artykuły

Acer XB280HK – test pierwszego monitora 4K z techniką G-Sync

G-Sync dla 4K

61 11 stycznia 2015, 14:07 Łukasz Marek

Acer XB280HK to pierwszy monitor o rozdzielczości 4K obsługujący technikę Nvidia G-Sync, czyli nową metodę synchronizacji karty graficznej z monitorem. Przetestowaliśmy ją w sierpniu ubiegłego roku i stwierdziliśmy, że to najlepsze, co w ostatnich (wielu) latach trafiło do komputerowych wyświetlaczy. Wyeliminowała rozrywanie ekranu (tearing) i zacięcia (stuttering) przy zmniejszeniu do minimum opóźnienia sygnału (input lag). Dotychczas jednak większość konstrukcji z G-Sync zapewniała rozdzielczość Full HD (ew. WQHD, czyli 2560 × 1440) i odświeżanie z częstotliwością 144 Hz. Czas na 4K + G-Sync!

Spis treści

G-Sync i 4K

Czym jest Nvidia G-Sync? G-Sync to w bardzo dużym skrócie metoda synchronizacji karty graficznej z monitorem, co oznacza, że karta graficzna może decydować o tym, kiedy obraz na ekranie zostaje odświeżony. Dzięki temu w grach eliminowane są tak nieprzyjemne zjawiska, jak rozrywanie obrazu (tearing) i mikrozacięcia (stuttering). Więcej na ten temat możecie przeczytać w naszym artykule sprawdzającym działanie tej techniki.

Nvidia wraz z partnerami (głównie Asusem) zaczęła promować G-Sync za pomocą zmodyfikowanych, 24-calowych modeli VG248QE, a pierwszym monitorem z fabrycznie zamontowanym modułem G-Sync był Asus ROG Swift PG278Q, czyli najlepszy obecnie monitor do gier. Potem pojawił się jeszcze AOC g2460Pg. Wszystkie te konstrukcje łączy jedno: możliwość szybkiego odświeżania obrazu, z częstotliwością 144 Hz, a więc tego typu monitory idealnie nadają się do dynamicznych gier i stosunkowo łatwo zapewnić im odpowiedni napływ danych (większość z nich ma rozdzielczość Full HD).

Z drugiej strony są monitory 4K. Podłączenie któregokolwiek z nich do komputera i włączenie gry w pełnej rozdzielczości sprawia, że generowanie kolejnych klatek przychodzi pecetowi dużo trudniej i trwa nieustanna walka o 40 kl./s, a wartości bliskie 60 kl./s (w wysokich ustawieniach szczegółowości obrazu) w zasadzie można już uznać za luksus. To właśnie w tym segmencie G-Sync mógłby się przydać najbardziej, ale do tej pory, niestety, brakowało gotowych produktów zapewniających ultrawysoką rozdzielczość i jednocześnie obsługę G-Sync. Teraz jednak pojawił się Acer XB280HK.

Acer XB280HK

Acer XB280HK

Acer XB280HK to pierwszy model, który ma zarówno rozdzielczość Ultra HD, jak i moduł G-Sync. Tak wysoka rozdzielczość ekranu zmusiła producenta do rezygnacji z wysokiej częstotliwości odświeżania: ta wynosi maksymalnie 60 Hz. Wszystko dlatego, że obecnie nie ma na rynku matryc o tej rozdzielczości zdolnych odświeżać obraz z taką częstotliwością. Dodatkowym problemem jest samo połączenie z komputerem: DisplayPort 1.2 zapewnia zbyt małą przepustowość, aby możliwe było szybkie odświeżanie. 

Poza tym Acer zdecydował się na delikatne wydłużenie przekątnej matrycy względem bardzo popularnych 27-calowych wyświetlaczy WQHD (2560 × 1440). Przekątna w modelu XB280HK została powiększona o dokładnie 1 cal. Przy tym producent wykorzystał matrycę TN, która charakteryzuje się krótkim czasem reakcji, oraz podświetlenie krawędziowe. 

