GeForce GTX 950 to powiew świeżości, ponieważ średnią półkę kart graficznych ich producenci często zwyczajnie ignorują lub traktują po macoszemu. Dowodów nie trzeba szukać daleko. Jakie karty są dzisiaj dostępne w segmencie 500–700 zł? Mamy do czynienia z grą pozorów: starsze modele trafiają do sklepów pod nowymi nazwami, jednak oferta w istocie jest uboga. Gracze mają do wyboru bardzo już wiekowe konstrukcje. W obozie AMD są to Radeony HD 7850 (wcześniej sprzedawane jako R7 265, a dzisiaj – jako R7 370) i HD 7870 (obecnie R9 270 oraz R9 270X), Nvidia zaś wciąż oferuje w tym segmencie karty GeForce GTX 660, które mają prawie równo 3 lata. Niewielką tylko odmianę przyniósł GeForce GTX 750 Ti, czyli pierwsza karta w architekturze Maxwell, lecz na rynek trafił on w lutym zeszłego roku, więc nawet nie można użyć słowa ostatnio. Ogółem gracze gotowi przeznaczyć na kartę graficzną 500–700 zł nie mają większego wyboru i kupują konstrukcje nawet 3,5-letnie (w przypadku HD 7850). Po tym, jak Nvidia wprowadziła GTX-a 750 Ti, mieliśmy nadzieję, że coś się na tym polu zmieni, ale szybko musieliśmy zweryfikować oczekiwania. Wprowadzone w krótkim czasie modele: GTX 970, GTX 980, GTX 960, GTX Titan X i GTX 980 Ti, a także Fury oraz Fury X, skutecznie utwierdziły nas w przekonaniu, że segment tanich kart graficznych w oczach ich producentów traci na znaczeniu. Dziś Nvidia za sprawą GTX-a 950 powraca do tego tematu.
GeForce GTX 950
GeForce GTX 950 to najnowsza karta graficzna w katalogu Nvidii i jest to długo wyczekiwane uzupełnienie oferty, głównie ze względu na przepaść, jaka w dziedzinie mocy obliczeniowej dzieli starszego GTX-a 750 Ti i wprowadzonego w styczniu GTX-a 960. Ten pierwszy jest przeznaczony raczej do średnich ustawień jakości obrazu, a ten drugi pozwala włączyć wysokie ustawienia w większości gier. W przypadku obu tych modeli mowa, rzecz jasna, o rozdzielczości Full HD.
W naturalny sposób powstało na rynku zapotrzebowanie, które ma zaspokoić właśnie GeForce GTX 950. Jego podstawą jest rdzeń wykorzystany w GTX-ie 960, GM206. W dziewięćsetsześćdziesiątce ma on 1024 jednostki CUDA w architekturze Maxwell, czyli 8 bloków SMM, ale wersja użyta w testowanym dzisiaj GTX-ie 950 ma ich o 33% mniej. Inżynierowie do spółki z marketingowcami zdecydowali, że 6 bloków SMM po 128 CUDA, czyli razem 768 jednostek CUDA, będzie tu optymalną liczbą. Jednostek rasteryzujących (ROP) GTX 950 ma tyle samo ile GTX 960, ale zmniejszyła się liczba jednostek teksturujących, z 64 do 48.
