artykuły

Eizo Foris FS2434 – test 24-calowego monitora dla graczy

IPS Eizo dla graczy

39
15 lutego 2015, 18:52 Łukasz Marek

Podsumowanie 

Eizo Foris FS2434 to niezły monitor zarówno do gier, jak i do zwykłego, codziennego użytkowania. Ekran o przekątnej 24 cali, rozdzielczość Full HD i technika IPS – to połączenie zapewnia całkiem niezłe wrażenia z wszelkiego rodzaju rozrywki. 

Sam ekran nie rozczarowuje: odwzorowanie kolorów jest bardzo dobre, tak samo jak maksymalny kontrast. Równomierność podświetlenia jest po prostu dobra: nie jest idealna, ale zwykły użytkownik, czy nawet nieco bardziej wymagający, nie zauważy żadnych niedogodności podczas korzystania z FS2434. To samo tyczy się kątów widzenia: zgodnie z oczekiwaniami są szersze niż w przypadku monitorów z matrycami TN. Pytanie tylko, jaki gracz siedzi po kątem ponad 30 stopni do monitora. Sukcesów nie wróżymy ;)

A skoro o graczach i sukcesach mowa: ci, którzy grają dla konkretnego wyniku i oczekują najwyższej możliwej płynności obrazu, powinni skierować wzrok raczej w stronę 120- i 144-hercowych wyświetlaczy, np. 24-calowego Benq XL2411Z czy jego 27-calowego odpowiednika o nazwie XL2720Z. Co prawda ucierpią na tym kolory czy kąty widzenia, ale Eizo FS2434 po prostu nie zapewni podobnej płynności obrazu. Zainteresowanych porównaniem odsyłamy do testu modelu Asus ROG Swift PG278Q.

Cienkie ramki po bokach i na górze pozwalają zbudować zestaw Eyefinity/Surround złożony z dwóch lub trzech FS2434, który zarówno będzie lepiej wyglądał na biurku od zwykłych monitorów, jak i zapewni lepsze wrażenia w grach. Nie ma jednak róży bez kolców: specyficzna budowa FS2434 sprawia, że monitor staje się praktycznie bezużyteczny po obróceniu o 90 stopni (co i tak nie jest możliwe na fabrycznej podstawie, a tylko po zamontowaniu panelu w standardzie VESA 100 mm).

Sprzęt obsługuje się za pomocą pilota lub, po podłączeniu kablem USB, z użyciem narzędzia G-Ignition (dotyczy to m.in. wszelkich zmian w OSD). Nie da się zmieniać ustawień przyciskami na obudowie, co naszym zdaniem jest wadą. 

Ogółem Eizo FS2434 to sprzęt, nad którym warto się zastanowić, jeśli budżet na monitor – dodajmy: coś, co zwykle wystarcza na lata – wynosi 1000–1500 zł. Eizo spełni bez trudu oczekiwania większości graczy co do jakości obrazu, a także rozdzielczości i wymagań co do podzespołów, a cała reszta i tak rozejrzy się raczej wśród konstrukcji, które zapewniają 120- i 144-hercowe odświeżanie.

Eizo FS2434
Zalety
  • dobry kontrast i dobre odwzorowanie kolorów
  • równomierne podświetlenie
  • cienkie ramki po bokach i na górze ekranu
Wady
  • 60-hercowe odświeżanie w monitorze dla graczy – mniejsza płynność obrazu
Strona:
jagularZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jagular2015.02.15, 19:08
Tradycyjne pytania:
- skąd się biorą pomysły na absurdalnie wysokie wartości luminacji użyte w teście?
- co konkretnie oznacza 'odwzorowanie kolorów'?
- skąd bierzecie i na jakiej podstawie wartości kątów widzenia?
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2015.02.15, 19:14
-1#2
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
Tradycyjne pytania:
- skąd się biorą pomysły na absurdalnie wysokie wartości luminacji użyte w teście?

Są to monitory dla graczy, a Ci 'wypalają sobie oczy' takim podświetleniem.
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
- co konkretnie oznacza 'odwzorowanie kolorów'?

To procentowe określenie poprawności wyświetlanych kolorów - ile procent zadanych kolorów i w jakim stopniu wyświetla się poprawnie na ekranie.

jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
- skąd bierzecie i na jakiej podstawie wartości kątów widzenia?

Mierzymy je samodzielnie wyświetlając odpowiednio przygotowaną planszę, przekręcając monitor w odpowiednią stronę i mierząc o ile zmieniliśmy kąt, by utracić określony kontrast. Oczywiście test może być bardziej lub mniej wymagający. My stosujemy stosunkowo wymagający, ale np. dla mnie osobiście jest on zbyt mało wymagający - zdecydowana większość użytkowników nie ma jednak tak wygórowanych wymagań.
jagularZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
jagular2015.02.15, 19:29
focus @ 2015.02.15 19:14  Post: 835816

Są to monitory dla graczy, a Ci 'wypalają sobie oczy' takim podświetleniem.

Serio, są gracze, którzy są w stanie siedzieć przed 300+ cd/m2?
Nie wierzę w to. Zwłaszcza że obecnie większość monitorów jest w stanie zejść do wartości wielokrotnie niższych (dzięki, przykładowo, masowemu przejściu na podświetlenie LED) i oczy gracza są takie same, jak oczy nie-gracza.
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
- co konkretnie oznacza 'odwzorowanie kolorów'?

