Najwydajniejsze karty graficzne
Nasz ostatni artykuł na temat rynku kart graficznych dla „entuzjastów” udowadnia, że segment najwydajniejszych urządzeń od 2 lat jest w rękach Nvidii. Firma z Santa Clara od lutego 2013 roku, czyli odkąd pojawił się pierwszy GeForce GTX Titan, wyznacza standardy w dziedzinie wydajności. Pierwszy Titan o 40–50% wyprzedził najszybsze wówczas konstrukcje, GeForce'a GTX-a 680 i Radeona HD 7970 GE, i od tamtej pory nieprzerwanie modele tego producenta zajmują pierwsze miejsca na wykresach z wynikami wydajności. Po Titanie przyszła pora na model GeForce GTX 780 Ti (listopad 2013 r.), a ostatnio czołową kartą jest GeForce GTX 980, który na rynek trafił we wrześniu ubiegłego roku. Ten ostatni wyprzedził najszybszą konstrukcję AMD, czyli Radeona R9 290X, o 15–20% i tym samym stał się obiektem pożądania miłośników komputerowej rozrywki na całym świecie.
GeForce GTX 980, czyli najlepszy do dziś układ w ofercie „zielonych”, jest oparty na rdzeniu GM204, które to oznaczenie od razu zdradziło intencje Nvidii. Podobnie było w 2012 i 2013 roku, gdy najpierw pojawił się GeForce GTX 680 (rdzeń GK104), a niecały rok później – pierwszy Titan (rdzeń GK110). Oznaczenie GM204 w przypadku GTX-a 980 zasugerowało tym samym, że Nvidia ma w zanadrzu większy i potężniejszy rdzeń, który po prostu czeka na swoją kolej.
GeForce GTX Titan X
Świetną okazją do zaprezentowania modelu GeForce GTX Titan X, opartego na większym rdzeniu w architekturze Maxwell, są niewątpliwie konferencje GDC (Game Developers Conference) oraz GTC (GPU Technology Conference), które trwają przez kilkanaście dni marca. Na tej pierwszej potrzebne jest mocne GPU do obsłużenia nowych dem technologicznych twórców gier, a na drugiej tematem przewodnim są techniki obliczeń równoległych. To właśnie tam kilkadziesiąt minut temu Jen-Hsun Huang zaprezentował konstrukcję opartą na rdzeniu GM200: Nvidia GeForce GTX Titan X.
Dzisiaj zajmiemy się produktem wzbudzającym najwięcej emocji wśród graczy, czyli modelem GeForce GTX Titan X. Oczekiwania są ogromne i nie ma się czemu dziwić: nazwa Titan zobowiązuje i wszyscy mają nadzieję na ogromny przyrost wydajności względem dotychczasowych kart. Nvidia o tym wie i oparła Titana X na pełnym rdzeniu GM200 w architekturze Maxwell (więcej o Maxwellu piszemy w artykule na temat GTX-a 980). Dlatego Titan X podobnie jak poprzednicy (GTX 970 i 980) ma stosunkowo mały apetyt na energię elektryczną (a tym samym cechuje się dobrą kulturą pracy) i obsługuje takie techniki, jak: DirectX 12, DSR (Dynamic Super Resolution), VXGI (Voxel Global Illumination), wygładzanie krawędzi MFAA oraz G-Sync.
Przechodząc jednak do sedna: jak duży jest rdzeń GM200? Został zbudowany z mniej więcej 8 mld tranzystorów, a jego powierzchnia to około 600 mm2. Mimo to Nvidii udało się stworzyć 24 w pełni funkcjonalne bloki SMM, które mają w sobie po 128 rdzeni CUDA, co razem daje aż 3072 CUDA. Warto w tym momencie przypomnieć, jak wydajne są CUDA zbudowane w architekturze Maxwell: dotąd najszybszą kartą graficzną na rynku był GeForce GTX 980, który ma 2048 jednostek CUDA. Rdzeń GM200, który jest sercem modelu GeForce GTX Titan X, ma ich aż o 50% więcej i wciąż jest produkowany w procesie technologicznym 28 nm.
