
Podsumowanie
Teraz pora przejść w tryb pierwszoosobowy ;) W redakcji prawdopodobnie tylko ja, autor tych słów, mam prawdziwe zacięcie do rywalizacji w grach FPS. Mam za sobą kilka tysięcy godzin spędzonych w różnych grach tego typu:
- bliżej nieokreśloną liczbę godzin w Soldier of Fortune 2: Double Helix (reprezentacja Polski na ClanBase w trybach INF i CTF);
- 1500 godzin w Counter-Strike: Source (bez sukcesów);
- 1500 godzin w Quake Live (2500 punktów ELO w rankingu Clan Arena, czyli TOP 100 graczy na świecie);
- 600 godzin w Counter-Strike: Global Offensive (ranga Supreme Master First Class, czyli jedna przed Global Elite).
Swoje burzliwe doświadczenia z monitorami opisywałem też na początku bloga: przez swoją ówczesną niewiedzę zdecydowałem się zmienić szybki, 85-hercowy monitor CRT na 60-hercowy monitor LCD. Wtedy jeszcze nie wiedziałem, na co się decyduję, i dopiero później okazało się, że jako gracz zamieniłem, jak w przysłowiu, siekierkę na kijek. Mimo że od 2010 roku nie używam już do gry modeli innych niż 120- czy 144-hercowe, nie miałem okazji zmierzyć, jak monitor o szybkim odświeżaniu faktycznie wpływa na moje wyniki w grach, choć przedstawione dzisiaj liczby nie zdziwiły mnie jakoś szczególnie.
Asus ROG Swift PG278Q – 2560 × 1440 + 144 Hz + Nvidia G-Sync
144 Hz czy 60 Hz – co wybrać?
To zależy. Komuś, kto uruchamia niezbyt szybkie gry i robi to wyłącznie w zaciszu domowym dla czystej przyjemności, a nie dla rywalizacji, monitor o szybkim odświeżaniu w zasadzie zapewni jedynie większą przyjemność zabawy. Obraz na ekranie 120- czy 144-hercowym jest płynniejszy niż na 60-hercowym i co do tego nie ma wątpliwości, ale w takich grach, jak Cywilizacja, World of Warcraft, The Sims, World of Tanks, Hearthstone, League of Legends czy Dota 2, zwykły, 60-hercowy ekran zapewni niemal identyczną frajdę jak lepszy sprzęt dla graczy.
Druga grupa to ci, którzy lubią element rywalizacji i będą ścigali się z innymi w grach z serii GRID i nadchodzącej Project CARS lub strzelali do innych w Counter-Strike: Global Offensive, Battlefieldzie czy Quake Live. Wszyscy, którzy chcą zwiększyć w nich swoją skuteczność, powinni pomyśleć o monitorze o szybkim odświeżaniu. Miałeś kiedyś wrażenie, że przeciwnik Cię trafił, zanim zdążyłeś go zobaczyć? Prawdopodobnie był to ktoś, kto siedział przed lepszym, szybszym sprzętem (mówimy tutaj zarówno o komputerze, jak i właśnie o monitorze). Szybkie odświeżanie i małe opóźnienie sygnału – to pozwala zareagować szybciej od użytkownika 60-hercowego ekranu.
Przykład? W potyczkach w CS:GO na wyższym poziomie (mamy na myśli rangi od Legendary Eagle Master poprzez Supreme Master First Class aż do Global Elite) wymiana ognia kończy się niekiedy po 250–350 ms – tylko tyle czasu potrzebuje zaawansowany gracz od zobaczenia przeciwnika do wycelowania w jego głowę i w końcu naciśnięcia lewego przycisku myszy (strzału). To pozwala odpowiedzieć sobie na pytanie o to, jak, powiedzmy, kilkudziesięciomilisekundowe opóźnienie sygnału wpływa na pozycję posiadacza gorszego sprzętu.
Czy jeśli kupię 144-hercowy ekran, będę lepszy w grze?
I tak, i nie. W tym miejscu musimy wprowadzić kolejny podział graczy: na tych, którzy mają jeszcze jakiś nieodkryty potencjał, i tych, którym psychofizyczne ograniczenia nie pozwolą wykorzystać możliwości lepszego sprzętu. Tak czy inaczej, na pewno zmiana monitora z 60-hercowego na 144-hercowy nie sprawi, że nagle zaczniesz zdobywać 2,5 razy więcej fragów w grach czy pokonywać dwa razy szybciej daną trasę w grze wyścigowej. Mimo to szybki monitor pozwala znacząco poprawić wyniki.
