Myszki, klawiatury
Artykuł
Damian Lejnert, Piątek, 21 kwietnia 2017, 17:30

SteelSeries Rival 300 i Xtrfy XG-M3 – testy

Oba urządzenia wyposażono w ceniony przez wielu sensor Pixart PMW3310. Xtrfy XG-M3 udostępnia pięć zaprogramowanych przez producenta, nieedytowalnych poziomów dpi. Są to: 400 dpi, 800 dpi, 1600 dpi, 3200 dpi i 4000 dpi. SteelSeries Rival 300 jest pod tym względem znacznie lepszy. Zakres możliwych do ustawienia rozdzielczości to 50–6000 dpi. Oprócz tego w oprogramowaniu są dostępne w pełni edytowalne poziomy, do których można przypisać wartości z wymienionego zakresu.

Wszystkie testy zostały przeprowadzone na podkładce Razer Gigantus Black Edition z uwzględnieniem działania na innych powierzchniach, takich jak: drewno, szkło, plastik.

Prędkość maksymalna

Celem testu jest określenie maksymalnej szybkości (wyrażonej w metrach na sekundę), z jaką można przesunąć mysz po powierzchni w określonych ustawieniach dpi. Użyliśmy narzędzia Enotus Mouse Test v0.1.4

Oba urządzenia poradziły sobie świetnie. Wynik na poziomie 5–6 m/s w pełni zadowoli większość miłośników dynamicznych gier. Xtrfy XG-M3 radzi sobie jednak lepiej na dwóch powierzchniach: drewnie i plastiku.

Taktowanie USB

Test sprawdza zdolność przekazywania informacji do komputera w przeliczeniu na sekundę. Użyliśmy narzędzia Mouse Rate Checker.

SteelSeries Rival 300:

Xtrfy XG-M3:

 

Testy przeprowadzone z użyciem narzędzia Mouse Rate Checker w obu przypadkach potwierdziły, że częstotliwość raportowania jest zgodna z danymi producenta.

Predykcja

Test sprawdza występowanie przyciągania kątowego. To tak zwany asystent rysowania linii prostych, który podczas ruchów wykonywanych myszką przyciąga wskaźnik do osi X bądź Y.

SteelSeries Rival 300:

Xtrfy XG-M3:

 

Przyciąganie kątowe jest bardzo niepożądane, szczególnie z punktu widzenia graczy. Nabywcy modeli SteelSeries Rival 300 i Xtrfy XG-M3 nie mają się jednak czym martwić. Oba urządzenia są wolne od tego zjawiska.

Interpolacja

Żeby sprawdzić, czy niektóre ustawienia dpi są interpolowane, posłużyliśmy się programem VMouseBench v0.0.7a.

SteelSeries Rival 300:

Xtrfy XG-M3:

 

Test wykazał, że SteelSeries Rival 300 stosuje interpolację w każdym ustawieniu powyżej 5000 dpi. Nie zaobserwowaliśmy jej natomiast w działaniu Xtrfy XG-M3.

Szumy (jitter)

Żeby ocenić występowanie szumów wysokiej bądź niskiej częstotliwości, wykonaliśmy test polegający na rysowaniu linii skośnych, pionowych i poziomych, na podstawie których zjawisko to najprościej zauważyć.

SteelSeries Rival 300:

Xtrfy XG-M3:

 

SteelSeries Rival 300 w ustawieniach powyżej 4500 dpi wykazuje niewielkie szumy. Zjawisko to jest w codziennym użytkowaniu niezauważalne. Perfekcyjnie poradził sobie natomiast model Xtrfy XG-M3. Musimy jednak wziąć pod uwagę to, że działał on z mniejszą rozdzielczością niż Rival 300.

LOD (lift off distance)

Parametr LOD decyduje o wysokości, na jaką trzeba unieść urządzenie, żeby wskaźnik przestał reagować. Niektóre myszy zapewniają pełną regulację LOD za pomocą oprogramowania producenta. SteelSeries Rival 300 oraz Xtrfy XG-M3 nie umożliwiają ręcznej zmiany tej wartości. Wartość współczynnika została wyrażona w milimetrach.

 

PowierzchniaXtrfy XG-M3SteelSeries Rival 300
Razer Gigantus Black Edition   1,2 mm 1,2 mm 
Kartka białego papieru  1,2 mm 0,6 mm
Plastik  3 mm  2,4 mm 
Drewno  1,2 mm 1,2 mm

 

W przypadku dwóch powierzchni LOD był zbliżony. Xtrfy XG-M3 osiągał jednak wyraźnie większy LOD na powierzchni plastikowej i kartce białego papieru.

Akceleracja

Do testu na akcelerację potrzeba dużej powierzchni roboczej. My dodatkowo wykorzystaliśmy specjalnie zbudowany tor, stabilizujący urządzenie zarówno w pionie, jak i poziomie.

Test przeprowadziliśmy w grze Counter-Strike: Global Offensive w swojej standardowej procedurze testowej.

  • Oznaczamy jeden punkt, na którym koncentrujemy celownik (np. ślad po strzale).
  • Wykonujemy jeden dokładny ruch, pozwalający obrócić się o 360 stopni.
  • Szybkim ruchem wracamy do pozycji początkowej.
  • Jeżeli celownik wraca do punktu wyjściowego (ślad po strzale), mówimy o braku akceleracji pozytywnej.
  • Zjawisko akceleracji negatywnej to wszelkie wariacje wskaźnika na ekranie. Akceleracja negatywna występuje z reguły po przekroczeniu prędkości maksymalnej urządzenia, czego objawem mogą być także wszelkie spowolnienia wskaźnika.

Kilka powtórzeń testu pozwoliło stwierdzić, że wyniki obu urządzeń są w pełni zadowalające. Minimalna akceleracja pozytywna pojawia się w obu przypadkach. Występuje jednak przy dużych prędkościach i jest na tyle mała, że nie ma wpływu na codzienne użytkowanie i jakość gry.

Ocena artykułu:
Ocen: 5
Zaloguj się, by móc oceniać
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane