artykuły

AKRacing Octane – test kubełkowego fotela dla graczy

Nie tylko dla rajdowców

30
1 lipca 2016, 15:57 Łukasz Pilarczyk

Ergonomiczność, dodatki

Samochody WRC lubią zarzucać na zakrętach, dlatego kierowca musi siedzieć w fotelu, który będzie go trzymał w miejscu, i być zapięty w specjalne pasy. Moda na taki kształt foteli wkroczyła do mieszkań już jakiś czas temu i jest coraz silniejsza. AKRacing Octane, jak wszystkie inne fotele tego producenta, jest wzorowany właśnie na takim rozwiązaniu. Poszerzone siedzisko oraz kubełkowe oparcie są dość wygodne, chociaż ich ogólna szerokość powoduje, że nasz tester nie był tak dobrze podtrzymywany jak w typowym siedzeniu WRC. To jednak zaleta, gdyż ramiona i ręce mają większą swobodę ruchu.

AKRacing Octane, podobnie jak niedawno testowany przez nas Drift DR200, ma w zestawie dwie poduszki: pod głowę i pod plecy. Ta pierwsza nie pozwala na znaczną korekcję położenia. Jej szelki mają taką długość, że w zasadzie można ją umieścić tylko w jednym położeniu. Tę dolną dzięki długim szelkom można przesunąć na wybraną wysokość. Podczas testów szybko się okazało, że dolna poduszka przy wyprostowanej pozycji nie jest zbyt wygodna, jednak w sytuacji, gdy użytkownik zechce ułożyć się nieco wygodniej, na przykład podczas pisania, dość dobrze podpiera część lędźwiową. Jest zbyt mocno wypełniona, więc dla wygody nieco ją odchudziliśmy i dzięki temu jest oparciem dla lędźwi, a nie uwiera.
AKRacing Octane
Fotel ma, niestety, tradycyjne mechanizmy regulacji wysokości i blokady siedziska. Ten do regulacji wysokości nie budzi zastrzeżeń, ale ten od bujania, choć umożliwia przechylanie się w tył i blokadę oparcia w dowolnym położeniu, nie pozwala zablokować siedziska w innym położeniu niż wyjściowe, gdyż zamiast kilku ząbków zastosowano pojedynczą zapadkę.
AKRacing Octane

Obsługa uchwytu jest dość prosta. Naciskamy go, by wyregulować wysokość, lub pociągamy w prawo, by włączyć możliwość bujania.

AKRacing Octane

Po prawej stronie mamy rączkę pozwalającą zmienić odchylenie oparcia. Jest krótka, ale wystarczająco wygodna w codziennym użytkowaniu.

AKRacing Octane

Mechanizm działa bardzo precyzyjnie i pozwala ustawić odchylenie w bardzo dużej liczbie stopni. Oparcie może być ustawione zarówno całkowicie pionowo, jak i niemal poziomo.
AKRacing Octane

AKRacing OctaneSiedzisko w standardowej pozycji minimalnie opada ku tyłowi, dzięki czemu użytkownik nie zjeżdża z niego. Ponadto podwyższone boki zapewniają przyjemne odczucie.

AKRacing Octane

Podłokietniki są przykręcone w sposób ułatwiający zmniejszenie ich rozstawu.
AKRacing Octane
W standardzie są ustawione pionowo, a dzięki ich rozmiarowi łokcie spoczywają na nich dość wygodnie, prawie niezależnie od ustawień oparcia. Szkoda, że można jedynie zmieniać ich wysokość, a nie, jak w modelu Drift DR200, przesuwać je w przód i w tył oraz zmieniać kąt, pod którym są ustawione.

3