Core i7-4790K to za mało? Core i7-5960X to za dużo? Może Core i7-5820K?
Od kilkunastu tygodni można kupić Core i7-5960X. Ten najszybszy obecnie procesor to marzenie miłośników najwyższej wydajności: zapewnia bardzo dużo, ale i wymaga bardzo zasobnego portfela. Takich jednostek w Polsce sprzedaje się raczej niewiele (w porównaniu z tańszymi układami) i za takim zakupem często stoi myśl: nieważne co, musi być najlepsze. Jeśli blisko 4000 zł za sam procesor to zbyt dużo, a potrzeby przewyższają możliwości podstawki LGA1150, w sam raz może się okazać inny produkt tej firmy, Core i7-5820K.
Do tej pory na sześciordzeniowy procesor Intela trzeba było wydać co najmniej 2200 zł, bo tyle kosztują modele 3930K (Sandy Bridge-E) oraz 4930K (Ivy Bridge-E). Za 1400 zł można było kupić co najwyżej modele Core i7-3820 oraz Core i7-4820K, które w praktyce wydajnością niewiele się różniły od najszybszych Core i7 do „zwykłych” podstawek. Pierwszy efekt pojawienia się tanich jednostek do platformy X99 widać zatem już na pierwszy rzut oka: ceny sześciordzeniowców (oczywiście, mowa o produktach Intela) spadły realnie o mniej więcej 800 zł. Wciąż jednak mówimy o wysokich kwotach, co więc dostajemy w zamian?
Core i7-5820K czy Core i7-4790K? Co wybrać do bardzo mocnego komputera?
Jakie usprawnienia z punktu widzenia użytkownika platformy LGA1150 (przykładowo Core i7-4790K) przynosi wybór taniego procesora do platformy X99, jakim jest Core i7-5820K? Z pewnością jest to większa liczba dostępnych rdzeni, które przydadzą się podczas kompresji plików, edycji wideo, renderingu czy w innych profesjonalnych scenariuszach wykorzystania komputera. Z punktu widzenia gracza te dodatkowe rdzenie dziś jeszcze nie przyniosą wielkiego pożytku; dla niego o wiele większe znaczenie będzie miała chociażby obsługa 28 linii PCI-E, od których liczby w przypadku konfiguracji z kilkoma kartami graficznymi może zależeć (i zazwyczaj zależy) wydajność w wirtualnej rozrywce. A tych LGA1150 udostępnia zaledwie 16.
Następną zaletą, a jednocześnie wadą, może być obsługa pamięci DDR4. Te moduły są wyraźnie szybciej taktowane od swoich poprzedników (jednocześnie opóźnienia są trochę większe), co w pewnych zastosowaniach może się przełożyć na wyższą wydajność, jednak są wyraźnie droższe. Obecnie na zestaw tanich modułów DDR4 trzeba przygotować o kilkadziesiąt procent więcej niż na DDR3 o takiej samej pojemności. Typowy komplet czterech 4-gigabajtowych modułów DDR4 (a więc 16 GB) kosztuje około 850 zł. Taką ilość pamięci wcześniejszej generacji można kupić już za 540 zł.
Do tego trzeba doliczyć cenę płyty głównej: ci, którzy składali platformę Z97 jak najtaniej, a którzy dodatkowo chcieli widzieć w menedżerze zadań osiem wątków, zadowalali się konstrukcjami za mniej więcej 400 zł, na przykład ASRockiem Z97 Pro4. Prawda jednak jest taka, że osoby kupujące Core i7 do podstawki LGA1150 zazwyczaj nieco dokładały do lepiej wyposażonych produktów, często zapewniających możliwość niezłego podkręcenia sprzętu, kosztujących około 600–700 zł, na przykład modelu Asus Maximus VII Ranger. Dla porównania: bardzo dobra (choć nie najlepsza) płyta z chipsetem X99, jaką jest MSI X99S SLI Plus, kosztuje około 800 zł. Zatem z punktu widzenia kogoś, kto poważnie podszedł do wyboru komputera, różnica w cenie nie jest wcale tak duża, jak mogłoby się wydawać. Jednak dla kogoś, kto dobierając płytę do ośmiowątkowego procesora Haswell, liczył każdy grosz, różnica ta jest znacząca.
- Tani zestaw oparty na platformie X99S: Core i7-5820K (1500 zł), płyta główna MSI X99S SLI Plus (800 zł), czterokanałowy zestaw 16 GB DDR4 (950 zł) = 3250 zł.
- Zestaw z podstawką LGA1150: Core i7-4790K (1300 zł), płyta główna Asus Maximus VII Ranger (700 zł), dwukanałowy zestaw 16 GB DDR3 (580 zł) = 2600 zł.
