Odnośniki zaszyte w tekście mogą Was przenieść do stron w porównywarce cen poświęconych opisywanym urządzeniom. Możecie się w ten sposób zorientować w obecnej sytuacji rynkowej, a przy okazji wesprzecie nasze działania. Dzięki temu wsparciu będziemy mogli robić dla Was jeszcze więcej testów.
Final Fantasy XV powstawała długo. Pierwsze wzmianki o niej pojawiły się już w 2006 roku. Przez lata została przeprojektowana i w 2013 roku zapowiedziana pod obecnym tytułem. Gracze doskonale wiedzą, że tak długi czas oczekiwania nie wróży nic dobrego, lecz ostatecznie wydana w 2016 roku produkcja została dobrze przyjęta. (Polecamy recenzję konsolowej wersji). Wreszcie gra została wydana również na PC w ulepszonej graficznie postaci, ze wszystkimi dodatkami.
Final Fantasy XV Windows Edition – gra, wymagania sprzętowe, miejsce testowe
Głównym bohaterem Final Fantasy XV jest książę Noctis Lucis Caelum. Pierwsza scena przedstawia jeden z dalszych epizodów, by po chwili przenieść nas do teraźniejszości, kiedy to bliżej poznajemy kompanów naszego bohatera. W grze bowiem dowodzimy czteroosobową drużyną, w której każdy z naszych przyjaciół ma wyrazistą osobowość i specjalne umiejętności. Właściwą rozgrywkę rozpoczynamy w momencie, gdy auto bohaterów, Regalia, ulega awarii. W tych początkowych chwilach można zasmakować sielankowych klimatów i bliżej poznać wirtualny świat. Akcja nabiera tempa w momencie ataku wrogich sił na rodzinne miasto Noctisa.
Podczas walki, która w Piętnastce rozgrywa się w czasie rzeczywistym i jest nastawiona na dynamiczną akcję, sterujemy jedynie postacią Noctisa. Można również korzystać z pomocy pozostałych członków drużyny w celu wykonywania kombinacji ataków.
Eksploracja też odbywa się w czasie rzeczywistym, podobnie jak w innych grach z otwartym światem. Duży nacisk położono na podróżowanie samochodem. Podróż może przebiegać w trybie automatycznym, ale można też prowadzić auto samodzielnie.
Wersja gry na komputery PC ma komplet DLC, wydanych w postaci Season Pass. Zawierał on dodatki: Episode Gladiolus, Episode Prompto i Episode Ignis, w których wcielamy się w postacie z drużyny Noctisa, oraz Comrades, zapewniający rozgrywkę w trybie kooperacji.
Gra jest oparta na silniku Luminous Studio. Wersja pecetowa zapewnia dodatkowe opcje graficzne, m.in. tekstury w rozdzielczości 4K i obsługę techniki HDR10. Oprawa wizualna stoi na bardzo wysokim poziomie i nierzadko potrafi autentycznie zachwycić, co jest, niestety, okupione wysokimi wymaganiami sprzętowymi w co bardziej zaawansowanych graficznie ustawieniach. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że gra zajmuje bardzo dużo miejsca. W przypadku wersji podstawowej do pobrania jest 75 GB danych, a dodatkowe tekstury to dalsze 63 GB, co razem daje aż 138 GB.
Final Fantasy XV Windows Edition – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja:
- procesor – Intel Core i5-2500 3,3 GHz lub AMD FX-6100 3,3 GHz,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 760 2 GB / AMD Radeon R9 280 3 GB,
- system operacyjny – Windows 7 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – Intel Core i7-3770 3,4 GHz lub AMD FX-8350 3,4 GHz,
- pamięć operacyjna – 16 GB,
- karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 1060 6 GB / AMD Radeon RX 480 8 GB,
- system operacyjny – Windows 7/8.1/10 64-bitowy.
Według Square Enix najwolniejsza wskazana konfiguracja powinna wystarczyć do rozgrywki w co najmniej 30 kl./s w wysokich ustawieniach jakości. Zalecana konfiguracja powinna zaś umożliwić grę w 60 kl./s. Twórcy gry do zabawy w maksymalnych ustawieniach graficznych w rozdzielczości Full HD zalecają kartę GTX 1070, a do wyższych rozdzielczości wymagane są już najszybsze obecnie układy. W przypadku 2560 × 1440 jest to, niestety jeszcze bardzo drogi GTX 1080, a komfortową grę w 4K, choć dopiero po obniżeniu części ustawień, zapewni jedynie GTX 1080 Ti.
Final Fantasy XV Windows Edition – miejsce testowe
Wydajność mierzyliśmy w okolicy Prairie Outpost. Jest to miejsce, które mocno obciąża GPU ze względu na szczegółowe otoczenie i dużą ilość roślinności. Podczas testów zauważyliśmy, że liczba klatek na sekundę potrafi drastycznie zmieniać się już po niewielkiej zmianie położenia postaci. Wydajność sprzętu w miejscu testowym odpowiada wydajności w co bardziej wymagających momentach, których w grze nie brakuje. Mierzyliśmy średnią i minimalną liczbę klatek na sekundę. Dostępne w grze techniki GameWorks podczas testów wydajności były wyłączone.
Final Fantasy XV Windows Edition – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności sprzętu w grze Final Fantasy XV Windows Edition składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 391.01 WHQL,
- AMD Crimson ReLive 18.3.1.
Final Fantasy XV Windows Edition – jakość grafiki
Final Fantasy XV w wersji na komputery osobiste zapewnia bardzo wysoką jakość oprawy graficznej. W porównaniu jakości grafiki wykorzystaliśmy cztery predefiniowane ustawienia, od niskich do najwyższych. W tych trybach dodatkowe efekty graficzne Nvidia GameWorks były wyłączone. Piąte ustawienie w naszym porównaniu było połączeniem najwyższych predefiniowanych ustawień i właśnie GameWorks.
Gra w najniższych ustawieniach jakości wygląda źle. Cienie są bardzo proste, tekstury są niskiej rozdzielczości, obraz sprawia wrażenie zbyt jasnego. Zmiana ustawień na średnie przynosi dużą różnicę. Kolory są cieplejsze i bardziej przyjazne dla oka, poprawia się cieniowanie i pojawia wygładzanie krawędzi. Wysokie ustawienia zapewniają lepszą jakość tekstur i wyraźniejsze działanie techniki ambient occlusion. Gra już w tych ustawieniach wygląda bardzo dobrze. Różnice między ustawieniem wysokim a najwyższym nie są już tak wyraźne, lecz można zauważyć jeszcze lepsze cieniowane i dokładniejsze tekstury nawet w niewielkich elementach otoczenia.
Biblioteki Nvidia GameWorks zapewniają jeszcze lepsze wrażenia wizualne. W ich skład wchodzą techniki: Turf Effects, HairWorks, Voxel Ambient Occlusion, ShadowWorks oraz Flow. Niestety, ich użycie jest okupione spadkiem płynności gry, więc należy je odpowiednio dobrać do sprzętu.
Biblioteka Turf Effects zajmuje się symulacją i renderowaniem trawy, tak żeby źdźbła zachowywały się realistycznie, a rzucane przez nie cienie były bardziej naturalne.
Wyraźną zmianę jakości obrazu zapewnia też Voxel Ambient Occlusion (VXAO). Poprawia ona jakość cieniowania przez „wokselizację” sceny, co pozwala zebrać informacje o świetle w danej scenie z większego obszaru wokół gracza. Dzięki tej technice uwzględniane przy obliczaniu cieni są również obiekty, które nie są widoczne dla gracza, a nawet te, które znajdują się za nim.
Sprawdziliśmy również na przykładzie kart GTX 1080 Ti oraz Vega 64 wpływ poszczególnych elementów bibliotek GameWorks na liczbę klatek na sekundę.
Okazuje się, że we wszystkich przypadkach najmniej obciążające są biblioteki HairWorks (niemal nie mają wpływu na płynność) oraz ShadowLib. Z kolei TurfEffects i VXAO istotnie wpływają na wydajność karty graficznej, jednak generowane przez nie efekty są wyraźnie widoczne. Włączenie wszystkich efektów powoduje spory spadek liczby klatek na sekundę. Podczas testów biblioteka VXAO nie współpracowała z kartą RX Vega 64 w rozdzielczości 4K.
