W Call of Duty: WWII w trakcie fabularnej kampanii śledzimy losy niewielkiego oddziału ze sławnej Pierwszej Dywizji Piechoty (Big Red One). Przygodę rozpoczynamy na najsłynniejszej plaży drugiej wojny światowej, gdzie bierzemy udział w szturmie na niemieckie umocnienia. W dalszej części rozgrywki wspieramy francuski ruch oporu w odbijaniu Paryża z rąk Niemców, by na koniec zdobyć Berlin.
Call of Duty: WWII – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta nadaje się do gry:
- procesor – Intel Core i3-3225 3,3 GHz / AMD Ryzen 5 1400 3,2 GHz,
- karta graficzna – GeForce GTX 1050 2 GB / AMD Radeon HD 7850,
- pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
- nośnik danych – 90 GB,
- system operacyjny – Windows 7/8/10.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – Intel Core i5-2400 3,4 GHz / AMD Ryzen 5 1600X 3,6 GHz,
- karta graficzna – GeForce GTX 1060 6 GB / AMD Radeon RX 470 4 GB,
- pamięć operacyjna (RAM) – 12 GB,
- nośnik danych – 90 GB,
- system operacyjny – Windows 7/8/10.
Wymagania sprzętowe Call of Duty: WWII są zaskakująco niskie. Według producenta do gry w najniższych ustawieniach wystarczy Intel Core i3-3225 lub AMD Ryzen 5 1400. To tanie procesory i można założyć, że większość graczy ma w swoim komputerze co najmniej tak szybki układ. Także zalecane CPU nie są szczególnie szybkie ani drogie. Core i5-2400 ma już 5 lat, a Ryzen 5 1600X jest obecnie najchętniej kupowanym procesorem AMD.
Wymagania co do karty graficznej też są zaskakująco małe. Po pierwsze, musi być wyposażona w 2 GB pamięci wideo. Zalecana karta to GeForce GTX 1060 6 GB lub AMD Radeon RX 470 4 GB. Wzbudzało to obawy o jakość oprawy wizualnej, choć z drugiej strony można było oczekiwać, że stary silnik graficzny będzie doskonale zoptymalizowany.
Miejsce testowe
Wybrane przez nas miejsce testowe znajduje się w misji Operacja Kobra. Należy w nim przebiec od działka przeciwlotniczego do rozbitego samolotu P-47. W tej samej misji jest jeszcze jedno miejsce, które obciąża karty graficzne równie mocno, ale system automatycznego zapisu bardzo utrudnia jego użycie.
Wrażenia potestowe
Poprzednie części serii Call of Duty nie były zbyt przyjemne w testowaniu, na szczęście WWII przynosi miłą odmianę. Gra działała bardzo stabilnie, nie zawieszała się. Jedyną niedogodnością był czas wczytywania miejsca testowego: z nośnika SSD zapis gry ładował się ponad 2 minuty. Współczujemy zatem posiadaczom dysków twardych i konsol paznokci obgryzionych w oczekiwaniu na kolejne etapy.
Call of Duty: WW II – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 388.13 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition 17.11.1.
Call of Duty: WWII – jakość grafiki
Oprawa graficzna w Call of Duty: WWII jest dobra, momentami nawet bardzo dobra.
Do wyboru jest bardzo dużo opcji graficznych; zmienić można prawie wszystko. Studio Sledgehammer Games postarało się, żeby każdy mógł precyzyjnie dostosować poziom oprawy wizualnej do sprzętu.
Różnice pomiędzy poszczególnymi ustawieniami jakości są bardzo widoczne. Ustawienia najniższe przenoszą nas w okolice roku 2000 – w nich gra wygląda koszmarnie. Na szczęście nawet GeForce GTX 750 Ti pozwala zagrać w ustawieniach normalnych w rozdzielczości 1080p i mniej więcej 30 kl./s.
W ustawieniach normalnych/wysokich gra wygląda już dobrze, ale dopiero włączenie zestawu ekstra doprowadza poziom oprawy graficznej do obecnych standardów. Tekstury są w nim ostre, a cienie nieposzarpane.
