artykuły

Radeon R9 Nano – test

117
10 października 2015, 21:52 Łukasz Marek

Radeon R9 Nano – taktowanie rdzenia w grach

Radeon R9 Nano został wyposażony w pełny rdzeń Fiji z odblokowanymi wszystkimi jednostkami cieniującymi (4096), lecz ze względu na zastosowany układ chłodzenia oraz docelowe zastosowanie na produkt nałożono kaganiec w postaci współczynnika TDP na poziomie 175 W. Oznacza to, że karta przez cały czas dynamicznie dostosowuje taktowanie rdzenia do warunków, takich jak temperatura, pobór energii, a nawet obciążenie jednostek cieniujących. Przykład na działanie systemu zarządzania energią względem TDP zapewni już rzut oka na kilka wyników z gier. 

Radeon R9 Nano teoretycznie nie jest w stanie działać taktowany z częstotliwością rzędu 1000 MHz przez dłuższy okres, ale czasem się to udaje, głównie za sprawą dużego narzutu sterownika na procesor. W grach i rozdzielczościach (głównie Full HD), w których narzut ten powoduje zmniejszenie wydajności, Radeon R9 Nano może utrzymywać szybkie taktowanie rdzenia, które jednak nie przekłada się na wydajność. Na przykład w Grand Theft Auto V Nano w rozdzielczości Full HD praktycznie nigdy nie spowalnia poniżej 1000 MHz, a jednocześnie zapewnia wydajność sporo gorszą (o ponad 25%) od osiągów teoretycznie słabszego GeForce'a GTX-a 970.

Z kolei w sytuacji, w której rdzeń Fiji Radeona Nano jest obciążony maksymalnie, a wydajność nie jest ograniczana przez narzut sterownika (głównie w rozdzielczości 4K), taktowanie rdzenia spowalnia do około 855 MHz. Podczas kilkugodzinnych testów nie zanotowaliśmy mniej niż około 850 MHz, więc można założyć, że Nano jest w praktyce taktowany z częstotliwością 850–1000 MHz, i tak też oznaczymy miniaturową kartę graficzną AMD na wykresach.

Poniżej przedstawiamy tabelę z parametrami Nano we wszystkich grach, które wykorzystujemy w standardowym teście kart graficznych. Dla porównania zamieściliśmy obok częstotliwości taktowania, które karta osiąga w obudowie ITX (Silverstone Sugo SG13).

 

 Radeon R9 Nano (obudowa ATX)Radeon R9 Nano (obudowa ITX Sugo SG13)

Assassin's Creed: Unity

 925–965 MHz

925–955 MHz

Battlefield 4

 895–960 MHz

895–965 MHz

Crysis 3 (Welcome to the Jungle) 855–925 MHz

855–925 MHz

Crysis 3 (The Root of All Evil)

910–1000 MHz 900–1000 MHz
Dragon Age 910–950 MHz

900–940 MHz

Far Cry 4 880–975 MHz

880–965 MHz

Grand Theft Auto V (West Vinewood) 935–1000 MHz

930–1000 MHz

Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) 950–1000 MHz

945–1000 MHz

Middle-earth: Shadow of Mordor 915–1000 MHz

910–1000 MHz 

Project CARS (Clear) 970–1000 MHz 

970–1000 MHz

Project CARS (Rain) 900–1000 MHz

890–990 MHz

Watch Dogs 940–950 MHz

880–940 MHz

Witcher 3 Wild Hunt (City) 890–955 MHz

885–940 MHz

Witcher 3 Wild Hunt (Swamp) 875–950 MHz

875–945 MHz

Witcher 3 Wild Hunt (Forest) 865–920 MHz

855–915 MHz

 

3