Lords of the Fallen
W Lords of the Fallen wcielamy się w postać Harkyna, byłego więźnia, który został uwolniony w zamian za pomoc w zgładzeniu pewnego boga i wszystkich jego demonów. Na początku gry wybieramy klasę postaci i rozwijamy jej umiejętności, takie jak walka wręcz i władanie magią, a także znajdujemy przedmioty (nierzadko specjalne), które nam w tym pomagają. Mechanika rozgrywki bardzo przypomina Dark Souls studia From Software i z tego względu nowość na pewno znajdzie wielu zwolenników.
Lords of the Fallen była tworzona za pomocą pakietu Nvidia GameWorks, przez co tytuł należy do programu The Way It's Meant To Be Played. Studio City Interactive wykorzystało między innymi część związaną z akceleracją cząstek PhysX, a dokładniej: moduł Turbulence. Współpracuje on ze wszystkimi GPU na rynku i odpowiada za tworzenie dymu, mgły, cząsteczek oraz ich integrację z otoczeniem. Dzięki temu można stworzyć na przykład realistyczną zamieć śnieżną, co zresztą twórcy gry wprowadzili już na początku przygody.
Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta, do uruchomienia gry:
- procesor – czterordzeniowy: Intel Core 2 Quad Q8400 2,66 GHz lub AMD Phenom II X4 940 3,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 6 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 1 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 460 lub lepsza;
- system operacyjny – 64-bitowy Windows (Vista, 7, 8 lub 8.1).
Producent w powyższej informacji całkowicie pominął dwurdzeniowe procesory i najsłabsze wymienione jednostki to dość leciwe czterordzeniowce, Core 2 Quad i Phenom II X4. Działają one jeszcze w wielu komputerach, ale od dawna nie są już dostępne w sprzedaży. Spośród kart graficznych zaproponowano tylko jedną: GeForce'a GTX 460, pochodzącego ze środka oferty modeli zbudowanych w architekturze Fermi.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – ośmiowątkowy: Intel Core i7-3770 3,5 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
- pamięć operacyjna – 8 GB;
- karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 560 Ti lub lepsza;
- system operacyjny – 64-bitowy Windows (Vista, 7, 8 lub 8.1).
Zalecenia dla tych, którzy chcieliby komfortowo grać w wysokich ustawieniach szczegółowości obrazu, wielu mogą przerazić ;) Pojawiły się tu między innymi ośmiowątkowe procesory Core i7-3770 (Ivy Bridge) i FX-8350 (Vishera). Jeśli chodzi o karty graficzne, najsłabszą proponowaną konstrukcją jest GTX 560 Ti, względnie wolny (w porównaniu z obecnie dostępnymi w sklepach, chociażby GTX-em 660 lub 760).
Miejsce testowe i ustawienia
Na miejsce testowe wybraliśmy scenę walki z drugim bossem w grze o nazwie The Commander. Walczymy z nim oraz pomagającymi mu co jakiś czas demonami w trakcie zamieci śnieżnej, dzięki czemu oglądamy w akcji moduł Nvidia Turbulence.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-4770K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | Asus ROG Swift PG278Q (2560 × 1440, 144 Hz, G-Sync) | www.nvidia.pl |
Monitor 4K | Asus PB287Q (3840 × 2160, 60 Hz) | pl.asus.com |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
Wszystkie karty graficzne do testów gry Lords of the Fallen dostarczyła firma:
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- AMD Catalyst 14.9.2 beta,
- Nvidia GeForce 344.48 WHQL.
Wydajność i jakość obrazu zależnie od ustawień
Ze względu na mocno ograniczoną liczbę uwzględnionych kart graficznych oraz trybów bardzo pomocny może się okazać poniższy wykres. Po zamontowaniu GTX-a 760 zmienialiśmy ustawienia: od najwyższych do najniższych, aby łatwiej było ocenić, jaką wydajność zapewni rezygnacja z trybu Very High z włączoną opcją Nvidia Turbulence.
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Very High
Wyniki kart graficznych – 2560 × 1440 Very High
Wyniki kart graficznych – 4K (3840 × 2160) Very High
Wyniki procesorów – 1920 × 1080 Very High
Jaka karta graficzna do...