Nvidia podeszła do modelu GeForce GTX Titan X bezkompromisowo, tak jak do poprzedniego Titana, a więc rdzeń GM200 z 3072 CUDA ma do dyspozycji aż 12 GB pamięci GDDR5 połączonej z rdzeniem 384-bitową szyną danych. Inżynierowie zdają sobie sprawą z tego, że jest to swego rodzaju przesada, ale to samo można było powiedzieć o pierwszym Titanie, który miał 6 GB pamięci. Dzisiaj pojemność pamięci w poprzedniku robi różnicę w rozdzielczościach rzędu 2560 × 1440 w niektórych grach (Assassin's Creed Unity, Middle-earth: Shadow of Mordor, Watch Dogs) i pewnie właśnie dlatego nie poskąpiono jej w nowym Titanie. O ile teraz wydaje się, że 12 GB to przesada, o tyle za 2 lata może się to zmienić i niewykluczone, że taka ilość będzie już tylko w sam raz.
GTX Titan X | GTX 980 | GTX 780 Ti | R9 290X | |
---|---|---|---|---|
Architektura | Maxwell | Maxwell | Kepler | GCN |
Jednostki cieniujące | 3072 | 2048 | 2880 | 2816 |
ROP | 96 | 64 | 48 | 64 |
Jednostki teksturujące | 192 | 128 | 240 | 176 |
Zegar rdzenia | 1000 MHz 1075 MHz (Boost) | 1126 MHz 1216 MHz (Boost) | 876 MHz 928 MHz (Boost) | 1000 MHz |
Moc obliczeniowa | ~6455 gigaflopów | ~4612 gigaflopów | ~5290 gigaflopów | ~5905 gigaflopów |
Szybkość wypełniania pikselami | ~100,8 Gp/s | ~72,0 Gp/s | ~44,1 Gp/s | ~67,1 Gp/s |
Szybkość wypełniania teksturami | ~201,7 Gt/s | ~144,1 Gt/s | ~220,5 Gt/s | ~184,5 Gt/s |
Zegar pamięci | 1750 MHz | 1750 MHz | 1750 MHz | 1250 MHz |
Szyna pamięci | 384 b | 256 b | 384 b | 512 b |
Rodzaj pamięci | 12 228 MB GDDR5 | 4096 MB GDDR5 | 3072 MB GDDR5 | 4096 MB GDDR5 |
Przepustowość pamięci | 328,12 GB/s | 224 GB/s | 328,12 GB/s | 312,50 GB/s |
Obsługiwane API | DirectX 12 | DirectX 12 | DirectX 11.1 | DirectX 11.1 |
Złącze graficzne | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 | PCI-E 3.0 |
Rdzeń GM200 ma, tak jak GM204 w GTX-ach 970 i 980, ustaloną z góry wielkość pamięci podręcznej drugiego poziomu: ze względu na ścisłe powiązanie z budową rdzenia wynosi ona w tym modelu 3072 kB.
Parametry Titana X nie pozostawiają wątpliwości: to najwydajniejsza jednoukładowa karta graficzna na rynku. Pozostaje tylko odpowiedzieć na kilka pytań, m.in. o przewagę nad innymi, głośność i cenę.
Już obecnie pozycji GTX-a 980 nie zagraża żadna konstrukcja z przeciwnego obozu. AMD walczy ze słabszym modelem, czyli GTX-em 970. Tym bardziej jest oczywiste, że GeForce GTX Titan X do czasu, aż pojawią się nowe karty AMD, nie będzie miał żadnych bezpośrednich rywali.
Nową konstrukcję Nvidii możemy porównać tylko do pierwszego Titana i GTX-a 780 Ti (w architekturze Kepler), nowości w ofercie firmy, a więc GTX-a 970 i 980 (w architekturze Maxwell), i najmocniejszej jednoprocesorowej karty graficznej AMD, czyli Radeona R9 290X (w architekturze GCN).
Założenia testu
GeForce GTX Titan X, tak jak i poprzedni Titan, nie pojawi się na rynku w wersjach niereferencyjnych – przetaktowanych lub/i z innym układem chłodzenia. Ciekawe jest to tym bardziej, że Nvidia zapowiada duży potencjał w dziedzinie podkręcania, co nie jest niespodzianką, jeśli się uwzględni to, jak konserwatywnie producent podchodzi do referencyjnych parametrów swoich produktów. Tym razem weźmiemy to pod uwagę. Skoro oceniamy sprzęt dla tych, którzy oczekują absolutnie najwyższej wydajności, przetestujemy wszystkie karty we wszystkich grach w dwóch ustawieniach: referencyjnym, ustalonym przez producenta układu graficznego, i po podkręceniu.
Częstotliwości taktowania podajemy w tabeli poniżej w formie X/Y/Z, gdzie:
- X – zadane taktowanie bazowe rdzenia;
- Y – realne taktowanie rdzenia w grach;
- Z – taktowanie pamięci w grach.
Taktowanie referencyjne | Taktowanie po podkręceniu | |
---|---|---|
GeForce GTX 970 | 1050/1214/1753 MHz | 1315/1478/1853 MHz |
GeForce GTX 980 | 1127/1240/1753 MHz | 1378/1504/1903 MHz |
GeForce GTX 780 Ti | 876/992/1750 MHz | 1065/1202/1900 MHz |
GeForce GTX Titan | 836/966/1502 MHz | 1027/1202/1800 MHz |
Radeon R9 290X | 1000/1000/1250 MHz | 1150/1150/1550 MHz |
Również model GeForce GTX Titan X przetestowaliśmy w dwóch ustawieniach. Jak dobrze się podkręca? Tego można się dowiedzieć ze strony 3., gdzie omawiamy możliwości przyspieszania nowej karty.
A co z multi-GPU?
Pod niniejszym testem na pewno pojawią się pytania o konfiguracje SLI lub CrossFire z dwóch kart graficznych, które mielibyśmy przeciwstawić nowemu Titanowi. Podobnie jak w poprzednich artykułach o tego typu produktach do wykresów z wynikami testów wydajności pojedynczych konstrukcji nie dołożymy osiągów konfiguracji SLI czy CrossFire, a powód tego jest prosty: niedopracowanie rozwiązań multi-GPU. Nasz ostatni test, w którym łączyliśmy dwie–trzy karty graficzne, pokazał, że takie konfiguracje wciąż nie zapewniają tak komfortowej zabawy jak jedna bardzo wydajna karta. Teoretycznie moc obliczeniowa jest bardzo duża, ale zachowanie sprzętu w grach jest absolutnie nieprzewidywalne, zarówno jeśli chodzi o wydajność, jak i mikrozacięcia.
Praktyka pokazuje, że na rynku jest miejsce dla kart o dużym pojedynczym rdzeniu, a konfiguracje SLI oraz CrossFire powinno się budować wyłącznie z najwydajniejszych w danym momencie rozwiązań. Kto raz spróbował SLI czy CrossFire i się sparzył (co jest nieuniknione), na pewno wie, o czym mówimy. Do tej pory jedna bardzo szybka karta była lepsza niż dwie wolniejsze połączone ze sobą i to się do dzisiaj, niestety, nie zmieniło.
Budowa GTX Titan X
GeForce GTX Titan X jest pakowany w całkowicie czarne pudełko, na którym nie ma żadnych napisów z wyjątkiem nazwy produktu, nazwy i logo producenta oraz ogromnego iksa po obu stronach.
