Firma AMD w tym roku wprowadziła dwie udane serie procesorów: do zastosowań domowych i profesjonalnych. Trzecia nowość, najbardziej wyczekiwana przez graczy, czyli karty graficzne oparte na układach Vega 10, okazała się niezbyt udana. AMD Radeon RX Vega 64 został przyjęty bardzo chłodno, głównie ze względu na wydajność. Oczekiwania były ogromne, bo ten model miał być rywalem GeForce'a GTX-a 1080, a tymczasem w prawie każdej grze był wolniejszy. W naszym teście wygrał tylko w 3 grach z 12, pobierając przy tym znacznie więcej energii elektrycznej.
Przyjrzyjmy się jednak jego młodszemu i tańszemu bratu, modelowi AMD Radeon RX Vega 56.
Jest to karta oparta na najnowszym układzie graficznym Vega 10, w którym pracuje 56 jednostek CU, te zaś składają się z 3584 jednostek cieniujących, 224 jednostek teksturujących oraz 64 rasteryzatorów. GPU w karcie referencyjnej jest taktowane z częstotliwością 1396 MHz w trybie turbo – takie wartości podają WattMan oraz najnowszy GPU-Z 2.4.0. Pamięć HBM 2 o pojemności 8 GB jest taktowana z częstotliwością 800 MHz.
Od razu widać, że AMD Radeon RX Vega 56 ma tylko nieznacznie gorsze parametry od układu Vega 64, dlatego spodziewaliśmy się zbliżonej wydajności i zarazem mniejszego poboru energii. Mieliśmy też nadzieję, że czas, który upłynął od pierwszego testu karty, pozwolił producentowi dopracować sterowniki, które początkowo (były wtedy dostępne w wersji beta) powodowały wiele problemów. Nie chodzi tylko o wydajność: otóż nie wszystkie funkcje Radeon Software działały poprawnie, a wartości podawane przez narzędzie WattMan były błędne.
Testy przeprowadziliśmy więc z wykorzystaniem sterowników AMD Radeon Software Crimson ReLive w wersji 17.9.1. To już piąte wydanie od czasu, gdy Vega trafiła do sklepów. Z jednej strony zasługuje na pochwałę to, że AMD stara się dopracować swoje sterowniki, by wykluczyć wszystkie błędy, z drugiej jednak widać, jak bardzo były początkowo niedopracowane.
AMD Radeon RX Vega 56 | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1396 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1396 MHz |
Taktowanie pamięci | 800 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 8096 MB / HBM2 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 40°C 10% / 618 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 81°C 41% / 2389 obr./min |
AMD Radeon RX Vega 56 – model referencyjny
Karta dostarczona do testów przez AMD to oczywiście model referencyjny. Wygląda właściwie tak samo jak AMD Radeon RX Vega 64. Układ chłodzenia składa się z trzech elementów: aluminiowego radiatora, który styka się z układem graficznym oraz kośćmi pamięci HBM 2, wentylatora promieniowego, który przepycha powietrze przez radiator, i szczelnej obudowy, która kieruje powietrze na aluminiowe żeberka.
Front z napisem Radeon i małymi kwadratowymi wcięciami, symetrycznie rozmieszczonymi na całej powierzchni, jest bardzo zgrabny. Widać też otwór wentylatora, przez który zasysane jest chłodne powietrze.
Na grzbiecie znajdują się dwa ośmiopinowe złącza zasilania oraz podświetlane na czerwono logo Radeon.
Z tyłu karty zamontowano metalową usztywniającą płytkę z wycięciem pod GPU, przez które widać kondensatory. Rząd ośmiu diod nad złączami zasilania pozwala szybko sprawdzić obciążenie karty graficznej. Są też dwa małe przełączniki do sterowania podświetleniem logo Radeon i diod. Do wyboru są trzy opcje: można ustawić kolor diod na niebieski lub czerwony albo w ogóle zrezygnować z podświetlenia.
AMD Radeon RX Vega 56 ma trzy złącza Display Port 1.4, pozwalające przesyłać obraz 4K z częstotliwością 120 razy na sekundę. Można podłączyć dwa takie ekrany. Oprócz tego jest dostępne jedno wyjście HDMI 2.0.