GTX 960 | GTX 950 | GTX 750 Ti | R7 370 | |
---|---|---|---|---|
Architektura | Maxwell | Maxwell | Maxwell | GCN |
Jednostki cieniujące | 1024 | 768 | 640 | 1024 |
ROP | 32 | 32 | 16 | 32 |
Jednostki teksturujące | 64 | 48 | 40 | 64 |
Taktowanie rdzenia | 1126 MHz 1178 MHz (Boost) | 1024 MHz 1188 MHz (Boost) | 1020 MHz 1085 MHz (Boost) | 975 MHz |
Moc obliczeniowa | ~2418 gigaflopów | ~1649 gigaflopów | ~1369 gigaflopów | ~1894 gigaflopy |
Szybkość wypełniania pikselami | ~37,8 Gp/s | ~34,4 Gp/s | ~17,1 Gp/s | ~29,6 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~75,5 Gt/s | ~51,5 Gt/s | ~42,8 Gt/s | ~67,2 gigateks./s |
Taktowanie pamięci | 1753 MHz | 1650 MHz | 1350 MHz | 1425 MHz |
Szyna pamięci | 128 b | 128 b | 128 b | 256 b |
Rodzaj pamięci | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048 MB GDDR5 | 2048/4096 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 109,6 GB/s | 103,1 GB/s | 84,4 GB/s | 179,0 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Karty graficzne użyte w porównaniu
Model GeForce GTX 950 przetestowaliśmy w porównaniu z szeregiem obecnie dostępnych kart graficznych. Były to:
- Radeon R9 270 (ok. 675 zł)
- Radeon R9 270X (ok. 700 zł)
- Radeon R7 370 2 GB (ok. 645 zł)
- Radeon R7 370 4 GB (ok. 800 zł)
- Radeon R9 380 2 GB (ok. 845 zł)
- GeForce GTX 750 Ti (ok. 525 zł)
- niereferencyjny GeForce GTX 750 Ti, model Palit StormX (ok. 555 zł)
- GeForce GTX 960 (ok. 825 zł).
Powyższa lista obejmuje zakres cen 525–845 zł, a wybrane oferty są jednymi z najtańszych na rynku. Kwota w pobliżu jego dolnej granicy pozwala kupić jeden z podstawowych modeli GTX-a 750 Ti, a w cenie przekraczającej 800 zł można już wybierać spośród kart Radeon R9 380 i GeForce GTX 960.
Asus GeForce GTX 950 Strix
Asus w serii GeForce GTX 950 postawił na fabrycznie podkręconą konstrukcję z serii Strix, a więc z wizerunkiem sowy, symbolem serii. Układ chłodzenia to dobrze już nam znany aluminiowy radiator z dwoma rurkami cieplnymi i dwoma wentylatorami, które mają imitować oczy tego ptaka.
Asus GeForce GTX 950 Strix | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1165 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1405 MHz |
Taktowanie pamięci | 1652 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 38°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 65°C 1325 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1215 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1455 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1853 MHz |
Laminat testowanej karty jest krótki, a całą konstrukcję można określić jako zwięzłą. Zasilanie doprowadza pojedyncze sześciopinowe złącze.
Zestaw wyjść w modelu Asus GeForce GTX 950 Strix to dwa DVI oraz po jednym HDMI 2.0 i pełnowymiarowym DisplayPort.
EVGA GeForce GTX 950 Super SuperClocked
EVGA pomimo małych rozmiarów rdzenia zdecydowała się na pełnowymiarową konstrukcję. Na laminat producent założył układ chłodzenia z serii ACX 2.0, montowany na takich kartach, jak GeForce GTX 980 i GTX 980 Ti.
EVGA GeForce GTX 950 Super SuperClocked to produkt fabrycznie podkręcony, którego zakup wiąże się ze wszystkimi przywilejami charakterystycznymi dla marki EVGA. Są to:
- możliwość przedłużenia gwarancji z 3 lat do 5 lat (za mniej więcej 40 zł)
- możliwość wysłania sprzętu bezpośrednio do producenta w razie awarii (z pominięciem sklepu czy dystrybutora)
- możliwość wymiany karty na szybszą w ramach programu Step Up.
EVGA GeForce GTX 950 Super SuperClocked | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1190 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1418 MHz |
Taktowanie pamięci | 1653 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 37°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 69°C 700 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1265 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1493 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2050 MHz |
Rzut oka na drugą stronę karty pokazuje, że została wydłużona bardziej, niż wymaga tego rdzeń GTX-a 950. Zasilanie do modelu EVGA GeForce GTX 950 Super SuperClocked doprowadza ośmiopinowa wtyczka.
Śledź ma duże otwory, które mają ułatwić wydostawanie się ciepłemu powietrzu z obudowy. Wyjścia obrazu to trzy DisplayPort oraz po jednym HDMI 2.0 i DVI.
