Fallout 4
Fallout 4 to już trzeci Fallout, w którym możemy oglądać wirtualny świat oczami bohatera. Wprowadzenie trzeciego wymiaru do tego uniwersum znacznie zmieniło poziom interakcji gracza z otoczeniem. Postapokaliptyczny klimat smakuje realistyczniej, gdy patrząc z perspektywy oczu, przeszukujemy piwnice i podziemia w poszukiwaniu amunicji, leków czy po prostu jedzenia. Pod tym względem, począwszy od trzeciej części serii (czyli pierwszej, w której gramy z perspektywy FPP), twórcy nie zawiedli. Wielki świat, który mimo wszechobecnej szarzyzny wcale nie jest szablonowy, ogromna liczba zadań głównych i pobocznych oraz historia, na którą wpływ może mieć niemal każda rozmowa, sprawiają, że gra pochłania jeszcze bardziej.
Do stworzenia tak ogromnego świata wykorzystano silnik Creation Engine, doskonale znany chociażby z wydanego 4 lata temu Skyrima. Podobieństw nie trzeba szukać daleko.
Oczywiście, 4 lata to sporo i przez ten czas Creation Engine zdążył się już po prostu zestarzeć. By podtrzymać go jeszcze przy życiu, programiści Bethesda Game Studio dodali do niego kilka ulepszeń, chociażby nowe tryby wygładzania krawędzi, efekty godrays i nowe tryby ambient occlusion. Warto dodać, że Fallout 4 należy do programu Nvidia Gameworks.
Fallout 4 teoretycznie nie wymaga bardzo mocnego komputera. Dodatkowe pole do popisu posiadaczom słabszych pecetów w grach opartych na Creation Engine daje spora liczba dostępnych opcji konfiguracyjnych. Suwaków jest naprawdę dużo i poza standardowymi elementami, takimi jak jakość tekstur, modeli czy wygładzania krawędzi, można szczegółowo regulować parametry wyświetlania obiektów w oddali czy wyświetlania cieni.
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta Fallout 4, do uruchomienia gry:
- procesor – czterowątkowy: Intel Core i5-2300 2,8 GHz lub AMD Phenom II X4 945 3,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 550 Ti lub AMD Radeon HD 7870;
- system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8, 8.1 lub 10).
Wymagania, jak na najsłabszą zalecaną konfigurację, do najniższych zdecydowanie nie należą. Choć oba wymienione procesory mają już ponad 3 lata, w swoim czasie były to całkiem mocne układy. Co więcej, każdy z nich jest wyposażony w cztery fizyczne rdzenie. Czyżby gra z użyciem Core i3 miała się okazać mordęgą? Sprawdzimy to.
Jeśli chodzi o wymagania dotyczące karty graficznej, też nie ma lekko. Zalecany GeForce GTX 550 Ti w swoim czasie był raczej kartą ze średniego segmentu, podczas gdy Radeon HD 7870 plasował się nieco wyżej. Dziś producent Fallouta 4 proponuje te karty właśnie w najsłabszej wymaganej konfiguracji.
Zalecana konfiguracja wymagana, zdaniem producenta Fallout 4, do w pełni komfortowej gry:
- procesor – ośmiowątkowy: Intel Core i7-4790 3,6 GHz lub AMD FX-9590 4,7 GHz;
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11: Nvidia GeForce GTX 780 3 GB lub AMD Radeon R9 290X 4 GB;
- system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8, 8.1 lub 10).
Miejsce testowe i metodyka
Fallout 4 to przykład gry, w której proporcje wydajności między różnymi układami graficznymi potrafią się różnić w zależności od miejsca pomiaru. Z tego powodu karty graficzne testujemy w aż trzech miejscach: tuż po ucieczce z krypty Vault 111, w okolicach zniszczonego jeziora w Commonwealth oraz w środku skweru Boston Common.
Trzeba jednak powiedzieć wprost, że są w grze miejsca, gdzie liczba klatek na sekundę potrafi spaść bardzo mocno. Dla przykładu, w okolicach Waterwork udało nam się znaleźć miejsce, którego nie można ominąć podczas głównego wątku fabularnego, a w którym konfiguracja z Core i7-4790K podkręconym do 4,5 GHz i GeForce'em GTX-em 980 Ti w ustawieniu Ultra w rozdzielczości Full HD spowolniła do... 32 kl./s. Jeszcze gorzej było po użyciu karty graficznej AMD Radeon Fury X, która zapewniała tam 22 kl./s.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | ASRock Z97 Extreme 6 3.1 | www.asrock.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 8 GB @ 1600 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Cryorig R1 | www.cryorig.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 15.11 beta,
- Nvidia GeForce 358.91 WHQL.
Jakość obrazu a wydajność
Zbadaliśmy zależność między wydajnością a jakością obrazu z użyciem karty graficznej GeForce GTX 760.
Poniżej przedstawiamy również porównanie jakości obrazu.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Low
Testy przeprowadziliśmy w ustawieniu Low przy włączonym wygładzaniu krawędzi FXAA.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Medium
Testy przeprowadziliśmy w ustawieniu Medium przy włączonym wygładzaniu krawędzi FXAA.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 High
Testy przeprowadziliśmy w ustawieniu High przy włączonym wygładzaniu krawędzi FXAA.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Ultra
Testy przeprowadziliśmy w ustawieniu Ultra, w którym opcja Godrays była ustawiona na High.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 2560 × 1440 Ultra
Testy przeprowadziliśmy w ustawieniu Ultra, w którym opcja Godrays była ustawiona na High.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 3840 × 2160 Ultra
Testy przeprowadziliśmy w ustawieniu Ultra, w którym opcja Godrays była ustawiona na High.
Wyniki procesorów (CPU test) – 1920 × 1080 Ultra
Jak już mogliście zobaczyć, wynik w teście Boston Common dość mocno zależy od wydajności procesora, choć martwić się powinni wyłącznie posiadacze stosunkowo starych i wolnych układów. W zdecydowanie gorszej sytuacji są użytkownicy kart AMD Radeon. Znacznie większe obciążenie procesora, generowane najpewniej przez sterownik karty graficznej, skutkuje o wiele niższą wydajnością. Osiągi kart graficznych w tandemie z Core i7-4770K @ 4,5 GHz są następujące:
- GeForce GTX 980 Ti: 57,9 kl./s
- GeForce GTX 970: 49,8 kl./s
- Radeon R9 Fury X: 34,9 kl./s
- Radeon R9 390: 34,5 kl./s
Problem ten dosyć mocno odczują posiadacze słabszych procesorów. Na przykład FX-9590 w parze z kartą Nvidii osiąga 34 kl./s, podczas gdy z Radeonem – mniej niż 30 kl./s! Porównaliśmy też wydajność konfiguracji z procesorem Core i3-6100: z kartą Nvidii osiągnął on 38,9 kl./s, a z Radeonem – poniżej 31 kl./s.
Podsumowanie
Po przetestowaniu kart graficznych wiemy już, jakie konstrukcje są odpowiednie do gry w poszczególnych trybach.
Do rozdzielczości Full HD i najniższych ustawień absolutnym minimum jest Radeon R7 250X lub stareńki GeForce GTX 460, bo to właśnie one zapewnią około 30 kl./s. Bezpieczną opcją (bez spadków poniżej 30 kl./s) będą Radeony R7 260X lub GeForce'y GTX-y 650 Ti, najlepiej w wersji z 2 GB pamięci.
W ustawieniach średnich dwie ostatnie karty zapewnią nieco ponad 30 kl./s, a więc to właśnie one są opcją minimum. Do komfortowej rozgrywki w przynajmniej 60 kl./s potrzebne będą z kolei karty szybsze niż GeForce GTX 760 lub Radeon R9 270X.
Wysokie ustawienia jakości obrazu (również w rozdzielczości Full HD) wymagają już przynajmniej Radeona HD 7850 lub GTX-a 660, które zapewniają w tym trybie około 35 kl./s. W tych ustawieniach ujawnia się również po raz pierwszy duży narzut sterownika na procesor ze strony sterowników do kart graficznych AMD: w miejscach z dużą liczbą przeciwników, gdzie wydajność mocno zależy od procesora, nawet najszybszy Radeon R9 Fury X nie pozwoli przekroczyć 40 kl./s, podczas gdy w obozie Nvidii dobrze sobie radzi GeForce GTX 760.
Aby zagrać w ustawieniach Ultra w Fallout 4, trzeba mieć co najmniej Radeona R9 285 lub GeForce'a GTX-a 950 (oba zapewnią nieco ponad 30 kl./s). W tym trybie 60 kl./s zobaczą z kolei posiadacze co najmniej Radeona R9 Fury X lub GeForce'a GTX-a 970. W miejscach, w których wydajność zależy głównie od procesora, posiadacze Radeonów znów nie ujrzą na ekranie więcej niż 40 kl./s, a użytkownicy kart szybszych od GTX-a 780 będą mogli grać w przynajmniej 45 kl./s.
Zwiększenie rozdzielczości do 2560 × 1440 w tych samych ustawieniach Ultra oznacza o wiele większe wymagania co do sprzętu. Najwolniejszym rozsądnym wyborem będzie wtedy GeForce GTX 780 lub Radeon R9 290. W 60 kl./s będą mogli zagrać wyłącznie posiadacze modeli GeForce GTX 980 Ti oraz GTX Titan X.
Do płynnej rozgrywki w rozdzielczości 4K nadają się tylko czołowe, wymienione powyżej, modele Nvidii, czyli GTX 980 Ti oraz Titan X. Ich posiadacze mogą liczyć na więcej niż 30 kl./s w każdych warunkach. Niestety, nie ma obecnie kart graficznych zdolnych zapewnić 60 kl./s w tym trybie, co sprawia, że najbardziej wymagającym pozostaje łączyć karty w trybie SLI.
Karty graficzne AMD Radeon do testów dostarczył:
Karty graficzne Nvidia GeForce do testów dostarczył: