artykuły

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege  – test kart graficznych

71
1 grudnia 2015, 19:54 Łukasz Marek i Radosław Stanisławski

Rainbow Six: Siege to kolejna część kultowej serii o antyterrorystach sygnowanej nazwiskiem Toma Clancy'ego. Nowość wykorzystuje silnik AnvilNext 2.0, a więc niemal dwuletnie narzędzie znane chociażby z najnowszego Assassin's Creed Syndicate. Postanowiliśmy sprawdzić, jak w tej taktycznej grze FPP radzi sobie kilkadziesiąt kart graficznych. Oto test wydajności w Rainbow Six: Siege.

Spis treści

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

Akcja Rainbow Six: Siege rozgrywa się w czasach współczesnych, a naszym zadaniem jest stawić czoła pozbawionym skrupułów terrorystom. Odbijanie zakładników, ich obrona, rozbrajanie ładunków wybuchowych czy po prostu eliminowanie przestępców to cele, które czekają na graczy wcielających się w członka jednej z kilku słynnych, faktycznie istniejących jednostek antyterrorystycznych. Do wyboru jest między innymi grupa SAS, GIGN, FBI i SWAT. Co ważne, istotny jest nie tylko wybór grupy: jeszcze ważniejszy jest wybór konkretnej postaci. Każda z nich ma bowiem inne umiejętności i inny zestaw uzbrojenia kluczowy w danej misji. 

Zabawa dla pojedynczego gracza to tylko wierzchołek góry lodowej. Prawdziwy smak kryje się w grze wieloosobowej. Rozgrywka w Rainbow Six: Siege w trybie multiplayer kładzie bardzo duży nacisk na współpracę z drużyną. Nadzwyczaj ważna jest tutaj dobra komunikacja głosowa, odpowiedni dobór postaci mających określone cechy i gadżety oraz po prostu przemyślana gra zespołowa. 

Silnikiem graficznym jest AnvilNext 2.0, czyli to samo narzędzie, które wykorzystano w dwóch ostatnich częściach serii Assassin's Creed. Podchodząc do testu najnowszej części Rainbow Six, mieliśmy więc spore obawy co do optymalizacji. Przypomnijmy, że dwie ostatnie części gry o asasynach na tym polu wypadły raczej blado.

Gra była tworzona we współpracy z Nvidią, należy też do programu GameWorks. Wśród efektów, które mają być wizytówką tej kooperacji, jest między innymi zaawansowana okluzja otoczenia HBAO+ oraz wygładzanie krawędzi TXAA. 

Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta Tom Clancy's Rainbow Six: Siege, do uruchomienia gry:

  • procesor – Intel Core i3-560 3,3 GHz lub AMD Phenom II X4 945;
  • pamięć operacyjna – 6 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 460 lub Radeon HD 5770 (z 1 GB pamięci VRAM);
  • system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8, 8.1 lub 10).

Jak więc widać, w porównaniu z ostatnim Assassin's Creed minimalne wymagania są całkiem niewygórowane. Procesor Core i3-560 to dziś już raczej wiekowy układ, bo ma ponad 5 lat, a Phenom II X4 945 jest jeszcze starszy, bo ma już ponad sześć i pół roku. Nvidia GeForce GTX 460 też ma ponad 5 lat, podobnie jak Radeon HD 5770. Niewielka jest także ilość wymaganej pamięci na karcie graficznej: 1 GB to dziś standard nawet w najtańszych konstrukcjach.

Konfiguracja zalecana do gry Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

  • procesor – Intel Core i5-2500K 3,5 GHz lub AMD FX 8120 3,1 GHz;
  • pamięć operacyjna – 8 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 670, Radeon HD 7970;
  • system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8, 8.1 lub 10).

W konfiguracji zalecanej również znalazły się znacznie mniej wydajne podzespoły niż w przypadku ostatniego Assassin's Creed. Procesory Core i5-2500K i FX-8120 to pod względem wydajności odpowiedniki nowych Core i3, choć praktyka pokazuje, że producenci lubią dodatkowo zawyżać wymagania co do CPU. GeForce GTX 670 czy Radeon HD 7970 to popularne karty graficzne, których współczesne odpowiedniki można znaleźć w konfiguracjach za 2000–2200 zł. Warto zwrócić uwagę na zalecaną ilość pamięci operacyjnej, która wynosi 8 GB.

Zarówno najwolniejsza konfiguracja, jak i zalecana straszą wymaganiem w postaci co najmniej 50 GB wolnej przestrzeni na nośniku danych, choć w rzeczywistości gra zajmuje znacznie mniej. Wielkość katalogu z grą to 14,3 GB.

Miejsce testowe i metodyka

Testy kart graficznych przeprowadziliśmy w początkowych etapach misji Zero absolutne podczas walki z nacierającymi zespołami terrorystów.

Strona:
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2015.12.01, 19:56
Niestety, nie udało się nam dziś przetestować wszystkich zaplanowanych kart graficznych. Jutro dodamy brakującą resztę.
111222Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
1112222015.12.01, 20:01
Gra działa całkiem sensownie względem tego jak wygląda. Pytanie jak zachowa się na kartach z 1GB VRAM
rauf45Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rauf452015.12.01, 20:03
Czuję że mój 750Ti poradzi sobie z VHigh w FHD bez problemu. Jutro sprawdzę :)
HardstyleZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Hardstyle2015.12.01, 20:03
-1#4
Ubisoft i optymalizacja - kto by pomyślał 1080p Ultra GTX 970 74 FPS - czekam na patch tak nie może być gdzie moja filmowa płynność ? :)
NiewiernusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Niewiernus2015.12.01, 20:05
-1#5
GTX 970 w FHD, ustawienia High wypada wydajnościowo jak r9 290, aby na Ultra wyrównać się z Fury.
Co to za magia?
jaskólZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jaskól2015.12.01, 20:06
Im nowsza gra tym Fury X więcej odstaje od 980 ti.....
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2015.12.01, 20:07
111222 @ 2015.12.01 20:01  Post: 930273
Gra działa całkiem sensownie względem tego jak wygląda. Pytanie jak zachowa się na kartach z 1GB VRAM

Dodany jest Radeon HD 7790 1 GB właśnie i z Very High wypada całkiem sensownie. Z Ultra jest rzeczywiście słabo.
Kriss_HietalaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kriss_Hietala2015.12.01, 20:07
Można grać jako GROM ?

jaskól @ 2015.12.01 20:06  Post: 930278
Im nowsza gra tym Fury X więcej odstaje od 980 ti.....

Spokojnie, odrobi w 4k i przy grach z dx12 po kilku patchach zarówno gier jak i sterowników(jak przestaną blokować obroty wentylatorów na 20%)
franczescoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
franczesco2015.12.01, 20:08
Dobry test. Będzie test GTX 760?
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2015.12.01, 20:08
franczesco @ 2015.12.01 20:08  Post: 930281
Dobry test. Będzie test GTX 760?

Tak, jutro.
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1