Watch Dogs 2 – test kart graficznych
Watch Dogs 2 pojawia się w bardzo dobrym dla siebie momencie, ponieważ w tym roku nie wydano żadnej gry, która byłaby nastawiona w równie dużym stopniu na eksplorację otwartego świata. Jej rywalem jest tylko Mafia III, choć ta druga pomimo podobnego charakteru nie pozwala na tak dużą ingerencję w otoczenie. W Watch Dogs 2 możemy hakować prawie wszystko: od telefonów przechodniów po system oświetlenia w całym mieście. Mamy całkowitą dowolność w sposobie wykonywania powierzonych nam zadań. Możemy wybrać, czy będziemy się przemykać pomiędzy przeciwnikami, po cichu wykorzystując dostępne metody hakowania, czy też użyjemy brutalnej siły, nie przejmując się tym, że zostaniemy wykryci. Oczywiście, każdy gracz szybko zauważy, jakie zachowanie jest najlepsze w danej sytuacji i typowe dla bohatera, jednak trzeba pamiętać, że nie mamy tutaj do czynienia ze sztywnym scenariuszem.
Watch Dogs 2 jest oparta na kolejnej wersji silnika Opus Engine, który został użyty w pierwszej części. Jest to bardzo zaawansowane narzędzie, nastawione na wierną symulację efektów środowiskowych. Warto wyróżnić oświetlenie oraz cieniowanie, dzięki którym Dwójka wygląda naprawdę dobrze. O wykorzystywanych w grze efektach graficznych napiszemy więcej następnej stronie.
Przeczytaj recenzję Watch Dogs 2 w witrynie Gamezilla.pl
Minimalna konfiguracja wymagana, zdaniem producenta gry Watch Dogs 2, do jej uruchomienia:
- procesor: Intel Core i5-2400S 2,5 GHz lub AMD FX-6120 3,5 GHz,
- pamięć operacyjna: 6 GB,
- karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7870 z 2 GB pamięci i obsługą DirectX 11,
- przestrzeń dyskowa: 50 GB
- system operacyjny: 64-bitowy Windows 7, Windows 8.1 lub Windows 10.
Żeby zacząć przygodę w Watch Dogs 2, trzeba mieć co najmniej czterordzeniowy procesor (producent zaleca Core i5-2400S). Tani dwurdzeniowiec nie pozwoli zagrać w Dwójkę. Niestety, bardzo mocno ogranicza to krąg odbiorców gry. Minimalne wymagania dotyczące karty graficznej nie są już tak zaporowe: wystarczy bynajmniej nie młody GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7870 z 2 GB pamięci. Nie potrzeba też najnowszego systemu Windows, bo gra nie wykorzystuje DirectX 12. Do uruchomienia Watch Dogs 2 potrzeba za to 6 GB pamięci operacyjnej i około 50 GB przestrzeni dyskowej.
Konfiguracja zalecana do gry Watch Dogs 2:
- procesor: Intel Core i5-3470 3,2 GHz lub AMD FX-8120 3,9 GHz,
- pamięć operacyjna: 8 GB,
- karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 780 (3 GB pamięci), GeForce GTX 970 (4 GB),
- przestrzeń dyskowa: 50 GB
- system operacyjny: 64-bitowy Windows 7, Windows 8.1 lub Windows 10.
Według producenta do płynnej rozgrywki w rozdzielczości Full HD niezbędny jest procesor Core i5-3470 lub AMD FX-8120. Wymagania te wydają się podejrzanie niskie, ale to ocenimy później. Do płynnej animacji najwyraźniej nie trzeba także jednej z najszybszych kart graficznych: wystarczy już GeForce GTX 780 3 GB lub AMD Radeon R9 290 4 GB. Do komfortowej zabawy producent zaleca jednak więcej RAM-u niż w minimalnych wymaganiach, 8 GB. Pozostałe parametry systemu pozostają niezmienione.
