Nvidia GeForce GTX 980
GeForce GTX 980 pojawił się we wrześniu 2014 roku jako następca modelu GeForce GTX 780. Rdzeń GM204, na którym go oparto, w pełnej konfiguracji zapewnił 2048 jednostek CUDA w nowej mikroarchitekturze Maxwell drugiej generacji. Wystarczyło mu to z nawiązką, by nie tylko zastąpić siedemsetosiemdziesiątkę, ale również na kilka miesięcy przejąć koronę króla wydajności z rąk GTX-a 780 Ti, który miał aż 2880 jednostek CUDA w architekturze Kepler.
Zobacz jak wypada GeForce GTX 980 na tle innych układów graficznych
GeForce GTX 980 aż przez 9 miesięcy nie miał konkurencji w obozie AMD. Dopiero w czerwcu 2015 roku „czerwoni” odpowiedzieli modelami Radeon R9 390X i Radeon R9 Fury. Ceny tego pierwszego zaczynają się od około 1900 zł, a drugiego – od mniej więcej 2500 zł. To sprawia, że zarówno oba Radeony, jak i GeForce GTX 980 (około 2250 zł za wersję referencyjną i mniej więcej 2400 zł za fabrycznie podkręcone wersje niereferencyjne) są atrakcyjną opcją – zależnie od rozdzielczości, w której przyszły użytkownik zamierza grać. Więcej o tym powiemy w podsumowaniu.
Karty graficzne GeForce GTX 980 występują w tylko jednej konfiguracji VRAM: z pamięcią o pojemności 4 GB. W sprzedaży dostępnych jest wiele różnych wersji o różnym taktowaniu i różnych układach chłodzenia. Przedstawiamy je na dalszych stronach.
GTX 980 Ti | GTX 980 | GTX 970 | GTX 760 | |
---|---|---|---|---|
Architektura | Maxwell | Maxwell | Maxwell | Kepler |
Jednostki cieniujące | 2816 | 2048 | 1664 | 1152 |
ROP | 96 | 64 | 56 | 32 |
Jednostki teksturujące | 172 | 128 | 104 | 96 |
Taktowanie rdzenia | 1000 MHz 1076 MHz (Boost) | 1126 MHz 1216 MHz (Boost) | 1050 MHz 1178 MHz (Boost) | 980 MHz 1033 MHz (Boost) |
Moc obliczeniowa | ~5632 gigaflopy | ~4612 gigaflopów | ~3494 gigaflopy | ~2257 gigaflopów |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz | 1753 MHz | 1753 MHz | 1500 MHz |
Szyna pamięci | 384 b | 256 b | 256 b | 256 b |
Rodzaj pamięci | 6144 MB GDDR5 | 4096 MB GDDR5 | 4096 MB GDDR5 | 2048/4096 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 336,0 GB/s | 224,0 GB/s | 224,0 GB/s | 192,2 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 12 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Jeśli nie rozumiesz tabelki, koniecznie zajrzyj do słowniczka pojęć!
W tym przeglądzie znalazły się wszystkie karty graficzne wykorzystujące układ GeForce GTX 980, które udało nam się sprowadzić do testów (w tym ze sklepów detalicznych). W miarę jak będą docierać kolejne modele, będziemy aktualizować artykuł.
Nvidia GeForce GTX 980 4 GB
Nvidia GeForce GTX 980 4 GB to własny, pierwotny projekt Nvidii. Jest wyposażony w najprostszy układ chłodzenia, oparty na turbinie, na którego fundamencie partnerzy Nvidii, tacy jak MSI czy Asus, opracowują własne konstrukcje. Oczywiście, częstotliwości taktowania są zgodne z oficjalną specyfikacją „zielonych”.
Nvidia GeForce GTX 980 4 GB | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1127 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1152 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 38°C 2110 obr./min |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 80°C 1100 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1366 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1481 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1900 MHz |
Asus GeForce GTX 980 Strix 4 GB
Asus GeForce GTX 980 Strix 4 GB (STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5) to fabrycznie podkręcona konstrukcja z serii Strix. Jak w każdej innej karcie graficznej z tej rodziny, tak i tutaj nie zabrakło ukrytego wizerunku sowy. Półpasywny układ chłodzenia wyłącza wentylatory, gdy procesor graficzny nie jest mocno obciążony. Warto zwrócić uwagę na fantazyjne ciepłowody i wspaniałą, ciemną ramkę.
