GeForce GTX 980 Ti rywalizuje wydajnością z GTX-em Titanem X, ale jest znacznie tańszy. Gdy prawie 3 miesiące temu do sprzedaży trafiła nowa najszybsza karta graficzna na rynku, właśnie GeForce GTX Titan X, wszyscy się spodziewali, że Nvidia wstrzyma się z następnymi szybkimi nowościami aż do czasu, gdy swoją kolejną generację GPU wprowadzi AMD. „Zieloni” postanowili jednak nie marnować czasu i już dzisiaj, w przeddzień targów Computex 2015, zaprezentowali nowego czołowego GTX-a serii 900, model GeForce GTX 980 Ti. Oto jego test.
Spis treści
- GeForce GTX 980 Ti
- Referencyjny GeForce GTX 980 Ti
- EVGA GeForce GTX 980 Ti SuperClocked ACX 2.0
- Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 Gaming
- Inno3D GeForce GTX 980 Ti X3 Ultra
- MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming
- Platforma testowa
- Wydajność – Assassin's Creed: Unity
- Wydajność – Battlefield 4
- Wydajność – Crysis 3: Welcome To The Jungle
- Wydajność – Crysis 3: The Root of All Evil
- Wydajność – Dragon Age: Inquisition
- Wydajność – Far Cry 4
- Wydajność – Grand Theft Auto V: West Vinewood
- Wydajność – Grand Theft Auto V: Paleto Blvd
- Wydajność – Middle-earth: Shadow of Mordor
- Wydajność – Project CARS (Clear)
- Wydajność – Project CARS (Rain)
- Wydajność – Total War: ATTILA
- Wydajność – Watch Dogs
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt (City)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt (Swamp)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt (Forest)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt HairWorks (City)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt HairWorks (Swamp)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt HairWorks (Forest)
- Wydajność – 3DMark
- Wydajność – Unigine Heaven 4.0, Unigine Valley 1.0
- Podkręcanie
- Pobór energii
- Temperatura
- Głośność (ciśnienie akustyczne)
- Podsumowanie
Wstęp
W 2013 roku Nvidia, po tym, jak na rynek trafił pierwszy model tej marki z serii Titan, mocno zwlekała z wprowadzeniem następnej bardzo wydajnej karty graficznej. Dwa miesiące po modelu GeForce GTX Titan pojawił się co prawda GeForce GTX 780, ale różnica w wydajności była między nimi spora. Firma cierpliwie czekała na nowe GPU konkurencji w postaci Radeona R9 290 oraz czołowego modelu Radeon R9 290X, aby dosłownie 2 tygodnie później odpowiedzieć najszybszym GeForce'em serii 700, o nazwie GeForce GTX 780 Ti.
Pierwszy GeForce GTX Titan nie był oparty na w pełni odblokowanym rdzeniu GK110, bo miał do dyspozycji 2688 jednostek, a więc 15 z 16 bloków SMX, natomiast GeForce GTX 780 Ti wykorzystywał, owszem, w pełni odblokowany, szybszy rdzeń ze wszystkimi 2880 jednostkami. Ten drugi był również tańszy, ale miał mniej pamięci (3 GB w 780 Ti kontra 6 GB w Titanie), a pojawił się tak naprawdę 9 miesięcy później i był bardzo starannie przygotowaną odpowiedzią na serię R9 290 AMD.
W tym samym roku, po tym, jak w marcu Nvidia wprowadziła model GeForce GTX Titan X za 1000 dol., wszyscy spodziewali się tego samego scenariusza. „Nvidia wprowadziła na rynek najszybszą kartę graficzną i zanim wprowadzi następną, będzie czekała na to, co pokażą nowe Radeony serii R9 300, m.in. Radeon R9 390X” – tak myślała zdecydowana większość, bo schemat poprzednim razem zadziałał zgodnie z planem. Tym większe zaskoczenie spotkało nas nieco ponad tydzień temu, kiedy się dowiedzieliśmy, że Nvidia chce zaprezentować GeForce'a GTX 980 Ti już na początku czerwca. Tylko jedno pozostawało niewiadomą: wydajność nowego modelu.
GeForce GTX 980 Ti
Pytania o wydajność modelu GeForce GTX 980 Ti pojawiły się szczególnie szybko, a wszystko za sprawą Titana X, który to otrzymał od Nvidii w pełni odblokowany rdzeń GM200, mieszczący 3072 aktywne CUDA w architekturze Maxwell. Nie było już mowy o większym układzie, wyposażonym w jeszcze więcej jednostek wykonawczych, za to pojawiła się myśl, że z produkcją GM200 wiąże się duża liczba nie do końca sprawnych elementów, które mogłyby zostać wykorzystane do budowy karty graficznej szybszej od GTX-a 980, a zarazem słabszej od Titana X. Na rdzeniu naszego redakcyjnego titana iksa widnieje napis, który informuje o tym, że układ GM200 z tej konkretnej karty został wyprodukowany w 33. tygodniu 2014 roku, co oznacza, że Nvidia mogła zbierać „uszkodzone” rdzenie z iksów już od ponad 9 miesięcy. Najwidoczniej firma stwierdziła, że ich liczba jest już wystarczająco duża, by wprowadzić nową konstrukcję.