Miejsca testowe i metodyka
Miejsce testowe (GPU) znajduje się na trasie wiodącej z Oakland do San Francisco, na moście Bay Brigde. Jedziemy mostem w stronę San Francisco, a następnie przejeżdżamy tunelem pod wyspą Yerba Buena. Ilość roślinności i liczba obiektów, które występują na tej trasie, powodują, że nawet najmocniejsze karty muszą się bardzo mocno napracować, żeby utrzymać zadowalającą płynność obrazu.
Jako miejsce testowe wykorzystywane do pomiaru wydajności procesorów wykorzystaliśmy zjazd z mostu Bay Bridge w kierunku Haum Data Center. Most ten jest zatłoczony za dnia przez sporą liczbę samochodów. Manewrowanie między nimi w takcie ucieczki przed policją nie jest zbyt trudne. Warunkiem jest oczywiście odpowiednia wydajność procesora, od którego w tym miejscu zależy bardzo wiele. O tym jak wiele przekonacie się na piątej stronie.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Pamięć DDR3 | G.Skill Ripjaws Z 8 GB F3-17000CL10Q-16GBZH | www.gskill.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 Anniversary Update 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Software Crimson Edition 16.11.5;
- Nvidia GeForce 376.09 WHQL.
Watch Dogs 2 – porównanie jakości obrazu
Watch Dogs 2 w opcjach wyboru jakości grafiki ma kilka predefiniowanych ustawień. Do dyspozycji są: niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie oraz ultra, ale można też precyzyjniej dostosować jakość obrazu do możliwości karty. Ubisoft stanął na wysokości zadania: pozwolił na zmianę prawie wszystkich ustawień, w tym bardzo zaawansowanych.
Podczas tworzenia gry Ubisoft współpracował z Nvidią, czego dowodem jest implementacja technik wykorzystywanych wyłącznie przez karty z logo GeForce. Posiadacz GPU Nvidii ma dostęp do zaawansowanych technik cieniowania HFTS (Hybrid Frustum Traced Shadows), które powodują, że cienie wyglądają nad wyraz realistycznie, a także HBAO+ (Horizon Based Ambient Occlusion), która zapewnia dokładniejsze i bardziej realistyczne oświetlenie. Warto zwrócić także uwagę na nową funkcję TXAA 3.0 (Temporal Anti-Aliasing), poprawiającą wygląd krawędzi. Poza tymi ustawieniami, dostępnymi tylko dla użytkowników kart Nvidii, w grze znalazło się sporo znanych już opcji. Nie będziemy ich omawiać: zainteresowani znajdą szczegółowe informacje w poradniku Nvidii.
Dla nas w ocenie jakości obrazu kluczowych będzie kilka technik tworzenia grafiki 3D, które to w Watch Dogs 2 albo nie wyglądają należycie, albo są godne uwagi i zasługują na pochwalę.
Zaraz po rozpoczęciu zabawy widać, że gra ma ewidentny problem z wygładzaniem krawędzi. Można to sprawdzić na zamieszczonych w tym artykule zrzutach ekranowych. Zwróćcie uwagę na architekturę. Dokładnie widać, że część obiektów jest ładnie wygładzona, ale są też takie, które mają poszarpane krawędzie.
W Watch Dogs 2 użyto również techniki Temporal Filtering, która w menu gry nazywa się wygładzenie tymczasowe. Użyto jej także w PS4 Pro do polepszenia płynności gier w rozdzielczości 4K. Podstawą jej działania jest tak zwany checkerboard rendering. Jej dokładny opis znajdziecie w naszym teście PS4 Pro. W Watch Dogs 2 użycie tej opcji powoduje, niestety, silne rozmycie postaci w ruchu i efekt poszarpanych krawędzi.
Jedną z najbardziej spektakularnych, najlepiej wyglądających opcji jest ustawienie mgły, które w menu polskiej wersji językowej gry nazwano mgła San Francisco. Po jej włączeniu efekt jest piorunujący – to zdecydowanie jedna z najładniejszych i najbardziej realistycznych mgieł w grach. Niestety, za takie widoki trzeba sporo zapłacić. Obciążenie zarówno GPU, jak i CPU jest tak duże, że sam producent gry przestrzega przed włączaniem tej opcji. Mgła potrafi pochłonąć wszystkie dostępne zasoby karty graficznej.
