artykuły

DirectX 12 w trzech grach: Gears of War Ultimate Edition, Hitman, Rise of the Tomb Raider

Rewolucji brak

254
28 marca 2016, 08:24 Łukasz Marek

Podsumowanie

Poniższe podsumowanie obejmuje tylko część zmagań z DirectX 12, bo wnioski dotyczą wyłącznie procesorów Intela. Układy AMD w połączeniu z tymi samymi kartami graficznymi wciąż są testowane i wyniki zaprezentujemy już niebawem. Tymczasem jednak możemy się pokusić o wstępną opinię: DirectX 12 na razie przyniósł jeden wielki chaos i trudno znaleźć jakiekolwiek prawidłowości. W jednej grze lepsze są GeForce'y, w innej Radeony, anomalie zaś, takie jak zmniejszona wydajność podzespołów w DirectX 12, są na porządku dziennym. Na każdą konfigurację trzeba spojrzeć indywidualnie i dokładnie prześledzić, jak radzi sobie w danej grze i poszczególnych trybach, a i tak nie pozwala to przewidzieć jej działania w przyszłych produkcjach.

Czytaj także: Hitman (beta) – test kart graficznych

Nowe API Microsoftu ma – według zapowiedzi osób oraz firm zaangażowanych w prace nad DirectX 12 i rozwój gier wykorzystujących ten interfejs programowania – przede wszystkim odciążyć procesor. Ze względu na te zapewnienia powoli zaczyna się wykształcać przekonanie, w tej chwili kompletnie bezpodstawne, że do gier przestanie być potrzebny szybki procesor. Faktycznie zdarzają się sytuacje, że Core i3 w trybie DirectX 12 jest szybszy od Core i5 w DirectX 11, co pokazuje, że nowy DirectX ma szansę zmniejszyć wymagania względem procesorów, ale są to pojedyncze przypadki i absolutnie nic nie mówią o zachowaniu całego spektrum gier, które dopiero się pojawią. Z całą pewnością jednak można stwierdzić, że DirectX 12 to nie jest lekarstwo na wszystko i że szybki procesor prawdopodobnie wciąż będzie nieodłącznym elementem maszyny do gier, i nie ma mowy, by szybkie karty graficzne warto było łączyć z procesorami pokroju Pentium G4400, a nawet Core i3.

Nie sposób nie odnieść wrażenia, że największe nadzieje z nowym API wiąże AMD, które liczy na to, że Microsoft oraz twórcy gier sami rozwiążą problem narzutu sterownika Radeon Crimson na procesor, tak widoczny w DirectX 11. Z przeprowadzonych przez nas testów wynika, że DirectX 12 nie jest cudownym panaceum na te bolączki: Radeon R9 390 wciąż uzyskuje wyniki niezwykle bliskie osiągów Radeona R9 Fury X. Różnica wydajności pomiędzy tymi kartami z pewnością powinna być większa od 12% w Rise of the Tomb Raider oraz Hitmanie czy 7% w Gears of War, biorąc pod uwagę różnice w możliwościach obu rdzeni.

Na razie można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że DirectX 12 nie jest magicznym lekarstwem na wszystkie problemy pecetowców, a wydajność poszczególnych podzespołów, a nawet obu wrogich obozów, w poszczególnych grach będzie w największej mierze zależeć od programistów: jedne gry będą działały szybciej na komputerach z kartą Nvidii, inne zaś – na konfiguracjach z kartą AMD, a czasem nastąpi spadek wydajności po przełączeniu się na nowsze API. Powstaje tylko pytanie, w czym ta sytuacja różni się od obecnej.

Dalsze testy różnych konfiguracji w DirectX 12 prawdopodobnie pozwolą wyciągnąć dokładniejsze wnioski, ale obecny zbiór wyników w trzech grach nie daje podstaw, by stwierdzić, że DirectX 12 zda egzamin lub nie.

Aktualizacja po testach z wykorzystaniem procesorów AMD FX (1.04.2016)

Po testach przeprowadzonych z wykorzystaniem procesorów AMD mamy kilka spostrzeżeń. 

