AMD Ryzen 7 1700 – test
Ryzen 7 1700 to najtańszy model z serii Ryzen 7 i zarazem najtańszy ośmiordzeniowy procesor x86 (oczywiście, nie bierzemy już pod uwagę ośmiordzeniowych FX-ów z serii 8000 i 9000, które dziś nie są rozsądnym wyborem w żadnym przypadku). Do tej pory za mniej więcej 1600 zł można było kupić najwyżej czterordzeniowy procesor z techniką Hyper-threading; dokładnie tyle kosztuje dziś Core i7-7700K, który jest szybciej taktowany, ale ma cztery rdzenie i osiem wątków.
Choć Ryzen 7 1700 bezpośrednio rywalizuje z i7-7700K, w rzeczywistości wybór między nimi rzadko będzie trudny. Są to procesory przystosowane do innych scenariuszy użytkowania. Dla większości ich przyszłych użytkowników, gdy już określą, na których zastosowaniach im zależy, wybór powinien być oczywisty.
Ryzen 7 1700 jest znacznie wolniej taktowany od pozostałych modeli. Bazowa częstotliwość to 3000 MHz, ale w typowym użytkowaniu nie będzie to mniej niż 3200 MHz (tyle wynosi pułap turbo po obciążeniu wszystkich rdzeni). Podczas obciążenia jednego lub dwóch rdzeni ich taktowanie może przyspieszyć do 3750 MHz (3700 MHz to pułap turbo dla dwóch rdzeni, a dodatkowe 50 MHz to zasługa trybu XFR, uwarunkowanego użyciem dobrego układu chłodzenia).
Model | Rdzenie /wątki | Taktowanie bazowe | Taktowanie boost | Pamięć podręczna L2 + L3 | Podstawka | Cena | TDP |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ryzen 7 1800X | 8/16 | 3,6 GHz | 4,0 GHz | 4 + 16 MB | AM4 | ok. 2450 zł | 95 W |
Ryzen 7 1700X | 8/16 | 3,4 GHz | 3,8 GHz | 4 + 16 MB | AM4 | ok. 1900 zł | 95 W |
Ryzen 7 1700 | 8/16 | 3,0 GHz | 3,7 GHz | 4 + 16 MB | AM4 | ok. 1600 zł | 65 W |
Ryzen 5 1600X | 6/12 | 3,6 GHz | 4,0 GHz | 3 + 16 MB | AM4 | ok. 1210 zł | 95 W |
Ryzen 5 1600 | 6/12 | 3,2 GHz | 3,6 GHz | 3 + 16 MB | AM4 | ok. 1090 zł | 65 W |
Ryzen 5 1500X | 4/8 | 3,5 GHz | 3,7 GHz | 2 + 16 MB | AM4 | ok. 920 zł | 65 W |
Ryzen 5 1400 | 4/8 | 3,2 GHz | 3,4 GHz | 2 + 8 MB | AM4 | ok. 820 zł | 65 W |
Ten model jako jedyny ma TDP na poziomie 65 W, zamiast 95 W, jak 1700X i 1800X. Przypominamy, że TDP nie jest miarą niczego, a szczególnie nie jest miarą poboru energii! TDP to określenie klasy układu chłodzenia, jaki zagwarantuje utrzymanie poprawnego działania procesora. AMD i Intel używają innych kryteriów doboru schładzaczy, a wartości TDP nie należy porównywać liczbowo.
Ryzen 7 1700 jako jedyny z serii jest sprzedawany z układem chłodzenia Wraith Spire, którego jednak nie otrzymaliśmy do testów.
Jeśli interesują Cię informacje na temat platformy AM4 oraz dwóch wydajniejszych modeli Ryzen 7, zajrzyj do artykułów:
- „AMD Ryzen 7 1800X – test pierwszego procesora o mikroarchitekturze Zen” – m.in. informacje o mikroarchitekturze Zen i platformie AM4 oraz omówienie płyty MSI X370 XPower Gaming Titanium;
- „AMD Ryzen 7 1700X – test” – omówienie płyty głównej Asus Crosshair VI Hero, na której testujemy procesory Ryzen, oraz informacje o technice produkcji tych układów.