Asus GeForce GTX 980 Strix 4 GB STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5 | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1178 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1316 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 45°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 64°C 990 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1348 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1486 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2000 MHz |
Do testów dostarczył: zadowolenie.pl
Cena w dniu publikacji: ok. 2400 zł
EVGA GeForce GTX 980 SC Gaming ACX 2.0 4 GB
EVGA GeForce GTX 980 SC Gaming ACX 2.0 (04G-P4-2983) to karta z serii Turbo, wprowadzonej z okazji 25. rocznicy marki. Obudowa układu chłodzenia jest dłuższa od laminatu, a turbinowy wentylator wciąga powietrze z dwóch stron. Karta jest fabrycznie podkręcona.
EVGA GeForce GTX 980 SC Gaming ACX 2.0 04G-P4-2983 | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1266 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1367 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 41°C 0 obr./min (konstrukcja półpasywna) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 73°C 1275 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1341 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1467 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1953 MHz |
Do testów dostarczył: EVGA
Cena w dniu publikacji: ok. 2400 zł
Gigabyte GeForce GTX 980 G1 Gaming 4 GB
Gigabyte GeForce GTX 980 G1 Gaming (GV-N980G1 GAMING-4GD) to konstrukcja niereferencyjna, fabrycznie podkręcona, z prostym układem chłodzenia o dwóch wentylatorach. Schładzacz, choć nie ma ciepłowodów, ma bardzo dużą powierzchnię oddawania ciepła i działa w trybie półpasywnym – w spoczynku wentylatory się nie obracają, więc karta jest wtedy bezgłośna.
Gigabyte GeForce GTX 980 G1 4 GB GV-N980G1 GAMING-4GD | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1178 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1316 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 38°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 80°C 1670 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1338 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1489 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1952 MHz |
Gigabyte GeForce GTX 980 G1 Gaming 4 GB
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena w dniu publikacji: ok. 2370 zł
Inno3D GeForce GTX 980 iChill Accelero Hybrid S 4 GB
Inno3D iChill GeForce GTX 980 Accelero Hybrid S 4 GB (C98P-1SDN-M5DNX) to bardzo ciekawa konstrukcja. Do jej chłodzenia użyto opartego na cieczy układu Accelero Hybrid S. Przyszły użytkownik powinien wziąć pod uwagę to, że gdzieś w obudowie będzie musiał zmieścić dodatkową chłodnicę.
Inno3D iChill GeForce GTX 980 4GB Accelero Hybrid S C98P-1SDN-M5DNX | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1304 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1418 MHz |
Taktowanie pamięci | 1823 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 400 obr./min |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 59°C 1200 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1404 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1518 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1998 MHz |
Do testów dostarczył: ExtremeMem
Cena w dniu publikacji: ok. 2900 zł
Inno3D GeForce GTX 980 iChill Ultra 4 GB
Inno3D GeForce GTX 980 iChill Ultra 4 GB (C98U-1SDN-M5DNX) to drugi w naszym teście model GeForce GTX 980 firmy Inno3D. Trzywentylatorowy układ chłodzenia Airboss bardzo dobrze spełnia swoje zadanie, nawet pomimo tego, że nie jest to konstrukcja półpasywna.
Inno3D GeForce GTX 980 iChill Ultra 4 GB C98U-1SDN-M5DNX | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1304 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1418 MHz |
Taktowanie pamięci | 1823 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 400 obr./min |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 59°C 1200 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1404 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1518 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1998 MHz |
Do testów dostarczył: ExtremeMem
Cena w dniu publikacji: ok. 2550 zł
MSI GeForce GTX 980 Gaming 4 GB
MSI GeForce GTX 980 Gaming 4 GB (GTX 980 GAMING 4G) to kolejna własna konstrukcja firmy MSI z serii Gaming. Warto zwrócić uwagę na to, że karty graficzne z tej serii zwykle pozwalają ustawić jeden z trzech trybów działania. Tutaj są to: podkręcony OC Mode, cichy Silent Mode i zrównoważony Gaming Mode.
MSI GeForce GTX 980 Gaming 4 GB GTX 980 GAMING 4G | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1190 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1316 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 40°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 68°C 1260 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1340 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1492 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2000 MHz |
Do testów dostarczył: ProLine
Cena w dniu publikacji: ok. 2375 zł
Palit GeForce GTX 980 Super JetStream 4 GB
Palit GeForce GTX 980 Super JetStream 4 GB (NE5X980H14G2J) to bardzo mocno podkręcona wersja GeForce'a GTX-a 980. Bardzo dobry układ chłodzenia Super JetStream i bezgłośne działanie przy braku obciążenia to niewątpliwie silne strony konstrukcji Palita.
