Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Seria Metal Gear Solid powstała za sprawą Hideo Kojimy i jego zespołu Kojima Productions. Pracują oni z kolei dla Konami Digital Entertainment, czyli firmy znanej między innymi z serii Pro Evolution Soccer. W grze wcielamy się w Snake'a, jedną z głównych postaci serii, który budzi się z długiej śpiączki. Od razu (a jakże!) nad jego głową zaczynają świszczeć przelatujące kule. Ostatecznie jednak udaje mu się wydostać z oblężonego szpitala. Rozpoczyna on swoją przygodę w organizacji Diamond Dogs: ściga ludzi, którzy zniszczyli jego życie. W trakcie gry podróżujemy pomiędzy wielkimi, otwartymi obszarami w Afryce i Afganistanie, za każdym razem wykonując zadania w dowolny sposób. Możemy przedzierać się w ukryciu przez świat gry, zdobywając kolejne informacje niepostrzeżenie, lub wcielić się w zabijakę, który nigdy nie zdejmuje palca ze spustu karabinu szturmowego.
Świat Metal Gear Solid V: The Phantom Pain został stworzony z użyciem silnika FOX Engine, zbudowanego przez Konami na potrzeby wielu gier na kilku różnych platformach, a pierwszą, która skorzystała z jego finalnej wersji, była sportowa Pro Evolution Soccer 2014.
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, do uruchomienia gry:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i5-4460 3,4 GHz;
- pamięć operacyjna – 4 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 650;
- system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8 lub 8.1).
Producent, podając wymagania gry, w ogóle pominął sprzęt firmy AMD i skupił się wyłącznie na podzespołach Intela i Nvidii. Wśród procesorów wymienił czterordzeniowego Core i5-4460, taktowanego z częstotliwością 3,4 GHz, a przykładowa karta graficzna to zaledwie GeForce GTX 650. Ten pierwszy to w ofercie Intela bardzo wydajny układ, ale GTX 650 nie dość, że pojawił się już w 2012 roku, to jeszcze od początku nie należał do mocnych. To może sugerować, że Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ma duży apetyt na moc obliczeniową procesora.
Konfiguracja zalecana do gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain:
- procesor – ośmiowątkowy: Intel Core i7-4790 3,60 GHz;
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 760;
- system operacyjny – Windows 64-bitowy (7, 8 lub 8.1).
Konfiguracja, która ma pozwolić na grę w nowego MGS-a w absolutnie najwyższych ustawieniach graficznych, to połączenie Core i7-4790 z GeForce'em GTX-em 760. Wciąż mamy więc do czynienia z jednym z najszybszych procesorów na rynku, ale do wyświetlania grafiki ma wystarczyć karta ze średniej półki. GeForce GTX 760 jest obecnie zastępowany przez GTX-a 950, kosztującego około 700 zł.
Miejsce testowe
Nasze miejsce testowe to jedna z misji w Afganistanie, w której mamy zinfiltrować obóz wroga.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor 4K G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Monitor WQHD G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 15.8 beta,
- Nvidia GeForce 355.82.
Jakość obrazu a wydajność
Pomiary wykonaliśmy z użyciem stosunkowo wolnej karty graficznej, Radeona R7 250X OC, a mimo to już w ustawieniach średnich osiągnęła ona limit silnika gry, 60 kl./s.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 Ultra
Metal Gear Solid V: Phantom Pain ogranicza maksymalna liczbę klatek na sekundę do 60.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 2560 × 1440 Very High
Metal Gear Solid V: Phantom Pain ogranicza maksymalna liczbę klatek na sekundę do 60.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 3840 × 2160 Very High
Metal Gear Solid V: Phantom Pain ogranicza maksymalna liczbę klatek na sekundę do 60.
Wyniki kart graficznych (GPU test) – 1920 × 1080 High
Metal Gear Solid V: Phantom Pain ogranicza maksymalna liczbę klatek na sekundę do 60.
Wyniki procesorów (CPU test) – 1920 × 1080 Very High
Oficjalne zalecenia wydawcy gry Metal Gear Solid V: The Phantom Pain wskazują na bardzo szybkie, minimum czterordzeniowe procesory. Nasze testy udowadniają jednak, że nawet wolno taktowany dwurdzeniowy i dwuwątkowy Pentium pozwala grać w bardzo rozsądnej płynności.
Podsumowanie
W trakcie pomiarów okazało się, że gra ma ograniczenie do 60 kl./s. Nie będziemy się nad tym zbytnio rozwodzić; po prostu szkoda, że w obliczu ogromnej dostępności monitorów 144-hercowych producenci wciąż decydują się na jakiekolwiek ograniczenia płynności. Wracając jednak do osiągów: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain nie ma na szczęście wysokich wymagań co do sprzętu. Do prawie najwyższych ustawień (High) wystarczą już karty graficzne pokroju GTX-a 650 Ti czy HD 7790, zapewniające bez większego problemu przynajmniej 45 kl./s. Posiadacz GTX-a 660 lub Radeona HD 7850 może już w zasadzie spodziewać się stałych 60 kl./s, a to wszystko, oczywiście, w rozdzielczości Full HD.
Zmiana ustawień na najwyższe (Extra High) nieco zwiększa wymagania, ale wciąż są one niezbyt wygórowane, bo do gry w 45 kl./s wystarczą na przykład GeForce GTX 950 i Radeon R9 380, czyli karty za mniej więcej 700–800 zł. Z kolei stałą płynność na poziomie 60 kl./s w tym trybie zapewnią już konstrukcje pokroju GTX-a 780 lub R9 290.
W najwyższych ustawieniach i w rozdzielczości WQHD apetyt nowego Metal Gear Solid na wydajność graficzną rośnie. Grać w 45 kl./s pozwolą dopiero podkręcone wersje GTX-ów 780 (GHz Edition) lub Radeona R9 390X, a 60 kl./s zapewni już tylko kilka najszybszych kart na rynku – od GTX-a 980 w górę.
4K to dla kart graficznych zawsze zadanie specjalne i tak jest również tym razem. Bez absolutnie najszybszej karty w komputerze, takiej jak GeForce GTX 980 Ti lub GTX Titan X, nie da się osiągnąć więcej niż 45 kl./s, a 60 kl./s w tym trybie jest poza zasięgiem przetestowanych modeli.
Karty graficzne AMD Radeon do testów dostarczył:
Karty graficzne Nvidia GeForce do testów dostarczył: