artykuły

Intel Core i5-6600, Core i5-6500 i Core i5-6400 – test trzech zablokowanych procesorów Skylake (LGA1151) w Windows 10

124
5 października 2015, 15:28 Radosław Stanisławski

Podkręcanie procesorów Core i5 „Skylake” z zablokowanym mnożnikiem

Z możliwości podkręcania odblokowanych procesorów Skylake byliśmy bardzo zadowoleni. Czas pokazał, że choć mieliśmy trochę szczęścia i nasze egzemplarze były nieco lepsze od większości tych, które trafiły do sklepów, nowe układy w dziedzinie podkręcania i tak mają znacznie większy potencjał od poprzedników (mamy tu na myśli również Haswelle). Procesory Haswell z serii Core i5 i Core i7 z „zablokowanym” mnożnikiem (bez K w nazwie) można było podkręcać przez ustawienie go na stałe na określonej wartości. Przykładowo, jeśli układ był taktowany z częstotliwością od 3,5 GHz do 3,9 GHz, można było zablokować mnożnik tak, że nawet po obciążeniu wszystkich rdzeni taktowanie wynosiło 3,9 GHz. Gdy dodamy do tego możliwość przetaktowania BCLK do 104–106 MHz, okazywało się, że z zablokowanego Core i5 łatwo było uzyskać procesor taktowany ze stałą częstotliwością 4100 MHz.

Test modeli: Core i5-6400, Core i5-6500 i Core i5-6600 to pierwsza okazja, by sprawdzić w praktyce możliwości ich podkręcania. Niestety,  zawiedliśmy się. Próby przyspieszania tych układów przez podkręcenie zegara bazowego (BCLK) zakończyły się na 103 MHz. Co gorsza, na żadnej z testowych płyt głównych (MSI Z170 Xpower Gaming, Asus Z170 Deluxe oraz ASRock 170 Extreme4) nie mogliśmy zwiększyć mnożnika Turbo ponad to, na co pozwala oficjalna specyfikacja Intela. Podobnie było z funkcjami podbijającymi mnożniki, które zapewniają producenci płyt: ich włączenie nie przyniosło efektu. Być może sytuację zmieni któraś z przyszłych aktualizacji UEFI, ale naszym zdaniem trzeba się nastawić raczej tylko na podkręcanie BCLK, na co zdecyduje się tylko garstka, gdyż ewentualny przyrost wydajności jest bardzo mały: do 3%.

Strona:
  1. Intel Core i5-6400, Core i5-6500 i Core i5-6600
  2. Platforma testowa i ustawienia
  3.     Testy – gry (Assassin's Creed Unity, Arma III)
  4.     Testy – gry (Battlefield 4, Counter-Strike: Global Offensive)
  5.     Testy – gry (Crysis 3, Far Cry 4)
  6.     Testy – gry (GTA V, Wiedźmin 3, Watch Dogs)
  7.     Testy – gry (Project CARS, StarCraft 2, Total War: Attila)
  8.     Testy – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  9.     Testy – dom, biuro i multimedia (edycja zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  10.     Testy – edycja i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  11.     Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  12.     Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  13.     Pobór energii
  14. Podkręcanie
  15.     Podkręcanie – gry (Assassin's Creed Unity, Arma III)
  16.     Podkręcanie – gry (Battlefield 4, Counter-Strike: Global Offensive)
  17.     Podkręcanie – gry (Crysis 3, Far Cry 4)
  18.     Podkręcanie – gry (GTA V, Wiedźmin 3, Watch Dogs)
  19.     Podkręcanie – gry (Project CARS, StarCraft 2, Total War: Attila)
  20.     Podkręcanie – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  21.     Podkręcanie – dom, biuro i multimedia (edycja zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  22.     Podkręcanie – edycja i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  23.     Podkręcanie – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  24.     Podkręcanie – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  25.     Podkręcanie – pobór energii
  26. Podsumowanie testów wydajności w różnych zastosowaniach
  27. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii
  28. Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny
  29. Podsumowanie
14