Chłodna teoretyczna kalkulacja: za 650 zł dostajemy dwa rdzenie więcej (mamy zatem 12 wątków), więcej linii PCI-E, obsługę czterokanałowych zestawów DDR4. Oczywiście, to bardzo ogólne założenia (na przykład ceny płyt głównych mogą się różnić albo ilość RAM-u będzie większa), chodzi jednak o odpowiedź na pytanie o to, czy blisko 700-złotowa dopłata do nowej platformy Intela przełoży się na wyższą wydajność. A jeśli tak, to jaka będzie różnica?
Tani Haswell-E na tle rywali i jego anatomia
W poniżej tabelce uwzględniliśmy dwa najbardziej interesujące nas dziś procesory, a więc najtańszego Haswella-E (Core i7-5820K) oraz najdroższego Haswella Devil's Canyon (Core i7-4790K). Znaleźliśmy też miejsce dla ośmiordzeniowego potwora, czyli Core i7-5960X.
Core i7-5960X | Core i7-5820K | Core i7-4790K | |
---|---|---|---|
Liczba rdzeni/wątków | 8/16 | 6/12 | 4/8 |
Częstotliwość bazowa | 3,0 GHz | 3,3 GHz | 4,0 GHz |
Częstotliwości Turbo | 3,3-3,5 GHz | 3,4-3,6 GHz | 4,2-4,4 GHz |
Ilość pamięci podręcznej L3 | 20 | 15 | 8 |
Liczba dostępnych linii PCI-E | 40 | 28 | 16 |
Obsługiwany typ pamięci | 4 kanały, DDR-4 2133 | 4 kanały, DDR-4 2133 | 2 kanały, DDR-3 1600 |
Podobnie jak w przypadku szybszych modeli TDP jest duże: wynosi 140 W. Mnożniki Turbo są ustawione nieco wyżej niż w Core i7-5960X:
- 3,6 GHz, jeśli obciążone są co najwyżej dwa rdzenie;
- 3,4 GHz, jeśli obciążone są więcej niż dwa rdzenie.
Te wartości to wciąż niewiele w porównaniu z osiągami najszybszego modelu Core i7 – 4790K. Można się więc spodziewać, że w wielu grach ta przepaść będzie widoczna. Core i7-5820K oficjalnie obsługuje pamięć DDR4-2133 i jest wyposażony w 15 MB pamięci podręcznej trzeciego poziomu. Podobnie jak każdy układ do podstawki LGA2011-v3 dla użytkowników domowych ma on odblokowany mnożnik.
Jeszcze ciekawostka: nowe procesory Intela zyskały dodatkowy parametr, którym jest „bezkonfliktowość”. Czy chodzi tutaj o utajnioną kompatybilność z innymi podstawkami? A może jest to związane ze sterownikami kart graficznych? Gdzie tam!
Ciekawe, czy podobne obostrzenia będą dotyczyć złota od wschodniego sąsiada... ;)
Strona 2
Zestaw testowy i procedura
We wszystkich testach, w których w użyciu była pamięć DDR3, stosowaliśmy moduły DDR-1600 działające z opóźnieniami 8-8-8-24 1N. W przypadku platformy Intel X99 stosowaliśmy pamięć DD4-2133 działającą z opóźnieniami 15-15-15-36 1N.
Płyta główna LGA2011-v3 | MSI X99S SLI Plus | pl.msi.com |
Płyta główna LGA2011-v3 | Asus X99 Rampage V Extreme | www.asus.com |
Płyta główna LGA2011 | Gigabyte X79-UD7 | www.gigabyte.pl |
Płyta główna LGA1150 | Asus Maximus VII Ranger | www.asus.com |
Płyta główna AM3+ | Asus Sabertooth 990X R2.0 | www.asus.com |
Pamięć RAM DDR-4 | Crucial Premium Memory 4x4 GB DDR4-2133 | www.crucial.com |
Pamięć RAM DDR-3 | G.Skill Ripjaws Z 2x8 GB F3-17000CL9Q-16GBZH | www.gskill.com |
Układ chłodzenia procesora (podkręcanie) | NZXT Kraken X60 | www.caseking.de |
Nośniki SSD | 2 × SSD Crucial M500 960 GB | www.crucial.com |
Karta graficzna #1 | EVGA GeForce GTX 770 OC | eu.evga.com |
Karta graficzna #2 | Asus R9 Radeon 290X Matrix | www.asus.com |
Karta graficzna #3 | Asus GeForce GTX 780 Ti | www.asus.com |
Karta graficzna #4 | MSI R9 Radeon 290X Lightning | www.amd.pl |
Podkładka | SteelSeries Experience I-2 | steelseries.com |
Myszka | SteelSeries Sensei MLG | steelseries.com |
Zasilacz | Corsair TX 850 W | www.corsair.com |
Obudowa | Corsair Graphite 600T | www.corsair.com |
Użyliśmy systemu operacyjnego Windows 8.1 w wersji 64-bitowej.