Gigabyte GeForce GTX 950 WindForce
Gigabyte w ramach serii GeForce GTX 950 zaprezentował jak dotąd tylko model WindForce. Nowość wykorzystuje mały rozmiar rdzenia GM206 i też ma niewielkie gabaryty. Rdzeń wraz z sekcją zasilania jest chłodzony aluminiowym radiatorem bez rurek cieplnych, który z kolei owiewany jest przez dwa wentylatory znane z innych konstrukcji z serii WindForce Gigabyte'a.
Gigabyte GeForce GTX 950 WindForce to konstrukcja fabrycznie podkręcona. Oto jej podstawowe parametry:
Gigabyte GeForce GTX 950 WindForce | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1102 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1380 MHz |
Taktowanie pamięci | 1653 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 36°C 1600 obr./min |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 66°C 2200 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1282 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1560 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2050 MHz |
Układ chłodzenia (a dokładniej: jego obudowa z tworzywa sztucznego) jest najdłuższym elementem testowanej karty i wystaje 2–3 cm poza laminat, który jest bardzo krótki. Na końcu pytki drukowanej znalazło się pojedyncze sześciopinowe złącze zasilania.
Zestaw wyjść obrazu to dwa DVI oraz po jednym HDMI 2.0 i DisplayPort.
Inno3D GeForce GTX 950 iChill
Coraz śmielej wchodząca na polski rynek firma Inno3D z Hong Kongu także zaprezentowała model GeForce GTX 950 z rdzeniem GM206, o pełnej nazwie Inno3D GeForce GTX 950 iChill. Użyła w nim swojego charakterystycznego układu chłodzenia iChill, ale nieco go zmieniła w porównaniu z własnym GTX-em 970: odbieraniem ciepła tym razem zajmuje się mniejszy (aluminiowy) radiator z dwoma rurkami cieplnymi oraz dwa wentylatory. Układ ten pozwolił podkręcić kartę względem wartości referencyjnych. Jej podstawowe parametry wypisaliśmy w tabeli poniżej.
Inno3D GeForce GTX 950 iChill | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1178 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1392 MHz |
Taktowanie pamięci | 1701 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 35°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 66°C 1350 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1278 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1480 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2050 MHz |
Inno3D to jeden z dwóch producentów, którzy w GTX-ie 950 zastosowali płytkę usztywniającą. Ta jednak nie wspomaga odprowadzania ciepła z żadnego elementu, a raczej pełni funkcję dekoracyjną. Zasilanie dostarcza pojedyncze sześciopinowe złącze PEG.
Karta graficzna Inno3D GeForce GTX 950 iChill ma mniej złączy od rywali, bo zapewnia „tylko” trzy: DVI, HDMI oraz DisplayPort.
Do testów dostarczył: Inno3D
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: b. d.
MSI GeForce GTX 950 Gaming
GeForce GTX 950 w wydaniu MSI jest przykładem podejścia podobnego do tego, które przyjęła firma EVGA: na mały rdzeń GM206 założono duży układ chłodzenia, Twin Frozr z dwoma wentylatorami i trzema rurkami cieplnymi. Bardzo przypomina on układ zastosowany w GTX-ie 960 tego samego producenta.
MSI GeForce GTX 950 Gaming | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1127 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1380 MHz |
Taktowanie pamięci | 1663 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 37°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 62°C 750 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1277 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1530 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1912 MHz |
MSI GeForce GTX 950 Gaming jest szerszy od rywali. Laminat jest podobnych rozmiarów, ale układ chłodzenia zajmuje więcej miejsca. Zasilanie doprowadza pojedyncze złącze sześciopinowe.
Zestaw wyjść obrazu jest typowy dla ostatnich GTX-ów tej marki: jedno DVI, jedno HDMI 2.0 oraz trzy DisplayPort.