Poniżej przedstawiamy galerię porównawczą pokazującą poszczególne ustawienia graficzne, włącznie z naszym własnym ustawieniem ultra HFTS TXAA 3.0 extra detail 100%, w którym to wszystkie suwaki są przesunięte maksymalnie w prawo. Pozwala ono zobaczyć, jak ta gra może wyglądać – może, bo niewielu zdoła zagrać w tych ustawieniach.
Na poszczególnych zrzutach ekranu widać, jak zmienia się rozdzielczość tekstur, oświetlenie oraz jakość cieni. W ustawieniach ultra można podziwiać tekstury wysokiej rozdzielczości 4K, które są dodatkiem dostępnym wyłącznie w wersji PC. Jest to oddzielny DLC, który zajmuje 6 GB. Widać wyraźną różnicę pomiędzy ustawieniami bardzo wysokimi a ultra. Dwa ostatnie profile zostały dobrane przez redakcję: są oparte na ustawieniach ultra, dodatkowo w pierwszym przypadku włączyliśmy cieniowanie HFTS, a w następnym do cieniowania dodaliśmy wygładzanie krawędzi TXAA 3.0 oraz extra detail na poziomie 100 procent.
Watch Dogs 2 – wydajność kart graficznych
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Low
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Medium
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 High
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Very High
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Ultra
W standardowym profilu Ultra gra nadal nie używa żadnej z dostępnych technik wygładzania krawędzi. Dziwi to tym bardziej, że właściwie każdy tytuł, który został wydany w tym roku, w najwyższych ustawieniach jakości grafiki ma włączone wygładzanie krawędzi. W naszym odczuciu to, że funkcje wygładzania nie są aktywne, sprawia, że gra nie wygląda dobrze. Dlatego zdecydowaliśmy się użyć w trybie Ultra technik SMAA ×2 i FXAA.
W rozdzielczości 1440p używamy tylko postprocesowego wygładzania krawędzi FXAA, a w 4K całkowicie rezygnujemy z tych technik, ponieważ pojedyncze piksele są już w zasadzie niewidoczne.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 2560 × 1440 Ultra
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 3840 × 2160 Ultra
Watch Dogs 2 – wydajność procesorów
Wyniki procesorów (CPU test) – 1920 × 1080 Ultra
Pierwsza część gry Watch Dogs miała dość duże wymagania co do procesora. Rozsądnym minimum (zarazem zalecanym przez producenta) był czterordzeniowy procesor klasy Core 2 Quad Q8400 / Phenom X4. Watch Dogs 2 zawiesiła poprzeczkę jeszcze wyżej. Teraz za minimum uznano procesor Intel Core i5-2400S lub AMD FX-6120, a więc układy, odpowiednio, cztero- i sześciowątkowy. Czy to oznacza, że rozgrywka z użyciem popularnych w Polsce Core i3 i Phenomów II X4 nie będzie możliwa? Żeby rozwiać tę i inne wątpliwości, sprawdziliśmy w swoim miejscu testowym kilka popularnych jednostek. Przypomnijmy, że nasz test polegał na zjeździe z mostu Bay Bridge w stronę Haum Data Center.
Najczęstsze spadki wydajności wynikające z ograniczeń procesora zauważyliśmy w scenach z intensywnym ruchem ulicznym. Szybka jazda autostradami lub mostami w wirtualnym San Francisco potrafi zatrzymać obraz na ułamek sekundy nawet wtedy, gdy procesor jest względnie mocny. Dzieje się tak najpewniej przez dość ograniczony zasięg rysowania w grze. Gdy tylko przemieszczamy się bardzo szybko po autostradzie i wyprzedzamy kolejne auta, w oddali doładowują się nowe pojazdy. Te zaś opisane są pewnymi regułami i algorytmami (m.in. dotyczącymi ich sposobu poruszania się), dlatego nagłe doczytywanie kolejnych obiektów przy szybkiej jeździe powoduje istotne chwilowe zwiększenie obciążenia słabszych procesorów.
