AMD Catalyst 14.12 Omega
AMD nie przewiduje w okresie świątecznym nowości sprzętowych, a zamiast tego chce zaatakować konkurencję nowymi sterownikami o nazwie Catalyst 14.12 Omega. Ostatnio tak dużą ofensywę „sterownikową” firma przeprowadziła przy okazji pierwszej prezentacji programu Never Settle, kiedy to chwaliła się zakrojoną na dużą skalę akcją dodawania licznych gier do swoich produktów oraz znacznym zwiększeniem wydajności. Po dokładnym teście okazało się jednak, że nowy sterownik nie przyniósł ogromnej poprawy osiągów, bo wyniosła ona średnio 5 procent.
AMD Catalyst 14.12 Omega to nowy, przebudowany sterownik „czerwonych”, który wprowadza nowe funkcje do oprogramowania AMD Catalyst lub usprawnia już istniejące. Ma także zwiększać wydajność samodzielnych kart graficznych oraz APU, podobno nawet o kilkanaście procent. Poniżej pokrótce omówimy każdą ze wspomnianych funkcji, aby potem przejść do sedna, czyli wydajności! :)
Nowe funkcje i usprawnienia
AMD Fluid Motion Video
Pierwsza z funkcji to coś, co powszechnie się spotyka między innymi w telewizorach, czyli tworzenie pośrednich klatek obrazu w trakcie odtwarzania materiału filmowego. Jak wiadomo, większość filmów jest nagrana w 24 kl./s, co w niektórych ujęciach wygląda po prostu źle, bo widać wyraźny brak płynności. Nowe telewizory są wyposażone w procesory, które na podstawie sygnału 60-hercowego umieją wygenerować w ciągu sekundy nawet kilkaset pośrednich ramek obrazu. To samo robi nowa funkcja AMD Fluid Motion Video, która do działania wykorzystuje, oczywiście, GPU. Obecnie jest ona dostępna w programie PowerDVD w wersji 14 podczas odtwarzania filmów Blu-ray.
AMD Contour Removal
Mocno skompresowane wideo przeszkadza nieraz bardziej niż „filmowe” 24 kl./s, a szczególnie wyraźnie pokazują to poczynania Google. YouTube, aby sprostać ogromnej liczbie wrzucanych i odtwarzanych w każdej sekundzie filmów, stosuje bardzo agresywne algorytmy kompresji, co widać jak na dłoni. Technika Contour Removal stara się wyeliminować wynikające z kompresji artefakty za pomocą specjalnego algorytmu opracowanego przez AMD.
Stąd możecie pobrać plik wideo, na którym znajduje się ten sam film w oryginalnej jakości oraz po przejściu przez filtry AMD Cotour Removal. Spróbujecie zgadnąć, który materiał jest tym poprawionym.
1080p Detail Enhancement oraz UltraHD-like Experience
Są to nazwy zaawansowanych algorytmów AMD przeznaczonych do skalowania obrazu w górę (upscaling). Pierwsza z tych technik ma zadanie w zadowalający sposób sztucznie zwiększać rozdzielczość materiałów, tak aby ostatecznie uzyskać materiał Full HD, a druga ze źródłowego materiału o 1080 pikselach w pionie tworzy obrazy o rozdzielczości 4K.
Frame Pacing Enhancements
Według AMD sterownik Catalyst Omega wprowadza też usprawnienia do mechanizmu frame pacingu, związanego z techniką Dual Graphics, polegającą na łączeniu APU z zewnętrzną kartą graficzną. „Czerwoni” postarali się, aby w niektórych grach usprawniony frame pacing zapewnił o kilka procent więcej klatek na sekundę i o kilkadziesiąt procent lepsze wyniki w dziedzinie rozrzutu poszczególnych klatek w czasie.
Obsługa monitorów 5K
Dell zaprezentował już swój pierwszy monitor o rozdzielczości 5K (5120 × 2880) i AMD chce być na to gotowe już teraz. Karty graficzne FirePro i te z serii R dzięki sterownikom Omega można podłączyć do pierwszego monitora 5K za pomocą dwóch złączy DisplayPort 1.2.
24-ekranowe Eyefinity
Ukłon w stronę użytkowników rozwiązań profesjonalnych oraz pozostałych, którzy potrzebują konfiguracji wielomonitorowych. Sterowniki Omega pozwalają komputer z czterema radeonami przerobić na stację do zarządzania 24 wyświetlaczami (każda karta musi mieć po sześć wyjść DisplayPort).
VSR, czyli Virtual Super Resolution
Skrót oraz jego rozwinięcie zdradzają właściwie wszystko. VSR to odpowiedź na DSR (Dynamic Super Resolution), czyli technikę Nvidii służącą do generowania w grach obrazu o rozdzielczości większej od tej, którą zapewnia monitor, a następnie skalowania uzyskanego obrazu do standardowej rozdzielczości ekranu. Technika DSR została bardzo ciepło przyjęta zarówno przez dziennikarzy, jak i użytkowników, więc AMD nie mogło pozostać pod tym względem w tyle. Niestety, problemem VSR w obecnej formie wydaje się bardzo ograniczona implementacja. W tej chwili z VSR mogą korzystać wyłącznie posiadacze czterech kart graficznych AMD: R9 295X2, R9 290X, R9 290 oraz R9 285. Firma zapowiada, że obsługę dalszych modeli doda w następnych wersjach sterowników Catalyst Omega. Dla porównania: Nvidia udostępniła DSR użytkownikom wszystkich kart z serii GTX 500, GTX 600, GTX 700 oraz GTX 900, a ponadto pula obsługiwanych w oprogramowaniu AMD trybów jest stosunkowo uboga w porównaniu z rozwiązaniem rywala. Można się też spodziewać, że każde kolejne GPU AMD będzie obsługiwało VSR.