Porównanie modeli niereferencyjnych – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 385.41 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition 17.9.1
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: 3DMark
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Counter-Strike: Global Offensive
CS:GO bardzo dobrze współpracuje z najnowszą kartą AMD. Jej przewaga nad bezpośrednim rywalem, modelem GeForce GTX 1070, rośnie wraz ze wzrostem rozdzielczości. Największą różnicę można zaobserwować w rozdzielczości 4K. Warto zwrócić uwagę na to, jak testowana karta reaguje na zmniejszenie napięcia zasilania rdzenia (ang. undervolting) oraz zwiększenie limitu poboru energii o 50 procent.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Crysis 3
Z dużą ciekawością czekaliśmy na nowe sterowniki, zastanawiając się, czy uda się w nich naprawić błąd, który znaleźliśmy w grze Crysis 3 w etapie The Root of All Evil. Niestety, problem cały czas występuje, co jest dla nas zaskoczeniem, zwłaszcza że AMD od czasu wprowadzenia karty wydało już pięć kolejnych wersji sterowników. Ogólna wydajność Vegi 56 w tej grze jest poniżej oczekiwań. W zasadzie zrównuje się z nią teoretycznie o wiele wolniejszy GeForce GTX 1060 6 GB.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: DOOM
W teście kart AMD nie mogło zabraknąć API Vulkan, czyli gry DOOM. Ten tytuł pojawiał się właściwie zawsze, kiedy była mowa o kartach z układami Vega 10. Wydajność modelu Radeon RX Vega 56 we współpracy z API Vulkan jest bardzo dobra i jeśli w planach byłoby więcej gier wykorzystujących ten interfejs, nowość AMD miałaby przed sobą świetlaną przyszłość.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Deus Ex: Mankind Divided
Dzieło Eidos Montreal bardzo dobrze współpracuje z modelem Radeon RX Vega 56. W każdej rozdzielczości nowa karta AMD jest szybsza od swojego bezpośredniego rywala, a największe różnice są w rozdzielczości 1440p.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: GTA V
GTA V jest pierwszym testem, w którym na jaw wychodzą słabości Vegi 56. Górą jest w nim GeForce GTX 1070. Nowość AMD nawet po zmniejszeniu napięcia zasilania nie dogania rywala. Dopiero zwiększenie rozdzielczości do 4K wyrównuje szanse.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Hitman
To jedna z niewielu gier, które przyspieszają po przełączeniu w tryb DirectX 12. AMD swoje karty reklamuje jako najlepiej przystosowane do obsługi tego API. Jeśli chodzi o zgodność, faktycznie jest to prawda, ale nie zawsze można tak powiedzieć o wydajności. Płynność animacji w tym trybie mocno rośnie, ale nie na tyle, żeby nowej karcie AMD udało się przegonić GTX-a 1070. Trzeba jednak powiedzieć, że różnica między nimi nie jest duża, a w rozdzielczości 4K wydajność jest w zasadzie taka sama.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Mirror's Edge Catalyst
Silnik Frostbite bardzo dobrze współpracuje z modelem Radeon RX Vega 56. Nowość AMD jest w tej grze szybsza od GTX-a 1070. Różnice są jednak niewielkie.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Project CARS
Jest to nasz ostatni test w tej grze. W następnych porównaniach wydajności kart graficznych zastąpi ją Project CARS 2 albo Forza Motorsport 7.
Gra od samego początku nie najlepiej współpracowała z kartami AMD, które zawsze były wolniejsze od bezpośrednich rywali z obozu Nvidii. AMD Radeon RX Vega 56 nie jest tu wyjątkiem. Osiąga znacznie gorsze wyniki niż GeForce GTX 1070 – zbliża się do GTX-a 1060 6 GB.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Rise of the Tomb Raider
To następna gra, która wykorzystuje DirectX 12, więc można było się spodziewać, że nowość AMD zapewni w niej dobrą wydajność. I tak jest. Co prawda Vega 56 w DirectX 11 przegrywa z GTX-em 1070, ale po przełączeniu API na DirectX 12 jest znacznie szybsza od bezpośredniego rywala niezależnie od rozdzielczości.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Wiedźmin 3: Dziki Gon
Polski Wiedźmin 3 jest uznawany za jedną z najładniejszych gier. Jakość grafiki idzie jednak w parze z wymaganiami co do sprzętu. Gra wydobywa z kart graficznych wszystkie pokłady mocy obliczeniowej. AMD Radeon RX Vega 56 wychodzi z tego starcia zwycięsko.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Battlefield 1
Frostbite + AMD Radeon RX Vega 56 = sukces? Nie do końca. Ale jest to wina nie producenta układu graficznego, lecz wydawcy. Żeby czerpać przyjemność z rozgrywki w Battlefieldzie, trzeba grać w trybie DirectX 11, gdyż przełączenie się na DirectX 12 powoduje bardzo mocne mikrozacięcia, a czasem nawet całkowite zacinanie się animacji. Dlatego, mimo że na wykresach z wynikami w DirectX 12 nowość AMD jest szybsza niż w DirectX 11, gra w nowszym trybie jest nieporównywalnie mniej komfortowa. Problem dotyczy kart zarówno AMD, jak i Nvidii.
AMD Radeon RX Vega 56 – test wydajności: Total War: Warhammer
AMD Radeon RX Vega 56 sprawuje się w grze Total War: Warhammer bardzo dobrze. Co prawda przegrywa ze swoim najgroźniejszym rywalem w rozdzielczości Full HD, ale już w QHD lub 4K wychodzi na prowadzenie.
AMD Radeon RX Vega 56 – undervolting
Wraz z kartami AMD Radeon RX Vega nadeszła moda na obniżanie napięcia zasilania układu graficznego, tak zwany undervolting. Karty oparte na układzie Vega 10 okazują się bardzo podatne na ten zabieg. W tym celu użyliśmy oprogramowania WattMan oraz WattTool. Test pokazał również, które z tych narzędzi daje bardziej miarodajne wyniki. Wykorzystaliśmy także multimetr Metra HIT 29S, a dokładniej: funkcję watomierza z uśrednionym wynikiem minutowego pomiaru.
Testy stabilności trwały po 15 minut. Używaliśmy w nich dwóch gier: Wiedźmin 3 oraz DOOM (z API Vulkan).
Obniżenie napięcia zasilania GPU pozwala ograniczyć pobór energii. Efektem ubocznym może być wzrost wydajności. Cała procedura z pozoru wydaje się bardzo łatwa i bezproblemowa – i w zasadzie taka jest.
Karta graficzna w zależności od obciążenia przyjmuje jeden z siedmiu stanów zasilania. Wydajność w kolejnych stanach ustalana jest między innymi przez skokowe zmiany napięcia zasilania rdzenia. I tak napięcie zasilania rdzenia graficznego w układzie Vega 56 w stanie szóstym wynosi 1150 mV, w siódmym zaś – 1200 mV. Undervolting polega na obniżeniu tych napięć. Dodatkowo trzeba znaleźć najniższe stabilne napięcie, przy którym poprawnie działa pamięć HBM2 (w fabrycznej konfiguracji jest to 950 mV).
Zmiana napięcia zasilania GPU w karcie AMD Radeon RX Vega 56
Zaczniemy od weryfikacji wskazań narzędzi WattMan i GPU-Z 2.4.0. Okazuje się, że nie zawsze są poprawne. Udowodnił to pomiar obu wartości bezpośrednio na karcie. Poniższe zdjęcia przedstawiają punkty pomiarowe, których użyliśmy. Faktycznie różnica pomiędzy wskazaniami woltomierza a wynikami odczytanymi z oprogramowania jest spora.
Ponieważ w procesie obniżania napięcia chodzi o znalezienie tego najniższego, które często zależy od egzemplarza, nie trzeba posługiwać się wartościami bezwzględnymi, dokładnie zmierzonymi przy użyciu woltomierza. Są nam one potrzebne jedynie do znalezienia minimum, więc możemy posługiwać się wartościami wskazywanymi przez oprogramowanie.
Na początku obniżamy napięcie rdzenia i sprawdzamy, czy w poszczególnych ustawieniach karta graficzna działa stabilnie. Robimy to małymi krokami, co 10 mV. Następnie przechodzimy do regulacji napięcia zasilania pamięci HBM 2. W przypadku kart opartych na układach Vega 10 to kluczowa kwestia, ponieważ szybkość i stabilność działania tej pamięci wpływa w największym stopniu na wydajność karty. Ustawienia pamięci mają zdecydowanie większy wpływ na osiągi niż częstotliwość taktowania rdzenia. Po określeniu minimalnych wartości można zwiększyć limit poboru energii do 150%. Dzięki temu poprawi się zarówno wydajność, jak i stabilność działania karty.
Udało nam się osiągnąć następujące rezultaty. Według wskazań narzędzia WattMan napięcie zasilania rdzenia wynosiło 900 mV, a pamięci – 940 mV. Wartości te zostały zweryfikowane za pomocą woltomierza: napięcie w rdzeniu wahało się w zakresie 907–935 mV i tyle samo osiągała pamięć. Okazuje się, że po zmniejszeniu napięcia zasilania rdzenia poniżej napięcia zasilania pamięci automatycznie ustawiane jest to wyższe. Tak więc w naszym testowym przypadku 935 mV odpowiada wartości ustawionej dla HBM2.
Wpływ obniżenia napięcia na wydajność i pobór energii elektrycznej
Pobór energii całego komputera z kartą AMD Radeon RX Vega 56 spadł o 55 W, co jest bardzo dobrym wynikiem. Jednocześnie obniżyła się temperatura rdzenia graficznego, do 73 stopni Celsjusza, co spowodowało również zmniejszenie głośności układu chłodzenia.
Najważniejsza jednak jest wydajność. Egzemplarz testowy karty przyspieszył o 1,8 procent. Po zwiększeniu limitu poboru energii o 50 procent częstotliwość taktowania układu graficznego wzrosła z 1296 MHz (wartość po obniżeniu napięcia) do 1448 MHz. Pamięć była taktowana ze standardową częstotliwością 800 MHz. Jakakolwiek próba przyspieszenia pamięci skutkowała zawieszaniem się karty.
Wszystkie wyniki uzyskane po obniżeniu napięcia zostały uwzględnione na wykresach z wynikami testów wydajności.
AMD Radeon RX Vega 56 – podkręcanie
Potencjał podkręcania najnowszych kart graficznych wyposażonych w układy Vega 10 nie jest duży. Egzemplarz testowy nie jest tu wyjątkiem. Udało się go bowiem skutecznie podkręcić tylko do 1514 MHz. Powyżej tej częstotliwości było widać artefakty w obrazie. Pamięć HBM 2 działała bardzo stabilnie do częstotliwości 960 MHz, a to już jest wzrost o 160 MHz względem taktowania bazowego. Oczywiście, wymienione wartości osiągnęliśmy w fabrycznych ustawieniach napięć zasilających rdzeń i pamięć.
AMD Radeon RX Vega 56 | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1514 MHz (+ 118 MHz) |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1514 MHz (+ 118 MHz) |
Taktowanie pamięci | 960 MHz (+ 160 MHz) |
Pamięć – ilość/rodzaj | 8096 MB / HBM2 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 40°C 10% / 618 obr./min |
Obciążenie (Wiedźmin 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 72°C 82% / 4220 obr./min |
Tak jak w przypadku karty AMD Radeon Vega 64 największy przyrost wydajności zapewnia przyspieszenie taktowania pamięci. Przyspieszenie wyłącznie GPU poprawia osiągi tylko nieznacznie. Sumaryczny wzrost wydajności to około 10 procent.
AMD Radeon RX Vega 56 – podkręcanie: Crysis 3
AMD Radeon RX Vega 56 – podkręcanie: Wiedźmin 3: Dziki Gon
AMD Radeon RX Vega 56 – pomiar ciśnienia akustycznego
AMD Radeon RX Vega 56 – pomiar ciśnienia akustycznego [OC]
AMD Radeon RX Vega 56 – pobór mocy
AMD Radeon RX Vega 56 – pobór mocy [OC]
AMD Radeon RX Vega 56 – temperatura i prędkość obrotowa
AMD Radeon RX Vega 56 – temperatura i prędkość obrotowa
AMD Radeon RX Vega 56 – podsumowanie
Podkręcanie. AMD wycisnęło z nowych kart wszystko, co było możliwe, dlatego układów z serii Vega 10 w zasadzie nie można podkręcać. W naszym egzemplarzu udało się przyspieszyć taktowanie GPU o 118 MHz, co nie daje zbyt dużego wzrostu wydajności. Dopiero przyspieszenie taktowania pamięci HBM2 do 960 MHz spowodowało wzrost wydajności o 10 procent.
Pobór energii. Największą bolączką kart graficznych wyposażonych w najnowsze układy graficzne AMD jest duży pobór energii. W bezpośrednim porównaniu okazuje się, że Radeon RX Vega 56 w fabrycznej konfiguracji pobiera w trakcie intensywnej pracy aż o 125 W więcej niż GeForce GTX 1070. Dopiero obniżenie napięcia zasilania GPU zmniejsza pobór energii do rozsądniejszego poziomu, o 55 W. Różnica jest spora, jednak cały zestaw pobierał z sieci elektrycznej 306 W, czyli nadal bardzo dużo.