Testy – gry (Assassin's Creed IV: Black Flag, Arma III)
Testy – gry (Battlefield 4, Counter-Strike: Global Offensive)
Testy – gry (Crysis 3, Far Cry 3)
W przypadku gry Far Cry 3 zauważyliśmy, że ośmirodzeniowy procesor Core i7-5960X osiąga niższą wydajność niż każda sześciordzeniowa jednostka. Najprawdopodobniej spowodowane jest to problemami z samym silnikiem gry który nie był projektowany z myślą o takich właśnie jednostkach. Być może twórcy tej produkcji wypuszczą łatkę która rozwiąże ten problem.
Testy – gry (Max Payne 3, Watch Dogs)
Testy – gry (Cywilizacja V, Skyrim, Wiedźmin 2)
Testy – gry (StarCraft 2, Total War: Rome 2, Flight Simulator X)
Testy – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
Testy – dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
Testy – edycja i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
Pobór energii
Procedura pomiaru zużycia energii również została zmodyfikowana. Skupiamy się na scenariuszach, w których komputer faktycznie może być użytkowany. Przykładowo test maksymalnego obciążenia nie odzwierciedla typowej sytuacji, obciąża bowiem wszystkie dostępne jednostki procesora, a tym samym ilość energii zużywana przez szybki wielordzeniowy układ jest dużo większa od potrzeb na przykład dwurdzeniowego. Zwykle jest inaczej, co pokazuje test typowego obciążenia (gra Flash). Sprawdzamy również pobór energii w dwóch grach, z czego jedna (Max Payne 3) przedstawia raczej obciążenie karty graficznej, a druga (Cywilizacja V) – procesora.
Podkręcanie
Pamiętacie czasy, gdy sześciordzeniowe procesory Sandy Bridge-E osiągały 5 GHz chłodzone powietrzem? Tak? To lepiej o nich zapomnijcie: Haswell-E w „taniej” odmianie podkręca się tak samo jak drożsi bracia. Nasz egzemplarz pozwolił się przyspieszyć tylko do 4,5 GHz. Do systemu udawało się wejść nawet przy taktowaniu na poziomie 4,8 GHz, jednak komputer nie potrafił ukończyć półgodzinnego testu, w którym sprawdzamy stabilność. Daje to nadzieję, że po zastosowaniu nieco bardziej ekstremalnych metod chłodzenia będzie można z niego wyciągnąć zdecydowanie więcej niż z Ivy Bridge-E.
Pora jednak na garść konkretów: aby osiągnąć 4500 MHz, musieliśmy zwiększyć napięcie zasilające rdzenia do 1,33 V, a napięcie pierścienia – do 1,25 V. Całkowite napięcie (VCCIN) ustawiliśmy na 2,1 V.
Testy – gry (Assassin's Creed IV: Black Flag, Arma III)
Testy – gry (Battlefield 4, Counter-Strike: Global Offensive)
Testy – gry (Crysis 3, Far Cry 3)
W przypadku gry Far Cry 3 zauważyliśmy, że ośmirodzeniowy procesor Core i7-5960X osiąga niższą wydajność niż każda sześciordzeniowa jednostka. Najprawdopodobniej spowodowane jest to problemami z samym silnikiem gry który nie był projektowany z myślą o takich właśnie jednostkach. Być może twórcy tej produkcji wypuszczą łatkę która rozwiąże ten problem.
Testy – gry (Max Payne 3, Watch Dogs)
Testy – gry (Cywilizacja V, Skyrim, Wiedźmin 2)
Testy – gry (StarCraft 2, Total War: Rome 2, Flight Simulator X)
Testy – internet (Google Chrome), Flash, HTML5
Podkręcanie– dom, biuro i multimedia (obróbka zdjęć, Word, PDF, 7-Zip, TrueCrypt)
Testy – edycja i kompresja wideo (x264, Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro, *.mp4)
Testy – profesjonaliści (Blender, Cinebench, Photoshop)
Testy – profesjonaliści (3ds Max, AutoCAD, Catia)
Pobór energii
Procedura pomiaru zużycia energii również została zmodyfikowana. Skupiamy się na scenariuszach, w których komputer faktycznie może być użytkowany. Przykładowo test maksymalnego obciążenia nie odzwierciedla typowej sytuacji, obciąża bowiem wszystkie dostępne jednostki procesora, a tym samym ilość energii zużywana przez szybki wielordzeniowy układ jest dużo większa od potrzeb na przykład dwurdzeniowego. Zwykle jest inaczej, co pokazuje test typowego obciążenia (gra Flash). Sprawdzamy również pobór energii w dwóch grach, z czego jedna (Max Payne 3) przedstawia raczej obciążenie karty graficznej, a druga (Cywilizacja V) – procesora.
