artykuły

Eizo Foris FS2434 – test 24-calowego monitora dla graczy

IPS Eizo dla graczy

39
15 lutego 2015, 18:52 Łukasz Marek

Monitory dla graczy pojawiają się na rynku jak grzyby po deszczu, a popularność konstrukcji o wysokiej częstotliwości odświeżania szybko rośnie. Eizo poszło jednak inną drogą i wprowadziło model dla graczy o wolniejszym odświeżaniu, za to z matrycą IPS, która z natury rzeczy lepiej odwzorowuje kolory niż szybkie TN. Eizo Foris FS2434 jest kierowany do tych, którzy będą go wykorzystywać nie tylko do gier, ale też szeroko pojętych multimediów. Sprawdziliśmy, jak ten stosunkowo popularny sprzęt wyświetla kolory i z jaką szybkością generuje kolejne elementy na ekranie.

Eizo FS2434
Cena od 1499.00 zł do 1568.00 zł

Spis treści

Eizo Foris FS2434 – 24-calowy monitor Full HD

Eizo Foris FS2434 ma rozdzielczość 1920 × 1080 pikseli (Full HD), czyli obecnie najczęściej stosowaną, i to zarówno w monitorach komputerowych, jak i w telewizorach. Dominuje ona także w multimediach.

W efekcie rynek monitorów został zalany przez konstrukcje Full HD. Dzisiaj w polskich sklepach można kupić niemal 700 modeli, kosztujących od 350 zł (najtańsze monitory, o odpowiadającej cenie jakości ;)) do 7000 zł (modele Eizo dla grafików). Monitor to jedna z tych rzeczy, które kupuje się na lata, i nie ma sensu na nim oszczędzać. Coraz więcej osób to rozumie i właśnie dla tych nieco bardziej wymagających jak grzyb po deszczu zaczęła wyrastać kategoria urządzeń za mniej więcej 1000–2000 zł. 

Jednym z nich jest Eizo FS2434, czyli w dużym skrócie 24-calowy monitor o 60-hercowym odświeżaniu i matrycy IPS. To produkt z serii Foris, według producenta przeznaczony dla graczy na różnym poziomie zaawansowania oraz do codziennej rozrywki przy wszelkiego rodzaju multimediach. 

 

Eizo Foris FS2434

Tylko 60 Hz do gier? Z jednej strony większość graczy wciąż używa takiego odświeżania podczas wirtualnej zabawy i nie odczuwa z tego powodu dyskomfortu, a z drugiej... gałąź 120-hercowych wyświetlaczy rozwija się w niesamowitym tempie i nie bez powodu: różnica jest widoczna gołym okiem już na pulpicie systemu Windows, a co dopiero mówić o grach. Płynność obrazu przy szybszym odświeżaniu przewyższa to, co mogą zapewnić tradycyjne LCD. Przejście z 60 Hz na 120 Hz jest dla gracza małą rewolucją, a gdy już się zasmakuje takiej płynności obrazu, trudno się przyzwyczaić do mniejszej.

Eizo postanowiło jednak wynagrodzić ten niedostatek matrycą IPS. Ten producent specjalizuje się w drogich monitorach do zadań specjalistycznych i chce część tego doświadczenia przenieść na biurko zwykłego Kowalskiego. Oczywiście, kolory nie będą tak dobre jak na wyświetlaczach z serii ColorEdge (taki monitor może kosztować 20 tys. zł), ale powinno w zupełności zadowolić docelowego użytkownika, a przy tym uprzykrzyć życie 120-hercowym modelom w tym samym przedziale cen, wyposażonym w matryce TN, szybkie, ale gorzej wyświetlające kolory.