Monitor Acer XB280HK, tak jak inne ostatnio testowane przez nas urządzenia, jest wyposażony w koncentrator USB. Dwa takie złącza można już w zasadzie uznać za standard (w lepszych/droższych konstrukcjach), ale Acer ma ich aż cztery. 

Dane techniczne monitora

Oto parametry monitora Acer XB280HK:

 

 Acer XB280HK

Przekątna

28" (71,1 cm)

Rozdzielczość

Szybkość odświeżania

3840 × 2160

60 Hz

Dodatkowe techniki

Nvidia G-Sync

Typ:

matryca/podświetlenie

TN (AU Optronics) / W-LED

Wejścia obrazu

DisplayPort 1.2

USB

koncentrator 4 × USB 3.0

VESA

100 mm

Głośniki

Wyjście słuchawkowe

Brak

Brak

Wymiary

Waga

657 × 411 × 243 mm

8,0 kg

Wymiary ramki –

góra/dół/boki

17,0/19,0/17,0 mm

Wymiary ramki do ekranu –

góra/dół/boki
17,0/19,0/17,0 mm

Regulacja –

wysokość/nachylenie

obrót/pivot

 

Tak/Tak

Tak/Tak

Gwarancja 3 lata
Cena ok. 2699 zł

 

Jedną z najciekawszych cech testowanego sprzętu oprócz wcześniej omówionych może być jego cena. Ceny XB280HK zaczynają się od 2699 zł, ale już mamy informację, że przyszły tydzień przyniesie spadek o dalsze 100 zł. Sama kwota zakupu jest zachęcająca, bo jeszcze kilka miesięcy temu trudno było o monitor Ultra HD za mniej niż 3 tys. zł. Zmienił to dopiero wysyp „tanich” modeli 4K: można je obecnie kupić za 1800–2000 zł. Acer nie ma w swojej ofercie innych podobnych monitorów 4K, więc trudno wyliczyć, ile dopłacamy za nowość w postaci jedynego modelu 4K z G-Sync na rynku.

Rywale?

Bezpośrednia konkurencja dla Acera XB280HK w zasadzie... nie istnieje, ten bowiem obecnie jako jedyny zapewnia połączenie rozdzielczości 4K i techniki G-Sync. 

Naszym zdaniem gracze mają przed sobą trudny wybór pomiędzy Acerem a modelem Asus ROG Swift. W praktyce tak naprawdę wybieramy pomiędzy matrycą 4K o 60-hercowym odświeżaniu a matrycą o rozdzielczości WQHD i 144-hercowym odświeżaniu. Ceny obu produktów nie różnią się drastycznie, bo PG278Q Asusa kosztuje około 3000 zł.

Na rywala z obozu Ultra HD wybraliśmy z kolei model PB287Q, również 28-calowy monitor 4K, tańszy (o 300 zł), ale bez modułu G-Sync.

Strona:
BartoleonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bartoleon2015.01.11, 14:22
21#1
Niech se ma nawet 10k i 10Mhz bo to i tak nie zmienia faktu,że to nadal gówniana matryca tn.
ZajccZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Zajcc2015.01.11, 14:30
No i w takim monitorze G-Sync ma gigantyczny sens
~Ave~Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
~Ave~2015.01.11, 14:32
23#3
Bartoleon @ 2015.01.11 14:22  Post: 820761
Niech se ma nawet 10k i 10Mhz bo to i tak nie zmienia faktu,że to nadal gówniana matryca tn.

10Mhz? Ciekawe...

Tak czy inaczej, matryca gówniana, ale do gier typu FPS jest najlepsza...Sądzisz, że IPS / PLS czy VA są idealne? Też mają swoje wady, a przede wszystkim nie fikną TN'ką pod kątem łącznych opóźnień i responsywności samej matrycy, więc nie dziw się, że TN 120-144Hz jest ciągle w ofercie dla graczy, bo to praktycznie jedyny ich wybór. Eizo podjął wyzywanie i stworzył (póki co jedyny) monitor z matrycą VA 120Hz, ale polecam sprawdzić jak łączny input lag skutecznie odstrasza graczy od niego.

