artykuły

GeForce GTX 970 – problemy z przepustowością pamięci po zajęciu 3 GB?

446
27 stycznia 2015, 12:03 Łukasz Marek

Wydajność – Assassin's Creed: Unity

Najpierw przetestowaliśmy karty w Assassin's Creed: Unity. Gra w maksymalnych ustawieniach (Ultra High) już w rozdzielczości Full HD z 4-krotnym wygładzaniem krawędzi alokuje nie mniej niż 3,5 GB pamięci graficznej. W rozdzielczości 2560 × 1440 pikseli z wygładzaniem krawędzi 4 GB RAM-u na karcie to już za mało.

Oto wykresy wydajności z pierwszego przejścia:


Kliknij, aby powiększyć

...drugiego:


Kliknij, aby powiększyć

...i trzeciego:


Kliknij, aby powiększyć

Otwarte pozostaje pytanie: dlaczego w dwóch ostatnich trybach GeForce GTX 980 miał (?) zajęte więcej pamięci? Być może jest to efekt tego, o czym wspomniał pracownik Nvidii: programy diagnostyczne mogą mieć trudności z poprawnym odczytaniem wszystkich parametrów karty, a podaną wartość można traktować wyłącznie orientacyjnie. Tak naprawdę nie wiadomo, ile VRAM-u było wykorzystane, a trzeba pamiętać jeszcze o tym, że ilość zajętej pamięci po każdym kolejnym uruchomieniu gry jest wyraźnie inna, więc nie należy trzymać się kurczowo pokazywanych wartości.

Z punktu widzenia użytkownika najważniejsza jest wydajność, a ta... jest w porządku, a przynajmniej nie jest mniejsza, niż można by oczekiwać po karcie graficznej za 1400–1500 zł. Mimo wszystko w trakcie trzech przejść w Assassin's Creed: Unity zarówno GTX-owi 970, jak i Radeonowi R9 290X zdarzały się małe zacięcia obrazu, podczas gdy GTX 980 był całkowicie wolny od tego zjawiska. I prawdopodobnie dlatego ten ostatni kosztuje blisko 2,5 tys. zł ;)

2