Parametry monitora Eizo Foris FS2434:

Eizo Foris FS2434
Przekątna matrycy 24 cale
Proporcje ekranu 16 : 9
Rozdzielczość 1920 × 1080
Typ panelu IPS
Powłoka ekranu matowa
Powłoka obudowy matowa
Plamka  0,275 mm
Maksymalna jasność

wg producenta: 250 cd/m2
zmierzona: 260 cd/m2

Kontrast wg producenta: 1000 : 1

Kąty widzenia 178°/178° (według producenta)
Czas reakcji 4,9 ms (szary do szarego)
Waga 5,2 kg
Regulacja wysokości Nie
Funkcja obracania Nie
Złącza DVI-D, 2 × HDMI

 

Konkurencja

Początkowa cena Eizo FS2434 wynosiła 1500–1600 zł, ale obecnie kosztuje on już około 1250–1300 zł. Co zapewniają bezpośredni rywale? Jeśli chodzi o typowe monitory dla graczy – niewiele. W zasadzie jedyną godną uwagi propozycją jest Benq XL2411Z, czyli najtańszy 144-hercowy monitor, kosztujący 1050–1100 zł. Niestety, nie udało nam się go przetestować na czas. Dla porównania przeprowadziliśmy testy modelu Benq XL2720Z (27-calowego odpowiednika XL2411Z) oraz najlepszego obecnie monitora dla graczy, modelu Asus ROG Swift PG278Q.

Strona:
jagularZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jagular2015.02.15, 19:08
Tradycyjne pytania:
- skąd się biorą pomysły na absurdalnie wysokie wartości luminacji użyte w teście?
- co konkretnie oznacza 'odwzorowanie kolorów'?
- skąd bierzecie i na jakiej podstawie wartości kątów widzenia?
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2015.02.15, 19:14
-1#2
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
Tradycyjne pytania:
- skąd się biorą pomysły na absurdalnie wysokie wartości luminacji użyte w teście?

Są to monitory dla graczy, a Ci 'wypalają sobie oczy' takim podświetleniem.
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
- co konkretnie oznacza 'odwzorowanie kolorów'?

To procentowe określenie poprawności wyświetlanych kolorów - ile procent zadanych kolorów i w jakim stopniu wyświetla się poprawnie na ekranie.

jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
- skąd bierzecie i na jakiej podstawie wartości kątów widzenia?

Mierzymy je samodzielnie wyświetlając odpowiednio przygotowaną planszę, przekręcając monitor w odpowiednią stronę i mierząc o ile zmieniliśmy kąt, by utracić określony kontrast. Oczywiście test może być bardziej lub mniej wymagający. My stosujemy stosunkowo wymagający, ale np. dla mnie osobiście jest on zbyt mało wymagający - zdecydowana większość użytkowników nie ma jednak tak wygórowanych wymagań.
jagularZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jagular2015.02.15, 19:29
focus @ 2015.02.15 19:14  Post: 835816

Są to monitory dla graczy, a Ci 'wypalają sobie oczy' takim podświetleniem.

Serio, są gracze, którzy są w stanie siedzieć przed 300+ cd/m2?
Nie wierzę w to. Zwłaszcza że obecnie większość monitorów jest w stanie zejść do wartości wielokrotnie niższych (dzięki, przykładowo, masowemu przejściu na podświetlenie LED) i oczy gracza są takie same, jak oczy nie-gracza.
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
- co konkretnie oznacza 'odwzorowanie kolorów'?

To procentowe określenie poprawności wyświetlanych kolorów - ile procent zadanych kolorów i w jakim stopniu wyświetla się poprawnie na ekranie.
[/quote]
No dobra. To już magia.
Co to jest poprawność wyświetlanych kolorów i jakich kolorów? W jakiej przestrzeni?
Czy w ten sposób chcecie po prostu pokazać gamut?
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
- skąd bierzecie i na jakiej podstawie wartości kątów widzenia?

