Fortnite to „trzecioosobowa” gra akcji, która łączy elementy gier tower defence z postapokaliptycznym survivalem. Czy najnowsza propozycja Epic Games pomimo komiksowej oprawy wizualnej jest wyzwaniem dla współczesnych PC? Sprawdziliśmy to w teście, w którym uwzględniliśmy również najnowszą kartę graficzną Radeon RX Vega 64.
Fortnite – gra, wymagania sprzętowe, miejsce testowe
Fortnite po raz pierwszy zapowiedziano w 2011 roku podczas Video Game Awards. Dopiero po 6 latach produkcja trafiła do modelu „wczesnego dostępu” (early access). Długi czas oczekiwania mógł wywołać obawy o jakość gry, ale ostatecznie okazała się bardzo przyjemnym połączeniem kilku popularnych w ostatnich latach gatunków.
Przeczytaj recenzję gry Fortnite w serwisie Gamezilla.pl
Wcielamy się w rolę dowódcy, który ma możliwość zarządzania wieloma aspektami rozgrywki. Możemy wybierać bohaterów, którymi walczymy podczas misji, dobierać oddziały obrońców swojego fortu oraz tworzyć nowe przedmioty z wykorzystaniem zdobytych w czasie gry schematów.
Rozgrywka składa się z trzech faz. Na początku każdej misji istotna jest eksploracja mapy, która ma na celu zebranie zasobów oraz znalezienie ukrytych na mapie nowych broni i planów, pozwalających korzystać z coraz mocniejszego sprzętu. (Ważne jest to, że niemal każdy element otoczenia może zostać zniszczony). Następnie, po odnalezieniu urządzenia o nazwie Atlas, naszym zadaniem jest zbudowanie wokół niego umocnień z użyciem zebranych wcześniej zasobów. Ostatnim i najbardziej emocjonującym elementem rozgrywki jest obrona Atlasu przed hordami zombie, które spadają na ziemię z chmur burzowych, niczym ciężkie, destrukcyjne kule gradu.
Mimo że możliwa jest rozgrywka w trybie dla pojedynczego gracza, Fortnite dużo zyskuje, gdy do drużyny dołączają inni gracze. Istotnym elementem gry jest współpraca pomiędzy graczami oraz podział obowiązków w zależności od klasy bohatera.
Gra jest zbudowana z następujących po sobie misji o rosnącym stopniu trudności, które są rozgrywane na generowanych proceduralnie mapach. Wprowadza to element losowości, który sprawia, że każde podejście do tej samej mapy jest inne.
Produkcja jest oparta na Unreal Engine 4. To pierwszy tytuł Epic Games wykorzystujący tę wersję silnika.
Fortnite – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja:
- procesor – Intel Core i3 2,4 GHz,
- pamięć operacyjna – 4 GB,
- karta graficzna – Intel HD 4000,
- system operacyjny - Windows 7/8/10 64-bitowy lub Mac OS X Sierra.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – Intel Core i5 2,8 GHz,
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – Nvidia GTX 660 / AMD Radeon HD 7870 2 GB;
- system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.
Fortnite – miejsce testowe
Na miejsce testowe wybraliśmy misję Kamienny las – obrona burzowej tarczy 3. Wydajność jest mierzona podczas obrony fortu przed hordami przeciwników. Pomiar trwa 30 sekund. W takich warunkach zdarzają się najbardziej obciążające fragmenty rozgrywki: burza, podczas której pojawiają się przeciwnicy.
Platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 384.94 WHQL,
- AMD Crimson ReLive 17.7.2.
Fortnite – jakość grafiki
Fortnite, oparta na Unreal Engine 4, jest wykorzystywana przez programistów jako poligon doświadczalny w trakcie rozwijania silnika. W czasie, gdy powstawała, w silniku były implementowane coraz to nowsze funkcje, których zachowanie testowano w grze. Pod względem możliwości jest to bogate narzędzie, które zapewnia dużą swobodę interakcji podczas rozgrywki.
W grze do wyboru są cztery predefiniowane ustawienia graficzne: niskie, średnie, wysokie oraz epickie.
Można również wybrać rozdzielczość, do której będzie skalowany generowany obraz. Pozwala to, za cenę słabej jakości oprawy wizualnej, zagrać z użyciem niemal każdej współczesnej konfiguracji sprzętowej.
Ustawienia niskie
Gra w tych ustawieniach wygląda źle. Teren jest pozbawiony cieni, tekstury są bardzo proste, wszystko jest w jednej tonacji. Jest to opcja przeznaczona jedynie dla użytkowników słabszych układów graficznych.
Ustawienia średnie
Zmiana ustawień na średnie przynosi wyraźne różnice w wyświetlanym obrazie. Pojawiają się podstawowe cienie, paleta kolorów staje się bogatsza, ale nadal brakuje trawy – ziemia to jedna płaska tekstura.
Ustawienia wysokie
Dostajemy lepszej jakości tekstury, pojawia się trawa (wreszcie!), cienie są bardziej wygładzone – widzimy zauważalnie więcej szczegółów niż we wcześniej omówionych ustawieniach.