Problem ten w zauważalnym stopniu dotyczył każdego procesora Core i3, AMD FX (z wyjątkiem podkręconego do 5 GHz FX-9590) oraz Phenoma II. Dopiero gdy w płycie głównej znajdował się któryś z testowanych przez nas Core i5 lub Core i7, zacięcia te zdarzały się naprawdę rzadko. Płynność działania konfiguracji z procesorami: Core i3-6100, FX-9590, FX-8350 i FX-6350 w pozostałych miejscach (tj. tam, gdzie gracz nie wymija szybko dużej liczby samochodów) była naszym zdaniem do przyjęcia.
Watch Dogs 2 – jaki procesor potrzebny do zabawy?
Naszym zdaniem, żeby w pełni cieszyć się rozgrywką w Watch Dogs 2, trzeba mieć procesor co najmniej klasy Core i5 (np. Core i5-6400 lub szybszy). Gra z użyciem słabszych jednostek (np. Intel Core i3-6100, FX-6350 czy FX-8350) jest możliwa, ale obarczona sporą liczbą zacięć, które w niektórych miejscach mogą irytować. Posiadacze dwumodułowych FX-4300 czy Phenomów II X4 raczej mogą zapomnieć o komfortowej zabawie. Te procesory ledwie sobie radzą: zacięć można się spodziewać nawet w mało wymagających miejscach. O grze w ogóle mogą zapomnieć posiadacze dwurdzeniowych układów klasy Pentium i jeszcze słabszych. Watch Dogs 2 w ogóle się nie uruchamia, jeśli procesor jest dwurdzeniowy, podobnie zresztą jak inne wymagające hity ostatnich miesięcy.
Wyniki procesorów (CPU test) – ile rdzeni potrzeba do Watch Dogs 2?
Analizując powyższe wyniki, warto zwrócić uwagę na to, że na najwyższej pozycji znalazł się Intel Core i7-5960X. To 8-rdzeniowy i 16-wątkowy procesor, który zwykle w grach wypada znacznie gorzej niż nowszy i szybciej taktowany Core i7-6700K. Watch Dogs 2 jest dość dobrze zoptymalizowana pod kątem wykorzystania wielu rdzeni/wątków. Po włączeniu menedżera zadań nietrudno o taki oto widok (procesor to ośmiowątkowy Core i7-6700K):
Planowaliśmy przygotowanie wykresu przedstawiającego wydajność po wyłączeniu kolejnych wątków procesora Core i7-5960X (konfiguracje od 2C/2T aż do 8C/16T z włączoną i wyłączoną funkcją Hyper-threading). Nasze zapały powstrzymał limit aktywacji gry, który po kilkukrotnej zmianie procesora blokuje dostęp na kilkanaście godzin. Być może wrócimy do tego tematu w przyszłości. Z pewnością możecie się też spodziewać, że Watch Dogs 2 na stałe zagości w naszej nowej procedurze testowej procesorów. Gier, które dziś w tak znacznym stopniu wykorzystują potencjał wielu rdzeni/wątków, wciąż jest zbyt mało.
Watch Dogs 2 – jaka karta do jakich ustawień?
Watch Dogs 2 jest dynamiczną grą o bardzo dużym, otwartym świecie. Stawia duże wymagania przed komputerem. Sugerowana przez producenta gry konfiguracja sprzętowa niezbędna do komfortowej zabawy jest mocno niedoszacowana.
Ubisoft nadal zmaga się ze słabą optymalizacją swoich czołowych tytułów. Już pierwsza gra z serii Watch Dogs była bardzo mocno krytykowana za to, jak działała na pecetach. Wymagania techniczne były nieadekwatne do jakości obrazu. Niestety, Watch Dogs 2 kontynuuje ten trend: jakość oprawy graficznej jest wysoka, ale wymagania sprzętowe – jeszcze wyższe. Jest to spowodowane użyciem starzejącego się silnika gry, który został jedynie wzbogacony o obsługę najnowszych standardów wyświetlania grafiki.