W tym artykule opiszemy, w jaki sposób procesory Ryzen (i Naples) zarządzają taktowaniem i zasilaniem. Na końcu znajdziecie też wyniki dodatkowych testów przeprowadzonych po wyłączeniu techniki SMT, czyli symultanicznej wielowątkowości.
Uwagi potestowe
Pracujemy nad dalszymi testami procesorów Ryzen i platformy AM4. Test skalowania wydajności wraz z prędkością pamięci, który planowaliśmy zamieścić w tym artykule, okazał się problematyczny. O ile bowiem łatwo wykazać, jak wydajność spada po zastosowaniu powolnej pamięci, o tyle podkręcanie RAM do DDR-3200 i wyżej jeszcze sprawia kłopoty, szczególnie w przypadku zestawów 2 × 8 GB, których używamy. Nie porzuciliśmy tego pomysłu, ale musimy nad nim popracować. Możecie się również spodziewać poradnika podkręcania procesorów Ryzen. Zamierzamy też przygotować test płyt głównych AM4 z uwzględnieniem tanich konstrukcji z chipsetem B350, umożliwiających podkręcanie.
14 marca została wydana duża aktualizacja do gry Battlefield 1, zmieniająca m.in. wydajność i sposób jej mierzenia w naszym scenariuszu testowym. Przedstawione wyniki pomiarów wydajności pochodzą z wersji Winter Update 02142017, czyli sprzed aktualizacji. Nvidia wydała również nową wersję sterowników do karty graficznej z naszej platformy testowej. Aktualizacja mogła zmienić wydajność w grach używających DirectX 12 – a to jeden z dwóch trybów, które testujemy w Battlefield 1. Ten artykuł jest ostatnim, w którym przedstawiamy wyniki z poprzedniej wersji gry.
Zestaw testowy i procedura
We wszystkich testach, w których w użyciu była pamięć DDR3, stosowaliśmy moduły DDR-1600 działające z opóźnieniami 9-10-9-24 1N. W przypadku platform LGA1151 i LGA2011-3 korzystaliśmy z modułów DDR4 typu DDR-2400 działających z opóźnieniami 15-16-16-36 2N. Na platformie AM4 użyliśmy pamięci DDR-2666 działającej z opóźnieniami 16-16-16-36 1N.
Wszystkie testy w ustawieniach fabrycznych przeprowadzaliśmy przy wyłączonych funkcjach przyspieszających standardowe taktowanie powyżej oficjalnych parametrów określonych przez Intela. Chodzi tu o funkcje: Enhanced Turbo, Enhanced Boost, Multicore Enhancement itp.
Użyty system operacyjny i sterowniki to:
- Windows 10 Anniversary Update (kompilacja 1607)
- Nvidia GeForce 376.33.
