artykuły

Windows 10 kontra Windows 8.1 kontra Windows 7 – test wydajności

179
13 sierpnia 2015, 04:08 R. Stanisławski, A. Skałecki, M. Skrycki

3DMark API Overhead Test

Futuremark przygotował test pozwalający częściowo odizolować sprawność interfejsu programowania od wydajności samej karty graficznej. Na czym to polega?

Program wydaje polecenia narysowania bardzo prostych obiektów, korzystających z bardzo małej ilości różnych zasobów (tekstur i modeli). Zamiast kazać narysować wszystkie powtarzające się obiekty jednym poleceniem (tak by to rozwiązano w prawdziwej grze), 3DMark wydaje osobne polecenie dla każdego kolejnego obiektu.

To skrajnie nieefektywny sposób, jeśli chcemy wyświetlić grafikę na ekranie. Ponieważ wyświetlane obiekty są bardzo proste, nawet średnio wydajne karty graficzne nie mają tu wiele do roboty. Za to liczba poleceń dla API i sterownika graficznego jest gigantyczna, niespotykana w innych zastosowaniach. Polecenia są przetwarzane przez API i sterownik graficzny z wykorzystaniem mocy obliczeniowej głównego procesora. Dzięki takim zachwianym proporcjom można sprawdzić, jak API radzi sobie z przygotowywaniem danych dla GPU, i to niemal niezależnie od wydajności tego GPU.

3DMark wydaje z sekundy na sekundę coraz więcej poleceń, aż do momentu, kiedy maszyna zacznie wyświetlać mniej niż 30 kl./s. Wynik testu to liczba poleceń, jakie dana konfiguracja może przetworzyć i przesłać do GPU w takim czasie, żeby nadążyć z wyświetlaniem płynnego obrazu.

UWAGA: przedstawiony test nie służy do porównywania kart graficznych czy architektur GPU. Można na jego podstawie wnioskować tylko o sprawności interfejsu programowania.

API Overhead Test pokazuje, że wielowątkowe API DirectX 12 i Mantle pozwalają procesorom (szczególnie wielowątkowym) przygotować znacznie więcej danych dla GPU w tym samym czasie – o rząd wielkości więcej. Oczywiście, w prawdziwych grach liczba poleceń zależy głównie od złożoności wyświetlanej sceny. W nadchodzących produkcjach złożoność grafiki pozostanie na poziomie podobnym do dzisiejszego, a płynność animacji wciąż będzie często zależeć od tego, ile pracy będzie musiał wykonać układ graficzny. Korzyść z zastosowania wielowątkowych API będzie taka, że procesor będzie w bardzo małym stopniu obciążony przetwarzaniem rozkazów dla GPU. Mało wydajne procesory oraz wielowątkowe procesory o wolnym taktowaniu będą rzadziej ograniczać płynność animacji. Moc obliczeniową szybkich procesorów będzie można wykorzystać na przykład do bardziej zaawansowanej symulacji świata gry.

Strona:
  1. Windows 10 kontra Windows 8.1 kontra Windows 7 – test wydajności
  2. WDDM 2.0 i DirectX 12
  3. 3DMark – test sprawności API DX11 i DX12
  4. Platforma testowa
  5. Assassin's Creed: Unity
  6.     Assassin's Creed: Unity (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  7.     Assassin's Creed: Unity (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  8.     Assassin's Creed: Unity (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  9. ArmA III
  10.     ArmA III (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  11.     ArmA III (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  12.     ArmA III (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  13. Battlefield 4 MP
  14.     Battlefield 4 MP (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  15.     Battlefield 4 MP (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  16.     Battlefield 4 MP (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  17. Battlefield 4 SP
  18.     Battlefield 4 SP (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  19.     Battlefield 4 SP (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  20.     Battlefield 4 SP (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  21. Call of Duty: Advanced Warfare
  22.     Call of Duty: Advanced Warfare (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  23.     Call of Duty: Advanced Warfare (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  24.     Call of Duty: Advanced Warfare (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  25. Counter-Strike: Global Offensive
  26.     Counter-Strike: Global Offensive (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  27.     Counter-Strike: Global Offensive (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  28.     Counter-Strike: Global Offensive (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  29. Crysis 3
  30.     Crysis 3 (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  31.     Crysis 3 (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  32.     Crysis 3 (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  33. Dying Light
  34.     Dying Light (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  35.     Dying Light (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  36.     Dying Light (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  37. Far Cry 4
  38.     Far Cry 4 (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  39.     Far Cry 4 (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  40.     Far Cry 4 (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  41. GTA V
  42.     GTA V (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  43.     GTA V (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  44.     GTA V (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  45. Middle-earth: Shadow of Mordor
  46.     Middle-earth: Shadow of Mordor (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  47.     Middle-earth: Shadow of Mordor (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  48.     Middle-earth: Shadow of Mordor (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  49. Project CARS
  50.     Project CARS (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  51.     Project CARS (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  52.     Project CARS (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  53. Total War: Attila
  54.     Total War: Attila (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  55.     Total War: Attila (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  56.     Total War: Attila (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  57. Watch Dogs
  58.     Watch Dogs (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  59.     Watch Dogs (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  60.     Watch Dogs (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  61. Wiedźmin 3: Dziki Gon (The Witcher 3: Wild Hunt)
  62.     Wiedźmin 3: Dziki Gon (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  63.     Wiedźmin 3: Dziki Gon (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  64.     Wiedźmin 3: Dziki Gon (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  65. Adobe Photoshop CC
  66.     Adobe Photoshop CC (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  67.     Adobe Photoshop CC (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  68. 7-zip
  69.     7-zip (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  70.     7-zip (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  71. Cinebench R15
  72.     Cinebench R15 (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  73.     Cinebench R15 (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  74. HTML5
  75.     HTML5 (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  76.     HTML5 (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  77. x264
  78.     x264 (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  79.     x264 (Windows 7 kontra 8.1 kontra 10) – szczegółowe wyniki
  80. Uśredniona wydajność w grach
  81.     Uśredniona wydajność w grach (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  82.     Uśredniona wydajność w grach (GeForce GTX 970 OC kontra Radeon R9 290X OC)
  83. Uśredniona wydajność w programach użytkowych
  84.     Uśredniona wydajność w prog. użytk. (Windows 7 kontra Windows 8.1 kontra Windows 10)
  85. Podsumowanie
3