artykuły

Asus ROG Swift PG258Q – test 240-hercowego monitora dla graczy

24 cale, 240 herców i G-Sync, czyli... spełnienie marzeń gracza

74
14 kwietnia 2017, 14:00 Piotr Kwiatkowski

Jakość podświetlenia matrycy 

Ekran PG258Q jest podświetlany za pomocą białych diod elektroluminescencyjnych. Podświetlenie jest bardzo efektywne. W domyślnym trybie Wyścigi ekran monitora emituje biel o maksymalnej luminancji 468 cd/m2 i neutralnej temperaturze bieli, która wynosi 6571 K. Trudno mieć też większe zastrzeżenia co do jakości działania zastosowanego systemu rozpraszania światła pod powierzchnią matrycy: w najciemniejszym miejscu różnica jasności względem środka ekranu wynosi –9,82 procent. 

W monitorze zastosowano podświetlenie typu flicker free (sterowanie impulsowe PWM włącza się po aktywowaniu funkcji ULMB), które nie zapewnia jednak oczekiwanego pełnego zakresu regulacji jasności. Minimalna luminancja bieli możliwa do uzyskania w domyślnym trybie Wyścigi jest zbyt wysoka, wynosi bowiem aż 108,6 cd/m2

 

Kąty widzenia 

Matryca LCD TN, nawet przyzwoitej klasy, jak ta zastosowana w PG258Q, zawsze pozostanie matrycą LCD TN i najlepiej widać to właśnie w kątach widzenia. O dziwo, w poziomie są naprawdę dobre i chociaż spadek kontrastu jest dostrzegalny, nie pojawiają się silne przebarwienia ani przekłamania kolorów (po 55 stopni w prawo i w lewo). Nieco gorzej jest w pionie, ale też nie ma co zbytnio narzekać. Gdy patrzy się od góry, monitor zapewnia kąt poprawnego widzenia na przyzwoitym poziomie 40 stopni. Dopiero podczas patrzenia od dołu jest gorzej: 20 stopni to zbyt mało, żeby wygodnie korzystać z ustawienia pivot, które jednak nadal będzie przydatne do wygodnego podłączania przewodów.   

 

Jakość wyświetlanego obrazu

Pierwsze włączenie monitora wywołuje przyjemne zaskoczenie: nie uruchamia się on w żadnym „supergamingowym” trybie o skrajnie zimnych barwach i „wypranym” kontraście, czym często raczy nas e-sportowa konkurencja. Na ekranie wyświetlany jest obraz o miłej dla oka kolorystyce, a po zajrzeniu do menu okazuje się, że PG258Q w fabrycznej konfiguracji jest ustawiony w tryb Wyścigi. Temperatura barwowa bieli w całym zakresie jasności waha się w granicach 6300–6600 K, kontrast statyczny jest dobry, bo wynosi 908 : 1, a średni błąd delta E 2000 na poziomie 1,92 oznacza, że PG258Q został fabrycznie zupełnie przyzwoicie skalibrowany, przynajmniej jak na urządzenie dla graczy z matrycą typu TN.  

gamut                                                           temperatura barwowa

delta E                                    luminancja                              gamma

  

Tryb sRGB

Ten tryb jest polecany przez producenta do codziennej pracy z tekstem, grafiką, fotografią cyfrową i programami multimedialnymi. Poniższe wykresy pomiarowe pokazują, że charakter obrazu nie odbiega od tego, co jest wyświetlane w domyślnym trybie Wyścigi. W przeciwieństwie do testowanego niedawno modelu Samsung C24FG70 monitor Asusa nie ogranicza przestrzeni wyświetlanych barw do granic zakresu sRGB. Kontrast wyświetlanego w trybie sRGB obrazu wynosi 910 : 1, temperatura bieli również waha się w granicach 6300–6600 K, a średni błąd odwzorowania kolorów delta E 2000 to 2,09. W trybie sRGB nie mamy jednak możliwości zmiany jasności obrazu (maksymalna i zarazem stała jasność wynosi 212 cd/m2), jego kontrastu, nasycenia barw, temperatury barwowej ani współczynnika gamma. 

gamut                                                           temperatura barwowa

delta E                                    luminancja                              gamma

 

Tryb kinowy

W teorii jest on przeznaczony do oglądania filmów, ale mamy wrażenie, że Asus dość niestandardowo podszedł do tego tematu. Zwykle w telewizorach tryb kinowy odznacza się lekkim zmniejszeniem intensywności kolorów i ociepleniem barw. Ma to sprawić, że obraz będzie mniej męczący podczas długiego, szczególnie wieczornego, seansu. Tymczasem monitor PG285Q w trybie kinowym wyświetla obraz o mniejszym kontraście (720 : 1), ale też o wyraźnie oziębionej, niezbyt przyjemnej dla oka kolorystyce, bo temperatura barwowa bieli wynosi 9625 K. Oczywiście, oznacza to o wiele gorsze odwzorowanie kolorów: średni błąd delta E 2000 wynosi już 8,58.  

gamut                                                           temperatura barwowa

delta E                                    luminancja                              gamma

 

Tryb Sceneria

Ten tryb przeznaczony jest do oglądania na komputerze zdjęć przedstawiających krajobrazy, choć nie jesteśmy pewni, czy to zastosowanie rzeczywiście wymaga osobnego ustawienia w monitorze. W tym trybie zwiększono kontrast, do 968 : 1, zwiększono jasność maksymalną, do 480 cd/m2, i ustawiono neutralną temperaturę bieli w całym zakresie jasności. Nie jest to jednak najwierniejszy kolorystycznie tryb, bo średni błąd delta E 2000 wynosi w nim 5,63, czyli daleko wykracza poza oczekiwany w tej klasie sprzętu poziom 1,5–2. 

gamut                                                           temperatura barwowa

delta E                                    luminancja                              gamma

 

Regulacja współczynnika gamma

W menu PG258Q znajduje się opcja zmiany ustawienia współczynnika gamma. Dostępne ustawienia to 1,8, 2,2 oraz 2,4. Wykresy poniżej ukazują przebieg krzywej współczynnika gamma w zależności od jasności we wszystkich trzech ustawieniach. Wartości zostały zmierzone w fabrycznie ustawionym trybie działania monitora, Wyścigi. W trybach: Sceneria, sRGB  i Kinowy nie można zmieniać tego ustawienia.   

 gamma 2,2 (domyślny)            gamma 1,8                             gamma 2,4

 

Zmiana temperatury barwowej bieli

Następnym ustawieniem pozwalającym szybko zmienić charakter wyświetlanego obrazu jest funkcja zmiany temperatury barwowej bieli. Obok ustawienia Normalne do wyboru są: Ciepłe, Zimne oraz ręczne, Tryb Użytkownik. Wykresy na dole przedstawiają, jak zmienia się temperatura bieli po wybraniu poszczególnych ustawień tego parametru (tu w domyślnym trybie Wyścigi).  

 Normalne                               Zimne                                     Ciepłe

 

3