Ustawienia epickie
Jest to najbogatsza wizualnie opcja. Grafika ogólnie się poprawia, dochodzi trochę cieni, jest więcej szczegółów, a ponadto stosowana jest technika ambient occlusion.
Minigaleria
Fortnite – wydajność CPU
Do przeprowadzenia testu procesorów wykorzystaliśmy kartę graficzną Nvidia GeForce 1080. Gra była testowana w ustawieniach epickie. Nie zauważyliśmy istotnych różnic w wynikach poszczególnych CPU, więc ich wydajność nie będzie większą przeszkodą w grze. Sprawdziliśmy również dla porównania osiągi procesorów w niskich ustawieniach jakości obrazu i także w nich nie było wyraźniej różnicy.
Fortnite – jaka karta do jakich ustawień
Z większością efektów graficznych testowane GPU nie miały problemu, jednak w samym centrum burzy/walki, co szczególnie często zdarza się podczas rozgrywki w sieci, liczba klatek na sekundę potrafi spaść o połowę, nawet w przypadku najbardziej zaawansowanych kart graficznych.
Fortnite – 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: średnie
W średnich ustawieniach jakości każda karta w naszym zestawieniu poza GTX-em 1030 oraz R7 360 pozwala grać w komfortowych warunkach. Posiadaczom słabszym kart pozostają ustawienia niskie bądź skalowanie rozdzielczości do 720p.
Fortnite – 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: wysokie
Ustawienia wysokie są większym wyzwanie dla sprzętu. Do gry w 60 kl./s potrzebny jest co najmniej Radeon RX 470. Najsłabsze karty, które zapewniają przyjemną rozgrywkę w mniej więcej 45 kl./s (średnio), to Radeon R9 380 i GTX 1050.
Fortnite – 1920 × 1080, ustawienia jakości obrazu: epickie
Żeby cieszyć się grą w najwyższych ustawieniach grafiki, trzeba mieć mocniejszą kartę, co najmniej Radeona RX-a 470. Do płynnej rozgrywki potrzeba już GTX-a 1060 w wersji 6-gigabajtowej.
Fortnite – 2560 × 1440, ustawienia jakości obrazu: wysokie
Wyższe rozdzielczości są już większym wyzwaniem dla kart graficznych. Około 40 kl./s osiąga już RX 470, ale w pełni komfortowe warunki zapewni dopiero GTX 980 Ti.
Fortnite – 2560 × 1440, ustawienia jakości obrazu: epickie
Najwyższą jakość obrazu w rozdzielczości 1440p zapewniają jedynie najwydajniejsze procesory graficzne. W tym przypadku minimum to GTX 980 Ti albo najnowsza karta AMD, Radeon RX Vega 64.
Fortnite – 3840 × 2160, ustawienia jakości obrazu: wysokie
Najbardziej wymagający gracze coraz częściej kupują monitory 4K. W przypadku Fortnite jedynie GTX 1080 Ti umożliwia bezproblemową grę z użyciem takiego wyświetlacza. Jeśli jednak wystarczy płynność na poziomie 30 kl./s, wymagania spadną do poziomu GTX-a 1070 oraz GTX-a 980 Ti.
Fortnite – 3840 × 2160, ustawienia jakości obrazu: epickie
W rozdzielczości 4K najwyższe dostępne w grze ustawienia grafiki były wyzwaniem dla każdej spośród przetestowanych kart. Tylko GTX 1080 Ti oraz GTX 1080 zapewniły sensowną liczbę klatek na sekundę, choć i tak wydajność w niektórych momentach drastycznie spadała.
Podsumowanie
Produkcja Epic Games, mimo że na razie jest oferowana w ramach „wczesnego dostępu”, działa bardzo stabilnie. Podczas testów nie zauważyliśmy większych problemów z jej działaniem i wydajnością.
Wydawałoby się, że komiksowa grafika nie będzie wymagająca dla współczesnych komputerów, ale wyższe rozdzielczości w połączeniu z co lepszymi ustawieniami jakości obrazu są wyzwaniem nawet dla najlepszych obecnie kart graficznych.
Jedyna sytuacja, której liczba klatek na sekundę potrafi spaść nawet o połowę, pojawia się podczas odpierania wrogów, gdy postać jest w samym środku wydarzeń. Można jednak liczyć na to, że wraz z kolejnymi aktualizacjami będzie pod tym względem coraz lepiej.
Z jednej strony dostajemy grę wciągającą i relaksującą, ale z drugiej, żeby w pełni wykorzystać jej potencjał, trzeba zagrać na kilku mapach w jednej sesji wspólnie ze znajomymi. Można mieć też pewne obawy co do dalszego rozwoju gry. Fortnite nadal jest dostępna w ramach „wczesnego dostępu”, więc rozgrywka może się częściowo zmienić. Po pewnym czasie zabawa może się zrobić nużąca i powtarzalna, więc liczymy na to, że Epic Games wprowadzi wiele urozmaiceń. Optymizmem nie napawają również mikropłatności, które mogą przekształcić tę produkcję w grę pay to win.