Rdzeń GTX-a 980 Ti wyprodukowany w sierpniu 2014 roku
Rdzeń GM200 składa się z 24 bloków SMM po 128 CUDA, co razem daje 3072 jednostki. Taką konfigurację ma Titan X, ale w modelu GeForce GTX 980 Ti aktywnych CUDA jest mniej, a dokładnie: 2816. Oznacza to, że każda dziewięćsetosiemdziesiątka w wersji Ti ma zablokowane 2 z 24 bloków SMM. Naturalną konsekwencją jest mniej jednostek teksturujących: Titan X ma ich 192, a GeForce GTX 980 Ti – „tylko” 176. Niezmienna pozostała za to liczba ROP-ów, bo w obu układach jest ich po 96. Nvidia uznała, oczywiście, że taki układ i tak byłby zbyt szybki w stosunku do Titana X, więc wykonała krok, który można było ze sporym prawdopodobieństwem przewidzieć: zmniejszyła liczbę zamontowanych na laminacie kości pamięci: GeForce GTX 980 Ti ma do dyspozycji pamięć GDDR5 o pojemności 6 GB na 384-bitowej szynie. W dzisiejszych grach nie robi to żadnej różnicy względem Titana X, ale nie wiadomo, jakie będzie zapotrzebowanie na pamięć za rok czy dwa. Dopóty, dopóki poszczególni producenci sprzętu nie wprowadzą niereferencyjnych modeli z podwójną dawką pamięci (a biorąc pod uwagę możliwe ograniczenia ze strony Nvidii, jest bardzo prawdopodobne, że nie wprowadzą), można będzie jednak mówić, że GeForce GTX Titan X jest bardziej przyszłościowym wyborem. Osobną kwestią jest to, czy w cyklu życia Titana X pojawią się gry potrzebujące ponad 6 GB pamięci graficznej.
GTX Titan X | GTX 980 Ti | GTX 780 Ti | R9 290X | |
---|---|---|---|---|
Architektura | Maxwell | Maxwell | Kepler | GCN |
Jednostki cieniujące | 3072 | 2816 | 2880 | 2816 |
ROP |
96 |
96 | 48 | 64 |
Jednostki teksturujące | 192 | 176 | 240 | 176 |
Taktowanie rdzenia |
1000 MHz 1075 MHz (Boost) |
1000 MHz 1075 MHz (Boost) |
876 MHz 928 MHz (Boost) |
1000 MHz |
Moc obliczeniowa | ~6455 gigaflopów | ~5905 gigaflopów | ~5290 gigaflopów | ~5905 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | ~100,8 Gp/s | ~100,6 Gp/s | ~44,1 Gp/s | ~67,1 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~201,7 Gt/s | ~201,3 Gt/s | ~220,5 Gt/s | ~184,5 Gt/s |
Zegar pamięci | 1750 MHz | 1750 MHz | 1750 MHz | 1250 MHz |
Szyna pamięci | 384 b | 384 b | 384 b | 512 b |
Rodzaj pamięci | 12 228 MB GDDR5 | 6144 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 4096 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 328,12 GB/s | 328,12 GB/s | 328,12 GB/s | 312,50 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Powyższa tabela z podstawowymi parametrami wybranych kart graficznych sugeruje ciekawe, choć czysto teoretyczne, porównanie osiągów GeForce'a GTX 980 Ti i czołowego modelu konkurencji, czyli Radeona R9 290X. Obie karty mają po 2816 jednostek wykonawczych oraz 176 jednostek teksturujących. Różnią się natomiast liczbą jednostek ROP oraz, rzecz jasna, architekturą.
Rdzeń Titana X wyprodukowany we wrześniu 2014 roku
Karty graficzne użyte w porównaniu
Najszybsza obecnie karta graficzna AMD, Radeon R9 290X, jest dostępna w sklepach już za 1400 zł i w tej samej cenie Nvidia oferuje swojego GeForce'a GTX-a 970. Zatem model GeForce GTX 980, obecnie do kupienia za 2400–2500 zł (już dziś zapowiedziano, że stanieje o 200–250 zł), nie ma konkurencji. Dalej jest GeForce GTX Titan X, na którego trzeba wyłożyć aż 4,5 tys. zł.
Jest więc jasne, że GeForce GTX 980 Ti zostanie wyceniony drożej od dziewięćsetosiemdziesiątki, a taniej od Titana X, a tym samym również on nie ma bezpośredniego rywala w obozie AMD. Więcej o tym piszemy w podsumowaniu.
- GeForce GTX 980 Ti
- Referencyjny GeForce GTX 980 Ti
- EVGA GeForce GTX 980 Ti SuperClocked ACX 2.0
- Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 Gaming
- Inno3D GeForce GTX 980 Ti X3 Ultra
- MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming
- Platforma testowa
- Wydajność – Assassin's Creed: Unity
- Wydajność – Battlefield 4
- Wydajność – Crysis 3: Welcome To The Jungle
- Wydajność – Crysis 3: The Root of All Evil
- Wydajność – Dragon Age: Inquisition
- Wydajność – Far Cry 4
- Wydajność – Grand Theft Auto V: West Vinewood
- Wydajność – Grand Theft Auto V: Paleto Blvd
- Wydajność – Middle-earth: Shadow of Mordor
- Wydajność – Project CARS (Clear)
- Wydajność – Project CARS (Rain)
- Wydajność – Total War: ATTILA
- Wydajność – Watch Dogs
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt (City)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt (Swamp)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt (Forest)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt HairWorks (City)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt HairWorks (Swamp)
- Wydajność – Witcher 3: Wild Hunt HairWorks (Forest)
- Wydajność – 3DMark
- Wydajność – Unigine Heaven 4.0, Unigine Valley 1.0
- Podkręcanie
- Pobór energii
- Temperatura
- Głośność (ciśnienie akustyczne)
- Podsumowanie
Ten uśmieszek na końcu sugeruje, że coś wiecie o nowych zabawkach od czerwonych