artykuły

Dying Light – test kart graficznych i procesorów

150
30 stycznia 2015, 18:24 Łukasz Marek i Mateusz Skrycki

Jaki procesor i karta graficzna do Dying Light? Oto nasz test. Dying Light to najnowsza gra FPP Techlandu, w której główny bohater walczy z hordami zainfekowanych nieznanym wirusem ludzi, czyli po prostu zombie. Gracz, aby przetrwać w mieście opanowanym przez nieumarłych, musi nie tylko wykazać się sprytem, ale również mieć szybki komputer, który będzie umiał generować odpowiednio szybko kolejne klatki obrazu.

Spis treści

Dying Light

W Dying Light kierujemy poczynaniami tajnego agenta, który zostaje zrzucony do miasta Harrad w Turcji. Miasto to jest objęte kwarantanną z powodu epidemii, która zamienia ludzi, a jakże, w krwiożercze bestie. Główny bohater zostaje wysłany w sam środek piekła, aby zinfiltrować lokalne gangi, a także odkryć źródło zarazy. Już na początku gry okazuje się, że gracz będzie musiał radzić sobie nie tylko z nieumarłymi, ale również ludźmi, którzy walczą o zasoby zrzucane z samolotów na ograniczonej przez kwarantannę przestrzeni.

Wszystko na temat Dying Light

Techland oparł Dying Light na własnym silniku graficznym: Chrome w najnowszej, szóstej wersji. Poprzednie wersje zostały wykorzystane w takich tytułach, jak: Xpand Rally, Call of Juarez, Sniper: Ghost Warrior, Dead Island. Do produkcji gry przyłączyła się Nvidia, więc nowość jest objęta programem „The Way It's Meant To Be Played”. Co nie dziwi, bo ostatnio na tym polu „zieloni” działają bardzo prężnie i próbują zgarnąć pod swoje skrzydła większość głośnych produkcji. W grze wprowadzono więc kilka technik z programu Nvidia Gameworks.

Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta gry, do jej uruchomienia:

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core i5-2500 3,3 GHz lub AMD FX-8320 3,5 GHz;
  • pamięć operacyjna – 4 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 1 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 560 lub AMD Radeon HD 6870;
  • system operacyjny64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).

Producent gry za minimum uważa czterordzeniowy Core i5 drugiej generacji lub czteromodułowy AMD FX-8320 i prawdę mówiąc, jest to wymaganie nieco na wyrost, biorąc pod uwagę osiągi procesorów, które przedstawiamy na dalszych stronach. Wśród kart graficznych niezbędnych do komfortowej zabawy wymieniono stare konstrukcje, nawet sprzed trzech generacji, bo mowa o GTX-ie 560 lub HD 6870. Minimalna ilość pamięci operacyjnej, 4 GB, też nie powinna nikogo zaskoczyć – tyle potrzeba już nawet do wygodnego użytkowania komputera na co dzień.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core i5-4670K 3,4 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
  • pamięć operacyjna – 8 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 780 lub AMD Radeon R9 290;
  • system operacyjny – 64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).

Konfiguracja zalecana do wyższych ustawień szczegółowości obrazu to co najmniej Core i5 czwartej generacji lub najwyższy model spośród FX-ów serii 8, czyli 8350. Sugerowana ilość pamięci operacyjnej, 8 GB, to swego rodzaju standard w komputerach używanych do uruchamiania nowych gier. Jeśli chodzi o karty graficzne, obyło się raczej bez niespodzianek. Zalecane do komfortowej rozgrywki konstrukcje to GeForce GTX 780 i Radeon R9 290.