Nie dziwi szczególnie to, że Nvidia wykorzystała sprawdzony sposób na chłodzenie nowej zabawki dla zapaleńców. Układ chłodzenia to znana z wcześniejszych czołowych modeli turbina, wyróżniająca się bardzo dobrą jakością wykonania i wysoką kulturą pracy. Co ciekawe, ta konstrukcja została pierwszy raz użyta właśnie w pierwszym Titanie. Względem poprzedniego modelu zmienił się w zasadzie tylko kolor: całość utrzymana jest w głębokiej czerni.
Po drugiej stronie nieco rozczarowuje brak płytki usztywniającej, która znalazła się w tańszym GTX-ie 980. Z drugiej strony w pierwszym Titanie również jej nie było. Jak zapewnia Nvidia, chodziło nie o oszczędności, ale o chęć zapewnienia jak najlepszego przepływu powietrza pomiędzy titanami w konfiguracji SLI. Nam wydaje się to nieco dziwne, ale faktycznie: już w przypadku GTX-a 980 Nvidia zalecała odkręcenie części płytki usztywniającej przed umieszczeniem karty w konfiguracji SLI.
TDP karty ustalono na 250 W. Zasilanie doprowadzają dwie wtyczki: sześcio- i ośmiopinowa.
Nvidia, aby zapewnić lepsze chłodzenie nowej konstrukcji, zastosowała śledzia z wieloma otworami (wydrążono je nawet pomiędzy wyjściami obrazu). Zestaw złączy jest taki sam jak w GTX-ie 980: trzy DisplayPort oraz po jednym HDMI i DVI.
Wbrew temu, co widać na większości zdjęć, napis TITAN na obudowie karty graficznej nie jest podświetlony ;)
Podkręcanie
Skoro zdecydowaliśmy się przetestować wszystkie najwydajniejsze karty na rynku w dwóch ustawieniach (referencyjnym i po przetaktowaniu), wypadałoby od razu napisać na temat podkręcania Titana X. Poprzedni GeForce GTX Titan miał duży potencjał w tej dziedzinie, bo bez większych trudności można było go przyspieszyć o nieco ponad 20%. Już na konferencji dla dziennikarzy Nvidia chwaliła się tym, że nowy zapewnia podobne możliwości. Z tym większą nadzieją przystąpiliśmy do testów możliwości rdzenia GM200.
Rozpoczęliśmy od zwiększenia limitu mocy, który ma kluczowe znaczenie w podkręcaniu GeForce'ów już od serii GTX 600. Skala suwaka w programie MSI Afterburner skończyła się jednak na mniej więcej 110% i obecnie nie da się zwiększyć tego ustawienia jeszcze bardziej. Można tylko oczekiwać, że tak samo jak w przypadku poprzedniego Titana pojawią się BIOS-y, które pozwolą ustawić Power Limit nawet na 200%.
Ostatecznie udało nam się osiągnąć następujące częstotliwości taktowania:
GeForce GTX Titan X | |
---|---|
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1227 MHz (+22%) |
Podkręcenie – faktyczne taktowanie rdzenia w grach | 1389 MHz (+20%) |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1900 MHz (+9%) |
Nvidia zatem po raz kolejny w swojej czołowej referencyjnej konstrukcji stosuje dość konserwatywne taktowanie, bo potencjał podkręcania nowego Titana jest duży i bez większych problemów można zwiększyć wydajność w grach o kilkanaście procent.
Pobór energii
Test poboru energii wykonujemy z użyciem gry Watch Dogs w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. Watch Dogs to pierwsza gra stworzona wyłącznie z myślą o komputerach PC i konsolach obecnej generacji (Xbox One oraz PlayStation 4), wyciskająca z kart graficznych ostatnie soki.
Zapotrzebowanie Titana X na energię nie zaskakuje – Maxwell to bardzo wydajna energetycznie architektura. Na razie jeszcze nie zdradzamy, jak dużą przewagę w wydajności ma GeForce GTX Titan X nad Radeonem R9 290X, ale podkreślamy, że nowa konstrukcja Nvidii potrzebuje mniej energii, a zapewnia znacznie lepszą płynność animacji. To przekłada się na wysoką kulturę pracy.