Palit GeForce GTX 950 StormX Dual
Palit GeForce GTX 950 StormX Dual to powrót do serii StormX Dual, która po raz pierwszy pojawiła się na rynku za sprawą modelu GeForce GTX 750 Ti, czyli "małego Maxwella". Wtedy, Palit stał się najszybszym niereferencyjnym Maxwellem na rynku, a dzisiaj seria ta powraca w modelu GeForce GTX 950. Palit GeForce GTX 950 StormX Dual nie jest już tak bardzo podkręcony, bo względem wersji referencyjnej jest przetaktowany tylko o 4% - rdzeń działa z częstotliwością 1064 zamiast 1024 MHz. 2GB pamięci GDDR5 nie zostało z kolei przetaktowane w ogóle i pracuje z częstotliwością 1653 MHz.
Układ chłodzenia zastosowany w karcie Palit GeForce GTX 950 StormX Dual był wielokrotnie już wykorzystywany, w różnych wariantach, ale wciąż to ten sam zestaw z dwoma wentylatorami owiewającymi aluminiowy radiator. Producent po raz kolejny zmienił również kolor górnej części chłodzenia. Poprzednio widywaliśmy elementy srebrne, czerwone czy nawet złote, a tym razem użytkownik dostaje kartę, której górna część jest w niebieskim odcieniu.
Palit GeForce GTX 950 StormX Dual | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1064 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1304 MHz |
Taktowanie pamięci | 1653 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 54°C 0 obr./min (model półpasywny) |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 72°C 1150 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1289 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1516 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2050 MHz |
Jeśli spojrzymy na drugą stronę karty to zauważymy, że konstrukcja została sztucznie przedłużona. Laminat, za 6-pinową wtyczka zasilania, ma dodatkowe 3 centymetry długości i na tym obszarze nie zostały zamontowane żadne komponenty elektroniczne. Jedyna funkcja jaką spełnia ta część laminatu to zrównanie długości laminatu z układem chłodzenia.
Zestaw wyjść, który oddaje do dyspozycji producent użytkownikowi to dwa złącza DVI, HDMI oraz pełnowymiarowy DisplayPort.
Podsumowanie
Prawie miesiąc po premierze modeli GeForce GTX 950 sytuacja na rynku zaczyna się powoli stabilizować. Przez ostatnie trzy tygodnie ceny zmieniły się nieco, ale korekty producentów wciąż są zbyt małe, aby można było mówić o opłacalności. Ceny poszczególnych, niereferencyjnych GTX-ów 950 zmalały o 30-60 zł, lecz wciąż żadnemu producentowi nie udało się przekroczyć granicy 700 zł, co byłoby wskazane zwracając uwagę na fakt, że najtańsze GTX-y 960 zbliżają się do granicy 800 zł (obecnie 815-820 zł). Wśród najtańszych GTX-ów 950 znajdują się modele Gigabyte GeForce GTX 950 WindForce oraz testowany właśnie dzisiaj Palit GeForce GTX 950 StormX Dual. Obie konstrukcje kosztują około 725 zł, a co oferują?
Możliwości modelu WindForce od Gigabyte już znamy, a więc pora skupić się na testowanym dzisiaj StormX Dual. Wydajność: w tej kwestii nieco się rozczarowaliśmy, bo po bardzo mocno podkręconym GTX 750 StormX Dual, ta sama seria w przypadku GTX-a 950 oznacza niestety tylko nieznaczne podkręcenie, o 4% względem wersji referencyjnej. Efekt nie jest zaskakujący: Palit GeForce GTX 950 StormX Dual to tym razem najwolniejszy przetestowany przez nas GTX 950. Taktowanie tego modelu pod obciążeniem to około 1304 MHz podczas gdy kosztujący tyle samo model Gigabyte WindForce może pochwalić się tym parametrem na poziomie 1380 MHz, co w prosty sposób przełożyło się na większą wydajność.