TressFX 3.0
TressFX to technika symulacji włosów, która po raz pierwszy, w wersji 1.0, pojawiła się w grze Tomb Raider, w której mogliśmy oglądać naprawdę żywą fryzurę głównej bohaterki, Lary Croft. W jej drugiej wersji wprowadzono optymalizacje oraz obsługę wielu platform, dzięki czemu rezultaty działania TressFX mogli oglądać także użytkownicy konsol nowej generacji – w tym samym Tomb Raiderze, lecz tym razem o poprawionej oprawie wizualnej, nazwanym Definitive Edition. Wraz ze sterownikami Catalyst Omega wprowadzona zostaje obsługa techniki TressFX 3.0, która dodaje możliwość tworzenia w grach futra na obiektach, na przykład na zwierzętach, a więc rozwiązanie podobne do Nvidia FUR, zastosowanego między innymi w Far Cry 4.
Licznik klatek na sekundę Mantle (i nie tylko)
W nowych sterownikach znalazła się też zaktualizowana wersja oprogramowania AMD Gaming Evolved by Raptr, w której wprowadzono mechanizm do pokazywania (niestety, nie mierzenia) liczby klatek na sekundę w grach uruchamianych za pomocą API Mantle. Wcześniej nie było możliwości monitorowania płynności w żadnej innej grze niż Battlefield 4 i aby ocenić przyrost wydajności po włączeniu Mantle, trzeba było korzystać z wbudowanych benchmarków. Aby wyświetlać liczbę klatek na sekundę w grze, trzeba ją uruchomić właśnie za pośrednictwem programu AMD Gaming Evolved, a następnie użyć w niej kombinacji klawiszy PgUp + F. W lewym dolnym rogu ekranu zostanie wyświetlona mała ramka z bieżącą liczbą klatek. Poniżej zamieściliśmy krótki film przedstawiający działanie tego modułu.
Platforma testowa i ustawienia
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i5-4690K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q (2560 × 1440, 144 Hz, G-Sync) | www.nvidia.pl |
Monitor 4K | Asus PB287Q (3840 × 2160, 60 Hz) | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.11.2 beta,
- AMD 14.12 Omega beta,
- Nvidia GeForce 344.75 WHQL.
AMD Radeon R9 290X – testy graficzne
Ze względu na zapowiadany wzrost wydajności przetestowaliśmy sterowniki Catalyst Omega (14.12) oraz poprzednią wersję (14.11.2 beta) w zaktualizowanej procedurze testowej w 10 grach, wśród których są zarówno nowe, jak i kilka starszych, lecz wciąż popularnych.
AMD Radeon R9 290X – testy „procesorowe”
Ostatnio największą bolączką sterowników Catalyst jest ogromne obciążenie procesora, przez co dochodzi do takich sytuacji jak w najnowszej części serii Call of Duty, w której Radeon R9 290X przegrywa z GTX-em 970 z wynikiem o przeszło połowę gorszym. Sytuacja trwa od dłuższego czasu. Gdy porównujemy wyniki testów procesorów w konfiguracji z kartami graficznymi AMD i Nvidii w różnych grach, dochodzimy do wniosku, że karty tej drugiej firmy zapewniają im osiągi o kilkanaście–kilkadziesiąt procent lepsze, a przykładów nie trzeba daleko szukać: potwierdzają to rezultaty w Call of Duty: Advanced Warfare, Assassin's Creed: Unity czy Far Cry 4. „Czysta” wydajność graficzna, jak wynika z wykresów na poprzedniej stronie, nie wzrosła wyraźnie, ale w związku z zapowiedziami o przebudowaniu sterowników postanowiliśmy sprawdzić, czy nowe Catalysty Omega zmniejszają obciążenie procesora w grach. Testy przeprowadziliśmy z użyciem Core i5-4690K podkręconego do 4,5 GHz.
Podsumowanie
Sterowniki Catalyst 14.12 Omega jednak nie zastąpią tego, czego AMD w tej chwili najbardziej potrzebuje: nowej generacji kart graficznych. Owszem, nowy pakiet oprogramowania wprowadza kilka ciekawych nowości oraz usprawnień, ale zapowiadaną poprawę osiągów raczej trudno wychwycić w codziennym użytkowaniu karty graficznej. Z przeprowadzonych przez nas testów wynika, że wydajność kart AMD dzięki nowym Catalystom wzrośnie w najlepszym razie o kilka procent, a największa bolączka poprzednich wersji (ogromne obciążenie procesora w grach) nie została w tej wersji usunięta.
Docenić trzeba to, że AMD wychodzi z pomocną dłonią do swoich klientów, a szczególnie „entuzjastów”. Do pracy nad oprogramowaniem AMD Catalyst Omega utworzono osobny zespół, który aktywnie kontaktował się z użytkownikami sprzętu firmy na największych zagranicznych forach, wypytywał o błędy, reprodukował je i w końcu naprawiał. Daje to nadzieję na kolejne wydania tych sterowników.