Hitman (wersja beta)
W Hitmanie będziemy dokonywać zabójstw na zlecenie w ramach dobrze znanego schematu rozgrywki. W porównaniu z poprzednią częścią serii, Hitman Absolution, tereny mają być bardziej rozbudowane i udostępniać większą swobodę przemieszczania się. Od czasu do czasu twórcy gry będą uruchamiać czasowe wyzwania, zadania i wydarzenia, przypominające te z niektórych gier MMO.
Gra wzbudziła kontrowersje ze względu na model wydawniczy. W pierwszym dniu po tym, jak gra trafi do sklepów, gracze będą mieć dostęp tylko do pierwszej z trzech dużych stref rozgrywki: Paryża. Dwie następne zostaną dodane w miesięcznych odstępach. Gracz będzie mógł wykupić dostęp do całej gry od razu (za 60 euro) lub kupić tylko pierwszy „odcinek” – Paryż, a na dalsze zdecydować się później, tyle że wtedy w sumie zapłaci więcej.
Hitman zapewne będzie pierwszą wydaną grą, które będzie umiała wykorzystać API DirectX 12. Jak zapowiadają twórcy, w trybie DX12 zostaną wykorzystane obliczenia asynchroniczne. Tradycyjny sposób wykorzystania obliczeń w grach wymaga włączenia ich do ciągu zadań, które muszą być wykonywane w kolejności; następne można zacząć dopiero wtedy, gdy zakończy się poprzednie. Technika obliczeń asynchronicznych pozwala procesorowi graficznemu wykonywać niektóre zadania poza kolejnością, kiedy tylko dostępne są wolne moce przerobowe. Niestety, teraz nie przekonamy się o korzyściach z zastosowania nowego API – wersja beta nie ma trybu DirectX 12. Wrócimy do tego zagadnienia przy pierwszej możliwej okazji.
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta Hitmana, do uruchomienia gry:
- system operacyjny: Windows 7 64-bitowy,
- procesor: Intel Core i5-2500K lub AMD Phenom II X4 940,
- pamięć operacyjna: 8 GB,
- karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7870.
Najsłabsza konfiguracja obejmuje karty graficzne ze średniej półki sprzed 4 lat – posiadacze kilkuletnich komputerów nie powinni mieć problemów z płynnością rozgrywki.
Konfiguracja zalecana do gry Hitman:
- system operacyjny: Windows 7, Windows 8 lub Windows 10 64-bitowy,
- procesor: Intel Core i7 3770 3,4 GHz lub AMD FX-8350 4 GHz,
- pamięć operacyjna: 8 GB,
- karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 770 lub AMD Radeon R9 290.
W zalecanej konfiguracji producent proponuje karty graficzne wyższej półki z 2013 roku i ośmiowątkowe procesory. Ponieważ dwa z trzech wymienionych systemów operacyjnych nie pozwolą wykorzystać DirectX 12, zapewne w zaleceniach nie wzięto pod uwagę trybu DX12 (albo ten nie zmienia zasadniczo wydajności).
Miejsca testowe i metodyka
Wersja beta to właściwie prolog gry, zapewniający 15 minut zabawy. Wykonujemy w nim misję treningową w symulowanym otoczeniu wypełnionym statystami. Zmierzyliśmy wydajność pośród gęstego tłumu, który ma być bardzo częstym widokiem w dalszej części gry.
Menu konfiguracyjne gry blokuje niektóre opcje jakości obrazu w zależności od użytej karty graficznej, a szczególnie od ilości jej własnej pamięci. Na przykład w grze zainstalowanej w komputerze z GeForce'em GTX-em 780 Ti czy Radeonem R9 280X nie można ustawić rozdzielczości wyższej niż 1920 × 1200, a posiadacz GTX-a 960 ustawi jakość tekstur na wysoką pod warunkiem, że będzie to wersja karty z 4 GB własnej pamięci. Przetestowaliśmy tyle kombinacji ustawień, na ile pozwoliło nam to ograniczenie.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Software Crimson Edition 16.1.1 hotfix (z 12 lutego);
- Nvidia GeForce 361.91 (z 15 lutego).