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Płyta główna AM4 | Asus Crosshair VI Hero | www.asus.com |
Płyta główna LGA1151 | Asus Strix Z270F Gaming | www.asus.com |
Płyta główna LGA1150 | ASRock Z97 Extreme4 | www.asrock.com |
Płyta główna LGA2011-3 | Asus Rampage V Extreme | własna |
Płyta główna LGA1155 | Asus Maximus IV Gene-Z | własna |
Karta graficzna #1 | Zotac GeForce GTX 1080 AMP! Extreme | www.zotac.com |
Pamięć DDR4 | Corsair Vengeance LED DDR-3000 2 × 8 GB | www.corsair.com |
Pamięć DDR3 | Corsair Vengeance Pro 4 × 8 GB DDR-2666 | www.corsair.com |
Nośniki SSD | 2 × SSD Crucial M500 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz AM4 | Noctua NH-U12S SE-AM4 NF-F12 industrialPPC | www.corsair.com |
Zestaw chłodzenia cieczą | Corsair H110i GTX | www.corsair.com |
Zasilacz | Enermax Platimax 850 W | www.enermax.pl |
Testy – gry (Arma III, Counter-Strike: Global Offensive)
Testy – gry (Watch Dogs 2, GTA V)
Testy – gry (Wiedźmin 3, Battlefield 1 DX11 i DX12)
Testy – gry (Total War: Warhammer DX12, Cywilizacja VI DX11 i DX12)
Testy – gry (Deus Ex: Mankind Divided DX11 i DX12)
Testy – biuro (HTML5, JavaScript, 7-Zip)
Testy – obróbka wideo (x264, H.265, Adobe Premiere Pro)
Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench)
Testy – profesjonaliści (Adobe AfterEffects, Adobe Photoshop)
AMD Ryzen 7 1700 – pobór energii
Test odtwarzania wideo jest wykonywany z użyciem wbudowanego odtwarzacza systemu Windows 10 i wykorzystuje – o ile są dostępne – sprzętowe dekodery wideo. Test pełnego obciążenia procesora odzwierciedla maksymalny pobór energii w programach wykorzystujących wszystkie wątki procesora, ale bez użycia instrukcji AVX. W razie użycia AVX procesory pobierałyby więcej prądu, ale ponieważ jeszcze nie ma programów użytkowych wykorzystujących te instrukcje, na razie rezygnujemy z takiego testu.
Płyta główna, na której testowaliśmy procesory Ryzen, ma bardzo podobne dodatkowe wyposażenie jak użyte płyty LGA1151 i LGA2011-3. Różnice w poborze energii powinny być głównie efektem specyfiki platformy, a nie wykorzystanej płyty głównej.
Nasz egzemplarz procesora Ryzen 7 1700 pracował podczas maksymalnego obciążenia wszystkich rdzeni zasilany napięciem 1,117 V. Miał zatem najniższe napięcie zasilania spośród trzech modeli, które dotąd mieliśmy w rękach: 1800X pod obciążeniem ustawiał domyślne napięcie 1,253 V, a 1700X – 1,203 V. Ta różnica przekłada się wprost na pobór energii pod obciążeniem. Co prawda po jednym egzemplarzu każdego modelu to za mało, żeby orzec o jakieś prawidłowości, ale informacje, które otrzymaliśmy od jednego z producentów płyt głównych, potwierdzają, że modele 1700X i 1700 zwykle mają niższe napięcie zasilania od 1800X. To jeden z przykładów praktycznych skutków optymalizacji projektu procesora, o której wspominaliśmy.
AMD Ryzen 7 1700 – podkręcanie
Nasz egzemplarz 1700 udało się podkręcić do 3970 MHz przy napięciu około 1,375 V. To mniej, niż osiągnęły 1800X i 1700X, które przyspieszyliśmy, odpowiednio, do 4075 MHz i 4025 MHz. Różnica nie jest duża, a trzy dane nie pozwalają nam wyciągać daleko idących wniosków, ale z doniesień w internecie i informacji od producentów płyt głównych wynika podobna zależność: układy Ryzen 1700 zwykle mają mniejsze możliwości podkręcania od wyższych modeli, jednak różnica nie jest znaczna.
To oznacza, że model 1700 nie jest dla miłośnika podkręcania idealnym zastępstwem 1800X, a różnica w cenie nie jest wyłącznie grzywną za nieumiejętność przetaktowania procesora. Jednak 1000 zł różnicy w cenie za 100 MHz różnicy w taktowaniu to całkiem korzystna zamiana. Podkręcenie procesora w dzisiejszych czasach rzadko pozwala osiągnąć wydajność droższych modeli, bo te często różnią się od tańszych czymś więcej niż taktowaniem. Ryzen 7 1700 pozwala niemal dogonić podkręconego 1800X i przypomina złote czasy podkręcania sprzed kilku czy kilkunastu lat.