Palit GeForce GTX 980 Super JetStream 4 GB NE5X980H14G2J | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1203 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1342 MHz |
Taktowanie pamięci | 1800 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 49°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 75°C 1200 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1353 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1516 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2000 MHz |
Do testów dostarczył: Palit
Cena w dniu publikacji: ok. 2350 zł
PNY GeForce GTX 980 OC XLR8 Pro 4 GB
PNY GeForce GTX 980 OC XLR8 Pro 4 GB (VCGGTX9804XPB-XP-OC) to bardzo ciekawa konstrukcja firmy PNY. Długi laminat, z układem chłodzenia w jasnej obudowie, zawiera delikatnie podkręcony procesor graficzny.
PNY GeForce GTX 980 OC XLR8 Pro 4 GB VCGGTX9804XPB-XP-OC | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1127 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1240 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 32°C 900 obr./min |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 73°C 2130 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1327 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1466 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1900 MHz |
Do testów dostarczył: PNY
Cena w dniu publikacji: ok. 2750 zł
Zotac GeForce GTX 980 AMP! Extreme 4 GB
Zotac GeForce GTX 980 AMP! Extreme 4 GB (ZT-90203-10P) to najmocniejszy GTX 980 w ofercie firmy. Warto zwrócić uwagę na wygląd układu chłodzenia, który ma aż trzy wentylatory i ramkę udającą włókno węglowe. To może się podobać.
Zotac GeForce GTX 980 AMP! Extreme 4 GB ZT-90203-10P | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1297 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1418 MHz |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 4 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 1085 obr./min |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 69°C 1690 obr./min |
Podkręcanie | |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1346 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1493 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2000 MHz |
Do testów dostarczył: Zotac
Cena w dniu publikacji: niedostępna
Platforma testowa ATX
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | www.intel.pl |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | HyperX Fury Black 32 GB 2666 MHz C15 | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | HyperX Savage 480 GB | www.kingston.com |
Nośnik dodatkowy | HyperX Savage 480 GB | www.kingston.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i 1000 W | www.corsair.com |
Obudowa | Corsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2016 | www.acronis.com |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Radeon Software Crimson 15.11.1 beta,
- AMD Radeon Software Crimson 16.1,
- Nvidia GeForce 359.00 WHQL.
Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
Grand Theft Auto V – 1920 × 1080 High
Grand Theft Auto V – 1920 × 1080 Very High
Grand Theft Auto V – 2560 × 1440 Very High
Grand Theft Auto V – 3840 × 2160 Very High (2 testy)
The Witcher 3: Wild Hunt – 1920 × 1080 Medium
The Witcher 3: Wild Hunt – 1920 × 1080 Ultra
The Witcher 3: Wild Hunt – 2560 × 1440 Ultra
The Witcher 3: Wild Hunt – 3840 × 2160 Ultra (3 testy)
[OC] Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
[OC] Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
[OC] Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
[OC] Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
[OC] Grand Theft Auto V – 1920 × 1080 High (2 testy)
[OC] Grand Theft Auto V – 1920 × 1080 Very High (2 testy)
[OC] Grand Theft Auto V – 2560 × 1440 Very High (2 testy)
[OC] Grand Theft Auto V – 3840 × 2160 Very High (2 testy)
[OC] The Witcher 3: Wild Hunt – 1920 × 1080 Medium (3 testy)
[OC] The Witcher 3: Wild Hunt – 1920 × 1080 Ultra (3 testy)
[OC] The Witcher 3: Wild Hunt – 2560 × 1440 Ultra (3 testy)
[OC] The Witcher 3: Wild Hunt – 3840 × 2160 Ultra (3 testy)
Pobór energii
Test poboru energii pod obciążeniem wykonujemy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu łatwo zaobserwować ewentualne różnice w poborze energii. Z kolei pomiar w spoczynku przeprowadzamy w trakcie wyświetlania pulpitu.