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Low
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Medium
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 High
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Ultra
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 2560 × 1440 Ultra
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 3840 × 2160 Ultra
Podsumowanie
Na początku przypominamy, że nie wszystkie karty graficzne zdołaliśmy przetestować w każdym z dostępnych (i grywalnych) trybów. Obecnie gra Hitman wprowadza arbitralne ograniczenia, na przykład nie pozwala skorzystać z konkretnego ustawienia jakości tekstur, jeśli karta graficzna jest wyposażona w zbyt mało własnej pamięci. Teoretycznie nie ma w tym nic złego, ale pamiętajmy: mówimy o platformie PC, która powinna być wolna od takich ograniczeń. Wystarczy ostrzeżenie dla użytkownika o tym, że ustawił on zbyt wysoką jakość danego efektu w stosunku do możliwości karty graficznej. Całkowita blokada jest niedopuszczalna, tak samo jak to, że gra w komputerze z czołową konstrukcją Nvidii poprzedniej generacji, GTX-em 780 Ti, nie pozwala ustawić rozdzielczości większej niż 1920 × 1200. Mamy głęboką nadzieję, że te ograniczenia całkowicie znikną w finalnej wersji gry, a przynajmniej zostaną złagodzone. Wróćmy jednak do konkretnych osiągów.
Do rozdzielczości Full HD i najniższych ustawień graficznych potrzebny będzie co najmniej GeForce GTX 750 Ti (~30 kl./s). Co ciekawe, ten mały Maxwell przegania GTX-a 660, zbudowanego w architekturze Kepler. Po stronie AMD do gry niezbędny będzie przynajmniej Radeon HD 7850 (~35 kl./s). Tym, którzy zamierzają się bawić w wymienionych ustawieniach w 60 kl./s, niezbędny będzie przynajmniej GeForce GTX 780 lub Radeon R9 380, co pokazuje, że w Hitmanie lepiej radzą sobie Radeony.
W ustawieniach średnich około 30 kl./s zapewnią karty nie słabsze niż Radeon HD 7850 lub Radeon R7 360. W szeregach Nvidii w tym ustawieniu nie zdołaliśmy sprawdzić w działaniu żadnej konstrukcji słabszej niż GeForce GTX 960 4 GB, a wszystko dlatego, że posiadaczom GTX-ów z 2 GB własnej pamięci twórcy gry pozwalają ustawić jakość tekstur zaledwie na „niską”. Właśnie dlatego pierwszą kartą Nvidii w zestawieniu jest GeForce GTX 960 4 GB, osiągający około 46 kl./s. Do 60 kl./s przyda się Radeon R9 380X lub GeForce GTX 780 w wersji GHz.
W wysokich ustawieniach szczegółowości obrazu i rozdzielczości Full HD gracz, by osiągnąć 30 kl./s, potrzebuje przynajmniej Radeona HD 7970/R9 280X lub GeForce'a GTX-a 960 4 GB. Płynność na poziomie 60 kl./s jest zarezerwowana dla posiadaczy kart szybszych niż Radeon R9 390X lub GeForce GTX 980.
Ustawienia najwyższe i 30 kl./s to wyzwanie dla GTX-a 960 4 GB lub Radeona R9 280X. Dwa razy lepszą płynność animacji w tym trybie zapewnią dopiero referencyjne Radeony R9 390X i GTX-y 980.
W rozdzielczości WQHD (2560 × 1440) do gry w 30 kl./s potrzebna będzie przynajmniej najpopularniejsza obecnie karta graficzna, czyli GeForce GTX 970 (ok. 33 kl./s). Spośród Radeonów o granicę 30 kl./s ociera się R9 380X (29,0 kl./s), a następny na liście jest Radeon R9 290 (ok. 37 kl./s). Nie ma na rynku referencyjnej karty graficznej zdolnej zapewnić 60 kl./s w tym trybie: najszybszy GeForce GTX Titan X osiąga około 54 kl./s.
W rozdzielczości 4K poradzą sobie tylko dwie karty: Titan X oraz Fury X, osiągające minimalnie ponad 30 kl./s. Blisko tego rezultatu jest również Radeon R9 Fury, który w omawianym trybie pokonuje GTX-a 980 Ti.
Przypominamy jeszcze raz, że test dotyczy wersji beta, która nie wykorzystuje DirectX 12, co może się jeszcze zmienić do 11 marca, kiedy to zostanie udostępniona pełna (no, prawie...) wersja gry.
Karty graficzne AMD Radeon do testów dostarczył: