexon06 (2018.03.14, 15:38)
Ocena: -1

0%
Nie zagram, takie gry nie są dla mnie. Mimo wszystko dobrze, że w końcu coś się pojawiło na stronie głównej. Miałem wrażenie, że wszyscy w redakcji wyjechali u was na wakacje, tylko biedny matek został, który banuje gdy ma focha czy zły humor.
Edytowane przez autora (2018.03.14, 15:39)
Volta4K (2018.03.14, 15:41)
Ocena: 14

0%
mocu1987 @ 2018.03.14 15:30  Post: 1132128
Gra wygląda przeciętnie a przy ustawieniach Ultra+ WQHD zabiera na start 12GB RAM + 10-11GB vRAM. Zero wytłumaczenia. Nie oceniam na podstawie screenów, gram w nią po prostu i widzę sytuację. Takie Ghost Recon WIldlands zabiera o połowe mniej zasobów a wygląda i oferuje o wiele więcej jeśli chodzi o tereny i jakość grafiki o Assassynie Origins nie zapominając. W Final Fantasy horyzonty są puste/sztuczne(niby otwarty świat ale tylko dla oka, lecz niestety daje słabe tekstury co widac nawet na screenach), zaś we wspomnianych innych produkcjach - są pełne i prawdziwe w detale.


U mnie w 1080p żarło 17,5GB vram :D (Tesla P40 24 GB GDDR5)
mocu1987 (2018.03.14, 15:42)
Ocena: 9

0%
Volta4K @ 2018.03.14 15:41  Post: 1132134
mocu1987 @ 2018.03.14 15:30  Post: 1132128
Gra wygląda przeciętnie a przy ustawieniach Ultra+ WQHD zabiera na start 12GB RAM + 10-11GB vRAM. Zero wytłumaczenia. Nie oceniam na podstawie screenów, gram w nią po prostu i widzę sytuację. Takie Ghost Recon WIldlands zabiera o połowe mniej zasobów a wygląda i oferuje o wiele więcej jeśli chodzi o tereny i jakość grafiki o Assassynie Origins nie zapominając. W Final Fantasy horyzonty są puste/sztuczne(niby otwarty świat ale tylko dla oka, lecz niestety daje słabe tekstury co widac nawet na screenach), zaś we wspomnianych innych produkcjach - są pełne i prawdziwe w detale.


U mnie w 1080p żarło 17,5GB vram :D (Tesla P40 24 GB GDDR5)

No widzisz, u mnie też wzięłoby więcej gdybym miał :) A że 1080ti ma 11GB to cóż. Rozumiem takie coś gdyby szło równo z jakością produktu a ja widze graficzne cofanie się - nie rozumiem zachwytu taką produkcją pod względem graficznym gdy za nami premiery GRW i AC Origins i mocne porównanie.
Edytowane przez autora (2018.03.14, 15:44)
matekmz (2018.03.14, 15:44)

0%
hexon06 @ 2018.03.14 15:38  Post: 1132132
Nie zagram, takie gry nie są dla mnie. Mimo wszystko dobrze, że w końcu coś się pojawiło na stronie głównej. Miałem wrażenie, że wszyscy w redakcji wyjechali u was na wakacje, tylko biedny matek został, który banuje gdy ma focha czy zły humor.

Banuje, gdy ktoś zasłuży. Do fochów tez mi daleko.
Cieszę się, że test przypadł Ci do gustu ;)
hexon06 (2018.03.14, 15:44)
Ocena: 9

0%
Volta4K @ 2018.03.14 15:41  Post: 1132134
mocu1987 @ 2018.03.14 15:30  Post: 1132128
Gra wygląda przeciętnie a przy ustawieniach Ultra+ WQHD zabiera na start 12GB RAM + 10-11GB vRAM. Zero wytłumaczenia. Nie oceniam na podstawie screenów, gram w nią po prostu i widzę sytuację. Takie Ghost Recon WIldlands zabiera o połowe mniej zasobów a wygląda i oferuje o wiele więcej jeśli chodzi o tereny i jakość grafiki o Assassynie Origins nie zapominając. W Final Fantasy horyzonty są puste/sztuczne(niby otwarty świat ale tylko dla oka, lecz niestety daje słabe tekstury co widac nawet na screenach), zaś we wspomnianych innych produkcjach - są pełne i prawdziwe w detale.


U mnie w 1080p żarło 17,5GB vram :D (Tesla P40 24 GB GDDR5)


Skoro ta gra tyle pobiera vramu to jestem ciekawy wyników na rx vega z włączonym hbcc. Ciekawe czy można spodziewać się jakiegoś wzrostu wydajności, jakby to redakcja sprawdziła byłoby super.

Wyniki kart 1070, 1070ti, 1080 i rx vega 64 są płaskie(ostatni wykres w 4k), bo mają 8gb vramu, 1080 ti ma 11gb i już widać wyższą wydajność. Faktycznie może się okazać, że brak vramu zabija wydajność kart.
Edytowane przez autora (2018.03.14, 15:48)
mocu1987 (2018.03.14, 15:47)
Ocena: 14

0%
hexon06 @ 2018.03.14 15:44  Post: 1132140
Volta4K @ 2018.03.14 15:41  Post: 1132134
(...)


U mnie w 1080p żarło 17,5GB vram :D (Tesla P40 24 GB GDDR5)


Skoro ta gra tyle pobiera vramu to jestem ciekawy wyników na rx vega z włączonym hbcc. Ciekawe czy można spodziewać się jakiegoś wzrostu wydajności, jakby to redakcja sprawdziła byłoby super.


Redakcja nawet nie raczyla w teście poinformowac o ilości zabieranych zasobów. Nie spodziewaj się niczego więcej :)
azgan (2018.03.14, 15:51)
Ocena: 0

0%
Warto dodać że gra ma być dalej rozwijana i otrzyma wsparcie przez cały 2018 rok mowa jest o 4 nowych fabularnych dodatkach które wcześniej nie były planowane.

Głównym celem deweloperów przy nadchodzących dodatkach ma być rozbudowanie niektórych części opowieści. „Poprzez dodatkową zawartość nie tylko badamy dalej bohaterów” - wyjaśnia Hajime Tabata, reżyser gry. „Skupiamy się także na otoczeniu, które jest fundamentem tego świata i bez którego nie możemy odpowiednio oddać stylu życia poszczególnych postaci”.

Na konsolach gra sprzedała się w nakładzie ponad 6.5 milionów egzemplarzy. Ciekawe ile uda się im zarobić na PC?

[4K] Final Fantasy 15: PC Graphics Settings/Upgrades vs Xbox One X!

https://www.youtube.com/watch?v=MWuRlgFpVIQ
Obecnie jedna z ładniejszych gier ale dodatkowe bajery graficzne mają swoje wymagania ;)

Jest to też pierwsza gra na PC która wykorzystuje Luminous Engine - to jest ten sam silnik graficzny do którego wszyscy tak się ślinili po prezentacji TechDemo :E

Luminous Engine TechDemo

https://www.youtube.com/watch?v=UVX0OUO9ptU
Edytowane przez autora (2018.03.14, 15:55)
Zaloguj się, by móc komentować
Artykuły spokrewnione
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane