Call of Duty: World War 2 przyniosła w zeszłym roku powiew świeżości miłośnikom serii, paradoksalnie dzięki temu, że powraca do korzeni i przenosi nas w realia drugiej wojny światowej. Spotkała się z przychylną reakcją graczy, wzbudziła także nasze uznanie.
Gra na najnowszych konsolach Sony i Microsoftu wygląda bardzo dobrze. Zapewnia kilka godzin intensywnej rozgrywki solo i dopracowany tryb wieloosobowy. Wersja dla PlayStation 4 Pro i Xboxa One X jest ulepszona graficznie względem standardowej i pozwala na zabawę w rozdzielczości 4K. Przeanalizowaliśmy wygląd gry na obu tych systemach i sprawdziliśmy, czy występują różnice w jakości grafiki pomiędzy nimi a pecetem.
Call of Duty: WWII – porównanie jakości obrazu
Działanie gry analizowaliśmy w dwóch misjach kampanii jednoosobowej: Twierdza i Operacja Kobra. W obu przypadkach test odbywał się podczas walki z przeciwnikiem, co pozwoliło sprawdzić, czy podczas intensywnej rozgrywki występują spadki płynności animacji. Wyjąwszy walkę w zwarciu gra działa stabilnie i rzadko zdarzają się jej problemy związane z wyświetlaniem obrazu.
Jakość grafiki na obu konsolach jest bardzo zbliżona, chociaż Xbox One X zapewnia wyraźnie lepsze cienie. Bliższe spojrzenie ujawnia też, że konsola Microsoftu wyświetla ostrzejsze tekstury. To zasługa większej mocy obliczeniowej, która pozwala wygenerować więcej szczegółów. Przewaga nad PS4 jest widoczna także w bardziej zaawansowanym cieniowaniu powierzchni, dzięki wykorzystaniu bardziej zaawansowanego temporalnego wygładzania krawędzi i techniki ambient occlusion. Różnice te są bardziej widoczne w misji Operacja Kobra. Jednakże na pierwszy rzut oka różnice pomiędzy obiema konsolami są niezauważalne, zwłaszcza że odległość rysowania obiektów jest taka sama.
Call of Duty: WWII – płynność
Twórcy gry skupili się przede wszystkim na płynności rozgrywki, gdyż na wszelkie sposoby starali się utrzymać na obu konsolach 60 kl./s, nawet za cenę pogorszenia jakości obrazu względem wersji PC w co bardziej intensywnych scenach w postaci dynamicznej zmiany rozdzielczości i jakości efektów graficznych. Często rzuca się to w oczy w trakcie strzelania do wroga, kiedy to znacznie zmniejsza się szczegółowość grafiki w pewnej odległości od niego. To jednak całkowicie zrozumiałe podejście.
Na obu platformach rozdzielczość w grze jest skalowana do 4K dzięki wykorzystaniu renderowania szachownicowego. Wydaje się, że Xbox One X bardziej się zbliża do 4K niż PS4 Pro. Różnice w jakości gry ogólnie są jednak niewielkie, w każdym razie płynność rozgrywki jest niemal taka sama.
Call of Duty: WWII – konsole kontra PC
Dodatkowo porównaliśmy jakość grafiki, którą zapewniają konsole, z możliwościami przykładowego komputera wartego około 4500 zł, wyposażonego między innymi w procesor Intel Core i7-7700K, kartę graficzną GTX 1060 6 GB oraz 16 GB pamięci operacyjnej. Obraz na monitorze podłączonym do PC był generowany w rozdzielczości 4K z wykorzystaniem wysokich ustawień jakości.
Dokładniejsza analiza działania Call of Duty: WWII na komputerach, także w innych rozdzielczościach i ustawieniach grafiki, znajduje się w naszym teście wydajności kart graficznych i procesorów w tej grze.
Okazuje się, że wysokie ustawienia graficzne nie pozwalają utrzymać płynności na stałym poziomie 60 kl./s i niezbędne jest albo obniżenie ustawień do średnich, albo zmniejszenie rozdzielczości do 1440p. PC wyświetla jednak obraz w faktycznej rozdzielczości 4K, a wspomniane sposoby sprawiają, że jakość rozgrywki niezależnie od platformy będzie zbliżona. Posiadacze co lepszych kart graficznych mogą jednak liczyć na znacznie lepszy obraz niż użytkownicy Xboxa One X czy PS4 Pro.
Call of Duty: WWII – podsumowanie
Call of Duty: WWII to solidna, dobrze wyważona produkcja. Może i nie wyróżnia się innowacjami technicznymi, ale przyniosła odświeżenie serii, której w ostatnich latach brakowało pomysłów i która stopniowo traciła na jakości.
Gra wygląda i działa na najnowszych konsolach bardzo dobrze. Przez zdecydowaną większość czasu utrzymuje 60 kl./s, co oznacza bardzo płynną rozgrywkę. Różnice pomiędzy obiema konsolami są pod tym względem niewielkie.
Porównanie z przykładowym zestawem komputerowym pokazuje, że nowe konsole mogą rywalizować z PC pod względem jakości grafiki, zwłaszcza teraz, gdy karty graficzne osiągają bardzo wysokie ceny (m.in. ze względu na popyt ze strony osób „kopiących” kryptowaluty). Należy mieć jednak na uwadze to, że PC generuje obraz w faktycznej rozdzielczości 4K i umożliwia rozbudowę po przeczekaniu kryzysu górniczego. Pytanie tylko, czy ten boom kiedyś się skończy i jak będzie wtedy wyglądał rynek podzespołów komputerowych.
Zamierzamy kontynuować temat poruszony w tym artykule. Będziemy porównywać gry wieloplatformowe, analizować ich działanie na konkretnych urządzeniach i oceniać ustępstwa, na które muszą być gotowi posiadacze konsol. Jeżeli chcecie, żebyśmy omówili jakieś inne zagadnienia związane z konsolami, napiszcie o tym w komentarzach.
Do testów dostarczył: Sledgehammer Games
Cena w dniu publikacji (z VAT): 219 zł