artykuły

Intel Core i3-6100, Core i3-6300 i Core i3-6320 – test trzech czterowątkowych procesorów Skylake (LGA1151) w Windows 10

144 18 listopada 2015, 06:35 Radosław Stanisławski

Podkręcanie procesorów Core i3 „Skylake” 

Zapewne niektórzy pamiętają jeszcze procesory Core i3 z rodziny Clarkdale, które pojawiły się na początku 2010 roku. Ich potencjał podkręcania sięgał nawet 40–45%, na przykład Core i3-540 ze standardowej częstotliwości 3,06 GHz pozwolił nam się przyspieszyć do 4,3–4,4 GHz. Podkręcanie procesorów Core i3 od czasów Sandy Bridge (a więc następcy Clarkdale) nie należy do najbardziej fascynujących.

Pod tym względem nowe Core i3 Skylake przypominają zablokowane Core i5 tej samej generacji. Można przyspieszyć taktowanie bazowe BCLK, które ustalono na 100 MHz. Żaden z trzech testowanych procesorów nie przekroczył nawet 103,1 MHz. W przeszłości standardem było raczej 104–105 MHz. Te 2 MHz to niby niedużo, ale przy stosunkowo wysokich mnożnikach procesora (np. 39 w Core i3-6320) oznacza to różnicę w taktowaniu CPU sięgającą niemal 100 MHz. W dużym skrócie: Core i3 podkręca się typowo o co najwyżej 2–3%, czyli bez rewelacji, i jest to raczej sztuka dla sztuki, zwłaszcza że opcję przyspieszania BCLK obecnie zapewniają jedynie drogie płyty Z170.

Strona:
  1. Intel Core i3-6100, Core i3-6300, Core i3-6320
  2. Platforma testowa i ustawienia
  3.     Testy – gry (Assassin's Creed Unity, Arma III)
  4.     Testy – gry (Battlefield 4, Counter-Strike: Global Offensive)
  5.     Testy – gry (Crysis 3, Far Cry 4)
  6.     Testy – gry (GTA V, Wiedźmin 3, Watch Dogs)
  7.     Testy – gry (Project CARS, StarCraft 2, Total War: Attila)
  8.     Testy – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  9.     Testy – dom, biuro i multimedia (edycja zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  10.     Testy – edycja i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  11.     Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  12.     Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  13.     Pobór energii
  14. Podkręcanie
  15.     Podkręcanie – gry (Assassin's Creed Unity, Arma III)
  16.     Podkręcanie – gry (Battlefield 4, Counter-Strike: Global Offensive)
  17.     Podkręcanie – gry (Crysis 3, Far Cry 4)
  18.     Podkręcanie – gry (GTA V, Wiedźmin 3, Watch Dogs)
  19.     Podkręcanie – gry (Project CARS, StarCraft 2, Total War: Attila)
  20.     Podkręcanie – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  21.     Podkręcanie – dom, biuro i multimedia (edycja zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  22.     Podkręcanie – edycja i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  23.     Podkręcanie – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  24.     Podkręcanie – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  25.     Podkręcanie – pobór energii
  26. Podsumowanie testów wydajności w różnych zastosowaniach
  27. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii
  28. Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny
  29. Podsumowanie
14