artykuły

Roccat Nyth – test myszki dla graczy

19
11 września 2015, 10:02 Łukasz Pilarczyk

Testy

Prędkość maksymalna

Test ten pokazuje, jak szybko da się przesuwać mysz po podkładce. W momencie przekroczenia prędkości maksymalnej, jaką może osiągnąć czujnik, ruch dłoni w ogóle przestaje być odwzorowywany, zaczyna być odwzorowywany chaotycznie albo na przykład w trakcie gry, zamiast się odwrócić, nagle spoglądamy sobie pod nogi lub w niebo.

Nyth

Wyniki są dość dobre. Trochę ponad 4 m/s to wystarczająca prędkość nawet dla graczy low sense. Co prawda, jak na dzisiejsze standardy, to nie jest zbyt wiele, ale wystarczy, by sensor się nie gubił. Taktowanie USB jest dość stabilne w obu testach i zbliżone do deklarowanej częstotliwości 1000 Hz.

Predykcja

Predykcja, inaczej przyciąganie kątowe, to zdolność sztucznego przyciągania wskaźnika, zwłaszcza podczas szybkich ruchów, do osi X lub Y. Dzięki temu kreski wychodzą prostsze. Efekt niepożądany zwłaszcza w dynamicznych grach.

Nyth

Zjawisko to jest całkowicie nieodczuwalne. Niezależnie od prędkości, z jaką poruszaliśmy myszą, nie pojawiało się przyciąganie do żadnej osi.

Jitter

Skoki wskaźnika zdarzają się zwłaszcza myszom laserowym, jak również w wysokich ustawieniach dpi oraz przy źle dobranej podkładce. Testy na obecność jittera wykonaliśmy na podkładce Nostromo w trzech rozdzielczościach.

Nyth

Wynik ten można czytać dwojako. Z jednej strony jest świetny. Jitter nie występuje nawet w najwyższych ustawieniach dpi. Z drugiej zaś tak silne wygładzanie skoków wskaźnika przez oprogramowanie układowe myszy może mieć negatywny wpływ na czucie ruchu celownika (feeling). Sprawdzimy to na końcu.

LOD

Parametr LOD (lift off distance) mówi o tym, na jaką wysokość trzeba unieść mysz, by wskaźnik przestawał reagować na ruch. W przypadku testowanej dziś myszy parametr ten można zmienić w oprogramowaniu. Po wybraniu najmniejszego LOD sensor praktycznie na każdej powierzchni po uniesieniu na wysokość powyżej 0,5 mm przestaje reagować na ruch. W maksymalnym ustawieniu (normal) mysz trzeba podnieść na niecałe 2 mm, by ruch nie był wykrywany. To bardzo dobry wynik.

Akceleracja

Test przeprowadziliśmy na „maszynce" w grze Quake III Arena. Oto nasza metoda:

1. Patrzymy w jeden punkt.
2. Wykonujemy powoli jeden pełny obrót.
3. Wykonujemy myszą ruch powrotny, dokładnie do punktu na podkładce, z którego zaczynaliśmy obrót.
4. Jeśli wskaźnik powrócił do tego samego punktu na ekranie, oznacza to, że czujnik jest wolny od zjawiska akceleracji. Jeśli przy większej prędkości mysz zrobiła więcej niż dokładnie jeden pełny obrót powrotny, oznacza to, że akceleracja występuje.

Test przeprowadziliśmy kilkukrotnie. Wyniki były bardzo różne. W zależności od różnicy prędkości pojawiała się minimalna akceleracja pozytywna lub – jeśli jeden ruch był bardzo szybki – negatywna. 

Subiektywna ocena działania w grach i programach użytkowych

Z tym sensorem już się kiedyś spotkaliśmy w innej myszce. Teraz doznania były podobne. Działa całkiem nieźle, niezależnie od powierzchni. Nie występuje ani jitter, ani predykcja. Jednak w Quake Live zauważyliśmy, że „czucie” (feeling) celownika nie jest tak ostre, jak można by oczekiwać: jest bardzo miękkie, jakby lekko ospałe. Ruch dłoni wydaje się odwzorowany dość dobrze, nie stwierdziliśmy żadnego dziwnego pływania wskaźnika, ale pomimo kilku godzin spędzonych w grach z tą myszą w ręku nie mogliśmy wyrobić w sobie żadnych reakcji odruchowych. Cały czas trzeba było myśleć, gdzie w danej milisekundzie znajduje się celownik. Wniosek nasuwa się jeden: zgodnie z deklaracją producenta mysz ta przeznaczona jest dla graczy RTS i MMO. Dla miłośników FPS Roccat ma inne propozycje.

Podczas gry w Quake Live zauważyliśmy, że czas reakcji przycisków jest bardzo dobry. Strzały z Raila wychodziły dokładnie wtedy, kiedy powinny. 

Największą zaletą Nyth są przyciski boczne. Ich odpowiednia konfiguracja wymaga sporo pracy. Trzeba obmyślić sposób ułożenia przycisków, tak by ich liczba była wystarczająca, nie zapominając o zachowaniu dobrych cech z punktu widzenia ergonomii, i zaprogramować je odpowiednio do danego narzędzia lub gry. Gdy wszystko już będzie gotowe, niejedną grę będzie można przejść bez używania klawiatury. Nam w szczególności spodobała się możliwość przypisania wszystkich znaków wiedźmińskich do przycisków, co było bardzo przydatne podczas walki. A ponieważ przycisków Nyth ma pod dostatkiem, zmieściło się jeszcze kilka bomb :)

Starsze sensory Philipsa nie były wolne od zjawiska przeskakiwania wskaźnika podczas unoszenia myszy. Nyth również cierpi na tę dolegliwość. Podczas podnoszenia myszy w ustawieniu 800 dpi wskaźnik ucieka po skosie w prawo i w dół o mniej więcej 40 pikseli.

4