artykuły

MSI Z170A Gaming M7 – test

13 30 października 2015, 16:51 Krzysztof Opacki

MSI Z170A Gaming M7 to prawie najwyższy model z najnowszej serii MSI przeznaczonej dla graczy. W stosunku do Gaming M5 minimalnie usprawniono układ zasilania procesora i pamięci. Dodano również takie drobiazgi, jak sprzętowe przyciski zasilania i resetowania oraz sprzętowe pokrętło do obsługi funkcji Gameboost (ułatwiającej podkręcanie procesora mniej zaawansowanym użytkownikom). Gracze w pudełku otrzymują roczną licencję premium w serwisie XSplit.

Spis treści

MSI Z170A Gaming M7

 

Układ zasilania procesora jest 13-fazowy, a na tranzystorach zastosowano solidne radiatory. Zostały przykręcone śrubkami od spodu laminatu. Układ ten, choć wygląda solidnie, nie pozwolił wycisnąć wszystkich soków z testowego egzemplarza Core i5 6600K.

MSI Z170A Gaming M7
Kliknij, żeby powiększyć

Budowa laminatu:

  • złącze ATX ośmiopinowe – ułożenie poziome, niewielki odstęp od krawędzi laminatu, zapinka skierowana ku górze (dobre rozwiązanie);
  • sloty RAM – obustronnie domykane, zapinki nie kolidują z długimi kartami grafiki;
  • header USB 3.0 – na właściwej wysokości;
  • porty Serial-ATA – sześć;
  • port M.2 – dwa, PCI Express 3.0 ×4;
  • wyświetlacz kodów POST – tak;
  • kości UEFI – jedna;

(Warto wspomnieć o tym, że dwa porty Serial-ATA współdzielą linie PCI Express z jednym z portów M.2 i mogą być stosowane tylko wymiennie).

MSI Z170A Gaming M7

  • porty PS/2 – jeden (mysz lub klawiatura);
  • porty USB 2.0 - trzy;
  • porty USB 3.0 – dwa;
  • porty USB 3.1 – jeden + jeden typu C;
  • wyjścia obrazu – dwa HDMI, jedno Display Port;
  • wyjście S/PDIF – tak.

Radiator mostka Z170 to dużych rozmiarów stalowy bloczek, zaprojektowany z pomysłem i starannie wykonany. Aby podkreślić przeznaczenie produktu, naniesiono tu, a jakże, wizerunek smoka, symbol serii Gaming. Pod tym względem płyta się nie różni od Gaming M5.

 

 

UEFI w modelu Z170A Gaming M7 jest kolejnym etapem ewolucji wewnętrznego oprogramowania płyt MSI. Tryb zaawansowany jest taki jak w konstrukcjach z układami serii 8 i 9 (czyli bardzo dobry, zarówno wizualnie, jak i funkcjonalnie), ale dodano tryb prosty, który nawet najmniej zaawansowanym użytkownikom ułatwi pierwsze ustawienie parametrów komputera. Zarówno w trybie prostym, jak i zaawansowanym opcje są rozmieszczone intuicyjnie i logicznie, a wygląd całości jest bardzo czytelny i dopracowany graficznie. Nowością jest ułatwiacz podkręcania o nazwie Gameboost, który pozwala jednym kliknięciem przyspieszyć procesor do naprawdę wysokich wartości. Można wybrać jedno z ośmiu ustawień, które odpowiadają następującym częstotliwościom taktowania:

Na laminacie MSI Z170A Gaming M7 znalazło się także sprzętowe pokrętło, którym można zarządzać funkcją Gameboost. Uwaga: należy nim kręcić, tylko będąc w UEFI!

GALERIA UEFI

UEFI zapewnia następujące możliwości podkręcania:

Możliwości podkręcania w BIOS-ieMSI Z170A Gaming M7
Zegar bazowy 70-625 MHz
Napięcie procesora 0,6-1,55 V
Napięcie VCCSA 0,6-2 V
Napięcie VCCIO 0,6-2 V
Napięcie dla pamięci 0,6-2,2 V

Podkręcanie procesora na płycie głównej MSI Z170A Gaming M7

Nasz testowy procesor Core i5 6600K na najlepszych płytach głównych pracuje poprawnie w LinX 0.6.5 przyspieszony do 4,6 GHz z napięciem zasilającym 1,35 V. I właśnie takie napięcie ustawiamy w UEFI, gdy podkręcamy ten układ na testowanych płytach. W razie sporego spadku napięcia pod obciążeniem próbujemy manipulować parametrem Loadline calibration i szukamy maksymalnej stabilnej w LinX częstotliwości taktowania z dokładnością do 100 MHz.

W przypadku płyty głównej MSI Z170A Gaming M7 udało nam się podkręcić procesor do 4,5 GHz. Do maksimum możliwości zabrakło 100 MHz.

Komplet pamięci 2 × 8 GB Crucial Ballistix DDR4-2666 (16-17-17-36, 1,2 V) działał stabilnie w ustawieniach nominalnych (DDR4-2666) z parametrem Command Rate w wysokości 1T.

Testy zintegrowanego układu audio

Syntetyczne testy dźwięku przeprowadzamy w programie RMAA 6.4.1, podłączywszy wyjście głośników do wejścia liniowego.

Zastosowano kodek Realtek ALC1150 współpracujący ze wzmacniaczami słuchawkowymi OPA1652. W układzie występują wysokiej jakości kondensatory Chemicona, montowane w wielu urządzeniach audio najwyższej klasy. Układ jest dodatkowo wspierany programowo przez narzędzie Nahimic Audio Enhancer. Pozwala ono osiągnąć znacznie lepsze wrażenie przestrzennego dźwięku z użyciem głośników stereo niż standardowe sterowniki Realteka.

Wyniki testu audio

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB
+0.33, +0.23
Excellent
Noise level, dB (A)
-93.1
Very good
Dynamic range, dB (A)
93.2
Very good
THD, %
0.0079
Very good
THD + Noise, dB (A)
-78.8
Average
IMD + Noise, %
0.011
Very good
Stereo crosstalk, dB
-91.8
Excellent
IMD at 10 kHz, %
0.026
Good
General performance
 
Very good

 

Układ audio osiągnął jedne z najlepszych wyników w teście.

Dane techniczne

Model MSI Z170A Gaming M7
Format płyty ATX
Podstawka LGA1151
Układ logiki Intel Z170
Rodzaj pamięci operacyjnej 4 sloty DDR4 (maks. 64 GB)
Liczba portów PCI Express 7 (3 ×16, 4 ×1)
Liczba portów PCI 0
Obsługa Nvidia SLI / AMD CrossFireX Tak/Tak
Liczba złączy SATA

6 SATA 6 Gb/s

2 SATA Express (zamiennie z 4 portami SATA)

Liczba złączy mSATA 0
Liczba slotów M.2 1 (PCI-E 3.0 ×4 lub SATA3 )
Karta sieciowa przewodowa 1 × Gigabit LAN (Killer E2400)
Układ dźwiękowy Realtek ALC1150 + wzmacniacz TI OPA1652
Liczba portów USB 3.0 (panel I/O) 2
Liczba portów USB 3.1 (panel I/O) 2 (w tym 1 typu C)
Liczba portów USB 2.0 (panel I/O) 3

 

Strona:
SławekplZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sławekpl2015.10.30, 20:10
znów 'stalowy bloczek' ktoś się na to uparł czy jak?
przecież żaden z producentów płyt nie da radiatora ze stali tylko z aluminium, nigdy nie spotkałem się na żadnej płycie aby radiatory były ze stali, co najwyżej malowane/chromowane elementy dodatkowe na nim
stalowa to może jest osłona tylnego panelu, zresztą jak na tak drogą płytę zrobiona strasznie niechlujnie, już lepszy byłby plastik, mimo że producent tą cienką blachę podkleił od środka jakąś matą
w ten układ dźwiękowy już prędzej uwierzę że ma dobry dźwięk na tle innych płyt, tutaj przynajmniej jest więcej niż komplet wymaganych przez ALC1150 kondensatorów,
900 zł i brak dodatkowego kontrolera SATA? i tylko 7 USB (łącznie) na tylnym panelu, dobrze że na płycie są po 4 USB 2.0 i 3.0, choć szkoda obydwa złącza 19-PIN nie są pod kątem

chyba wyrażę opinię większości, ale takie testy jakie zaprezentowaliście są bardzo słabe, procedura testowa jest do bani, coś testuje ale to nie są możliwości tych płyt
brak testów SATA, USB, M.2, brak testów RAID, dodatkowych kontrolerów choćby po to by sprawdzić czy producent prawidłowo wszystko zaimplementował
brak ustawień na sztywno dla wszystkich testowanych płyt,
zrównoważony i ustawienia producenta - to żaden test
nawet ciężko się porównuje te szczątkowe parametry które sprawdziliście gdyż testowana płyta nie jest w żaden sposób wyróżniona na wykresach, wiem ułatwiliście sobie pracę i we wszystkich testach jest ta sama ramka która się uaktualnia po dodaniu kolejnej płyty ale czytelność tego rozwiązania jest żadna
jednak wolałbym aby było mniej płyt, za to dokładniej przetestowanych,
wiecie jak to się robi, robiliście to już
obecne testy są zbyt powierzchowne, nie zadowalają nas jako czytelników ale sądzę że producent danej płyty może mieć identyczne odczucia
teraz już nic nie zmienicie ale może choć do kolejnych płyt włożycie więcej pracy, oby, bo to co jest nie przystaje w żaden sposób do 'laba' w nazwie
KethaelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kethael2015.10.30, 20:36
Płyta za 900zł nie pozwoli wycisnąć wszystkiego z i5 (w zastosowaniach domowych)? Co to się porobiło...
Opson6667Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiOpson66672015.10.30, 23:13
Sławekpl @ 2015.10.30 20:10  Post: 920522
znów 'stalowy bloczek' ktoś się na to uparł czy jak?
przecież żaden z producentów płyt nie da radiatora ze stali tylko z aluminium, nigdy nie spotkałem się na żadnej płycie aby radiatory były ze stali, co najwyżej malowane/chromowane elementy dodatkowe na nim
stalowa to może jest osłona tylnego panelu, zresztą jak na tak drogą płytę zrobiona strasznie niechlujnie, już lepszy byłby plastik, mimo że producent tą cienką blachę podkleił od środka jakąś matą
w ten układ dźwiękowy już prędzej uwierzę że ma dobry dźwięk na tle innych płyt, tutaj przynajmniej jest więcej niż komplet wymaganych przez ALC1150 kondensatorów,
900 zł i brak dodatkowego kontrolera SATA? i tylko 7 USB (łącznie) na tylnym panelu, dobrze że na płycie są po 4 USB 2.0 i 3.0, choć szkoda obydwa złącza 19-PIN nie są pod kątem

chyba wyrażę opinię większości, ale takie testy jakie zaprezentowaliście są bardzo słabe, procedura testowa jest do bani, coś testuje ale to nie są możliwości tych płyt
brak testów SATA, USB, M.2, brak testów RAID, dodatkowych kontrolerów choćby po to by sprawdzić czy producent prawidłowo wszystko zaimplementował
brak ustawień na sztywno dla wszystkich testowanych płyt,
zrównoważony i ustawienia producenta - to żaden test
nawet ciężko się porównuje te szczątkowe parametry które sprawdziliście gdyż testowana płyta nie jest w żaden sposób wyróżniona na wykresach, wiem ułatwiliście sobie pracę i we wszystkich testach jest ta sama ramka która się uaktualnia po dodaniu kolejnej płyty ale czytelność tego rozwiązania jest żadna
jednak wolałbym aby było mniej płyt, za to dokładniej przetestowanych,
wiecie jak to się robi, robiliście to już
obecne testy są zbyt powierzchowne, nie zadowalają nas jako czytelników ale sądzę że producent danej płyty może mieć identyczne odczucia
teraz już nic nie zmienicie ale może choć do kolejnych płyt włożycie więcej pracy, oby, bo to co jest nie przystaje w żaden sposób do 'laba' w nazwie


Nie wiem czy mi uwierzysz, ale to co jest i tak kosztuje mnie sporo pracy. Gdybym testował każdy port USB czy każdy dodatkowy kontroler test jednego modelu znacznie by się wydłużył. To nie jest tak że wszystko jest powierzchowne, i nic innego nie sprawdzamy.