Temperatura. Wszystkie karty referencyjne, czy to AMD, czy Nvidii, mają problem z utrzymaniem zadowalającej temperatury rdzenia graficznego. Referencyjna Vega 56 nie jest tu wyjątkiem: bez trudu osiąga 78 stopni Celsjusza przy ograniczeniu ustawionym na 85 stopni. W słabo wentylowanej obudowie można bardzo szybko dojść do limitu termicznego, a wtedy karta zacznie spowalniać taktowanie GPU. Rozwiązaniem jest obniżenie napięcia zasilania GPU, czego skutkiem jest niższa temperatura (73 stopnie), mniejszy pobór energii i lepsza wydajność.
Głośność. Wszystkie karty, które wykorzystują wentylator turbinowy, nie należą do najcichszych. Producenci kart referencyjnych chętnie jednak stosują takie układy chłodzenia, ponieważ są względnie małe i zapewniają akceptowalne temperatury. Niestety – kosztem głośności. Testowany model okazał się jednym z najgłośniejszych spośród tych, z którymi mieliśmy do czynienia w ostatnim roku; pod tym względem ustępuje pola tylko swojemu mocniejszemu bratu.
Cena. AMD, wprowadzając karty graficzne z układami Vega 10, podało tylko ceny w dolarach, które obowiązują w Stanach Zjednoczonych. Niestety, polski rynek zweryfikował je bardzo brutalnie. Obecnie Radeon RX Vega 56 kosztuje od 2666 zł do 2949 zł. Jest to zapewne spowodowane słabą dostępnością oraz nieustającym zainteresowaniem kartami Radeon ze strony osób, które liczą kryptowaluty. Ci, którym bardzo zależy na jednym z nowych Radeonów, powinni się rozejrzeć na rynkach zachodnich, tam bowiem ceny są minimalnie niższe.
Wpływ sterowników. Po wprowadzeniu kart z rodziny Vega inżynierowie AMD intensywnie pracowali nad sterownikami, co zaowocowało aż pięcioma kolejnymi wersjami w ciągu miesiąca. Ta ostatnia jest bardzo stabilna. Sprawdziliśmy, czy wydajność w grach również się poprawiła. W tym celu przetestowaliśmy sprzęt w trzech produkcjach z użyciem różnych wersji sterowników.
Wyjąwszy Battlefielda Vega 56 w rozdzielczości Full HD delikatnie przyspieszyła. W Rise of the Tomb Rider wzrost wyniósł około 1–2 kl./s. W Wiedźminie był trochę większy, bo różnica pomiędzy najstarszym sterownikiem a najnowszym wyniosła 2,5 kl./s. Najważniejsze jednak jest to, że wreszcie karty z serii Vega działają stabilnie, naprawiono także raportowanie częstotliwości taktowania przy podkręcaniu. Działa też – inaczej niż w przypadku pierwszej wersji tego oprogramowania – Project CARS. Niestety, problemy w trzecim Crysisie w dalszym ciągu występują.
Podsumowanie. Układy Vega 10 pozwoliły AMD wrócić do gry w segmencie wydajnych kart graficznych. AMD Radeon RX Vega 56 to bardzo ciekawy produkt i gdyby nie problemy w kilku grach, jego średnia wydajność w naszym teście byłaby znacznie większa. Widać, że karta bardzo lubi wyższe rozdzielczości: QHD i 4K. W nich najczęściej wygrywa z konkurencyjnym GeForce'em GTX-em 1070. W grach wykorzystujących API Vulkan (DOOM) wręcz potrafi dogonić teoretycznie wydajniejszego GTX-a 1080. Jednakże gier z API Vulkan jest jak na lekarstwo. Z najnowszych produkcji tylko Wolfenstein II: The New Colossus ma je obsługiwać. Nie do końca też wiadomo, czy będzie je obsługiwał już od początku.
Niestety, zaporowa, jak na polskie warunki, cena nie pozwala nam z czystym sumieniem polecić omawianej karty. Ale jeśli w najbliższej przyszłości pojawią się konstrukcje niereferencyjne i ich ceny będą zbliżone do cen kart Nvidia GeForce GTX 1070, będzie to bardzo atrakcyjna propozycja.
Do testów dostarczył: AMD
Cena w dniu publikacji (z VAT): ok. 2600 zł