Palitowi pozostało rywalizować w kwestiach kultury pracy i tutaj StormX Dual jest już lepszy od karty Gigabyte. Pierwszą zaletą testowanego modelu jest półpasywny układ chłodzenia w którym wentylatory wyłączają się całkowicie podczas spoczynku czy niewymagających zadań, a więc Palit podczas np. przeglądania internetu nie generuje żadnego hałasu. Kultura pracy pod obciążeniem też jest niczego sobie, bo wynik ~23 dB jest bardzo dobry, sama karta jest po prostu cicha. Tylko z tego powodu trudno jednak Palita polecić, szczególnie, że za 30 zł więcej kupujący nabyć może przykładowo szybszego Asusa GTX 950 Strix, który może pochwalić się równie dobrą kulturą pracy.
Do testów dostarczył: Palit
Cena: ok. 725 zł
Zotac GeForce GTX 950 AMP!
Zotac GeForce GTX 950 AMP! to najszybszy fabrycznie podkręcony GeForce GTX 950 w ofercie tej firmy, co zdradza właśnie dopisek AMP! w nazwie. Konstrukcja została przez producenta szczelnie obudowana układem chłodzenia z dwoma wentylatorami, a całość ma imitować karbon.
Zotac na swoje produkty udziela 5-letniej gwarancji (po zarejestrowaniu na stronie internetowej).
Zotac GeForce GTX 950 AMP! | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 1203 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 1443 MHz |
Taktowanie pamięci | 1755 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 31°C 1500 obr./min |
Obciążenie (Watch Dogs): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 71°C 2125 obr./min |
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1253 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1493 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 2055 MHz |
Zotac GeForce GTX 950 AMP! to jedyny obecnie GTX 950 z płytką usztywniającą, która jednocześnie może pełnić funkcję wspomagającą układ chłodzenia. Zastosowano ją chyba trochę na wyrost, skoro TDP dziewięćsetpięćdziesiątki zasilanej za pośrednictwem pojedynczego sześciopinowego złącza PEG wynosi 90 W.
Nabywca Zotaca może skorzystać z następujących wyjść obrazu: dwóch DVI, jednego HDMI 2.0 i jednego DisplayPort.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 15.7.1,
- Nvidia GeForce 355.65 beta.
Wydajność – Assassin's Creed: Unity
Wydajność – Battlefield 4
Wydajność – Crysis 3: Welcome to the Jungle
Wydajność – Crysis 3: The Root of All Evil
Wydajność – Dragon Age: Inquisition
Wydajność – Far Cry 4
Wydajność – Grand Theft Auto V: West Vinewood
Wydajność – Grand Theft Auto V: Paleto Blvd
Wydajność – Middle-earth: Shadow of Mordor
Wydajność – Project CARS (Clear)
Wydajność – Project CARS (Rain)
Wydajność – Watch Dogs
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (City)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp)
Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest)
Wydajność – 3DMark
Wydajność – Unigine Heaven 4.0, Unigine Valley 1.0
Podkręcanie
Wszystkie karty graficzne podkręcaliśmy po zwiększeniu limitu mocy. Następnie wykonywaliśmy test stabilności w programie 3D Mark oraz grze Wiedźmin 3: Dziki Gon.
Dokładne taktowanie poszczególnych kart po podkręceniu przedstawiliśmy na poświęconych im stronach.
Wyniki po podkręceniu
Podkręcanie – część 2.
Pobór energii
Test poboru energii wykonujemy z użyciem gry Watch Dogs w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. Watch Dogs to pierwsza gra stworzona wyłącznie z myślą o komputerach PC i konsolach obecnej generacji (Xbox One oraz PlayStation 4), wyciskająca z kart graficznych ostatnie soki.
Temperatura
Temperaturę rdzenia graficznego mierzymy w Watch Dogs w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. Watch Dogs to pierwsza gra stworzona wyłącznie z myślą o komputerach PC i konsolach obecnej generacji (Xbox One oraz PlayStation 4), wyciskająca z kart graficznych ostatnie soki. W przypadku gdy karta ma dwa rdzenie, zestawiamy oba wskazania i podajemy to wyższe.
Należy pamiętać, że nie można porównywać temperatury działania różnych układów! Ilość wydzielanej energii jest wprost proporcjonalna do ilości pobieranej (i niemal jej równa; wyniki pomiarów przedstawiamy na następnej stronie), a temperatura ma znaczenie jedynie w kontekście oceny jakości układu chłodzenia w porównaniach kart wykorzystujących ten sam układ graficzny.
