artykuły

AMD Radeon RX Vega 64 – test wydajności

Powrót króla?

350 14 sierpnia 2017, 15:00 Piotr Gołąb

AMD Radeon RX Vega 64 – pobór energii

AMD doskonale zdaje sobie sprawę z zapotrzebowania swojego produktu na energię i dlatego wprowadziło w nim bardzo dużo dodatkowych funkcji, których zadaniem jest oszczędzanie prądu. Po pierwsze, w sterownikach karty można ustawić profil wydajności. Do wyboru są cztery opcje: Power Saver, Balanced, Turbo oraz ustawienia własne. Jak łatwo się domyślić, wybór poszczególnych opcji potrafi mocno wpłynąć na pobór energii. Egzemplarze referencyjne są dodatkowo wyposażone w dwa BIOS-y, o różnych profilach energetycznych.

Radeon RX Vega 64

Można włączyć funkcję Radeon Chill, która jest już wykorzystywana w wielu nowych tytułach i potrafi ograniczyć pobór energii nawet o połowę, a czasem jeszcze bardziej.

Następna jest możliwość ograniczenia liczby klatek na sekundę, FRTC (Frame Rate Target Control). Posiadacz monitora odświeżającego obraz 75 razy na sekundę może zablokować tę częstotliwość właśnie na 75, by nie zmuszać karty do nadprogramowej pracy.

Jak to się przekłada na praktykę? Jeśli gra obsługuje funkcję Radeon Chill albo liczba klatek na sekundę w mniej wymagającej produkcji jest ograniczona na stałe, pobór energii faktycznie może być do przyjęcia. Jednak zapotrzebowanie karty wykorzystywanej w stu procentach jest bardzo duże. Zestaw z naszym egzemplarzem pod pełnym obciążeniem potrafił pobrać z sieci aż 427 W. Nawet w spoczynku było nie najlepiej: komputer w trakcie wyświetlania pulpitu pobierał 95 W. To więcej, niż potrzebował zestaw z GeForce'em GTX-em 1080 Ti, który jest znacznie wydajniejszy od modelu AMD Radeon RX Vega 64.

Radeon RX Vega 64

Radeon RX Vega 64

22