  • W Gears of War (w tej grze jest dostępne tylko API DirectX 12) w konfiguracjach z procesorami Intela zawsze szybsze są karty Nvidii, natomiast w konfiguracjach z procesorami AMD zawsze szybsze są karty AMD. 
  • W Gears of War (przypomnijmy: udostępnia tylko API DirectX 12) w konfiguracjach z kartami graficznymi GeForce i Radeon wszystkie procesory AMD zawsze są albo wolniejsze od najwolniejszego Intela w naszym teście, dwurdzeniowego i dwuwątkowego Pentium G4400, kosztującego około 275 zł, albo – w najlepszym razie – tak samo wolne.
  • Procesor AMD FX-8350 najbardziej przyspieszył (o ponad 80%) po przełączeniu API z DirectX 11 na DirectX 12 w grze Hitman, i to zarówno w konfiguracji z GTX-em 980 Ti, jak i w parze z Radeonem R9 Fury X. Mimo wszystko w obu przypadkach układ ten wyraźnie przegrywa z Core i5-6600K oraz Core i7-6700K. 
  • W Hitmanie w trybie DirectX 12 procesory AMD FX-6350 oraz Core i3-6100 bez względu na zastosowaną kartę graficzną osiągają bardzo zbliżone wyniki. W trybie DirectX 11 ten pojedynek zawsze wygrywa, i to ze znaczną przewagą, Core i3-6100.
  • Rise of the Tomb Raider procesor AMD FX-4300, czyli jeden z najsłabszych układów w ofercie AMD, notorycznie osiąga gorsze wyniki po przełączeniu się na DirectX 12, mimo że zmiana API powinna mu raczej pomagać. Odwrotną sytuację obserwujemy w Hitmanie, w którym FX-4300 zawsze przyśpiesza po zmianie API na DirectX 12, bez względu na zastosowaną kartę graficzną. 

To tylko część najważniejszych, naszym zdaniem, spostrzeżeń po testach procesorów AMD przeprowadzonych w trzech grach z użyciem dwóch różnych API Microsoftu. Podtrzymujemy swoje twierdzenie, że na razie DirectX 12 nie przynosi rewolucji: procesory AMD nawet tam, gdzie przyśpieszają najbardziej, wciąż są wolniejsze od jednostek Intela, co oznacza, że zwyczajnie bezpieczniej jest kupić produkt „niebieskich”. Zagwarantuje on stałą, przewidywalną wydajność zarówno we wciąż pojawiających się grach wykorzystujących API DirectX 11, jak i w tych, które obsługują DirectX 12. 

Strona:
  1. Jak testować wydajność w DirectX 12
  2. DirectX 12, UWP i synchronizacja pionowa
  3. Założenia i metodyka testów – sprzęt i gry
  4. Platforma testowa
  5.     Gears of War Ultimate Edition (GPU) – Intel Core i7-6700K 4,7 GHz
  6.     Gears of War Ultimate Edition (GPU) – Intel Core i5-6600K
  7.     Gears of War Ultimate Edition (GPU) – Intel Core i3-6100
  8.     Gears of War Ultimate Edition (GPU) – Intel Pentium G4400
  9.     Gears of War Ultimate Edition (GPU) – AMD FX-8350
  10.     Gears of War Ultimate Edition (GPU) – AMD FX-6350
  11.     Gears of War Ultimate Edition (GPU) – AMD FX-4350
  12.     Gears of War Ultimate Edition (CPU) – GeForce GTX 980 Ti, GTX 970, GTX 960
  13.     Gears of War Ultimate Edition (CPU) – Radeon R9 Fury X, R9 390, R9 380
  14.     Hitman (GPU) – Intel Core i7-6700K 4,7 GHz
  15.     Hitman (GPU) – Intel Core i5-6600K
  16.     Hitman (GPU) – Intel Core i3-6100
  17.     Hitman (GPU) – Intel Pentium G4400
  18.     Hitman (GPU) – AMD FX-8350
  19.     Hitman (GPU) – AMD FX-6350
  20.     Hitman (GPU) – AMD FX-4350
  21.     Hitman (CPU) – GeForce GTX 980 Ti, GTX 970, GTX 960
  22.     Hitman (CPU) – Radeon R9 Fury X, R9 390, R9 380
  23.     Rise of the Tomb Raider (GPU) – Intel Core i7-6700K 4,7 GHz
  24.     Rise of the Tomb Raider (GPU) – Intel Core i5-6600K
  25.     Rise of the Tomb Raider (GPU) – Intel Core i3-6100
  26.     Rise of the Tomb Raider (GPU) – Intel Pentium G4400
  27.     Rise of the Tomb Raider (GPU) – AMD FX-8350
  28.     Rise of the Tomb Raider (GPU) – AMD FX-6350
  29.     Rise of the Tomb Raider (GPU) – AMD FX-4350
  30.     Rise of the Tomb Raider (CPU) – GeForce GTX 980 Ti, GTX 970, GTX 960
  31.     Rise of the Tomb Raider (CPU) – Radeon R9 Fury X, R9 390, R9 380
  32. Podsumowanie
BogieZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bogie2016.03.28, 08:54
-21#1
Tomb Raider rozwija skrzydła ;) Dla mnie jedyny wniosek to lepsze wykorzystanie więcej niż 2 rdzeni - dlatego pentium tak mało przyspiesza, natomiast użycie CPU nie spada wcale drastycznie. Na razie umiarkowany optymizm.
McixZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mcix2016.03.28, 09:00
-13#2
Szkoda że nie zostały przetestowane słabsze procesory bo tylko w ich przypadku może się pokazać jakaś różnica. Tak długo jak jeden rdzeń nie ogranicza karty graficznej to pracuje ona z pełną mocą wiec Mantle, DX12, Vulkan nie przyniesie absolutnie nic. W dodatku liczy się moc tylko jednego rdzenia czyli ilość operacji w takcie oraz całkowite taktowanie. DX11 korzysta tylko z jednego rdzenia wiec nie ma znaczenia czy jest ich 2, 4 czy 8.