Temperatura
Temperaturę rdzenia karty graficznej pod obciążeniem mierzymy z użyciem polskiej gry Wiedźmin 3. Na miejsce testowe wybraliśmy bagna w najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Najnowszy Wiedźmin wyciska ostatnie soki z każdej karty, dzięki czemu szybko je rozgrzewa. Wyniki spisujemy po 30 minutach obciążenia i ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów na karcie. Z kolei temperaturę w spoczynku mierzymy w trakcie wyświetlania pulpitu, po 10 minutach schładzania karty po długotrwałym obciążeniu.
Nie wolno porównywać temperatury dwóch różnych układów graficznych! Ponieważ założenia projektowe i mechanizmy pomiaru temperatury w przypadku różnych procesorów są diametralnie różne, wskazanie odczytane przez programy diagnostyczne jest przydatne WYŁĄCZNIE do określenia, czy procesor jest bliski przegrzania, lub do porównania dwóch układów chłodzenia na tej samej karcie.
Głośność
Test głośności wykonujemy po 30-minutowym wygrzewaniu karty graficznej w grze Wiedźmin 3, po ustabilizowaniu się prędkości obrotowej wentylatorów. Pomiar przeprowadzamy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy około 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Obserwacje potestowe dotyczące wybranych kart graficznych
Na tej stronie zamieściliśmy w przypadkowej kolejności uwagi, które uznaliśmy za istotne, o wybranych kartach graficznych.
1. Gigabyte GeForce GTX 980 G1 Gaming jest wyposażony w zachwalaną przez producenta technikę Flex Display, która teoretycznie umożliwia podłączenie większej liczby monitorów w różnych konfiguracjach, umie automatycznie rozpoznać użyte wyjście obrazu i pozwala skorzystać z dwóch wyjść DVI jednocześnie, czego nie zapewniają konkurencyjne konstrukcje (ponieważ nie mają dwóch złączy DVI). W praktyce Flex Display przyniosła nam podczas testów więcej problemów niż pożytku, bo raz na jakiś czas karta zwyczajnie nie chciała uruchomić monitora. Zdarza się to w losowych sytuacjach w przypadku użycia różnych wyjść itp. Konieczne jest wtedy zresetowanie komputera.
Druga kwestia związaną z Flex Display będzie przeszkadzać w podkręcaniu obejmującym podmianę BIOS-u. Otóż kartę Gigabyte'a programuje się w niecodzienny, jak na dzisiejsze standardy, sposób. Najpierw trzeba podłączyć jedno złącze DVI, a później drugie, co może przysporzyć sporo kłopotów, szczególnie tym, którzy mają monitory wyposażone tylko w wejście DisplayPort lub nie będą mieli pod ręką przewodu potrzebnego do utworzenia połączenia DVI-DVI. Co gorsza, producent, zamiast ułatwiać zapaleńcom – do których przecież ten sprzęt jest kierowany – podmianę BIOS-u i po prostu umożliwić im pobranie pliku .ROM, znacznie łatwiejszego do zastosowania (nawet w Windows, za pomocą narzędzia NVFlash), udostępnia wyłącznie pliki o rozszerzeniu .F51, które ostatnim razem, gdy to sprawdzaliśmy, współpracowały wyłącznie ze specjalnie przygotowanym oprogramowaniem Gigabyte'a i dodatkowo wymagały podłączenia, a jakże, przewodów DVI.
2. Inno3D GeForce GTX 980 iChill Accelero Hybrid S to karta graficzna wyposażona w hybrydowy układ chłodzenia ze zintegrowanym zestawem chłodzenia cieczą. Tak jak w przypadku modelu Gigabyte GeForce GTX 980 Ti WaterForce, tak i tutaj pomiar miernikiem ciśnienia akustycznego Sonopan SON-15 z wynikiem około 39 dB nie do końca oddaje realia. Oczywiście, karta jest głośna, co do tego nie mamy żadnych wątpliwości, ale ponownie akcentujemy problem stosowania słabej jakości komponentów, które w głównej mierze odpowiadają za hałas dochodzący z tego typu konstrukcji. Chodzi o pompy. Ten element działa przez cały czas i jest konieczny, by układ utrzymywał ruch cieczy, a odgłosy pracy tanich pomp (czyli takich, jakie są instalowane między innymi w modelach Inno3D Accelero Hybrid S i Gigabyte WaterForce) irytują bardziej niż szum jednostajnie obracającego się wentylatora, który osiąga porównywalną głośność w decybelach.
Średnia wydajność po podkręceniu
Na poniższych wykresach przedstawiamy średnią wydajność po podkręceniu w trzech rozdzielczościach.
Podsumowanie i rekomendacje
Na początku trzeba się zastanowić, czy GTX-a 980 w ogóle warto brać pod uwagę. To zależy, a konkretnie zależy od rozdzielczości, w której przyszły użytkownik zamierza grać. Jeden spośród tych 90% graczy, którzy według statystyk Steam grają w rozdzielczości Full HD lub niższej, zdecydowanie powinien spojrzeć w stronę modelu GeForce GTX 980. Nvidia ma znaczną przewagę nad konkurencją w Full HD za sprawą małego „narzutu” sterownika na procesor i właśnie w tej rozdzielczości dziewięćsetosiemdziesiątka średnio w grach zapewnia wydajność nawet lepszą niż Radeon R9 Fury X, czołowy model AMD. Nieco inaczej sytuacja wygląda w rozdzielczości WQHD, czyli 2560 × 1440, w której gra około 1,5% użytkowników Steam. W tym przypadku jest różnie w zależności od tego, co porównujemy. Jeśli weźmiemy standardowo taktowanego, najtańszego GTX-a 980, takiego za 2200 zł, to faktycznie będzie on słabszy od Radeona R9 Fury o mniej więcej 3%, lecz gdy porównamy tego ostatniego do niereferencyjnych, fabrycznie podkręconych GTX-ów 980 za mniej więcej 2400 zł, karta Nvidii wysunie się na prowadzenie z przewagą około 2%. Można więc powiedzieć, że oba modele są porównywalnie szybkie i ostateczna decyzja należy do użytkownika, ale na korzyść „zielonych” przemawia po prostu niższa cena.
GTX 980 kontra inne układy graficzne - test
Obie wymienione karty nie nadają się do gry w rozdzielczości 4K (3840 × 2160). Mają zbyt mało pamięci (po 4 GB) i zbyt wolny procesor, co skutkuje płynnością animacji na poziomie zaledwie 30–35 kl./s w maksymalnych ustawieniach jakości obrazu. Jeśli jednak znajdzie się ktoś zainteresowany grą w „konsolowych” warunkach, niech wie, że wtedy Radeon R9 Fury jest średnio o 12% szybszy od GTX-a 980.
A jeśli wybór padnie właśnie na GTX-a 980, to którą kartę wybrać? Rozważania powinniśmy rozpocząć od najtańszej dostępnej karty, czyli kosztującej około 2250 zł wersji referencyjnej, sprzedawanej przez kilku producentów. Taktowana z częstotliwością 1127 MHz, jest najwolniejsza spośród GTX-ów 980: odstaje o kilka–kilkanaście procent od dostępnych wersji niereferencyjnych. Zdecydowana większość konstrukcji niereferencyjnych jest szybsza od standardowo taktowanego GTX-a 980 o 5–10%, a najmocniejsza z nich, Inno3D GeForce GTX 980 iChill Accelero Hybrid S, zależnie od rozdzielczości wyprzedza go o 10–14%.
Jeśli chodzi o głośność w spoczynku, trzeba zaznaczyć, że cztery z dziewięciu przetestowanych przez nas modeli ma tryb półpasywny. Innymi słowy, Palit JetStream, MSI Gaming, Asus Strix oraz EVGA SuperClocked ACX 2.0 to konstrukcje, które przy braku obciążenia są bezgłośne, co w dzisiejszych czasach powinno już być standardem. Pozostałe, czyli PNY XLR8, referencyjny GTX 980, Zotac AMP! Omega oraz Inno3D iChill Accelero Hybrid S, są po prostu ciche (generują poniżej 24 dB w spoczynku). Niechlubnym wyjątkiem jest model Inno3D iChill Ultra, którego trzywentylatorowy układ chłodzenia nawet w trakcie bezczynności procesora graficznego jest po prostu głośny. Pod obciążeniem GTX-y 980 sprawują się gorzej, bo tylko dwa spośród przetestowanych są ciche podczas gry: MSI Gaming oraz Asus Strix. Inne odznaczają się przeciętną kulturą działania lub są po prostu hałaśliwe. Ponownie najgłośniejszy jest Inno3D iChill Ultra, karta – paradoksalnie – o bardzo rozbudowanym układzie chłodzenia.
Jeśli jesteś zainteresowany porównaniem z innymi kartami (np. znacznie słabszymi bądź starszymi), zajrzyj do wielkiego testu kart graficznych.