Głośność (ciśnienie akustyczne)
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy około 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Podsumowanie
GeForce GTX 950 przedstawiany jest przez Nvidię jako najlepsza karta ze średniego segmentu, ale czy tak jest w istocie? Same testy wydajności raczej nie przyniosły niespodzianek: nowość jest przeznaczona do gry w rozdzielczości Full HD i obniżonych ustawieniach jakości obrazu. Co prawda nie nadaje się do najwyższych, ale w zdecydowanej większości gier już w „wysokich” spokojnie zapewni płynność na poziomie 40–60 kl./s (tylko w tych najbardziej wymagających, takich jak Wiedźmin 3, trzeba będzie zmienić je na „średnie”). To oznacza, że niewątpliwie mamy do czynienia z solidną konstrukcją, która pozwoli nawet tym mniej zamożnym na zabawę w jakości lepszej (i w większej liczbie klatek na sekundę), niż zapewniają konsole obecnej generacji.
GeForce GTX 950 ma być niedostępny w wersji referencyjnej. W praktyce najsłabsze modele dziewięćsetpięćdziesiątki osiągają przyzwoitą wydajność, zaskakująco bliską możliwościom GTX-a 960, bo ten drugi jest „tylko” o mniej więcej 10% szybszy. Co to oznacza dla rynku? GeForce GTX 950 jest szybszy o 10–13% zarówno od modelu GeForce GTX 760, jak i od Radeona R9 270X. GeForce GTX 750 Ti, czyli najmniejszy Maxwell, został wyprzedzony wyraźnie, bo GTX 950 jest od niego o mniej więcej 50% lepszy, choć od modelu StormX Dual Palita (najmocniej podkręconego GTX-a 750 Ti) jest szybszy o zaledwie 20%.
Ogółem wydajność GTX-a 950 została dobrze wyważona, a 768 rdzeni CUDA w architekturze Maxwell z 2 GB pamięci GDDR5 sprawdzi się w komputerach graczy, którzy nie mają nadzwyczaj wygórowanych wymagań co do sprzętu.
Osobną kwestią jest mimo wszystko cena, którą Nvidia ustaliła na mniej więcej 790 zł, a to o wiele drożej, niż się spodziewaliśmy, biorąc pod uwagę parametry karty. Sugerowana przez Nvidię cena niebezpiecznie zbliża się do kwoty, którą trzeba wyłożyć na najtańszego GTX-a 960: ten drugi jest przecież szybszy o 10%, a dopłata obecnie wynosiłaby tylko 35–45 zł, co stawia sensowność wyboru dziewięćsetpięćdziesiątki pod wielkim znakiem zapytania. Zwyczajnie lepszą opcją będzie jeden z GTX-ów 960 lub Radeonów R9 380. Dla kogoś, kto planuje wydać na kartę graficzną 750–800 zł, lepsza będzie jedna z następujących opcji:
- Jeśli w grę wchodzi podkręcanie, dołożenie kilkudziesięciu złotych do GTX-a 960 zapewni znacznie większą wydajność, niż wynikałoby to z różnicy w cenie.
- Jeśli karta będzie działać w ustawieniach fabrycznych, dołożenie kilkudziesięciu złotych do GTX-a 960 lub R9 380 zapewni odpowiednio lepsze osiągi.
Obecnie żadne inne wyjście nie jest dobre. A co, jeśli ktoś chciałby wydać mniej? Jeśli zdecyduje się zredukować budżet o 13% (np. do 700 zł za Radeona R9 270X), dostanie wydajność niższą również o 13%. To wskazywałoby, że proporcje zostały zachowane, ale nie wolno zapominać, że Radeon jest głośniejszy: pobiera więcej energii niż mały rdzeń dziewięćsetpięćdziesiątki w architekturze Maxwell, więc i wentylatory w jego układzie chłodzenia muszą się kręcić z większą prędkością.
