artykuły

Test obudów komputerowych w cenie do 300 złotych

Dobre i tanie obudowy

46
30 marca 2018, 19:00 Piotr Gołąb

Kolink Aviator

Test obudów do 300 złotych

Najtańszy produkt w teście dostarczyła firma Kolink. Wygląd modelu Aviator nie każdemu przypadnie do gustu. Wyraźnie sugeruje, że konstrukcja jest kierowana do graczy. To jednak kwestia mocno indywidualna, dlatego ocenimy tylko jakość wykonania i funkcjonalność. 

Kooling Aviator

Kolink Aviator – dane techniczne:

  • wymiary: 480 mm × 211 mm × 400 mm (W × D × S)
  • waga całkowita: 5 kg
  • materiały: stal SECC/ pleksiglas/ plastik
  • obsługiwane formaty: ATX/ mikro-ATX/ mini-ITX
  • maksymalna wysokość schładzacza CPU: 170 mm
  • maksymalna długość karty graficznej: 370 mm
  • liczba slotów kart rozszerzeń: 7
  • liczba zatok wewnętrznych 3,5/2,5 cala: 3/1
  • liczba zatok zewnętrznych 5,25 cala: 2
  • panel przedni I/O: 2 × USB 3.0/ 1 × USB 2.0/ gniazda słuchawkowe i mikrofonowe/ kontroler prędkości obrotowej (dwustopniowy)/ czytnik kart SD
  • filtry przeciwkurzowe: góra/zasilacz.

Opcje wentylatorów:

  • przód – 2 × 120 mm (2 × 120 mm w fabrycznej konfiguracji)
  • tył – 1 × 120 mm (1 × 120 mm w fabrycznej konfiguracji)
  • góra – 2 × 120 mm.

Opcje montażu chłodnic i zestawów AiO:

  • 240 mm u góry albo z przodu
  • 120 mm u góry albo z przodu.

Opcje wentylatorów:

  • przód – 2 × 120 mm (2 × 120 mm w fabrycznej konfiguracji)
  • tył – 1 × 120 mm (1 × 120 mm w fabrycznej konfiguracji)
  • góra: 2 × 120 mm.

Opcje montażu chłodnic i zestawów AiO

  • góra – 2 × 120 mm
  • tył – 1 × 120 mm.

Wnętrze

Kooling Aviator

Pierwsze wrażenie jest pozytywne. Nie ma żadnej ostrej krawędzi, a taca na płytę główną ma komplet przepustów na przewody. Jest nawet wycięcie do montażu układu chłodzenia procesora. Obudowa pomieści trzy nośniki 3,5-calowe, dwa napędy w formacie 5,25 cala i tylko jeden nośnik 2,5-calowy, co zasługuje na spory minus.

Kooling Aviator

Za tacą płyty głównej można poprowadzić przewody od zasilacza, choć ich ułożenie będzie dużym wyzwaniem ze względu na znikomą liczbę punktów montażowych na opaski zaciskowe. Ponadto taca znajduje się bardzo blisko boku obudowy, więc miejsca na wiązki jest mało. 

Kooling AviatorKooling Aviator

Na przodzie w fabrycznej konfiguracji znajdują się dwa wentylatory 120-milimetrowe z efektownym niebieskim podświetleniem LED. Niestety, większych wentylatorów nie uda się zainstalować, a ponadto zabrakło filtrów przeciwkurzowych.

Z tyłu jest siedem slotów rozszerzeń. Są wyłamywane, ale w zestawie dołączono dwa śledzie do zamocowania z użyciem śrub. Zasilacz można zamontować w dwóch pozycjach: wentylatorem do dołu lub do góry. Na tyle obudowy znajdują się również dwa wyłamywane przepusty na węże od zestawu chłodzenia cieczą.  

Kooling Aviator

Górna ścianka pomieści dwa wentylatory 120-milimetrowe. Otwory znajdują się idealnie pośrodku, więc montaż chłodnicy z zestawu AiO jest bardzo utrudniony. Filtr przeciwkurzowy jest ukryty pod plastikową pokrywą i wykonany z gęstej gąbki, co skutkuje słabą przepuszczalnością powietrza. 

Kooling Aviator

Obudowa spoczywa na czterech plastikowych nóżkach podklejonych gumą, która pozostawia ślady na powierzchni. Na spodzie zamontowano również filtr przeciwkurzowy dla zasilacza, ale żeby go wyjąć i wyczyścić, trzeba się wykazać dużą dozą cierpliwości. 

Wygląd

Kooling Aviator

Panel wejść i wyjść należy do najbardziej rozbudowanych w teście. Udostępnia dwa porty USB 3.0 i jeden USB 2.0, wejście i wyjście audio, czytnik kart SD oraz prosty kontroler dwóch wentylatorów. Funkcjonalność kontrolera ogranicza się, niestety, do ich włączania i wyłączania.

Kooling Aviator

Kooling Aviator

Ściągany przód obudowy jest w całości wykonany z plastiku słabej jakości. Na zdjęciach wygląda on znacznie lepiej niż w rzeczywistości. Przedni panel otwiera się w połowie, co pozwala zainstalować we wnęce dwa napędy w standardzie 5,25 cala. Drzwiczki z cienkiego kawałka tworzywa sztucznego otwierają się tylko w jedną stronę.

Kooling Aviator

Panele boczne zrobiono z cienkiej blachy. Mają wytłoczenia, tak żeby pomieściły przewody od zasilacza i wysoki układ chłodzenia procesora. Panel po stronie płyty głównej ma duże okno, przez które można zajrzeć do wnętrza. Niestety, zostało przyciemnione na brązowo i w zasadzie nie widać przez nie podzespołów.

Kooling Aviator

Całość złożona

Kooling Aviator

Składanie komputera w obudowie Kolink Aviator jest niczym podróż w czasie do początków minionej dekady. W tamtych latach nie zawsze wszystko do siebie pasowało, przez co było to zadanie niekoniecznie dla początkujących. Już samo włożenie płyty głównej do testowego aviatora było bardzo trudne. Trzeba ją było wsunąć pod odpowiednim kątem, żeby nie zawadzała o wentylator z tyłu i zmieściła się obok koszyka na napędy w standardzie 5,25 cala. Ale gdy już to się uda, dalej będzie prosto, chyba że użytkownik zapomni wcześniej zamontować schładzacz na procesorze. Nie zrobi tego po zamocowaniu płyty głównej, ponieważ wycięcie w tacy jest za małe i nie pokrywa się z położeniem gniazda CPU.

Kooling Aviator

Zarządzanie przewodami potraktowano po macoszemu. Owszem, są wycięcia do poprowadzenia ich za tacę płyty głównej, ale testowa płyta idealnie je zakryła, przez co nie dało się z nich skorzystać. Dodatkowo obudowa zapewnia minimalną ilość miejsca na kable i nie pomaga tu za bardzo nawet wytłoczenie w panelu bocznym.

Kolink Aviator
Zalety
  • Jako jedyna w teście ma czytnik kart SD
Wady
  • wyłamywane zaślepki PCI
  • bardzo słaba jakość plastików
  • Właściwie nie można mówić o jakimkolwiek zarządzaniu przewodami
  • bardzo wysoka temperatura podzespołów
  • Cena
Do testów dostarczył:Kolink
Cena w dniu publikacji (z VAT):ok. 219 zł
7