Kiedy w redakcji pojawił się dysk Samsung 950 PRO na M.2 sprawdziło się wydajność na trzech płytkach różnych producentów. Była praktycznie identyczna, stąd wniosek że pewnych rzeczy po prostu sprawdzać nie trzeba. Dysk musieliśmy szybko odesłać, niestety wbrew pozorom to nie jest tak że w redakcji układamy sobie z takich dysków domki jak z kart.

Temat kontrolerów USB..... Temat już poruszaliśmy np. tutaj:

http://pclab.pl/kom80747.html
W skrócie - USB 3.1 jest jeszcze za młode żeby wykazać jakieś realne różnice w wydajności. Za mało jest na rynku tak szybkich sticków czy nawet dysków by takie głębsze testy miały sens.

Pamiętaj też że te opisy gdy skończymy je publikować stworzą całościowy artykuł. Tam dojdzie kilka ciekawych rzeczy, zapewniam :)

A no i jeszcze jedno - rozróżniaj wagę informacji które podajemy. Opis realnych możliwości podkręcania to w tekście trzy-cztery linijki, ale dokładne sprawdzenie tego zajmuje w przypadku niektórych płyt nawet trzy godziny. Ale robię to bezkompromisowo i bardzo dokładnie - bo według mnie to bardzo ważna informacja dla kogoś kto kupuje chipset Z i odblokowany procesor. Po prostu trzymamy focus na rzeczach najważniejszych :)
SławekplZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sławekpl2015.10.30, 23:51
Opson6667 sam wiesz doskonale jak to powinno być zrobione, pisałem to już kilka razy, i wiele osób w komentarzach, to co jest teraz większości z nas nie wystarcza, zwłaszcza że przyzwyczailiście nas do innego poziomu
wolałbym jedną płytę na tydzień niż ten maraton który nic nie wnosi
kolejny raz wpiszę - ustawienia na sztywno dla wszystkich płyt, jeden schemat ustawiony identycznie przy każdej płycie
producenci zdają sobie sprawę co im nie wyszło i rekompensują to ustawieniami, tu troszkę napięcie inne, w innym miejscu zegar podbity i trzyma średnią
pamiętam teksty na labie gdzie to było rygorystycznie pilnowane, a teraz co? nic...
link do tej strony :hmm: co mam tu przeczytać?
USB 3.1 - asus ma obudowę na dwa SSD RAID0, zapewne z chęcią udostępnią bo to dla nich reklama gdy przy każdej płycie w zestawie testowym pojawiłoby się takie ustrojstwo ;) też już o tym pisałem, dwa SSD też dostaniecie by tam wsadzić, może od Samsunga ;)
zresztą coś takiego można kupić za 200-250 zł na dwa mSATA czy M.2
Opson6667Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiOpson66672015.10.31, 00:45
-1#5
Sławekpl @ 2015.10.30 23:51  Post: 920595
Opson6667 sam wiesz doskonale jak to powinno być zrobione, pisałem to już kilka razy, i wiele osób w komentarzach, to co jest teraz większości z nas nie wystarcza, zwłaszcza że przyzwyczailiście nas do innego poziomu
wolałbym jedną płytę na tydzień niż ten maraton który nic nie wnosi
kolejny raz wpiszę - ustawienia na sztywno dla wszystkich płyt, jeden schemat ustawiony identycznie przy każdej płycie
producenci zdają sobie sprawę co im nie wyszło i rekompensują to ustawieniami, tu troszkę napięcie inne, w innym miejscu zegar podbity i trzyma średnią
pamiętam teksty na labie gdzie to było rygorystycznie pilnowane, a teraz co? nic...
link do tej strony :hmm: co mam tu przeczytać?
USB 3.1 - asus ma obudowę na dwa SSD RAID0, zapewne z chęcią udostępnią bo to dla nich reklama gdy przy każdej płycie w zestawie testowym pojawiłoby się takie ustrojstwo ;) też już o tym pisałem, dwa SSD też dostaniecie by tam wsadzić, może od Samsunga ;)
zresztą coś takiego można kupić za 200-250 zł na dwa mSATA czy M.2