Podsumowanie testów wydajności w różnych zastosowaniach
Na tej stronie przedstawiamy uśrednione zestawienie wyników wszystkich przetestowanych procesorów. Rezultaty odnieśliśmy do osiągów Core i5-4690K– to jego wydajność przyjęliśmy za 100%. Później zastosowaliśmy średnią arytmetyczną dla wszystkich uzyskanych w ten sposób liczb. Im wyższa wartość, tym lepiej.
Podsumowanie testów wydajności w kontekście poboru energii
Wartości zamieszczone na poniższych wykresach to stosunek osiąganej wydajności do ilości pobieranej energii. Obliczaliśmy je w następujący sposób: wyniki w rankingu wydajności (pokazane na poprzedniej stronie) podzieliliśmy przez identycznie liczoną średnią arytmetyczną z ilości pobieranej energii. W przypadku gier były to pomiary wykonane podczas testu wydajności oraz w spoczynku. W rankingu dotyczącym zastosowań biurowych i multimedialnych braliśmy pod uwagę pobór energii w spoczynku oraz w „typowym użytkowaniu”. Ranking dla zaawansowanych użytkowników uwzględniał pobór energii w spoczynku, typowych zastosowaniach oraz w trakcie renderowania w programie Cinebench. Im wyższa wartość, tym lepiej.
Podsumowanie testów wydajności w kontekście ceny
Na tej stronie przedstawiamy uśrednione zestawienie wyników wszystkich procesorów w testach wydajności z uwzględnieniem cen. Im wyższa wartość, tym lepiej.
Marzenie „oszczędnych entuzjastów”?
Na tle głównego rywala, czyli tańszego Core i7-4790K do podstawki LGA1150, niepodkręcony Core i7-5820K wypada dość przewidywalnie: tam, gdzie w grę wchodzi obsługa do czterech rdzeni, bardzo wysokie częstotliwości taktowania najszybszego modelu Devil's Canyon pozwalają mu zostawić w tyle testowany układ. Nawet tam, gdzie wykorzystywanych jest sześć rdzeni, różnica w taktowaniu Turbo na pierwszym miejscu stawia procesor do platformy Z97.
Ale domeną LGA2011-v3 nie jest przecież działanie w fabrycznej konfiguracji. Taki zazwyczaj kupują ci, których jeszcze przed instalacją systemu świerzbią ręce, aby przekopać UEFI w poszukiwaniu opcji do podkręcania, dlatego naszym zdaniem te procesory należy porównywać właśnie po przyspieszeniu. Wszystko zatem sprowadza się do tego, jakie taktowanie uda się osiągnąć konkretnemu egzemplarzowi. My Core i7-4790K podkręciliśmy do 4,7 GHz (czyli dość dużo w porównaniu z tym, czym w internecie chwali się statystyczny posiadacz tej jednostki, ten bowiem z użyciem układu chłodzenia powietrzem osiąga 4,5–4,6 GHz), podczas gdy bohater dzisiejszego testu pozwolił się przyspieszyć do 4,5 GHz. W naszym przypadku tę różnicę kompensowały między innymi szybszy podsystem RAM i większa ilość pamięci podręcznej.
Zatem w cenie o 700 zł wyższej (różnica w cenie płyty, głównej, procesora i pamięci RAM) otrzymujemy CPU, którego główną przewagą po podkręceniu będzie wyższa wydajność wielowątkowa, szybszą pamięć oraz lepszą współpracę z konfiguracjami multi-GPU. Daje to nowe możliwości tym, którzy dotąd mogli przeznaczyć na podzespoły PC więcej, niż wymaga Core i7-4770K/4790K, ale których nie było stać na dwa razy droższego Core i7-3930K lub Core i7-4930K. Przez tę nowo otwartą furtkę przejdzie zapewne niewielu, ale ci, którzy zdecydują się na ten krok, będą zadowoleni.
Abstrahując od kosztów platformy, warto zauważyć, że pojawienie się Core i7-5820K ma też inny skutek: w końcu mocne sześciordzeniowe procesory są bardziej przystępne. Daje to nadzieję na dalszy spadek cen procesorów o dużej liczbie rdzeni. To samo dotyczy całej platformy LGA2011-v3: z czasem także pamięć DDR4 będzie tanieć (szczególnie po tym, jak do sprzedaży trafią procesory Skylake).
Do testów dostarczył: X-kom
Cena w dniu publikacji (z VAT): ok. 1500 zł