Mierzymy je samodzielnie wyświetlając odpowiednio przygotowaną planszę, przekręcając monitor w odpowiednią stronę i mierząc o ile zmieniliśmy kąt, by utracić określony kontrast. Oczywiście test może być bardziej lub mniej wymagający. My stosujemy stosunkowo wymagający, ale np. dla mnie osobiście jest on zbyt mało wymagający - zdecydowana większość użytkowników nie ma jednak tak wygórowanych wymagań.[/quote]
Jak określony kontrast i w którym miejscu ekranu (zakładając że promień obrotu macie niezbyt duży, będzie to istotne)?
koxyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
koxy2015.02.15, 19:39
-9#4
60 hz dla graczy ? chyba w pasjansa. Dobrze, że jeszcze 'Gaming' nie dodali do nazwy...
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2015.02.15, 19:53
jagular @ 2015.02.15 19:29  Post: 835823

Serio, są gracze, którzy są w stanie siedzieć przed 300+ cd/m2?
Nie wierzę w to. Zwłaszcza że obecnie większość monitorów jest w stanie zejść do wartości wielokrotnie niższych (dzięki, przykładowo, masowemu przejściu na podświetlenie LED) i oczy gracza są takie same, jak oczy nie-gracza.

Wiem, że oczy są takie same, ale gracze zwykle podbijają jasność właśnie w grach. Sam zresztą to robię, gdy już wreszcie włączę grę.

jagular @ 2015.02.15 19:29  Post: 835823
No dobra. To już magia.
Co to jest poprawność wyświetlanych kolorów i jakich kolorów? W jakiej przestrzeni?
Czy w ten sposób chcecie po prostu pokazać gamut?

Mierzymy zarówno AdobeRGB jak i sRGB. Mierzysz kilkanaście, kilkadziesiąt lub kilkaset różnych kolorów (zadanych) i kolorymetrem sprawdzasz co jest w rzeczywistości wyświetlone.

jagular @ 2015.02.15 19:29  Post: 835823
Jak określony kontrast i w którym miejscu ekranu (zakładając że promień obrotu macie niezbyt duży, będzie to istotne)?

Dlaczego promień skrętu nie jest duży? Może być dowolny w każdej płaszczyźnie. Zawsze sprawdzamy kontrast w tym samym miejscu ekranu: w środkowej części ekranu oraz na krawędziach.
GarwarZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Garwar2015.02.15, 20:06
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
Tradycyjne pytania:
- skąd się biorą pomysły na absurdalnie wysokie wartości luminacji użyte w teście?
- co konkretnie oznacza 'odwzorowanie kolorów'?
- skąd bierzecie i na jakiej podstawie wartości kątów widzenia?


jagu Pclab ma wiele autorskich metod badania sprzętu ale testowanie monitorów to jakoś nigdy im nie wychodziło. W dodatku oni tu najczęściej porywają się z motyką na słońce - test monitora używanego do gier. Nie spotkałem się na necie z rzetelnym testem monitora gamingowego więc im wybaczam. Kiedyś dawno temu nie dawali zdjęcia ale przytaczali to co im się wydawało, że wyszło w teście Pixel Persistence Analyzer.

A przecież rozdzielczość dynamiczną każdego monitora Full HD idzie łatwo zmierzyć !
RaVen01Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
RaVen012015.02.15, 20:12
Przetestowalibyście Della u2415 poprzednik mial input lag na poziomie 4ms
kadajoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kadajo2015.02.15, 20:30
-9#8
Kolejny szajs za ponad tysiąc złotych który zamiast czerni wyświetla szary kolor...
BartoleonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bartoleon2015.02.15, 20:40
kadajo @ 2015.02.15 20:30  Post: 835846
Kolejny szajs za ponad tysiąc złotych który zamiast czerni wyświetla szary kolor...


Chcesz przez to powiedzieć ,że każdy ips to szajs poza tymi za 5000 i więcej ? Czerni sporo brakuje do ideału ale bliżej jej do czarnego niż szarego. 60hz jako wada to trochę tak na siłę bo nie ma jeszcze ips-ów 120hz a wchodzący za niedługo do sprzedaży asus MG279Q - ips 120hz będzie minimum 3000zł kosztował.
Lolek007nvZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Lolek007nv2015.02.15, 20:57
W ogole śmieszy mnie to ze ktoś pisze ze 60Hz dla GRACZA LOL , 95% ludzi którzy graja w gry maja zwykłe monity za 700zł gdzie odwiezanie jest 60Hz , wiec nie wiem skąd nagle takie negatywne nastawienie do tej wartości. No ale CZEBA być modnę ;D
Zaloguj się, by móc komentować
1