Ceny GTX-ów 980 wahają się znacznie: najtańszy model, wersja referencyjna, kosztuje około 2250 zł, a za najdroższy trzeba zapłacić aż 2900 zł. Tyle według producenta wart jest Inno3D iChill GeForce GTX 980 Accelero Hybrid S ze zintegrowanym układem chłodzenia cieczą, ale naszym zdaniem cena jest absurdalna. Dokładnie 150 zł drożej można kupić szybszy o kilkanaście procent model Gainward GeForce GTX 980 Ti Phoenix GS 6 GB, który dodatkowo otrzymał od nas wyróżnienie. Podkręcone fabrycznie niereferencyjne wersje GTX-ów 980 są już dostępne za mniej więcej 2350 zł, bo tyle kosztuje Palit JetStream, a najdroższą sensowną opcją jest Zotac AMP! Omega za 2550 zł, który wciąż wyraźnie odstaje pod względem ceny od GTX-a 980 Ti.
Spośród wszystkich przetestowanych przez nas kart graficznych z układem GeForce GTX 980 tylko jedna, naszym zdaniem, zasługuje na wyróżnienie, a jest to MSI GeForce GTX 980 Gaming 4 GB. Kosztuje ona około 2375 zł, a więc jest o 125 zł droższa od wersji referencyjnej, ale jest od niej także wydajniejsza o 6–7%. Ponadto odznacza się nieprzeciętną kulturą działania: w spoczynku układ chłodzenia jest bezgłośny, a pod obciążeniem jest to najcichszy GeForce GTX 980 na rynku.
GeForce GTX 980 | Inno3D iChill GF GTX 980 4GB Ultra | Inno3D iChill GF GTX 980 Accelero Hybrid S | EVGA GF GTX 980 SuperClocked ACX 2.0 | Zotac GeForce GTX 980 AMP! Omega | PNY GeForce GTX 980 XLR8 | Palit GeForce GTX 980 Super JetStream | Asus GeForce GTX 980 Strix DC2OC | MSI GeForce GTX 980 Gaming | Radeon R9 Fury | Sapphire Radeon R9 Fury Nitro | Asus Radeon R9 Fury Strix | Asus Radeon R9 Fury Strix [OC Mode] | XFX Radeon R9 Nano | Radeon R9 390X | Sapphire Radeon R9 390X Nitro | Asus Radeon R9 390X Strix OC | MSI Radeon R9 390X Gaming | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Taktowanie karty graficznej (def.) | GPU 1127 MHz+Boost 2.0, mem 1753 MHz, 4 GB G5 | GPU 1266 MHz+Boost 2.0, mem 1800 MHz, 4 GB G5 | GPU 1304 MHz+Boost 2.0, mem 1823 MHz, 4 GB G5 | GPU 1266 MHz+Boost 2.0, mem 1753 MHz, 4 GB G5 | GPU 1291 MHz+Boost 2.0, mem 1800 MHz, 4 GB G5 | GPU 1127 MHz+Boost 2.0, mem 1753 MHz, 4 GB G5 | GPU 1203 MHz+Boost 2.0, mem 1800 MHz, 4 GB G5 | GPU 1178 MHz+Boost 2.0, mem 1753 MHz, 4 GB G5 | GPU 1190 MHz+Boost 2.0, mem 1753 MHz, 4 GB G5 | GPU 1000 MHz, mem 500 MHz, 4 GB HBM | GPU 1040 MHz, mem 500 MHz, 4 GB HBM | GPU 1000 MHz, mem 500 MHz, 4 GB HBM | GPU 1020 MHz, mem 500 MHz, 4 GB HBM | GPU 1000 MHz, mem 500 MHz, 4 GB HBM | GPU 1050 MHz, mem 1500 MHz, 8 GB G5 | GPU 1055 MHz, mem 1500 MHz, 8 GB G5 | GPU 1070 MHz, mem 1500 MHz, 8 GB G5 | GPU 1080 MHz, mem 1500 MHz, 8 GB G5 |
GeForce GTX 980 (def.) = 100% | ||||||||||||||||||