Przydałyby się jakieś testy na procesorach AMD oraz starszych modelach Intel Core. Bo przecież taki Skylake ma o 20% więcej mocy w jednym rdzeniu niż Haswell. A Haswell miał o 10-15% więcej mocy w każdym rdzeniu niż generacja wcześniej. Jakby zabrać taki procesor Intel Core z przed 3-4 lat to może się okazać że jest on o 30-40% wolniejszy niż najnowszy Skylake. A przez to może ograniczać nowe karty graficzne

Czy redakcja ma możliwość dodania testów procesorów Intel Core z przed 3-4 lat? Coś innego niż najnowszy Skylake? Nie każdy w domu ma najnowszy komputer z procesorem z 2016r. Ewenualnie jakieś inne słabsze procesory AMD. Podejrzewam że na procesorach słabszych niż Skylake wyniki mogą się drastycznie zmienić.
Jacek1991Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Jacek19912016.03.28, 09:00
12#3
Ja dx12 nigdy nie ujrzę na oczy. Ale dzięki testowi widze, że w przypadku GF+intel(czyli co mam aktualnie) nie wiele się zmienia.
Z drugiej strony czekam na upowszechnienie się mantleVulkan :)
Mcix @ 2016.03.28 09:00  Post: 960803
...

Zgadzam sie, przydalo bys ie przetestować zupelnie stare konstrukcje.

BTW z tymi rdzeniami to zależy od gry, skyrim i 16 wątków wykorzysta(po małym modzie)... gry na javie to w sumie podobna bajka :E
#goscZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
#gosc2016.03.28, 09:03
22#4
Jacek1991 @ 2016.03.28 09:00  Post: 960804
Ja dx12 nigdy nie ujrzę na oczy. Ale dzięki testowi widze, że w przypadku GF+intel(czyli co mam aktualnie) nie wiele się zmienia.
Z drugiej strony czekam na upowszechnienie się mantle :)
Mcix @ 2016.03.28 09:00  Post: 960803
...

Zgadzam sie, przydalo bys ie przetestować zupelnie stare konstrukcje.

BTW z tymi rdzeniami to zależy od gry, skyrim i 16 wątków wykorzysta(po małym modzie)... gry na javie to w sumie podobna bajka :E


Mantle jest martwe od dłuższego już czasu
HoZarZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HoZar2016.03.28, 09:06
ale... ale... ale windows 10 go wspiera i dlatego to taki super system...
Jacek1991Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Jacek19912016.03.28, 09:10
12#6
#gosc @ 2016.03.28 09:03  Post: 960805
Jacek1991 @ 2016.03.28 09:00  Post: 960804
Ja dx12 nigdy nie ujrzę na oczy. Ale dzięki testowi widze, że w przypadku GF+intel(czyli co mam aktualnie) nie wiele się zmienia.
Z drugiej strony czekam na upowszechnienie się mantle :)
(...)

Zgadzam sie, przydalo bys ie przetestować zupelnie stare konstrukcje.

BTW z tymi rdzeniami to zależy od gry, skyrim i 16 wątków wykorzysta(po małym modzie)... gry na javie to w sumie podobna bajka :E


Mantle jest martwe od dłuższego już czasu

tz vulkan... kazdy wie o co chodzi :D ale poprawilem, dzieki
Zigu17Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Zigu172016.03.28, 09:12
37#7
No i dobrze. Nie muszę się przesiadać z 7mki na 10ke :)
BornZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Born2016.03.28, 09:12
30#8
Po obejrzeniu wyników wygląda na to że AMD ma problem w DX12 z dwoma rdzeniami


Prawie o połowe mniej fps?

To samo w Hitmanie


Geforce stracił 1,5 fps, a Radeon? Ponad 10
*Konto usunięte*2016.03.28, 09:13
Ogromny +1 za opisanie metodyki. Byłem bardzo ciekaw. Fajnie, że zostało.
Co do DX12. Trzeba czekać na gry jak GTA, Total War... i inne z ogromnym narzutem. Nie grałem w Gears of War, ale wyniki wydają się być 'poprawne'. W sensie gra używa w pełni DX12 ma dość spore wymagania i robi to dobrze. Pozostałe gry... ehm.
Z drugiej strony GoW nie ma DX11... ehmmm
Wydaje się (niespodzianka), że pozostali poszli na łatwiznę i nie wykorzystują DX12 (to chyba najbardziej logiczny wniosek)....
GoW natomiast fajna sytuacja AMD < NV. To bardzo dziwne, że AMD się 'kończy'. na 75FPSach.

Nie ukrywam dla mnie DX12 to nadzieja na 120FPSów...
...była nadzieja.

Jacek1991 @ 2016.03.28 09:10  Post: 960807
#gosc @ 2016.03.28 09:03  Post: 960805
(...)


Mantle jest martwe od dłuższego już czasu

tz vulkan... kazdy wie o co chodzi :D ale poprawilem, dzieki


Mantle i Vulkan to zupełnie coś innego. Nie mieszaj :) Nie wiemy o co chodzi jeśli nie napiszesz :P
McixZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mcix2016.03.28, 09:13
-36#10
Jacek1991 @ 2016.03.28 09:00  Post: 960804
Zgadzam sie, przydalo bys ie przetestować zupelnie stare konstrukcje.


Ewidentnie zabrakło jakiegoś słąbszego procesora. Wydajność Pentium G4400, I3 6100, i5 6600K oraz i7 6700K jest przecież praktycznie identyczna. To to są procesory Skylake i mają dokładnie taką samą wydajność pojedynczego rdzenia. Niczym się nie różnią poza ilością rdzeni która w testach nie ma żadnego znaczenia bo DX11 działa tylko na jednym rdzeniu. I tylko gdy ten jeden rdzeń jest zbyt słaby i zaczyna ograniczać GPU to widać spadki.

Nie zdziwiłbym się jakby Core i5 z serii Haswell miał w DX11 gorsze wyniki niż Pentium G4400. Bo rdzenie w Haswell były wolniejsze niż rdzenie w Skylake. Wiec potencjalnie istnieje szansa że Core i5 na Haswell miałby problem z najnowszymi GPU podczas gdy Pentium na rdzeniu Skylake radziłby sobie bez problemów

W każdym razie po testach wiemy już że jak ktoś ma procesor z rdzeniem Skylake to zupełnie nie potrzebuje Vulkana, DX12 ani Mantle. Wygląda na to że rdzenie Skylake są tak szybkie że niskopoziomowe API nie jest już wymagane. Do czasu aż nie pojawią się szybsze GPU które będą wymagały szybszych rdzeni CPU to DX11 powinien wystarczyć.
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
32