Project Cars 2 to pierwsza gra wyścigowa, która ma szansę powalczyć o uznanie graczy oczekujących ponadprzeciętnie realistycznego modelu jazdy. Niestety, Dirt 4 średnio się udał.
Project Cars 2 powstawał od 2015 roku w studiu Slightly Mad. Stworzyło ono także poprzednią część serii. W swoim dorobku ma również takie tytuły, jak pierwsza i druga część Need for Speed: Shift. Niestety, nieco symulacyjny model jazdy w Shifcie nie bardzo pasował do zręcznościowego charakteru większości gier z serii Need for Speed.
Slightly Mad postanowiło więc następne gry wydawać pod własnym szyldem. I tak powstała seria Project Cars. Część pierwsza była prawie w całości finansowana przez akcje crowdfundingowe, druga – już w znacznie mniejszym stopniu.
Studio postanowiło jeszcze bardziej urozmaicić rozgrywkę: dało graczom do dyspozycji jeszcze większą liczbę pojazdów, od „cywilnych” (niestety, jest ich bardzo mało) po prototypowe modele LMP. Zwiększyła się także liczba torów. Dlatego każdy powinien znaleźć coś dla siebie.
Project Cars – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta Project Cars 2 nadaje się do gry:
- procesor – Intel Core i5-3450 3,5 GHz / AMD Athlon FX-8350 4,0 GHz,
- karta graficzna – GeForce GTX 680 2 GB lub szybsza,
- pamięć operacyjna – 8 GB RAM,
- dysk twardy – 50 GB,
- system operacyjny – Windows 7/8/8.1/10.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – Intel Core i7-6700K 4,0 GHz,
- karta graficzna – GeForce GTX 1080 / AMD Radeon RX 480,
- pamięć operacyjna – 16 GB,
- dysk twardy – 50 GB,
- system operacyjny – Windows 10.
W ramach najwolniejszej konfiguracji twórcy gry zalecają użycie procesora minimum czterordzeniowego i karty graficznej wyposażonej w przynajmniej 2 GB własnej pamięci, co nie wydaje się przesadą. Nieco zaskakują natomiast wymagania co do głównej pamięci operacyjnej komputera. Owszem, 8 GB jest już standardem, ale zwykle jest to ilość zalecana, a nie minimalna. Te ustawienia mają zapewnić płynną rozgrywkę w najniższych ustawieniach jakości obrazu w rozdzielczości 1920 × 1080 pikseli.
Konfiguracja zalecana jest już bardzo mocna. GeForce GTX 1080 to bardzo wydajna karta graficzna, co sugeruje, że oprawa wizualna będzie wyjątkowa. Z drugiej strony polecany jest też Radeon RX 480, teoretycznie dwa razy wolniejszy. Czyżby studio Slightly Mad poprawiło optymalizację pod kątem kart AMD, które w poprzedniej części serii bardzo mocno odstawały od kart Nvidii? Z kolei zalecany procesor to Intel Core i7-6700K, obecnie niemalże najwydajniejszy na rynku układ konsumencki. Twórcy nic nie mówią natomiast o procesorach AMD. Czy to oznacza, że żaden z nowych Ryzenów nie jest zalecany do tej gry? Sprawdzimy to. Dwukrotnie większa niż w najwolniejszej konfiguracji ilość pamięci operacyjnej, 16 GB, wydaje się tu naturalna.
Miejsce testowe
Do pomiarów wydajności wykorzystaliśmy nagraną powtórkę jednego przejazdu po torze Long Beach California w skrajnie różnych warunkach pogodowych: w popołudniowym słońcu oraz w burzowy poranek.
Project Cars 2 – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 385.69 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition 17.9.1.
Project Cars 2 – jakość grafiki
Project Cars 2 nie odbiega wyraźnie jakością oprawy graficznej od pierwszej części serii. Modele samochodów wyglądają bardzo ładnie. Widać, że poświęcono im dużo pracy, bo są bardzo szczegółowe. Trochę gorzej wygląda otoczenie torów; zdarzają się bardzo brzydko oteksturowane obiekty. Najgorzej jednak – wyjątkowo kiepsko – wyglądają kibice.