Średnia wydajność w 1920×1080 (%) | 100,0 | 107,9 | 110,4 | 106,9 | 109,6 | 103,0 | 106,8 | 106,0 | 105,8 | 94,0 | 96,3 | 94,0 | 95,3 | 93,8 | 88,5 | 88,9 | 90,0 | 90,3 |
Średnia wydajność w 2560×1440 (%) | 100,0 | 110,3 | 113,1 | 109,2 | 111,9 | 104,4 | 107,9 | 106,8 | 106,9 | 103,1 | 106,8 | 103,1 | 104,5 | 102,2 | 94,9 | 95,1 | 97,0 | 97,5 |
Średnia wydajność w 3840×2160 (%) | 100,0 | 111,9 | 114,3 | 110,3 | 113,0 | 106,3 | 110,6 | 110,3 | 109,7 | 118,8 | 123,7 | 118,7 | 120,0 | 114,5 | 113,3 | 113,6 | 116,5 | 117,1 |
Ciśnienie akustyczne: obciążenie | 37,4 | 39,5 | 38,6 | 29,3 | 34,6 | 33,7 | 30 | 27,7 | 24,6 | karta ref. nie istnieje | 21 | 29,4 | n.d. | 32,5 | karta ref. nie istnieje | 36,6 | 31,1 | 33,2 |
Ciśnienie akustyczne: spoczynek | 23,4 | 29 | 23,7 | 18 | 23,7 | 21,4 | 18 | 18 | 18 | karta ref. nie istnieje | 18 | 18 | n.d. | 23,9 | karta ref. nie istnieje | 19,7 | 19,7 | 18 |
Pobór energii (zestaw) - obciążenie | 245 | 308 | 308 | 283 | 302 | 283 | 308 | 288 | 286 | karta ref. nie istnieje | 303 | 274 | n.d. | 273 | karta ref. nie istnieje | 337 | 377 | 325 |
Pobór energii (zestaw) - spoczynek | 61 | 63 | 64 | 61 | 65 | 63 | 64 | 69 | 68 | karta ref. nie istnieje | 67 | 62 | n.d. | 68 | karta ref. nie istnieje | 68 | 69 | 71 |
[OC] Taktowanie karty graficznej | GPU 1352 MHz+Boost 2.0, mem 1953 MHz, 4 GB G5 | GPU 1386 MHz+Boost 2.0, mem 1974 MHz, 4 GB G5 | GPU 1404 MHz+Boost 2.0, mem 1998 MHz, 4 GB G5 | GPU 1341 MHz+Boost 2.0, mem 1953 MHz, 4 GB G5 | GPU 1366 MHz+Boost 2.0, mem 2000 MHz, 4 GB G5 | GPU 1327 MHz+Boost 2.0, mem 1900 MHz, 4 GB G5 | GPU 1353 MHz+Boost 2.0, mem 2000 MHz, 4 GB G5 | GPU 1348 MHz+Boost 2.0, mem 2000 MHz, 4 GB G5 | GPU 1340 MHz+Boost 2.0, mem 2000 MHz, 4 GB G5 | karta ref. nie istnieje | GPU 1100 MHz, mem 500 MHz, 4 GB HBM | GPU 1060 MHz, mem 500 MHz, 4 GB HBM | n.d. | GPU 1025 MHz, mem 500 MHz, 4 GB HBM | karta ref. nie istnieje | GPU 1150 MHz, mem 1700 MHz, 8 GB G5 | GPU 1150 MHz, mem 1650 MHz, 8 GB G5 | GPU 1120 MHz, mem 1650 MHz, 8 GB G5 |
[OC] Średnia wydajn. w 1920×1080 (%) | 112,1 | 113,8 | 114,1 | 112,4 | 113,7 | 113,3 | 113,5 | 113,8 | 113,6 | karta ref. nie istnieje | 99,5 | 96,9 | n.d. | 96,4 | karta ref. nie istnieje | 94,1 | 93,7 | 92,4 |
[OC] Średnia wydajn. w 2560×1440 (%) | 114,9 | 117,1 | 117,8 | 115,3 | 116,8 | 116,5 | 116,6 | 117,3 | 117,1 | karta ref. nie istnieje | 111,0 | 108,1 | n.d. | 108,5 | karta ref. nie istnieje | 101,4 | 101,2 | 100,0 |
[OC] Średnia wydajn. w 3840×2160 (%) | 115,6 | 117,9 | 118,7 | 115,8 | 117,2 | 117,6 | 117,1 | 118,2 | 118,2 | karta ref. nie istnieje | 128,5 | 124,8 | n.d. | 126,7 | karta ref. nie istnieje | 122,5 | 121,8 | 120,2 |