Podkręcanie – gry (Arma III, Counter-Strike: Global Offensive)
Podkręcanie – gry (Watch Dogs 2, GTA V)
Podkręcanie – gry (Wiedźmin 3, Battlefield 1 DX11 i DX12)
Podkręcanie – gry (Total War: Warhammer DX12, Cywilizacja VI DX11 i DX12)
Podkręcanie – gry (Deus Ex: Mankind Divided DX11 i DX12)
Podkręcanie – biuro (Google Chrome, JavaScript, 7-Zip)
Podkręcanie – obróbka wideo (x264, H.265, Adobe Premiere Pro)
Podkręcanie – profesjonaliści (Blender, Cinebench)
Podkręcanie – profesjonaliści (Adobe AfterEffects, Adobe Photoshop)
SMT – włączyć czy wyłączyć wielowątkowość?
Doniesienia w internecie sugerują, że niektóre programy wykonujące większość swojej pracy w nielicznych wątkach zyskują na wyłączeniu techniki symultanicznej wielowątkowości. Podobnie było już za czasów procesorów Pentium 4, ale i później, w przypadku pierwszych generacji Core i7, kiedy to Intel po małej przerwie wrócił do Hyper-threadingu.
W procesorach z SMT część zasobów wykonawczych każdego rdzenia jest dzielona między dwa wątki. Niektóre są dzielone w czasie (np. jednostki arytmetyczne), czyli wykonują najpierw instrukcje z jednego wątku, potem z drugiego, w miarę zapotrzebowania. Jeśli drugi wątek nie potrzebuje tych zasobów, są całkowicie do dyspozycji pierwszego. Inne dzielą swoją objętość non stop: na przykład pamięć podręczna zdekodowanych mikrooperacji albo pula rejestrów (PRF) przechowują jednocześnie dane i instrukcje należące do obu wątków. Żaden wątek nie ma dostępu do całości tego zasobu.
W architekturze Zen większość segmentów rdzenia jest dzielona dynamicznie, czyli większa część danego zasobu może być dostępna dla tego wątku, który wykonuje więcej obliczeń.
Niektóre zasoby po prostu wykonują instrukcje tak samo bez względu na to, do którego wątku należą („competitively shared”). Inne są dzielone dynamicznie, ale z wyprzedzeniem, czyli zasoby zostają przypisane do danego wątku na pewien czas w zależności od różnych czynników („competitively shared with algorithmic priority”). Jeszcze inne są z góry podzielone i choćby drugi wątek nic nie robił, nie zostaną zwolnione dla pierwszego wątku.
System operacyjny jest, oczywiście, przygotowany na zarządzanie procesorami z SMT: wbrew krążącym plotkom Windows 7, Windows 8 i Windows 10 zachowują się podobnie i zarządzają wątkami tak, żeby preferować przypisywanie jednego wysoko obciążającego wątku do jednego rdzenia. W 8-rdzeniowym, 16-wątkowym procesorze dopiero wtedy, kiedy trzeba jakoś rozdzielić pomiędzy rdzeniami więcej niż 8 wysoko obciążających wątków, system operacyjny przypisuje je do rdzeni, które już są obciążone. Mimo to wyłączenie SMT teoretycznie zwiększa ilość zasobów dostępnych dla jednego wątku i (pomijając problemy spowodowane przez scheduler systemu operacyjnego) powinno zwiększać wydajność. Sprawdziliśmy, czy tak jest w praktyce.
Wydajność bez SMT
Wydajność bez SMT po podkręceniu
Pobór energii bez SMT
Procesor bez SMT pobiera mniej energii pod obciążeniem, co widać tym wyraźniej, w im większym stopniu jest obciążony.
