Project CARS
Slightly Mad Studios, które stoi między innymi za obiema częściami gry Shift (Need for Speed: Shift oraz Shift 2: Unleashed), od 2012 roku pracowało nad nową produkcją o nazwie Project CARS. Tym razem twórcy postanowili zwrócić się o pomoc do „społeczności”, dlatego pełna nazwa projektu to Community Assisted Racing Simulator. To społeczność graczy miała mieć duży wpływ na produkcję gry za sprawą wczesnego dostępu dla tych, którzy wsparli producentów na platformie Kickstarter. Ostatecznie data wprowadzenia gry do sprzedaży była przekładana kilka razy, ale w końcu jest – podobno najpiękniejsza ścigałka w historii!
W Project CARS będziemy się ścigać z przeciwnikami (nawet ponad 30) na wielu wiernie odwzorowanych trasach, a wszystko za sprawą silnika Madness, którego pierwsza wersja została użyta jeszcze w Need For Speed: Shift. W miarę czasu i wzrostu wydajności sprzętu komputerowego twórcy rozwijali silnik zarówno na polu możliwości graficznych, jak i... pod kątem odwzorowania fizyki. Postarali się choćby wiernie oddać zachowanie opon, a udział miał w tym między innymi Stig z programu Top Gear.
Jakie podzespoły trzeba mieć, aby w pełni cieszyć się jazdą i zarazem zaawansowaną grafiką? Producent od czasu wersji beta nie zmienił wymagań sprzętowych.
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta gry, do jej uruchomienia:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core 2 Quad Q8400 2,66 GHz lub AMD Phenom II X4 940 3,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 4 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 9: Nvidia GeForce GTX 260, AMD Radeon HD 5770;
- system operacyjny – Windows (Vista, 7, 8 lub 8.1).
Praktycznie konieczny do gry w Project CARS ma być czterordzeniowy procesor pokroju Quada Q8400 czy Phenoma II X4 940, prawdopodobnie właśnie za sprawą symulacji fizycznych związanych z zachowaniem opon. Gra standardowo uruchamia się tak, że każda z czterech opon pojazdu ma przydzielony osobny wątek przeznaczony do obliczania jej modelu fizycznego. Wymagana ilość pamięci, 4 GB, i tak jest dziś minimum niezbędnym do tego, by dało się wygodnie korzystać z komputera. Tak samo nie zaskakuje obecność na liście kart graficznych z serii Nvidia GTX 200 i Radeona HD serii 5000.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core i7-3770K 3,5 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11: Nvidia GeForce GTX serii 600 lub AMD Radeon HD 7000;
- system operacyjny – Windows (7, 8 lub 8.1).
Twórcy gry w zalecanej konfiguracji postawili na ośmiowątkowe procesory w postaci Core i7 Ivy Bridge oraz AMD FX Vishera, a także 8 GB pamięci operacyjnej. Wciąż nie została – i już raczej nie zostanie – sprecyzowana informacja dotycząca wymaganej karty graficznej, bo wspomniano tylko o GeForce'ach serii GTX 600 czy Radeonach HD 7000, które co prawda mają już 3 lata, ale wciąż są powszechnie dostępne i działają w licznych komputerach, nierzadko pod nowymi, tajemniczymi nazwami i opatrzone wyższym numerkiem ;)
Ustawienia w grze i metodyka testów
Nasze wstępne testy pokazały, że wydajność w Project CARS zmienia się diametralnie w zależności od kilku czynników:
- Zastosowanych ustawień.
- Liczby przeciwników.
- Warunków pogodowych.
Ad 1. Zależność między osiągami a ustawieniami jakości obrazu to nic nowego. W Project CARS możemy wybierać pomiędzy ustawieniami od niskich (Low) po najwyższe (Ultra), a ich wpływ na liczbę klatek na sekundę jest znaczny.
Ad 2. Zależność między osiągami a liczbą przeciwników na torze/trasie to także nie nowość w grach wyścigowych. W Project CARS można jeździć po malowniczych trasach samemu (w czasie treningu lub kwalifikacji), ale właściwy wyścig przyjdzie rozegrać wśród przeciwników, których może być być przeszło 30.
Ad 3. W Project CARS bardzo zadbano o zróżnicowanie warunków pogodowych, a związanych z nimi efektów w grze można wybrać aż 15: od potężnej wieczornej burzy poprzez poranną mgłę aż do upalnego południa. Wszystko to również ma wpływ na wydajność, więc dzisiejszy test przeprowadzamy w dwóch scenariuszach: pierwszy to słoneczna pogoda, a drugi zakłada porządną ulewę. W trakcie ulewnego deszczu można spodziewać się mniej więcej o połowę klatek mniej niż w słoneczny dzień, a warunki pogodowe w grze zmieniają się dynamicznie. To, że rozpoczniemy jakiś wyścig w słońcu, nie oznacza, że nie będziemy go kończyć podczas burzy, a zmiana ustawień graficznych bez wychodzenia z gry nie jest możliwa. W związku z tym zdecydowaliśmy, że punktem wyjścia są pomiary w deszczu: jeśli karta graficzna nie zdołała w takich warunkach wygenerować odpowiednio płynnego obrazu, w lepszych już jej nie testowaliśmy!
Pomiary przeprowadziliśmy na torze SPA. W testach kart graficznych przeciwników było 20, a w testach procesorów – 30.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4790K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q (2560 × 1440, 144 Hz, G-Sync) | www.nvidia.pl |
Monitor 4K | Asus PB287Q (3840 × 2160, 60 Hz) | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Wszystkie karty graficzne AMD Radeon do testów gry Project CARS dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 15.4 beta,
- Nvidia GeForce 350.12 WHQL.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 High (z przeciwnikami)
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Ultra (z przeciwnikami)
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Ultra, AA High (z przeciwnikami)
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Ultra (z przeciwnikami)
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Ultra, AA High (z przeciwnikami)
Wyniki kart graficznych – 3840 × 2160 Ultra (z przeciwnikami)
Wyniki kart graficznych – bez przeciwników
Przygotowaliśmy dodatkowe porównanie GeForce'a GTX 970 i Radeona R9 290X w trybie treningu (bez przeciwników).
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Medium (z przeciwnikami)
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Ultra (z przeciwnikami)
Podsumowanie
Po pierwsze, nieco poprawiono optymalizację względem wersji beta, którą testowaliśmy w lutym. Po drugie, wydajność kart AMD wciąż pozostawia wiele do życzenia. Gigantyczne obciążenie procesora przez sterownik Catalyst powoduje, że Radeony wypadają wręcz fatalnie. Oczywiście, mowa o sytuacji, gdy jedziemy z przeciwnikami. Problem jest mniej istotny, gdy jedziemy sami po torze (np. w trakcie treningu). Nie można również zapominać o roli twórców gry. Na jej oficjalnym forum już od dawna pojawiały się wątki zakładane przez użytkowników sprzętu AMD, którzy zgłaszali problemy z niską wydajnością. Trudno więc ocenić, jak duża część tego problemu leży po stronie sterowników AMD, a jaka po stronie programistów studia SMS. Więcej szczegółów przedstawimy niebawem.
Sprzęt do testów dostarczył sklep X-Kom.pl