Podstawą działalności PCLab.pl są testy, a podstawą testów – pomiary wydajności. Największym zainteresowaniem cieszą się testy wydajności w grach. Już kilka razy pisaliśmy o sposobach mierzenia wydajności podzespołów w tym zastosowaniu. Dzisiaj chciałbym skreślić kilka słów o najnowszych trendach, które pojawiają się w testach przeprowadzanych przez zagraniczne wortale, oraz o tym, co dla przeciętnego użytkownika komputera może oznaczać test procesorów lub kart graficznych w grze komputerowej.
Spis treści
Już kilka razy pisaliśmy o sposobach testowania podzespołów w grach. Od tamtego czasu sprzęt i gry komputerowe nieco się zmieniły, poziom dziennikarstwa komputerowego trochę się podniósł i dobre testy łatwiej znaleźć niż kiedyśPrzynajmniej tym, którzy czytają również media angielsko- i niemieckojęzyczne. – ale pewne zasady pozostały takie same. Dlatego warto znać te artykuły:
- Rzecz o miejscach testowych w grach na przykładzie Far Cry 3 – w którym Łukasz wyjaśnia, że inaczej trzeba testować, kiedy celem jest scharakteryzowanie wydajności procesora, a inaczej, kiedy najważniejsze jest przedstawienie osiągów karty graficznej.
- Testowanie procesorów w grach – metody, miejsca testowe. Jak umiejętnie czytać wykresy wydajności? – w którym Tomek opisuje, jak powinny być testowane procesory w grach.
Te dwie publikacje pozostają aktualne i są lekturą obowiązkową dla każdego sprzętowego zapaleńca.
'Najważniejszy wniosek jest taki, że do wszystkich wyników testów publikowanych w internecie trzeba podchodzić z rezerwą.' - otoz to, ja jak tylko widze uzycie w testach przestarzalego MSAA ktore pochlania 15-20FPS, gdzie mamy do dyspozycji mase rodzajow post-processing AA robiacych ta sama robote (jak nie lepsza) za to nie kosztujac nawet jednego FPSa, to po prostu parskam smechem i zamykam taki test, bo jest on w moim mniemaniu niemiarodajny. I niestety jest to bolaczka kazdego jednego testu publikowanego w internecie, gdzie wszystkie opcje sa na sztywno ustawiona na Ultra/High/Medium/Minumum (malo tego - 80-90% serwisow w ogole sie nie sili zeby przetestowac cokolwiek ponizej Ultra), a nikt, absolutnie nikt nie stara sie znalezc optymalnych ustawien, ktore zapewniaja jak najlepszy wyglad, przy mozliwie jak najwiekszym framerate'ie, czyli de facto wykorzystujac najwieksza zalete grania na PC. I tutaj chyba sztampowy przyklad, czyli Quantuma Break:
Volumetric Lighning na Ultra:
http://abload.de/image.php?img=quantumbrea...6-06-03mseh.jpg
Volumetric Lighning na Medium:
http://abload.de/image.php?img=quantumbrea...6-06-0j3skm.jpg
Kto mi powie ma co idzie 30FPS w pierwszym obrazku? No wlasnie... A wystarczy zostawic VL ma Medium, tak samo wylaczyc 4xMSAA ktorego w ogole nie widac bo gra i tak ma wymuszony TAA - tylko te dwie opcje a gra juz smiga o 40-50FPS wiecej, przy tym nie wygladajac nawet o piksel gorzej. A te 40-50FPS pozwala na wylaczenie Upscalingu i granie w natywnej rozdzielczosci w +-60FPS, ale nie, po co, musi byc Ultra albo nic, i granie w rozmytej papce (Upscaling, a.k.a. 720p). I podobnie z kazda jedna gra...
Na szczescie Nvidia dla kazdej wiekszej gry przygotowuje szczegolowy poradnik, rozdrabniajacy kazda jedna opcje graficzna na czesci pierwsze, wraz z interaktywnym porownaniem side-to-side, ktore dobitnei pokazuja, ktore opcje faktycznie sa warte wymaksowania, a ktore to tylko placebo niepotrzebnie pochlaniajace zasoby. Ale to mowie, kazdy gracz musi to zrobic na wlasny rachunek, bo na 'powazne' serwisy niestety nie mozna liczyc.
Aż miło popatrzeć.
Pozdrawiam i życzę sukcesów
Czyli testy na pclab jak najbardziej wiarygodne.
Sam mam kilka pytań. Co się dzieje z klatkami, np jeśli mamy wydajność powiedzmy ~126fps, a gramy na monitorze 60Hz lub nawet 120Hz. Co się dzieje z tymi dodatkowymi 66fps/6fps? Trafiając do buffora w monitorze i są pomijane?
Ogólnie jestem zwolennikiem blokad fps by kazda klatka trwała dokładnie tyle samo czasu, a reszta czekała w buforze. Tylko pytanie co się dzieje z bufforem gdy klatki narastają nie-liniowo?
No właśnie... Zalinkowana na pierwszej stronie stara ekipa robiła takie testy i analizy. Teraz posucha.....