artykuły

Core i5-6600K i Core i7-6700K – test procesorów Intel Skylake (LGA1151) w Windows 10

Skylake – godny następca Sandy Bridge?

333
5 sierpnia 2015, 14:01 Radosław Stanisławski

Podkręcanie Core i5-6600K 

Skylake'a podkręca się dużo przyjemniej od Haswella (a tym bardziej Broadwella). Wejście do BIOS-u, podniesienie napięcia zasilającego do 1,3 V i napięcia VCIO do 1,2 V oraz przestawienie mnożnika na 47 zaowocowało stabilnym jak skała taktowaniem na poziomie 4700 MHz. To wszystko przy temperaturze około 75 stopni Celsjusza, w której układ był utrzymywany przez schładzacz Raijintek Tisis. Podekscytowani takim obrotem spraw, spróbowaliśmy nieco więcej: układ chłodzenia oparty na powietrzu zamieniliśmy na oparty na cieczy system Fractal Design Kelvin S36, mnożnik zwiększyliśmy do 49, a napięcie zasilające podnieśliśmy do 1,38 V. I tym razem osiągnęliśmy stabilne działanie komputera.

Następny krok był chyba oczywisty ;) Od czasu Sandy Bridge nie widzieliśmy procesora Intela, który nie byłby odmianą ekstremalną (taką jak Core i7-3970X), a byłby zdolny do działania taktowany z częstotliwością 5000 MHz. Niestety, tu już nie poszło tak łatwo: by komputer umiał przejść chociażby test w popularnym Cinebenchu, trzeba było podnieść napięcie do 1,5 V (napięcie VCIO – 1,3 V). To pozwoliło co prawda na przejście tego testu i zapewniło płynność w każdej grze, ale nie umożliwiło przejścia testu x264, polegającego na mniej więcej półgodzinnym kodowaniu testowej próbki. W okolicach 22. minuty komputer się zawieszał, a temperatura procesora rosła nawet do 95 stopni Celsjusza. Ale jest też jasna strona takiego zachowania, wskazuje ono bowiem na to, że nasz procesor miał jeszcze pewien zapas, jeśli chodzi o częstotliwość taktowania, ale ograniczył nas skądinąd bardzo dobry schładzacz Fractal Design Kelvin S36, a także... upały. Inną poszlaką, która zdaje się potwierdzić istnienie tego zapasu, jest to, że po ustawieniu mnożnika na 52 udawało się wejść do systemu. Dla chętnych do zabawy w ekstremalne podkręcanie mamy więc dobrą wiadomość: Core i5-6600K powinien to umożliwić. 

Do testów w ustawieniach podkręconych przyjęliśmy wartość 4700 MHz. Nauczeni wcześniejszymi doświadczeniami, uznaliśmy, że jest to wartość, która powinna być w zasięgu użytkownika dobrej płyty Z170. Jeśli się okaże, że spora liczba egzemplarzy jest zdolna działać szybciej, wyniki uzupełnimy o szybsze warianty. 

Podkręcanie Core i7-6700K 

Podkręcanie szybszej odmiany testowanego procesora wygląda podobnie. Egzemplarz, który oznaczony jest tak jak wersja sklepowa (a więc bez charakterystycznego dla wersji inżynieryjnych dopisku Confidental), po ustawieniu napięcia 1,3 V i mnożnika 47 uruchomił się i przeszedł naszą procedurę testową bez problemu.

Zwiększanie mnożnika zakończyliśmy na wartości 49, odpowiadającej 4900 MHz, i napięciu 1,45 V. Podobnie jak poprzednio dała nam się we znaki wysoka temperatura działania układu.

Procesory z włączoną funkcją Hyper-threading zazwyczaj podkręcają się nieco gorzej, co już sprawdziliśmy, stąd przy dużym zapasie „darmowej” wydajności może się okazać, że nowe Core i7 dadzą się przyspieszyć nieco mniej. Tak czy inaczej, 4700 MHz powinno być w zasięgu posiadaczy mocnych układów powietrznych, dlatego właśnie taką częstotliwość taktowania wybraliśmy do testów w ustawieniach podkręconych.

Strona:
  1. Intel Core i5-6600K i Core i7-6700K
  2.     Asus Z170-Deluxe
  3.     MSI Z170A Gaming M7
  4. Platforma testowa i ustawienia
  5.     Testy – gry (Assassin's Creed Unity, Arma III)
  6.     Testy – gry (Battlefield 4, Counter-Strike: Global Offensive)
  7.     Testy – gry (Crysis 3, Far Cry 4)
  8.     Testy – gry (GTA V, Wiedźmin 3, Watch Dogs)
  9.     Testy – gry (Project CARS, StarCraft 2, Total War: Attila)
  10.     Testy – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  11.     Testy – dom, biuro i multimedia (edycja zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  12.     Testy – edycja i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  13.     Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  14.     Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  15.     Pobór energii
  16. Podkręcanie
  17.     Podkręcanie – gry (Assassin's Creed Unity, Arma III)
  18.     Podkręcanie – gry (Battlefield 4, Counter-Strike: Global Offensive)
  19.     Podkręcanie – gry (Crysis 3, Far Cry 4)
  20.     Podkręcanie – gry (GTA V, Wiedźmin 3, Watch Dogs)
  21.     Podkręcanie – gry (Project CARS, StarCraft 2, Total War: Attila)
  22.     Podkręcanie – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
  23.     Podkręcanie – dom, biuro i multimedia (edycja zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
  24.     Podkręcanie – edycja i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
  25.     Podkręcanie – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
  26.     Podkręcanie – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
  27.     Pobór energii
  28. Skylake kontra Broadwell kontra Haswell kontra Ivy Bridge kontra Sandy Bridge – gry
  29. Skylake kontra Broadwell kontra Haswell kontra Ivy Bridge kontra Sandy Bridge – narzędzia
  30. Podsumowanie testów wydajności w różnych zastosowaniach
  31. Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii
  32. Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny
  33. Podsumowanie
16