Spis treści
- AMD Radeon RX Vega
- AMD Radeon RX Vega - karta referencyjna
- Platforma testowa
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: 3DMark
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Counter-Strike: Global Offensive
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Crysis 3
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: DOOM
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Deus Ex: Mankind Divided
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: GTA V
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Hitman
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Mirror's Edge Catalyst
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Project CARS
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Rise of the Tomb Raider
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Wiedźmin 3: Dziki Gon
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Battlefield 1
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Total War: Warhammer
- AMD Radeon RX Vega - podkręcanie
- AMD Radeon RX Vega - podkręcanie: Crysis 3
- AMD Radeon RX Vega - podkręcanie: Wiedźmin 3: Dziki Gon
- AMD Radeon RX Vega - pomiar ciśnienia akustycznego
- AMD Radeon RX Vega - pomiar ciśnienia akustycznego [OC]
- AMD Radeon RX Vega - pobór energii
- AMD Radeon RX Vega - pobór energii [OC]
- AMD Radeon RX Vega - temperatura i prędkość obrotowa
- AMD Radeon RX Vega - temperatura i prędkość obrotowa [OC]
- AMD Radeon RX Vega - podsumowanie
AMD Radeon RX Vega 64 jest najbardziej wyczekiwaną kartą graficzną od prawie 2 lat. Oczekiwania były bardzo duże. Spekulowano, czy nowość będzie wydajniejsza od GeForce'a GTX-a 1080. Wówczas Nvidia wyciągnęła z szuflady kartę, której nikt się nie spodziewał, model GeForce GTX 1080 Ti. Spekulacje na temat wydajności Vegi rozpoczęły się zatem na nowo: czy Vega będzie szybsza od najszybszego GTX-a, czy może zadowoli się tylko pokonaniem podstawowej tysiącosiemdziesiątki.
GTX 1080 Ti | GTX 1080 | Vega 10 | Fury X | |
---|---|---|---|---|
Architektura | Pascal | Pascal | Vega 10 | GCN |
Jednostki cieniujące | 3584 | 2560 | 4096 | 4096 |
ROP |
88 |
64 | 64 | 64 |
Jednostki teksturujące | 224 | 160 | 256 | 256 |
Taktowanie rdzenia |
1481 MHz 1746 MHz (Boost) |
1607 MHz 1733 MHz (Boost) |
1274 MHz 1546 MHz (Boost) |
1050 MHz |
Szybkość wypełniania teksturami | ~331,5 Gt/s | ~269,6 Gt/s | ~395,8 Gt/s | ~281,9 Gt/s |
Zegar pamięci | 1376 MHz | 1250 MHz | 945 MHz | 500 MHz |
Szyna pamięci | 352 b | 256 b | 2048 b | 4096 b |
Rodzaj pamięci | 11 264 MB GDDR5X | 8192 MB GDDR5X | 8192 MB HBM2 | 4096 MB HBM |
Przepustowość pamięci | 484,0 GB/s | 320,0 GB/s | 483,8 GB/s | 512,0 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
W modelu AMD Radeon RX Vega 64 użyto pierwszego procesora graficznego zbudowanego w architekturze Vega, o nazwie Vega 10. To stosunkowo duży układ scalony, przeznaczony do wielu zadań. Będzie wykorzystywany w różnych produktach AMD, nie tylko w kartach graficznych dla domowych użytkowników, ale również w kartach do zaawansowanych obliczeń czy nauki sztucznej inteligencji.
Vega 10 jest wytwarzany w procesie produkcyjnym klasy 14 nm LPP FinFET. Układ składa się z 12,5 mld tranzystorów, które upakowano na płytce krzemowej o wielkości 486 mm2. Został zoptymalizowany pod kątem lepszego wykorzystania tranzystorów FinFET, które mają większą sprawność energetyczną, a więc mogą pracować przy większej częstotliwości taktowania układu graficznego niż starsze Radeony. Procesor Vega 64 może więc być taktowany z częstotliwością aż 1670 MHz. Porównanie z układem AMD Fury X, który był produkowany w procesie klasy 28 nm i taktowany z częstotliwością 1 GHz, doskonale pokazuje postęp w tej dziedzinie.