Temperatura
Temperaturę rdzenia graficznego mierzymy w Watch Dogs w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. Watch Dogs to pierwsza gra stworzona wyłącznie z myślą o komputerach PC i konsolach obecnej generacji (Xbox One oraz PlayStation 4), wyciskająca z kart graficznych ostatnie soki. W przypadku gdy karta ma dwa rdzenie, zestawiamy oba wskazania i podajemy to wyższe.
Należy pamiętać, że nie można porównywać temperatury działania różnych układów! Ilość wydzielanej energii jest wprost proporcjonalna do ilości pobieranej (i niemal jej równa; wyniki pomiarów przedstawiamy na następnej stronie), a temperatura ma znaczenie jedynie w kontekście oceny jakości układu chłodzenia w porównaniach kart wykorzystujących ten sam układ graficzny.
Głośność (ciśnienie akustyczne)
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Referencyjny układ chłodzenia Titana X nie będzie pod obciążeniem tak cichy jak niereferencyjne konstrukcje montowane na GTX-ach 970 i 980, ale z odprowadzaniem ciepła radzi sobie dobrze: pozwala karcie osiągać szybkie taktowanie rdzenia w grach i zarazem wyrzuca ciepłe powietrze z obudowy.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.12 Omega,
- Nvidia GeForce 347.84 beta.
Wydajność – Assassin's Creed Unity
Wydajność – Battlefield 4
Wydajność – Call of Duty: Advanced Warfare
Wydajność – Crysis 3: Welcome to the Jungle
Wydajność – Crysis 3: The Root of All Evil
Wydajność – Dying Light
Wydajność – Dragon Age: Inquisition
Wydajność – Evolve
Wydajność – Far Cry 4
Wydajność – Lords of the Fallen
Wydajność – Middle-earth: Shadow of Mordor
Wydajność – Tomb Raider
Wydajność – Total War: Attila
Wydajność – Watch Dogs
Wydajność – The Witcher 2: Assassins of Kings (Las)
Wydajność – The Witcher 2: Assassins of Kings (Wieża)
Wydajność – 3DMark
Wydajność – Unigine Heaven 4.0, Unigine Valley 1.0
Podsumowanie – GeForce GTX Titan X
Dzisiaj, 25 miesięcy po pierwszym Titanie, Nvidia ponownie pokazuje światu nową konstrukcję, która rozstawia po kątach wszystkie jednoukładowe karty graficzne na rynku.
Nowy GeForce GTX Titan X pokazuje kolejno wszystkim dotychczasowym kartom GeForce oraz czołowemu Radeonowi ich miejsca w szeregu i ani na chwilę nie opuszcza pierwszej pozycji na wykresach. Jego wydajność jest ogromna i jest to tak naprawdę pierwsza karta zdolna zapewnić płynność rozgrywki w najwyższych ustawieniach jakości obrazu w rozdzielczości 4K. To zarazem pierwsza, która po delikatnej korekcie ustawień (wyłączeniu wygładzania krawędzi czy zmianie trybu z Ultra na Very High) pozwoli grać w 120 kl./s w rozdzielczości Full HD. To zdecydowanie najszybsza karta graficzna na rynku.
Gracze na pewno nie powinni czuć się zawiedzeni, bo nowy rdzeń GM200 w połączeniu z 12 GB pamięci GDDR5 mocno wydłuża słupki wydajności. Ogółem nowa konstrukcja Nvidii jest o ponad 50% szybsza od najwydajniejszej karty konkurencji, czyli Radeona R9 290X, i to w każdej rozdzielczości. Po podkręceniu jest to już 70–80%. GTX-a 980 nowy Titan wyprzedza średnio o 30–35%, ale mocno zaniżył ten wynik procesor w platformie testowej. Core i7-4770K z rodziny Haswell (przetaktowany do 4,5 GHz) niekiedy nie zapewnia już odpowiednio wysokiej wydajności. W kilku grach z naszej procedury testowej wydajność po przesiadce z GTX-a 980 na nowego Titana X po prostu praktycznie stoi w miejscu i trzeba by użyć jeszcze szybszej (szybciej taktowanej) jednostki, aby to zmienić. W rozdzielczości 4K natomiast nie brakuje sytuacji, kiedy to Titan X wyprzedza dziewięćsetosiemdziesiątkę o ponad 50%. To jednak nie koniec możliwości nowego Titana, bo tak jak poprzednik podkręca się doskonale. W prosty sposób, przez zmianę ustawienia Power Limit na 110%, można sobie zapewnić dalszy, 15–20-procentowy wzrost wydajności, co jeszcze zwiększa przewagę karty nad rywalami.