Minigaleria
Final Fantasy XV Windows Edition – wydajność procesorów
W teście procesorów użyliśmy karty graficznej GeForce GTX 1080 Ti. Final Fantasy XV dosyć mocno wykorzystuje główny procesor komputera. Podczas testów Core i7-6700K był obciążony w okolicach 60%. Gra umie korzystać z dużej liczby rdzeni/wątków, które zapewniają nowoczesne CPU. Widać wyraźną różnicę w wynikach pomiędzy konfiguracją z procesorem czterordzeniowym i czterowątkowym a konfiguracją z procesorem czterordzeniowym i ośmiowątkowym. Użycie układu dwurdzeniowego, takiego jak Core i3-6100, oznacza spore pogorszenie płynności. Najlepszy w teście okazał się sześciordzeniowy Core i7-8700K, który zdecydowanie wyprzedził Ryzena 7 1800X.
Final Fantasy XV Windows Edition – jaka karta do jakich ustawień
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: niskie
W niskich ustawieniach jakości większość testowanych kart pozwala na komfortową rozgrywkę ze średnią płynnością powyżej 50 kl./s. Jedynie najsłabsze konstrukcje, czyli GTX 750 Ti oraz RX 550, wyraźnie odstają od reszty, bo osiągają średnio niewiele ponad 30 kl./s, co jednak wciąż pozwala zagrać, zwłaszcza po obniżeniu rozdzielczości.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: średnie
Średnie ustawienia to już zbyt wysokie progi dla najsłabszych kart w zestawieniu. Komfortową płynność na poziomie 60 kl./s niemal w każdych warunkach zapewnią konstrukcje co najmniej tak szybkie jak GTX 970. Pozostałe karty osiągają średnio 33–40 kl./s, bez spadków poniżej 30 kl./s.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: wysokie
Zmiana ustawień na wysokie sprawia, że wskazane są karty graficzne co najmniej pokroju Radeona RX-a 570, który osiąga powyżej 50 kl./s. Najwolniejszą kartą, jaka zapewnia minimum komfortu, czyli 30 kl./s, jest GTX 1050. W tym zestawieniu wyraźnie dominują karty Nvidii.
Rozdzielczość: 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: najwyższe
Maksymalne prekonfigurowane ustawienia graficzne są wyzwaniem w co bardziej wymagających momentach dla większości testowanych kart. Należy tu jeszcze raz podkreślić to, że przedstawioną na wykresach wydajność w miejscu testowym porównywane karty osiągają w tej grze dość często, szczególnie tam, gdzie otoczenie jest szczegółowe. Ponownie komfortową rozgrywkę zapewniają karty co najmniej klasy RX-a 570. Do gry w 30 kl./s (średnio) potrzeba zaś minimum GTX-a 960 w wersji 4-gigabajtowej. Porównanie tego drugiego z wersją 2-gigabajtową pokazuje, że 4 GB VRAM to niezbędna ilość w tych ustawieniach.
Rozdzielczość: 2560 × 1440, ustawienia jakości obrazu: najwyższe
Zmiana rozdzielczości na 2560 × 1440 sprawia, że RX Vega 64 przesuwa się na wyższą pozycję. Zapewnia on średnio niemal 60 kl./s. Z kolei GTX 980 Ti osiąga płynność na poziomie 50 kl./s. Jedyną przetestowaną w tych ustawieniach kartą, która nie zapewnia średnio nawet 30 kl./s, jest RX 570.
Rozdzielczość: 3840 × 2160, ustawienia jakości obrazu: najwyższe
Rozdzielczość 4K wymaga najszybszych obecnie kart graficznych. W tym trybie widoczna jest wyraźna przewaga GTX-a 1080 Ti. Powyżej 30 kl./s (średnio) zapewniają karty klasy co najmniej GTX-a 1070.
Podsumowanie
Final Fantasy XV Windows Edition została solidnie przygotowana od strony technicznej. Mimo że płynność rozgrywki potrafi się bardzo dynamicznie zmieniać, jakość oprawy graficznej stoi na najwyższym poziomie, szczególnie po włączeniu dodatkowych ustawień GameWorks. Podczas testów gra działała bez zarzutu, bez błędów i anomalii. Potwierdza to tezę, że ci, którzy oczekują od gier dobrego działania od razu po wydaniu, powinni czekać na wersje kompletne (z reguły sprzedawane w przystępnej cenie).
Final Fantasy XV Windows Edition, jako przedstawiciel gatunku japońskich RPG, znajdzie zarówno zagorzałych zwolenników, jak i przeciwników. Naszym zdaniem warto dać jej szansę. Zawsze można przecież podziwiać widoki, tym bardziej że gra obsługuje technikę Ansel.