To procentowe określenie poprawności wyświetlanych kolorów - ile procent zadanych kolorów i w jakim stopniu wyświetla się poprawnie na ekranie.
[/quote]
No dobra. To już magia.
Co to jest poprawność wyświetlanych kolorów i jakich kolorów? W jakiej przestrzeni?
Czy w ten sposób chcecie po prostu pokazać gamut?
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
- skąd bierzecie i na jakiej podstawie wartości kątów widzenia?

Mierzymy je samodzielnie wyświetlając odpowiednio przygotowaną planszę, przekręcając monitor w odpowiednią stronę i mierząc o ile zmieniliśmy kąt, by utracić określony kontrast. Oczywiście test może być bardziej lub mniej wymagający. My stosujemy stosunkowo wymagający, ale np. dla mnie osobiście jest on zbyt mało wymagający - zdecydowana większość użytkowników nie ma jednak tak wygórowanych wymagań.[/quote]
Jak określony kontrast i w którym miejscu ekranu (zakładając że promień obrotu macie niezbyt duży, będzie to istotne)?
koxyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
koxy2015.02.15, 19:39
-9#4
60 hz dla graczy ? chyba w pasjansa. Dobrze, że jeszcze 'Gaming' nie dodali do nazwy...
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2015.02.15, 19:53
jagular @ 2015.02.15 19:29  Post: 835823

Serio, są gracze, którzy są w stanie siedzieć przed 300+ cd/m2?
Nie wierzę w to. Zwłaszcza że obecnie większość monitorów jest w stanie zejść do wartości wielokrotnie niższych (dzięki, przykładowo, masowemu przejściu na podświetlenie LED) i oczy gracza są takie same, jak oczy nie-gracza.

Wiem, że oczy są takie same, ale gracze zwykle podbijają jasność właśnie w grach. Sam zresztą to robię, gdy już wreszcie włączę grę.

jagular @ 2015.02.15 19:29  Post: 835823
No dobra. To już magia.
Co to jest poprawność wyświetlanych kolorów i jakich kolorów? W jakiej przestrzeni?
Czy w ten sposób chcecie po prostu pokazać gamut?

Mierzymy zarówno AdobeRGB jak i sRGB. Mierzysz kilkanaście, kilkadziesiąt lub kilkaset różnych kolorów (zadanych) i kolorymetrem sprawdzasz co jest w rzeczywistości wyświetlone.

jagular @ 2015.02.15 19:29  Post: 835823
Jak określony kontrast i w którym miejscu ekranu (zakładając że promień obrotu macie niezbyt duży, będzie to istotne)?

Dlaczego promień skrętu nie jest duży? Może być dowolny w każdej płaszczyźnie. Zawsze sprawdzamy kontrast w tym samym miejscu ekranu: w środkowej części ekranu oraz na krawędziach.
GarwarZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Garwar2015.02.15, 20:06
jagular @ 2015.02.15 19:08  Post: 835812
Tradycyjne pytania:
- skąd się biorą pomysły na absurdalnie wysokie wartości luminacji użyte w teście?
- co konkretnie oznacza 'odwzorowanie kolorów'?
- skąd bierzecie i na jakiej podstawie wartości kątów widzenia?


jagu Pclab ma wiele autorskich metod badania sprzętu ale testowanie monitorów to jakoś nigdy im nie wychodziło. W dodatku oni tu najczęściej porywają się z motyką na słońce - test monitora używanego do gier. Nie spotkałem się na necie z rzetelnym testem monitora gamingowego więc im wybaczam. Kiedyś dawno temu nie dawali zdjęcia ale przytaczali to co im się wydawało, że wyszło w teście Pixel Persistence Analyzer.

A przecież rozdzielczość dynamiczną każdego monitora Full HD idzie łatwo zmierzyć !
RaVen01Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
RaVen012015.02.15, 20:12
Przetestowalibyście Della u2415 poprzednik mial input lag na poziomie 4ms
kadajoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kadajo2015.02.15, 20:30
-9#8
Kolejny szajs za ponad tysiąc złotych który zamiast czerni wyświetla szary kolor...
BartoleonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bartoleon2015.02.15, 20:40
kadajo @ 2015.02.15 20:30  Post: 835846
Kolejny szajs za ponad tysiąc złotych który zamiast czerni wyświetla szary kolor...


Chcesz przez to powiedzieć ,że każdy ips to szajs poza tymi za 5000 i więcej ? Czerni sporo brakuje do ideału ale bliżej jej do czarnego niż szarego. 60hz jako wada to trochę tak na siłę bo nie ma jeszcze ips-ów 120hz a wchodzący za niedługo do sprzedaży asus MG279Q - ips 120hz będzie minimum 3000zł kosztował.
Lolek007nvZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Lolek007nv2015.02.15, 20:57
W ogole śmieszy mnie to ze ktoś pisze ze 60Hz dla GRACZA LOL , 95% ludzi którzy graja w gry maja zwykłe monity za 700zł gdzie odwiezanie jest 60Hz , wiec nie wiem skąd nagle takie negatywne nastawienie do tej wartości. No ale CZEBA być modnę ;D
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
6