Na oddzielny opis zasługują metody wygładzania krawędzi. Dostępnych opcji jest dużo: FXAA; SMAA 1x; SMAA T2x; Filmic SMAA 1x; Filmic SMAA T2x. Twórcy Call of Duty: WWII zalecają użycie Filmic SMAA T2x ze względu na najlepszy stosunek jakości obrazu do potrzebnej mocy obliczeniowej. Sprawdziliśmy to, i faktycznie: użycie Filmic SMAA T2x nie powoduje dużego spadku wydajności, nawet w przypadku słabych kart. Różnica względem popularnej techniki FXAA jest znikoma, średnio około 2 kl./s. Olbrzymia jest natomiast różnica w jakości obrazu, co można zobaczyć na poniższym porównaniu.
[lupka]
Call of Duty: WWII – wydajność procesorów
Pojawiły się informacje, że w najnowszym Call of Duty: WWII to procesor jest wąskim gardłem.
Z naszych testów wynika, że CPU ma znacznie mniejszy wpływ na wydajność niż zastosowana karta graficzna. Obciążenie poszczególnych procesorów rzadko dochodziło do 100%. Tylko najsłabszy Core i3-6100 był wykorzystywany w takim stopniu. Core i7-6700K był obciążony średnio w 60–70%, co pokazują wykresy przedstawiające użycie poszczególnych rdzeni procesora i nagrany fragment rozgrywki. Doskonale obrazuje to także uśredniony wykres obciążenia CPU. W zamieszczonym poniżej filmie użycie procesora jest wyświetlane na bieżąco w prawym górnym rogu, a liczba klatek na sekundę – prawym dolnym.
Poniżej znajdują się wykresy przedstawiające wykorzystanie poszczególnych rdzeni procesora Core i7-6700K.
Call of Duty: WWII – jaka karta do jakich ustawień
1920 × 1080 – niskie. Granie w niskich ustawieniach jakości grafiki w Call of Duty: WWII nie należy do najprzyjemniejszych doświadczeń. Gra wygląda w nich znacznie gorzej niż w normalnych. Wszystkie karty przetestowane w tych ustawieniach osiągają bardzo wysoką wydajność. Nawet wiekowy GeForce GTX 750 Ti pozwala grać średnio w 42 kl./s, przy spadkach nie większych niż do 36 kl./s.
1920 × 1080 – normalne. Ustawienia normalne/wysokie są zalecane przez studio Sledgehammer Games. Dopiero w nich gra zaczyna wyglądać dobrze. Wymagania sprzętowe nadal nie są wysokie. Wystarczą podstawowe modele kart graficznych poszczególnych producentów: z obozu AMD – Radeon RX 560 (sprawdź ceny), z obozu Nvidii – GeForce GTX 1050 (sprawdź ceny).
1920 × 1080 – ekstra. Najwyższe dostępne ustawienia jakości z reguły są zarezerwowane dla najmocniejszych kart graficznych, na szczęście Call of Duty: WWII nie wpisuje się w ten trend. Bez problemu wystarczy GeForce GTX 1060 6 GB (sprawdź ceny) lub AMD Radeon RX 570 (sprawdź ceny). Te karty pozwalają grać w 60 kl./s. Tym, którym wystarczy „konsolowe” 30 kl./s, dobrą zabawę umożliwi już GeForce GTX 1050.
2560 × 1440 – ekstra. Zwiększenie rozdzielczości do QHD wiesza poprzeczkę znacznie wyżej. Grę w co najmniej 60 kl./s umożliwiają dopiero GeForce GTX 1070 (sprawdź ceny) i Radeon RX Vega 64 (sprawdź ceny).
3840 × 2160 – ekstra. Rozdzielczość 4K skraca listę kart, które są zdolne wyświetlać obraz bez spowolnień poniżej 60 kl./s. To w zasadzie tylko GeForce GTX 1080 Ti (sprawdź ceny).
Podsumowanie
Call Of Duty: WWII naszym zdaniem jest krokiem w dobrym kierunku. Powrót do realiów drugiej wojny światowej wyszedł serii na dobre.
W rozdzielczości 1080p w najwyższych ustawieniach jakości grę umożliwiają prawie wszystkie przetestowane karty. Jedynie najsłabsze nie zdołały uniknąć spowolnień poniżej 30 kl./s. Komfortowa gra w co najmniej 60 kl./s wymaga już GTX-a 980 lub Radeona RX-a 580.
Jak na nową grę – i jakość oprawy wizualnej, którą zapewnia – nie są to wygórowane wymagania. Nasz jedyny zarzut dotyczy spolszczenia. Rażą w nim do bólu sztuczne dialogi, chociaż kto wie, może po prostu tak zostały napisane w oryginalnej wersji.
Do testów dostarczył: Sledgehammer Games
Cena w dniu publikacji (z VAT): 219 zł