artykuły

AMD Radeon RX 480 – test w porównaniu z GTX-em 970 oraz R9 390 i R9 390X

AMD uderza w czuły punkt

415
29 czerwca 2016, 15:00 Łukasz Marek, Mateusz Brzostek

Podkręcanie karty Radeon RX 480

WattMan – nowe narzędzie do podkręcania

Do podkręcania (lub „odkręcania”) kart z rodziny Polaris można użyć nowego narzędzia wbudowanego w pakiet oprogramowania Radeon Crimson – WattMan. WattMan zastępuje w znajomym interfejsie zakładkę Overdrive, ale tylko w przypadku nowych kart. To znacznie bardziej rozbudowane narzędzie.

Taktowanie GPU można przyspieszyć lub spowolnić maksymalnie o 30%; proporcjonalnie przyspieszają lub spowalniają wszystkie stany energetyczne GPU. Nowością jest to, że można ręcznie ustawić taktowanie i napięcie zasilania dla każdego z wyższych stanów energetycznych (tych wykorzystywanych przy wyświetlaniu grafiki 3D). Nie mamy wpływu tylko na te najniższe. Pierwszy raz AMD udostępnia też w oficjalnym narzędziu możliwość regulacji napięcia zasilania GPU i pamięci – dość skromną, bo w naszej karcie dało się ustawić maksymalnie 1,15 V, a w fabrycznej konfiguracji było niewiele mniej: 1,125 V.

Również regulacja układu chłodzenia jest bardziej zaawansowana niż w Overdrive. Można ustawić dolny i górny limit prędkości obrotowej wentylatora oraz temperatury: pożądaną i maksymalną, do których ma być schładzany procesor. Jednak algorytm sterujący bezpośrednio prędkością obrotową wentylatora jest jeszcze bardziej skomplikowany i użytkownik ma nad nim tylko pośrednią kontrolę.

Kliknij, żeby zobaczyć wszystkie zakładki!

W standardowej konfiguracji docelowa temperatura jest ustawiona na 80°C, a maksymalna – na 90°C. Wszyscy, których dziwiły znane z przecieków odczyty temperatury w okolicach 80 stopni, tu znajdą wyjaśnienie. Układ chłodzenia został celowo ustawiony w taki sposób, by wentylator obracał się najwolniej, jak tylko się da, tak żeby GPU nie przekroczyło zadanej temperatury, bo temperatura rzędu 80°C nie ma znaczenia dla sprzętu, a komfort użytkownika jest bardzo ważny. Najważniejszy dla przeciętnego właściciela RX-a 480 będzie zapewne górny limit prędkości obrotowej wentylatora, który standardowo ustawiony jest na mniej więcej 2200 obr./min.

Inne popularne narzędzia do podkręcania jeszcze nie umieją sterować wszystkimi parametrami podkręcania RX 480, ani nawet ich monitorować (MSI Afterburner – nic nie pokazuje, Asus GPU Tweak – tylko prędkość wentylatora), ale niebawem powinny się pojawić zaktualizowane wersje kompatybilne z Polaris.

Wszystkie suwaki w prawo? Niestety – nie...

Podkręcanie kart Radeon RX 480 rozpoczęliśmy standardowo od podniesienia do maksimum limitu mocy w zakresie +50%, a resztę parametrów (w tym zachowanie układu chłodzenia) pozostawiliśmy w trybie automatycznym. Nie bez powodu wspomnieliśmy o kartach, a nie o pojedynczym egzemplarzu. W naszych rękach znalazły się aż trzy różne egzemplarze nowego Radeona, z których dwa dostarczyło AMD. Karta, którą otrzymaliśmy na początku, miała objawy niestabilności (resetowanie się sterownika) już po podkręceniu o kilkanaście megaherców. Uznaliśmy, że może to być problem konkretnej sztuki. AMD szybko przysłało nam inny egzemplarz, jednak i tym razem próby zakończyliśmy na zaledwie kilkunastu megahercach powyżej taktowania referencyjnego.

Problemy ze stabilnością po przyspieszeniu taktowania o 1–2% raczej nie zdarzają się w świecie kart graficznych, więc na razie trudno powiedzieć, czy problemem są same wersje referencyjne, a dokładniej: ich możliwości podkręcania, czy też po prostu niedopracowane jeszcze pod tym względem sterowniki.

Radeon RX 480

Trzeci egzemplarz Radeona RX 480 dostaliśmy od firmy XFX. To karta w wersji z dopiskiem Black OC w nazwie – wersja referencyjna z dodaną płytką osłaniającą kartę z tyłu, której taktowanie Boost przyspieszono do 1328 MHz (zamiast 1266 MHz, jak w przypadku wersji w pełni referencyjnej). Bazowe taktowanie odmiany XFX Black OC jest takie samo jak referencyjnej.

XFX Radeon RX 480 Black OC

 

XFX Radeon RX 480 Black OC

XFX Radeon RX 480 Black OC

Co ciekawe, również ta karta miała problemy ze stabilnością po przyspieszeniu taktowania o kilkanaście megaherców (względem fabrycznej konfiguracji). Ostatecznie postanowiliśmy więc zaniechać dalszych prób i jako wersję podkręconą Radeona RX 480 prezentujemy właśnie model XFX Black OC o taktowaniu Boost na poziomie 1328 MHz, któremu wcześniej podnieśliśmy maksymalnie limit mocy.

Strona:
  1. Radeon RX 480
  2. Radeon RX 480 – karta referencyjna
  3. Radeon RX 480 – bliższe spojrzenie
  4. Proces technologiczny 14 nm FinFET
  5. Architektura Polaris – usprawnienia mikroarchitekturalne
  6. Architektura Polaris – wyświetlanie obrazu, kodowanie wideo
  7. Platforma testowa
  8.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive
  9.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil)
  10.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle)
  11.     Wydajność – Doom
  12.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth)
  13.     Wydajność – Fallout 4 (Theater District)
  14.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd)
  15.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood)
  16.     Wydajność – Hitman (DirectX 11)
  17.     Wydajność – Hitman (DirectX 12)
  18.     Wydajność – Mirror's Edge Catalyst
  19.     Wydajność – Project CARS (Rain)
  20.     Wydajność – Project CARS (Sun)
  21.     Wydajność – Quantum Break
  22.     Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 11)
  23.     Wydajność – Rise of the Tomb Raider (DirectX 12)
  24.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Yustianna's Grotto)
  25.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Beauclair Palace)
  26.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Castel Ravello Vineyard)
  27.     Wydajność – Tom Clancy's The Division
  28.     Wydajność – Total War: Warhammer
  29.     Wydajność – 3DMark
  30. Podkręcanie karty Radeon RX 480
  31.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd)
  32.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood)
  33.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Yustianna's Grotto)
  34.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Beauclair Palace)
  35.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Castel Ravello Vineyard)
  36. Pobór energii
  37. Temperatura
  38. Ciśnienie akustyczne (głośność)
  39. Podsumowanie
30