Co prawda cena modelu GeForce GTX 950 w dolarach wskazuje, że różnica pomiędzy nim a GTX-em 960 powinna być większa (159 dol. kontra 199 dol., w luźnym przeliczeniu około 150 zł), ale realia są dla producentów brutalne: dla większości naszych Czytelników i zarazem potencjalnych kupujących liczy się właśnie cena w Polsce, a ta jest obecnie po prostu zbyt wysoka.
Który niereferencyjny GeForce GTX 950?
A co, jeśli ktoś upiera się przy GTX-ie 950? Po pierwsze, ten model ma być niedostępny w wersji referencyjnej, a zatem trzeba wybierać z gamy własnych konstrukcji poszczególnych producentów sprzętu. Dotąd udało nam się przetestować pięć różnych kart pięciu różnych firm:
- Asus GeForce GTX 950 Strix
- EVGA GeForce GTX 950 SuperClocked
- Gigabyte GeForce GTX 950 WindForce
- MSI GeForce GTX 950 Gaming
- Zotac GeForce GTX 950 AMP!.
Zacznijmy od wydajności, bo ta zdaje się mieć największe znaczenie. W ustawieniach fabrycznych najsłabsze okazały się Gigabyte WindForce oraz MSI Gaming (oba mają bardzo zbliżoną wydajność), najszybszy zaś był w naszych testach Zotac z serii AMP!. Modele Asus Strix i EVGA SSC uplasowały się pomiędzy nimi. Sytuacja nieco się odwraca po podkręceniu, bo dwie karty najwolniejsze w fabrycznej konfiguracji, czyli Gigabyte WindForce i MSI Gaming, po zwiększeniu limitu mocy pozwoliły najmocniej się przyspieszyć: ich rdzenie bez problemu osiągały 1525 MHz. Słabiej w tej konkurencji wypadł Asus Strix, który ledwie przekroczył 1450 MHz.
Zapotrzebowanie konfiguracji wyposażonych w testowane przez nas GTX-y 950 to 180–190 W, z wyjątkiem karty Asusa, która wraz z pozostałymi podzespołami komputera pobierała aż 208 W.
Na szczęście dla Asusa ostatecznie pobór energii nie przełożył się na większą głośność, bo podczas obciążenia nie przekraczała ona 21 dB, co jest doskonałym wynikiem. Wygrali także ci, którzy postawili na większe karty, bo równie ciche są EVGA SSC oraz MSI Gaming: obie osiągnęły maksymalną głośność na poziomie 22 dB. Bardzo głośne w stosunku do wydajności są karty Zotaca i Gigabyte'a. Obaj producenci wyżyłowali prędkość obrotową wentylatorów i osiągają one pod obciążeniem ponad 2,1–2,2 tys. obr./min. To oznacza głośność 33 dB, co jest w zasadzie nie do przyjęcia, biorąc pod uwagę, jak mało miejsca zajmuje i jak mało energii pobiera rdzeń GM206. To samo zastrzeżenie mamy co do głośności w spoczynku: modele Asusa, MSI i EVGA są półpasywne i nie wytwarzają żadnego dźwięku, jeśli nie są obciążone, a Zotac AMP i Gigabyte WindForce wciąż kręcą wentylatorami z szybkością 1500–1600 obr./min, generując przy tym około 25 dB.
Poszczególni producenci dopiero ogłoszą swoje ceny, a my będziemy je na bieżąco aktualizować w tabelkach zbiorczych poniżej. Tak jak napisaliśmy: na razie żaden GeForce GTX 950 nie jest opłacalnym wyborem, ale Nvidii już się zdarzało nieadekwatnie wycenić swoje nowości, po czym następowały szybkie korekty. Mamy nadzieję, że będzie tak i tym razem.
Do testów dostarczył: Asus
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 779 zł
Do testów dostarczył: EVGA
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 829 zł
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 785 zł
Do testów dostarczył: MSI
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. xxx zł
Do testów dostarczył: Zotac
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 825 zł
Do testów dostarczył: Inno3D
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: b. d.
Do testów dostarczył: Palit
Cena: ok. 725 zł