Twórcy Project Cars 2 zastosowali nowy system zarządzania warunkami pogodowymi w trakcie wyścigu Live Track 3.0. To, jak płynnie zmieniają się warunki jazdy, robi wrażenie, a deszcz jest klasą sam dla siebie.
Opcje graficzne dostępne w grze są bardzo rozbudowane. Można ustawić niemalże wszystko. W porównaniu jakości grafiki wykorzystaliśmy dostępne ustawienia, które podzieliliśmy na cztery kategorie:
- ultra – wszystkie ustawienia na najwyższym dostępnym poziomie, z trzema wyjątkami: wygładzanie krawędzi ustawiliśmy na SMAA wysokie, nie włączyliśmy supersamplingu, a wygładzanie MSAA pozostawiliśmy wyłączone;
- wysokie – wszystkie dostępne opcje ustawiliśmy na wysokie, wygładzanie krawędzi zostawiliśmy w ustawieniu SMAA wysokie;
- średnie – wszystkie dostępne opcje ustawiliśmy na średnie, wygładzanie krawędzi zmieniliśmy na SMAA średnie;
- niskie – wszystkie dostępne opcje ustawiliśmy na niskie, wygładzanie krawędzi ustawiliśmy na SMAA niskie.
Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowego omówienia różnic pomiędzy poszczególnymi ustawieniami jakości, zajmijmy się na chwilę wygładzaniem krawędzi. Project Cars 2 udostępnia cztery techniki wygładzania: FXAA, SMAA, MSAA oraz supersampling. Wśród nich nie znaleźliśmy ani jednej, która odpowiadałaby nam w stu procentach – każda miała wady. Na przykład użycie supersamplingu i MSAA bardzo mocno zmniejszało liczbę klatek na sekundę, a włączenie FXAA sprawiało, że obraz przy krawędziach był nieostry. Dlatego ostatecznie użyliśmy techniki SMAA, która zapewniła najlepszy stosunek jakości do wykorzystanych zasobów.
Różnice w poszczególnych ustawieniach nie są duże. Na przykład nie umieliśmy odróżnić ultra od wysokich i dopiero włączenie średnich pozwalało je dostrzec. Ustawienia niskie oznaczają już wyraźną różnicę względem wysokich, ale gra nadal nie wygląda źle.
Project Cars 2 – wydajność procesorów
Wybór procesora do Project Cars 2 jest wyjątkowo prosty. Czterordzeniowy Intel Core i5 lub szybszy będzie idealny. AMD Ryzen 5 1600X, zainstalowany w drugiej platformie testowej, okazał się wolniejszy od swojego bezpośredniego rywala, Core i5-6600K, o 16 kl./s. Najsłabszy w naszym zestawieniu Intel Core i3-6100 już bardzo mocno ograniczał możliwości karty graficznej.
Project Cars 2 – jaka karta do jakich ustawień
1920 × 1080 – niskie. Według producenta, żeby można było cieszyć się grą w niskich ustawieniach jakości, trzeba mieć w komputerze kartę GeForce GTX 680. Według naszych testów wystarczy już GeForce GTX 750 Ti, chociaż nie zapewni on stałej płynności na poziomie 60 kl./s. Zrobi to dopiero najchętniej obecnie kupowany GeForce GTX 1050 Ti (sprawdź najlepsze oferty na tę kartę).
1920 × 1080 – średnie. To ustawienie jest jakby stworzone dla kart graficznych z układem AMD Polaris. Zapewniają one powyżej 60 kl./s nawet w najbardziej wymagających momentach, choćby w trakcie burzy. W obozie Nvidii płynną rozgrywkę w 60 kl./s umożliwia dopiero GeForce GTX 970.
1920 – 1080 – wysokie. W tych ustawieniach zabawę w 60 kl./s nawet w najbardziej wymagających momentach umożliwiają karty co najmniej tak szybkie, jak GeForce GTX 980 Ti i AMD Radeon RX Vega 56.
1920 × 1080 – ultra. Najwyższe ustawienia jakości oprawy graficznej zawsze są najbardziej wymagające względem podzespołów. W Project Cars 2 wymagania są naprawdę wysokie. Płynność animacji na poziomie 60 kl./s zapewniają tylko najmocniejsze dostępne karty graficzne, od GTX-a 1070 w górę. Radeony RX Vega 56 i Vega 64 trochę odstają, ale nadal ich osiągi są do przyjęcia. Zbliżone rezultaty najszybszych kart wynikają z tego, że wąskim gardłem jest procesor.
2560 × 1440 – wysokie. Zwiększenie rozdzielczości do QHD znów podnosi poprzeczkę. Prawie wszystkie karty, które przetestowaliśmy w tej rozdzielczości, zapewniają mniej lub bardziej komfortową rozgrywkę. Najsłabsze Radeony pozwalają na grę w 30 kl./s, a mocniejsze modele – nawet w 60 kl./s. W obozie Nvidii 60 kl./s zapewnia dopiero GeForce GTX 980 Ti.
2560 × 1440 – ultra. Najwolniejszą kartą Nvidii, która w tych ustawieniach umożliwia grę w 60 kl./s, jest GTX 1080 (sprawdź ceny). Radeony RX Vega 56 i Vega 64 nie mogą się mierzyć z dwoma najszybszymi GeForce'ami, ale wciąż mają bardzo dobre osiągi.
3840 × 2160 – wysokie. Rozdzielczość 4K jest zarezerwowana dla najmocniejszych kart graficznych. W obozie Nvidii wydajność na poziomie 60 kl./s w każdych warunkach zapewni dopiero GTX 1080 Ti (sprawdź ceny), a spośród kart AMD – najnowsze Radeony RX Vega, które jednak sporadycznie zwalniają poniżej tej wartości. Tym, którzy mogą grać w 30 kl./s, wystarczy GeForce GTX 980.
3840 × 2160 – ultra. Wyniki testów w najwyższej rozdzielczości i najwyższych ustawieniach jakości bardzo pozytywnie nas zaskoczyły. Jeśli wyścig nie odbywa się w trakcie burzy lub intensywnego deszczu, wszystkie uwzględnione w zestawieniu karty zapewniają powyżej 30 kl./s. Dopiero gdy warunki pogodowe zmienią się na gorsze, będą potrzebne najmocniejsze karty AMD i Nvidii.
Podsumowanie.
Project Cars 2 nie jest idealny, ale obecnie to najlepsza gra wyścigowa na komputery osobiste. Wymagania są wysokie, ale nie odpychające. Dwójka jest znacznie lepiej zoptymalizowana od Jedynki (początkowo rozgrywka z użyciem kart AMD nie była możliwa). Co prawda nadal faworyzowane są konstrukcje z układami Nvidii, ale nie ma już takiej przepaści między nimi a kartami opartymi na układach AMD.
Niestety, poziom oprawy graficznej jest bardzo nierówny. Podziwiamy świetne modele samochodów, by za chwilę odwrócić wzrok od wyjątkowo kiepsko wyglądającego elementu. Wygładzanie krawędzi nie zawsze działa prawidłowo: zdarzało się, że niektóre obiekty nie były wygładzane. Sztuczna inteligencja przeciwników też nie jest najlepsza – bardzo często byliśmy taranowani przez komputer. Czasami po wjeździe do boksu na zmianę opon nie włączały się wszystkie skrypty i na przykład słyszeliśmy, że mechanicy zmieniają opony, ale nie widzieliśmy samych mechaników.
Pozostaje do omówienia kwestia sterowania. Żeby czerpać pełnię wrażeń z rozgrywki w Project Cars 2, trzeba mieć kierownicę, najlepiej dobrą. W przeciwnym razie gracza czeka walka nie tyle na torze, co z materią. Co zaskakujące, na klawiaturze grało nam się lepiej niż na padzie. Nie mogliśmy ustawić pada (od Xboxa 360) tak, żeby samochód zachowywał się przewidywalnie. Cały czas reagował na lekkie wychylenie gałki albo za wolno, albo zbyt nerwowo.
Project Cars 2 możemy polecić tym, którym spodobała się część pierwsza, i tym, którzy lubią dobre gry wyścigowe z modelem jazdy przechylonym w stronę symulacji (zobaczcie, gdzie i za ile te grę kupicie). Dla pozostałych jest przeznaczona zbliżająca się wielkimi krokami nowa część serii Need for Speed (sprawdź ceny).