Rdzeń Vega 10 składa się z 64 bloków next-generation compute units (NCUs), co daje w sumie 4096 jednostek cieniujących. Moc obliczeniowa to 12,7 teraflopa w obliczeniach pojedynczej precyzji i 25,3 teraflopa w obliczeniach połowicznej precyzji. Reszta parametrów jest nie mniej spektakularna: 256 jednostek teksturujących umie przetwarzać tekstury z prędkością do 395 gigatekseli na sekundę, 64 jednostki ROP wypełniają zaś scenę pikselami z prędkością niemal 99 gigapikseli na sekundę.
Opracowany przez AMD podsystem pamięci HBCC (High-Bandwitch Cache Controller) jest rozwiązaniem całkowicie unikatowym. W jego skład wchodzą: pamięć podręczna pierwszego poziomu, L1, drugiego poziomu, L2 (4 MB), i 8 GB pamięci HBM2, która tutaj została nazwana HBC, od High Bandwidth Cache. W dużym skrócie: w sterownikach można włączyć funkcję HBCC, która przypisze część pamięci operacyjnej zainstalowanej w komputerze do podsystemu pamięci karty graficznej. To, ile tej pamięci zostanie przypisane, można regulować za pomocą suwaka. Kontroler może zaadresować do 512 TB. W takiej pamięci będą przechowywane duże tekstury oraz inne dane, do których nie będzie wymagany najszybszy dostęp. Często wykorzystywane dane będą dostępne w pamięci HBC. Pamięć HBM2 komunikuje się z rdzeniem graficznym poprzez magistralę Infinity Fabric o szerokości 2048 b, osiągającą przepustowość na poziomie 483 GB/s.
Infinity Fabric jest również wykorzystywane do komunikowania się rdzenia z poszczególnymi blokami logicznymi, takimi jak: kontroler PCI Express, kontroler wyświetlania obrazu (display engine), kontroler sprzętowej akceleracji wideo (video acceleration blocks).
Przygotowywane aktualizacje
W najbliższych dniach opublikujemy bardzo dokładną analizę architektury Vega 10 oraz testy w narzędziach profesjonalnych, z obliczeniami fraktali i renderowaniem obrazu w programie 3Ds Max 2017 przy użyciu silnika renderującego V-RAY RT. Niestety, na razie nie udało się nam się zmusić karty do prawidłowej współpracy z tym programem. Próba renderowania zawieszała całą platformę.
- AMD Radeon RX Vega
- AMD Radeon RX Vega - karta referencyjna
- Platforma testowa
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: 3DMark
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Counter-Strike: Global Offensive
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Crysis 3
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: DOOM
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Deus Ex: Mankind Divided
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: GTA V
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Hitman
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Mirror's Edge Catalyst
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Project CARS
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Rise of the Tomb Raider
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Wiedźmin 3: Dziki Gon
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Battlefield 1
- AMD Radeon RX Vega - test wydajności: Total War: Warhammer
- AMD Radeon RX Vega - podkręcanie
- AMD Radeon RX Vega - podkręcanie: Crysis 3
- AMD Radeon RX Vega - podkręcanie: Wiedźmin 3: Dziki Gon
- AMD Radeon RX Vega - pomiar ciśnienia akustycznego
- AMD Radeon RX Vega - pomiar ciśnienia akustycznego [OC]
- AMD Radeon RX Vega - pobór energii
- AMD Radeon RX Vega - pobór energii [OC]
- AMD Radeon RX Vega - temperatura i prędkość obrotowa
- AMD Radeon RX Vega - temperatura i prędkość obrotowa [OC]
- AMD Radeon RX Vega - podsumowanie
Widzę że ktoś się zlitował i zostawił ziarnko nadziei dla czekaczy na kolejne 2 lata czekania.
'To dopiero pierwsza karta na Vedze, trzeba poczekać na drugą'
*Cieszy za to poziom przystosowania karty do DirectX 12 oraz Vulkan - jak do tej pory jest to JEDYNA karta, która wspiera w stu procentach wszystkie funkcje obydwu API i daje duże nadzieje na przyszłość*
I co ty na to?
Było wait for Vega, było wait for drivers, teraz wait for Vega 2 a potem będzie wait for Navi
I co ty na to?
Nie interesuje mnie marketingowy bełkot.