artykuły

GeForce GTX 970 – problemy z przepustowością pamięci po zajęciu 3 GB?

446
27 stycznia 2015, 12:03 Łukasz Marek

Wydajność – Watch Dogs, 2560 × 1440

Watch Dogs, czyli majowo-czerwcowa wpadka Ubisoftu, to gra, która potrzebowała kilku łatek, aby zacząć działać zgodnie z oczekiwaniami. Wciąż jednak nie wszystkie konstrukcje zapewniają płynność w tej wymagającej produkcji, a gracze narzekają na zacięcia. Postanowiliśmy to sprawdzić. Porównaliśmy GTX-a 970 i 980, aby ocenić, czy sposób działania podsystemu pamięci w dziewięćsetsiedemdziesiątce może tu sprawiać problemy.


Kliknij, aby powiększyć

W Watch Dogs po raz pierwszy udało nam się w choćby minimalnym stopniu odtworzyć problem, który może (a więc nie musi!) być związany z organizacją pamięci w GTX-ie 970. W naszym miejscu testowym na początku występują trzy krótkie zacięcia, z czego największe wzięło się z tego, że klatka była renderowana przez 61–62 ms. Taka sama sytuacja występuje w przypadku Radeona R9 290X (najdłużej renderowana klatka pojawiła się po 88 ms). Co ciekawe, w przypadku GTX-a 980 zjawisko w tym samym miejscu nie występuje i maksymalny czas generowania klatki podczas testu wynosi 35 ms.

Kiedy klatka jest renderowana przez ponad 60 ms, widoczne jest krótkie zacięcie animacji, bo odpowiada to sytuacji, w której na monitorze 60-hercowym zobaczylibyśmy tę samą klatkę obrazu cztery razy z rzędu. W przypadku Radeona R9 290X zacięcie (88 ms) odpowiada pięciu identycznym klatkom obrazu jedna po drugiej.

Ogólnie rzecz biorąc, pozostajemy przy tym, co napisaliśmy w podsumowaniu: problem GTX-a 970 bardzo trudno odtworzyć w prawdziwej rozgrywce (jego istnienie wykazał benchmark pamięci napisany przez osobę o pseudonimie Nai, od której cała sprawa się zaczęła). Nam udało się to tylko w Watch Dogs w rozdzielczości 2560 × 1440. Na początku testu GTX-a 970 (i R9 290X) regularnie występują zacięcia obrazu, których udaje się uniknąć GTX-owi 980 czy Titanowi.

Zapraszamy również do podsumowania, w którym zamieściliśmy dodatkowe informacje na temat zwrotów kart graficznych GeForce GTX 970.

6