Platforma testowa wyposażona w kartę GeForce GTX 1080 i procesor Intel i7-6700K podkręcony do 4,7 GHz nie była zdolna zapewnić płynności obrazu na poziomie 60 kl./s w rozdzielczości Full HD i w ustawieniach Ultra przy włączonym SMAA ×2. Gra w wyższych rozdzielczościach musi już być okupiona mocnym obniżeniem ustawień jakości grafiki i nie ma jeszcze sprzętu, który umiałby wyświetlić płynny obraz w rozdzielczości 4K w ustawieniach ultra.
1920 × 1080, niskie. W tych ustawieniach najwolniejsze karty w naszym teście, tj. GTX 750 Ti oraz AMD R7 360, generują średnio około 40 kl./s. Płynność animacji spada momentami do około 30 kl./s. To wystarcza do gry jako takiej, ale w niskich ustawieniach jakości grafiki Watch Dogs 2 wygląda mało zachęcająco.
1920 × 1080, średnie. Poziom oprawy graficznej w tych ustawieniach wyraźnie się poprawia i wymagania bardzo mocno wzrastają. Żeby osiągnąć średnią płynność na poziomie 60 kl./s, potrzeba karty AMD R9 380X lub GeForce GTX 1050 Ti.
1920 × 1080, wysokie. Ustawienie wysokiej jakości grafiki mocno przerzedza listę kart graficznych, które zapewnią płynne działanie na poziomie 60 kl./s. W tym przypadku wymagany jest co najmniej Radeon R9 390 lub GeForce GTX 970. Rozczarowuje wydajność najnowszych kart AMD zbudowanych w architekturze Polaris, które w tych ustawieniach zapewniają średnio nie więcej niż 55 kl./s (RX 480).
1920 × 1080, bardzo wysokie. Płynność na poziomie 60 kl./s w Full HD zapewnią jedynie karty Nvidii, i to tylko najmocniejsze modele: GeForce GTX 980 Ti, GTX 1080 oraz GTX 1070
1920 × 1080, ultra, FXAA, SMAA ×2. Żadna karta graficzna nie zdołała zapewnić płynności animacji na poziomie 60 kl./s. Najszybsza z nich, GeForce GTX 1080, osiągnęła 59,5 kl./s.
2560 × 1440, ultra, FXAA. Najlepszym wynikiem w tych ustawieniach może się pochwalić GeForce GTX 1080, który osiągnął 55 kl./s. Najlepszy z Radeonów, model Fury X, zapewnił 31 kl./s.
3840 × 2160, ultra. W rozdzielczości 4K całkowicie zrezygnowaliśmy z wygładzania krawędzi, ale i to nie pomogło osiągnąć zadowalającej płynności rozgrywki. Za to gra wyglądała niesamowicie i w końcu można było docenić tekstury 4K, które były wyświetlane w rozdzielczości standardowej monitora. Szkoda, że Ubisoft tak słabo dopracował grę pod kątem optymalizacji, bo zrzuty ekranu w 4K można by drukować jako pocztówki.
Jaki procesor do Watch Dogs 2?
Po uzupełnieniu artykułu o testy procesorów przychylamy się do zaleceń producenta. Najwolniejszym CPU, które zapewni komfortową rozgrywkę, jest Core i5. Co prawda Core i3 też pozwala zagrać, ale w pewnych sytuacjach (opisanych na stronie z testami CPU) pojawiają się zacięcia. Podobnie (choć nieco lepiej) wygląda to w przypadku procesorów AMD FX. Warto przy tym dodać, że Watch Dogs 2 w ogóle się nie uruchamia, jeśli procesor to dwurdzeniowiec (np. Intel Pentium czy Intel Celeron). Ogólnie nowość bardzo lubi układy wielowątkowe. Jeśli masz w domu Core i7-6950X, wiedz, że Watch Dogs 2 jest grą, która może wykorzystać jego możliwości.