Architektura Maxwell budzi uznanie i od razu widać, jaki cel miała Nvidia w ograniczaniu poboru energii. Wcześniejsza, Kepler, nie zapewniłaby takich osiągów przy rozsądnym zapotrzebowaniu na prąd (co najlepiej pokazuje apetyt podkręconego pierwszego Titana). Zbudowanie rdzenia o powierzchni około 600 mm2 i zmieszczenie w nim ponad 3000 jednostek CUDA to teoretycznie nie problem, ale w praktyce, gdyby architektura była energochłonna, byłyby spore trudności z jego chłodzeniem. Rdzeń GM200, będący sercem modelu GeForce GTX Titan X, nagrzewa się stosunkowo mało, a głośność układu chłodzenia jest przyzwoita, jak na przewagę w testach wydajności, którą nowość osiąga nad rywalami. Zapotrzebowanie Titana X na energię nie jest wcale większe od apetytu Radeona R9 290X, więc jest to całkiem niezłe osiągnięcie. Oczywiście, nie wolno zapominać o tym, że karta AMD jest znacznie tańsza, bo kosztuje podobnie jak GTX 970, ale Titan X jest swego rodzaju pokazem siły, który po prostu będzie porównywany z czołową konstrukcją AMD.
Użytkownicy modelu GeForce GTX Titan X zapewne przez najbliższe kilkanaście miesięcy nie będą musieli zbytnio się martwić wymaganiami gier komputerowych. Nieprędko pojawią się gry, które spowolnią go do mniej niż 35 kl./s w rozdzielczości Full HD. Jeszcze dłużej zapewne zajmie pełne wykorzystanie 12-gigabajtowej pamięci. Przypomnijmy, że poprzednik już od 2 lat pozwala uruchamiać w najwyższych ustawieniach jakości obrazu wszystkie nowe gry.
Nvidia ma w ofercie bezdyskusyjnie najwydajniejszą kartę na rynku i zapewne czeka teraz na zdecydowany ruch konkurencji (w postaci Radeonów z serii R9 300). Według pogłosek te ostatnie mają się pojawić na czerwcowych targach Computex, więc Nvidia ma przed sobą co najmniej 3 miesiące samotnego panowania na wykresach wydajności.
A ile to kosztuje? Prezes Nvidii Jen-Hsun Huang na konferencji GTC, podczas oficjalnej prezentacji modelu GeForce GTX Titan X, powiedział, że najwydajniejsza karta graficzna na rynku ma kosztować tyle, ile kosztował poprzedni Titan, czyli 999 dol., co w Polsce zapewne przełoży się na mniej więcej 5000 zł. Dużo? Oczywiście, że tak, ale to nie powstrzyma największych zapaleńców, a powód jest prosty: ogromna wydajność, jakiej na razie nie zapewni żadna inna karta. Na odpowiedź AMD musimy jeszcze trochę poczekać. Zresztą poprzedni Titan pokazał, że chętnych na kartę w cenie zbliżonej do 4000 zł, a nawet wyższej, nie brakuje, więc Nvidia na pewno wie, co robi.
Titan X ma na dobre trafić do sklepów pod koniec marca.
Do testów dostarczył: Nvidia
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 4999 zł