Test kart graficznych i procesorów w Dying Light

W Dying Light mamy do czynienia z cyklem dnia i nocy: w dzień zmagamy się (przeważnie) z ospałymi zombiakami, które nie są jakimś nadzwyczaj dużym zagrożeniem. Sprawny gracz, by ominąć ich skupiska, po prostu będzie biegał po dachach budynków. Cała zabawa zaczyna się w nocy, kiedy to na ulice wychodzą wyjątkowo sprawni i szybcy nieumarli, którzy wskoczą za graczem na dach i będą gonić go do upadłego. Walka z nimi zazwyczaj nie ma najmniejszego sensu i jedyną szansą na przeżycie jest ucieczka, a ta musi odbywać się płynnie, bo upadek z budynku na ulicę czy źle wymierzony skok w nocy z reguły kończy się śmiercią głównego bohatera. W nocy niezbędna jest zatem większa płynność animacji, a i sama gra jest wtedy nieco bardziej wymagająca dla sprzętu.

Dying Light przetestowaliśmy właśnie w opisanych okolicznościach: w nocy na dachach budynków, gdzie najmniejszy błąd czy byle zacięcie animacji albo spadek jej płynności oznacza konieczność wczytania ostatniego stanu gry.

Ustawienia w grze

Gra ma trzy predefiniowane tryby graficzne:

  • Best performance – połączenie ustawień niskich i średnich z najniższym możliwym zasięgiem widzenia.
  • Balanced – ustawienia średnio-wysokie z suwakiem zasięgu widzenia w połowie skali.
  • Best Quality – ustawienia wysokie z graficznymi wodotryskami i zasięgiem widzenia w połowie skali.

Poniżej przedstawiamy porównanie obrazu w ustawieniach najwyższych (Best Quality) z różnym zasięgiem widzenia (od najmniejszego poprzez średni aż do maksymalnego). Warto od razu zaznaczyć, że sam zasięg widzenia nie wpływa szczególnie na to, co się dzieje na ekranie, a przy obecnym stanie gry ustawienie go na maksimum powoduje spore spadki liczby klatek na sekundę nawet w przypadku najmocniejszych komputerów (zasięg widzenia obciąża głównie procesor, co pokazują nasze testy procesorów w Dying Light). Producent gry jest świadomy problemów z wydajnością i już zapowiedział łatkę, która ma poprawić osiągi niektórych konfiguracji sprzętowych.


Minimalny zasięg widzenia (kliknij, aby powiększyć)


Zasięg widzenia na 50% (kliknij, aby powiększyć)


Maksymalny zasięg widzenia (kliknij, aby powiększyć)

Strona:
ModyfikatorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Modyfikator2015.01.30, 18:30
-28#1
Halo Halo może jakieś słówko o konfiguracjach CF/SLI?
LabovskyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Labovsky2015.01.30, 18:34
-8#2
Pamiętajmy o nadchodzącej łatce do gry, która ma poprawić wydajność Radeonów. Techland sam przyznał, że to nie jest problem po stronie AMD.

http://www.eurogamer.pl/articles/2015-01-3...prawe-plynnosci
Swoją drogą szkoda, że w dzisiejszych czasach gra robi użytek raptem z 2 rdzeni :(
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2015.01.30, 18:34
Modyfikator @ 2015.01.30 18:30  Post: 830032
Halo Halo może jakieś słówko o konfiguracjach CF/SLI?

A, że tak spytam, po co? Nie widzisz że procesora ciągle jest za mało? SLI/CF z mocnych kart będzie nawet wolniejsze od jednej.
spzetorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
spzetor2015.01.30, 18:40
15#4
Teraz nie dziwię się że tak wielu narzeka na płynność na swoich PC
Edward KenwayZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Edward Kenway2015.01.30, 18:42
24#5
właśnie widać że do gry potrzebne są dobrze kręcone 2 jajka, bo gra z wielu rdzeni pożytku nie robi
szefonsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szefons2015.01.30, 18:43
11#6
No niezły teścik.

Miałbym jednak kilka zastrzeżeń.

View Distance na 50% to jest minimum suwak? (suwak na zero) Bo jak nie to według mnie w teście low/medium powinniście ustawić na ZERO, sam mam tą grę, ale nie wiem czy ustawienie suwaka na 0 oznacza 50% zasięgu czy 0% (bo na nv podają 0%)

Zwłaszcza, że view distance nawet na połowę suwaka już dość mocno obciąża, a jeszcze bardziej jestem za suwakiem na zero z uwagi na to, że różnice między nawet 0 a 100% są naprawdę nie aż takie odczuwalne, ale wydajnościowo są KOLOSALNE, nie wierzycie zobaczcie interaktywne porównanie na NV 5% vs 100% http://international.download.nvidia.com/g...-5-percent.html
Jasne tu i tam więcej krzaków itp., ale wydajność mocno spada, to myślę większość jeżeli już musi grać low/medium ustawi na zero bo nic nie traci, a sporo zyskuje.

Inna sprawa zabrakło mi komentarza co do tego, że gra siedzi bardziej na jednym rdzeniu, napisaliście, że nawet te 4,5 ghz ogranicza, a jak są używane rdzenie, jeden na pewno bardziej, na co techland ma coś zaradzić.

Inna sprawa nie podaliście jak ustawiliście cienie, bo tutaj sytuacja podobna co z zasięgiem, powyżej medium mocno obciąża, a niekoniecznie widać aż tak bardzo różnicę.

Tak więc jak komuś niedomaga, a chce pograć to zalecam zasięg maks 30%, cienie maks medium i daje radę na 2 rdzeniach + ten wspominany 7770, a to oznacza, że wcale tak źle nie jest, choć na pewno to i owo mogą poprawić.

siewca fermentuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
siewca fermentu2015.01.30, 18:43
30#7
Zadziwiające jest to, że gdy producent gry coś sknoci jeśli chodzi o optymalizację pod karty graficzne, to nie licząc jednostkowych przypadków, praktycznie zawsze, podkreślam zawsze, po dupie dostają Radeony. Nie wierzę w przypadki, więc mam swoje zdanie na ten temat. Niby wychodzą łatki, jednak po jakim czasie? Większość już zdąży zaliczyć grę.
3dmarkZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
3dmark2015.01.30, 18:44
27#8
Czyli Radeon R9 290X + Core i5-4690K @ 4,5 GHz jest mniej więcej tak samo szybki jak GeForce GTX 970 + domyślnie taktowany Core i5-4590.

Który to już raz? 10? 20?

Niestety posiadacze nawet najszybszego Radeona (np. R9 290X) i najszybszego procesora AMD (np. FX-9590) mogą właściwie zapomnieć o płynnej rozgrywce w najwyższych ustawieniach.

Niezły LOL. Procesory AMD zdecydowanie nie są dla graczy
Bruno@HomeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bruno@Home2015.01.30, 18:46
-15#9
Labovsky @ 2015.01.30 18:34  Post: 830033
Pamiętajmy o nadchodzącej łatce do gry, która ma poprawić wydajność Radeonów. Techland sam przyznał, że to nie jest problem po stronie AMD.

http://www.eurogamer.pl/articles/2015-01-3...prawe-plynnosci
Swoją drogą szkoda, że w dzisiejszych czasach gra robi użytek raptem z 2 rdzeni :(


Tomek mam pytanko Filip zwrócił Wam uwagę na zbliżający się patch jeszcze z rana, który może wpłynąć na wydajność sprzętu, ale w tekście nie zostało to uwzględnione.

Pośpiech czy niedopatrzenie i czy planujecie to nadrobić? ;-)

Ps. Przydałoby się AMD A10 w zestawieniu.
mediaexpertZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mediaexpert2015.01.30, 18:46
23#10
siewca fermentu @ 2015.01.30 18:43  Post: 830040
Zadziwiające jest to, że gdy producent gry coś sknoci jeśli chodzi o optymalizację pod karty graficzne, to nie licząc jednostkowych przypadków, praktycznie zawsze, podkreślam zawsze, po dupie dostają Radeony. Nie wierzę w przypadki, więc mam swoje zdanie na ten temat. Niby wychodzą łatki, jednak po jakim czasie? Większość już zdąży zaliczyć grę.

O to właśnie chodzi. Większość skończy już grać gdy wydajność będzie OK. Dlatego kupuję Nvidię bo przynajmniej wiem że będzie OK w dniu wydania gry
Zaloguj się, by móc komentować
1