Przeprowadzony przez nas syntetyczny test w grze Counter-Strike: Global Offensive pokazuje jedno: dobry monitor do gier o szybkim odświeżaniu i małym opóźnieniu sygnału ma duży wpływ na pewne elementy gry, takie jak szybkość i dokładność celowania oraz czas reakcji. Przykładowo Asus ROG Swift PG278Q pozwolił osiągnąć średni wynik w strzelaniu do celów na poziomie 79/100, a po podłączeniu niezłego, ale tylko 60-hercowego monitora średnia bliższa była 61/100. Prawie 30-procentowa poprawa w tej konkretnej konkurencji to nie przypadek: dobrej klasy wypoczęty gracz mógłby osiągać ją w zasadzie każdego dnia.
Nie bez powodu wszyscy półprofesjonalni i profesjonalni gracze mają 120- czy 144-hercowe monitory i mowa tutaj nawet o tych, którzy jeszcze nie dorobili się wyników zapewniających sponsoring i dopiero próbują się przebić do czołówki. Monitory dla graczy o szybkim odświeżaniu i niezwykle małym opóźnieniu sygnału (poniżej 10 ms) po prostu zdają egzamin.
- Philips 276E8VJSB/00 − test monitora o rozdzielczości Ultra HD 34
- MSI Optix MAG271CQR - test monitora dla graczy 44
- MSI Optix MPG27CQ – test monitora dla graczy 25
- BenQ Zowie XL2536 – monitor ze skrzydełkami, dla graczy. Pełny odlot? 38
- Asus ROG Swift PG27UQ – test bezkompromisowego, „podkręconego” monitora dla graczy 64
- Test monitorów dla graczy w cenie do 1500 zł 57
- Samsung C32HG70 – test monitora dla graczy z Quantum Dot 69
- Test trzech niedrogich monitorów firmy iiyama 66
- Jak tanio stworzyłem stanowisko do retuszu 89
- Test monitorów dla graczy w cenie do 1500 zł 57
- Samsung C32HG70 – test monitora dla graczy z Quantum Dot 69
- Asus ROG Swift PG27UQ – test bezkompromisowego, „podkręconego” monitora dla graczy 64
- MSI Optix MAG271CQR - test monitora dla graczy 44
- BenQ Zowie XL2536 – monitor ze skrzydełkami, dla graczy. Pełny odlot? 38
- Philips 276E8VJSB/00 − test monitora o rozdzielczości Ultra HD 34
- MSI Optix MPG27CQ – test monitora dla graczy 25
- MSI Optix MPG27CQ – test monitora dla graczy 25
- Test monitorów dla graczy w cenie do 1500 zł 57
- Samsung C32HG70 – test monitora dla graczy z Quantum Dot 69
- Asus ROG Swift PG27UQ – test bezkompromisowego, „podkręconego” monitora dla graczy 64
- Philips 276E8VJSB/00 − test monitora o rozdzielczości Ultra HD 34
- MSI Optix MAG271CQR - test monitora dla graczy 44
- BenQ Zowie XL2536 – monitor ze skrzydełkami, dla graczy. Pełny odlot? 38
- Asus ProART PA329C - specyfikacja monitora 4K z DisplayHDR 600 14
- AOC CQ32G1 - monitor WQHD z FreeSync 19
- LG 32UL750-W - monitor 4K z DisplayHDR 600 20
- Philips 499P9H Brilliance - specyfikacja ogromnego monitora 18
- MSI prezentuje listę monitorów kompatybilnych z G-Sync 6
- Samsung zapowiada produkcję 15,6-calowych ekranów OLED dla notebooków 18
- Gigabyte Aorus AD27QD - monitor WQHD dla graczy z FreeSync i HDR 18
- Lenovo Legion Y27gq - monitor WQHD 240 Hz z G-Sync 17
- ViewSonic Elite XG350R-C - specyfikacja monitora 10
0%
0%
GJ!
0%
0%
0%
0%
0%
Próbowaliśmy kilku monitorów 60 Hz i na każdym wynik jest podobny. Oczywiście o ile mają w miarę podobne opóźnienia. Zresztą włączenie 60 Hz na użytym przez nas ROG Swifcie również zwraca podobny rezultat do innych monitorów 60 Hz.
0%
hmm ciekawe za co te minusy
0%
To jest czas reakcji samej matrycy (producent to podaje) i dotyczy on tylko przejścia z określonego koloru w określony. To co mierzymy, to realne opóźnienie całego systemu (komputer + monitor) zachowując przy tym stałą część w postaci komputera.
0%
Ed widzę,że wyjaśniłeś Focus skąd ten input lag - czyli monitor zwykły ma 4-5ms i dodajecie 8ms opóźnienia? Nadal pozostaje kwestia ceny...