Jako zwykły Kowalski, nie musisz obrażać się na świat za monitory z matrycą TN i możesz kupić sobie IPS'a lub VA i żyć w przekonaniu, że to ideał, nikt Ci nie broni :)
FirekageZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Firekage2015.01.11, 14:33
Sens to sobie może mieć...TN i wszystko jasne. Kontrast lekko powyżej 1000:1, kiepskie kąty, o czym wspominano, do tego słaba czerń - 0.28. Widzę, że dziś da się wszystko wcisnąć...
KenjiroZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kenjiro2015.01.11, 14:35
Matryca TN oznacza, że monitor nadaje się co najwyżej do gier, bo już tak banalna czynność jak podgląd zdjęć skutkuje przekłamaniem kolorów. Wymieniona deltaE jest wręcz tragiczna i powinna zdyskwalifikować każde źródło obrazu, bo może sugerować, iż zamiast błękitów będą fiolety, albo będą czerwienie zamiast brązów (albo jakiekolwiek inne drastyczne przesunięcia).
Szkoda, bo przecież g-sync/freesync i dobra matryca wcale nie muszą się wykluczać.

PS.
~Ave~ @ 2015.01.11 14:32  Post: 820767
Tak czy inaczej, matryca gówniana, ale do gier typu FPS jest najlepsza...

Najtańsza, ale wcale nie najlepsza. Wyborem producentów oczywiście, bo na produkcji TN zarabia się najwięcej, w przeciwieństwie do xVA czy IPS, a xVA/IPS można zrobić nawet i 200Hz, ale jest trudniej, więc drożej.
Już nie wspomnę o tym, że OLED już dawno powinien być w monitorach - rynek profesjonalny z otwartymi rękami by przyjął, to i ceny by spadły z czasem.
FirekageZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Firekage2015.01.11, 14:36
~Ave~ @ 2015.01.11 14:32  Post: 820767
Bartoleon @ 2015.01.11 14:22  Post: 820761
Niech se ma nawet 10k i 10Mhz bo to i tak nie zmienia faktu,że to nadal gówniana matryca tn.

10Mhz? Ciekawe rzeczy wypisujesz...

Tak czy inaczej, matryca gówniana, ale do gier typu FPS jest najlepsza...Sądzisz, że IPS / PLS czy VA są idealne? Też mają swoje wady, a przede wszystkim nie fikną TN'ką pod kątem łącznych opóźnień, więc nie dziw się, że TN 120-144Hz jest ciągle w ofercie dla graczy, bo to praktycznie jedyny ich wybór.

Jako zwykły kowalski, nie musisz obrażać się na świat za monitory z matrycą TN i możesz kupić sobie IPS'a lub VA i żyć w przekonaniu, że to ideał, nikt Ci nie broni :)


Popatrz...sam grywam, nawet online, na IPSie...a gracz chcący TN to może kupić byle szmelc za 300 zł, a nie za prawie 3k. To kosztuje tylko tyle przez GSync i 4k. 4k w 60Hz...
~Ave~Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
~Ave~2015.01.11, 14:43
Firekage @ 2015.01.11 14:36  Post: 820773
Popatrz...sam grywam, nawet online, na IPSie...a gracz chcący TN to może kupić byle szmelc za 300 zł, a nie za prawie 3k. To kosztuje tylko tyle przez GSync i 4k. 4k w 60Hz...

Tylko TN'ki mają sens tylko z 120-144Hz, to daje im drugie życie. Spróbuj znaleźć sobie taką TN'kę za 300 zł.

Do tego, spróbuj kiedyś pograć na 120Hz TN'ce i wróć do gry online na IPS'ie. 90% osób, które psioczą na temat TN nigdy nie widziały na własne oczy 120-144Hz na sprzęcie mogącym utrzymać +90FPS. Oglądanie 120-144Hz na YouTube na swoim 60Hz IPS'ie daje Ci 24FPS na 60Hz monitorze. GG :P
Maciej_S85Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Maciej_S852015.01.11, 14:46
-4#8
Używam Eizo Foris FS2333 na IPS. Do TN już nie wróce. Kolor, kąty, kontrast. Grywam zarówno w fpsy i rtsy. A ludzie którzy mają złote oczy i przeszkadza im input lag 15ms to trochę mnie śmieszą. :)
~Ave~Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
~Ave~2015.01.11, 14:50
Kenjiro @ 2015.01.11 14:35  Post: 820770
Wyborem producentów oczywiście, bo na produkcji TN zarabia się najwięcej, w przeciwieństwie do xVA czy IPS, a xVA/IPS można zrobić nawet i 200Hz, ale jest trudniej, więc drożej.

To nie do końca tak jak piszesz. Drożej jest, ale nie dlatego, że przy VA potrzeba technologii kosmicznej, a dlatego, że matryca sama w sobie jest droższa.
Abstrahując jednak od samej ceny, technologia wykonania, a dokładniej sposób działania samych matryc VA w zasadzie z góry przekreśla sensowność 120-144Hz na monitorach z tego typu matrycą. Dlaczego? Input lag. Można żyłować responsywność kosztem jakości obrazu, ale w życiu nie zejdziesz poniżej 16ms, ba, nawet poniżej 30ms w łącznym opóźnieniu co jest smutną wiadomością dla graczy - szczególnie fanów FPS i...wracamy do TN.

Jak więc widzisz, nie ma idealnego typu matrycy. Albo kontrast i czerń kosztem czasów reakcji - VA, albo wszystko takie sobie - IPS/PLS, albo czasy reakcji kosztem kontrastu i czerni - TN. Nie ma na rynku złotego środka, a szkoda.

Maciej_S85 @ 2015.01.11 14:46  Post: 820781
Używam Eizo Foris FS2333 na IPS. Do TN już nie wróce. Kolor, kąty, kontrast. Grywam zarówno w fpsy i rtsy. A ludzie którzy mają złote oczy i przeszkadza im input lag 15ms to trochę mnie śmieszą. :)

Akurat Eizo jest ok, nawet bardzo, ale to nie 120-144Hz, więc z automatu temat się kończy. Co się tyczy 15ms - tu akurat nie wiem dlaczego Cię to śmieszy, bo 15ms jest naprawdę cacy (przeciętny gracz nie odczuje różnicy 5-16ms) , ale jak pograsz w FPS na np +20ms, to szybko zniknie Ci uśmiech z twarzy.
AvitrZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Avitr2015.01.11, 14:58
PCLab

Pewnym rozwiązaniem jest zmniejszenie rozdzielczości do Full HD

Można też przyciąć detale. Albo postawić obok drugi monitor, z Full HD.
Choć kogo stać na taki monitor to stać i na tandem GPU o podobnej cenie.

PCLab

Z jakiegoś bliżej nieokreślonego powodu takie skalowanie na monitorach 4K nie wygląda dobrze. Obraz jest po prostu delikatnie rozmyty i widać to szczególnie dobrze na czcionkach i wszelkich krawędziach w grach.

Teoretycznie ten problem można rozwiązać czysto softwarowo, na poziomie sterownika. Tzn. karta wysyłałaby do monitora obraz 4k, ale w rzeczywistości byłby to fullhd 'przemnożony' przez sterownik x2 w pionie i poziomie. Tylu było w przeszłości moderów modyfikujących sterowniki do kart graficznych, że napewno byłoby to technicznie wykonalne (bo taka funkcja z czysto programistycznego punktu widzenia jest banalna do napisania).

~Ave~ @ 2015.01.11 14:32  Post: 820767

Tak czy inaczej, matryca gówniana, ale do gier typu FPS jest najlepsza...Sądzisz, że IPS / PLS czy VA są idealne? Też mają swoje wady, a przede wszystkim nie fikną TN'ką pod kątem łącznych opóźnień i responsywności samej matrycy

Dokładnie, o ile w singlu wady TN przewyższają zalety, o tyle w multiplayerze IPS jest zbyt powolny i to go dyskwalifikuje choćby miał najlepsze kolory i kąty.
Ze względu na obowiązującą ciszę wyborczą funkcja komentowania została wyłączona do dn. 2019-05-26 godz. 21:00.
1