Podkręcanie bez SMT
Choć po wyłączeniu SMT procesor pobiera mniej energii i wydziela mniej ciepła, nie zauważyliśmy znacznego wzrostu możliwości podkręcania. Sprawdziliśmy swoje egzemplarze układów Ryzen 7 1700X i Ryzen 7 1700 – oba udało się przyspieszyć do częstotliwości o 50–75 MHz wyższej niż z włączoną techniką SMT. W zwykłych testach podkręcania używamy zamkniętego układu chłodzenia cieczą Corsair H110i, ale nawet schładzacz Noctua NH-U12S SE okazał się wystarczająco dobry, żeby warunki termiczne nie były ograniczeniem w podkręcaniu. Ponieważ różnica w taktowaniu przy włączonej i wyłączonej funkcji SMT nie była duża, przeprowadziliśmy testy wydajności po podkręceniu z SMT i bez SMT przy takim samym taktowaniu, 3970 MHz.
AMD Ryzen 7 1700 – podsumowanie testów wydajności
Średnia wydajność w programach użytkowych
Średnia wydajność w grach
AMD Ryzen 7 1700 – podsumowanie
Ryzen 7 1700 za mniej więcej 1600 zł to najbardziej wyrazisty przykład tego, na czym polega dobór sprzętu do potrzeb. W zbliżonej cenie można kupić Core i7-7700K, który jest szybszy w grach, ale nie w większości zastosowań profesjonalnych.
Procesory Intela do podstawki LGA2011-3 zostały w tym segmencie zupełnie zdeklasowane, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę wysokie ceny płyt głównych z chipsetem X99.
Jak przekonuje AMD, platforma AM4 ma przewagę wynikającą z ceny i wyposażenia płyt głównych nie tylko nad LGA2011-3, ale też nad LGA1151, jednak do tej pory mieliśmy do czynienia tylko z płytami głównymi za ponad 1200 zł, które są wyposażone bardzo podobnie jak ich odpowiedniki cenowe z chipsetem Z270. Nie możemy jeszcze wziąć tego argumentu pod uwagę, ale wrócimy do niego po przetestowaniu (niebawem) tańszych płyt głównych AM4.
Włączyć czy wyłączyć SMT?
Wyłączenie symultanicznej wielowątkowości daje pewien wzrost wydajności w wielu grach. W skrajnych przypadkach zyskujemy do 14%. Jednak zwykle to wydajność karty graficznej będzie ograniczała komfort rozgrywki, i wtedy korzyść z wyłączenia SMT będzie mniejsza. Niewiele zyskamy też pod kątem podkręcania: nam udało się dodatkowo przyspieszyć procesor o 50–75 MHz. Natomiast w żadnym programie nie-3D nie zyskamy zauważalnie po wyłączeniu SMT. Wręcz przeciwnie: we wszystkich wielowątkowych zastosowaniach wydajność znacznie spada, w najgorszym przypadku o 40%.
Rezygnacja z SMT oznacza zarazem rezygnację z największej zalety procesora Ryzen: doskonałej wydajności w zastosowaniach wielowątkowych. Wyłączenie SMT robi z modelu Ryzen 7 1700 procesor gorszy w tym, w czym zwykle jest najlepszy, a wcale nie poprawia zasadniczo jego osiągów w grach. Jeśli ktoś chciałby zrobić sobie dzień wolnego i przeznaczyć go wyłącznie na zabawę na swojej „battlestacji”, może sobie, oczywiście, wyłączyć SMT na ten czas. Mimo wszystko radzimy nie brać pod uwagę wydajności bez SMT przy podejmowaniu decyzji zakupowych.
Ryzen 7 1700 to dobry wybór dla każdego, komu zależy na wysokiej wydajności wielowątkowej. Możliwości dalszego przyspieszenia, bardzo zbliżone do potencjału kosztującego prawie 2500 zł modelu 1800X, czynią z niego niezły zamiennik dla tego drugiego z punktu widzenia kogoś, kto nie ma oporów przed podkręcaniem.
Do testów dostarczył: AMD
Cena w dniu publikacji: ok. 1600 zł