Słuchaj ja staram się czytać uwagi i je analizować, ale z tym ustawianiem na sztywno po prostu się nie zgadzam. I nie uważam żeby to w jakikolwiek sposób zaniżało poziom że w ustawieniach domyślnych sprawdzam wydajność komputera (po Clear CMOS). Bo to jest właśnie istotne, jak producent widzi ustawienia pamięci i procesora bez grzebania w UEFI przez osobę obeznaną w temacie. Bo to jednak nie powinno być tak że UEFI traci ustawienia po jakiejś awarii zasilania czy cold boocie (to się jednak zdarza w perspektywie wielu dni czy tygodni) i komputer traci np. 20% wydajności (nawet jeśli ktoś nie podkręcał, bo jeśli podkręcał to strata może być olbrzymia)...

Postulujesz ustawienia na sztywno - tylko powiedz mi po co wtedy przeprowadzać testy wydajności? No nie ma to większego sensu...

No a jeśli producenci zdają sobie sprawę co im nie wyszło, i w kolejnych wersjach UEFI poprawią wydajność lub dodadzą nowe funkcje to ja jestem i będę zadowolony - bo skorzystają na tym użytkownicy tych płyt. Sam w trakcie testów zgłaszam uwagi, i nie ukrywam że czasem poprawki w UEFI mają związek z tymi uwagami.
michu_roztoczZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
michu_roztocz2015.10.31, 10:18
Coś w kościach czuję, że płyty które ostatnio testujecie wcale nie podkręcają gorzej procesorów, tylko po prostu Wasza sztuka 6600K się zdegradowała. Mnie osobiście spotkało to przy 3770K - tuż po zakupie robił 4,7GHz przy napięciu niższym, niż obecnie robi 4,5GHz.

A co do reszty, popieram kolegę Sławka.
unadarekZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
unadarek2015.10.31, 11:17
za jakies 5-7 miesiecy wiekszosc plyt pozwoli przeskoczyc te 4.4ghz kwestia biosów i to byloby na tyle
Opson6667Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiOpson66672015.10.31, 13:32
michu_roztocz @ 2015.10.31 10:18  Post: 920630
Coś w kościach czuję, że płyty które ostatnio testujecie wcale nie podkręcają gorzej procesorów, tylko po prostu Wasza sztuka 6600K się zdegradowała. Mnie osobiście spotkało to przy 3770K - tuż po zakupie robił 4,7GHz przy napięciu niższym, niż obecnie robi 4,5GHz.

A co do reszty, popieram kolegę Sławka.


Nic się nie zdegradowało, wszystko działa jak wtedy kiedy zaczynałem. Naprawdę myślisz że tego nie sprawdzam?
vibovitZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
vibovit2015.10.31, 14:06
No cóż, Ranger VIII postawił po prostu poprzeczkę dosyć wysoko, pomijając bełkot 4Gamers, cena 800zł za płytę bez wad i przesadnego festynu, można nawet tyle przepłacić, skoro za niektóre z tych transformerów liczą po 1000zł i kuleje wszystko.
Opson6667Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Autor publikacjiOpson66672015.10.31, 15:11
vibovit @ 2015.10.31 14:06  Post: 920672
No cóż, Ranger VIII postawił po prostu poprzeczkę dosyć wysoko, pomijając bełkot 4Gamers, cena 800zł za płytę bez wad i przesadnego festynu, można nawet tyle przepłacić, skoro za niektóre z tych transformerów liczą po 1000zł i kuleje wszystko.


To prawda, ale to nie koniec niespodzianek :) Da się taniej i też dobrze
Zaloguj się, by móc komentować
1