1920 × 1080, ustawienia Very High + Turbulence. Na pewno taka z przynajmniej 3 GB pamięci. Układy graficzne z 2 GB VRAM-u odpadły w tych ustawieniach już w przedbiegach, bo zapewniły nie więcej niż 20 kl./s. Radeon R9 280 zwykle jest o kilkanaście procent wolniejszy od GTX-a 770, ale tym razem o połowę pojemniejsza pamięć pozwoliła mu osiągnąć nieco ponad 30 kl./s. Do 60 kl./s potrzebne są czołowe układy poprzedniej generacji Nvidii, GeForce GTX Titan lub GTX 780 Ti, albo najnowszy w architekturze Maxwell, GTX 980.
1920 × 1080, ustawienia Medium. Wystarczą już karty graficzne z 1 GB pamięci operacyjnej. Do tego, by na ekranie było przynajmniej 35 kl./s, wystarczą konstrukcje ze średniego segmentu, na przykład GeForce GTX 660 Ti, GTX 760, Radeon R9 280, HD 7970 lub szybsze. Podstawową płynność animacji (nie mniej niż 25 kl./s) zapewnią karty za mniej więcej 500 zł, czyli GeForce GTX 750 Ti oraz Radeon R7 265.
2560 × 1440, ustawienia Very High + Turbulence. W tym trybie przetestowaliśmy już wyłącznie najszybsze modele. Takie karty, jak GeForce GTX 780 i Radeon R9 290, wyświetlają w rozdzielczości WQHD co najwyżej 33–34 kl./s. Najszybsze jednoprocesorowe konstrukcje (GeForce GTX 780 Ti czy GTX 980) w zasadzie pozwolą na nie więcej niż 40–41 kl./s. Dopiero tandem dwóch GTX-ów 980 zapewni stałe 60 kl./s, natomiast dwa Radeony R9 290X w konfiguracji CrossFire osiągają taki sam wynik jak pojedyncza karta (brak profilu w sterownikach).
4K (3840 × 2160), ustawienia Very High + Turbulence. Zabawa w rozdzielczości 4K nie będzie możliwa, jeśli w komputerze znajdzie się pojedyncza karta graficzna. Najszybsze z nich osiągają około 20 kl./s. Obecnie wyłącznie posiadacze konfiguracji SLI złożonych z przynajmniej dwóch kart mogą liczyć na w miarę komfortową rozgrywkę: dwa GTX-y 980 w tym trybie generują około 40 kl./s.
Jaki procesor do Lords of the Fallen?
Najszybsze procesory na rynku (Core i5 i Core i7 w architekturze Haswell) pozwalają oczekiwać 50–60 kl./s. Sprawa trochę się komplikuje, kiedy mowa o słabszych jednostkach, bo te działają wyraźnie lepiej w połączeniu z GeForce'em. Przykład? Core i3-4150 w tandemie z kartą Nvidii wygeneruje około 45 kl./s, a w parze z Radeonem – mniej więcej 38 kl./s. To samo dotyczy jeszcze wolniejszych procesorów. AMD wciąż ma problem z obciążeniem procesora przez sterownik graficzny, a lekarstwo w postaci Mantle funkcjonuje tylko w kilku grach.
Producent gry pominął w podanych wymaganiach jednostki, które nie mają przynajmniej czterech rdzeni, lecz zrobił to trochę na wyrost. Grać z użyciem dwurdzeniowego Pentium można, choć trzeba go połączyć z kartą Nvidii i wciąż nie można liczyć na więcej niż 30–35 kl./s.
Sprzęt do testów dostarczył sklep X-Kom.pl
Wyniki kart graficznych – 1920 × 1080 Medium
Przygotowaliśmy uzupełniający test kilkudziesięciu kart graficznych w grze Lords of the Fallen w ustawieniach „medium”. Okazuje się, że nawet w tych ustawieniach zapotrzebowanie na moc karty graficznej jest bardzo wysokie. 45 kl./s osiąga dopiero GeForce GTX 670/680 lub... Radeon R9 290. Jeśli płynność animacji ma nie spadać poniżej 25 kl./s, trzeba się wyposażyć co najmniej w GeForce'a GTX 750 Ti lub Radeona R7 265. Daje się zauważyć, że karty Nvidii radzą sobie w tej grze nieco lepiej od rywali w podobnej cenie.
Przełączenie ustawień w grze na „low” niewiele już zmienia. Do grona kart zapewniających nie mniej niż 25 kl./s dołącza wówczas GeForce GTX 750 oraz Radeony: HD 7850, R7 260X i HD 7790.