artykuły

Test kart graficznych 2012–2016

248 15 lutego 2016, 10:00 Ł. Marek, M. Skrycki, T. Niechaj

Słowniczek pojęć

Architektura. Określa budowę najistotniejszych części procesora graficznego: procesorów strumieniowych, pamięci podręcznej, części front-end, kontrolera pamięci. Ponieważ producenci GPU rzadko opracowują nowe architektury, a częściej aktualizują poboczne elementy funkcjonalne GPU (na przykład kontrolery wyjść obrazu czy wbudowane kodery wideo), architektura nie zawsze odpowiada konkretnemu zestawowi funkcji!

Jednostki cieniujące. Inaczej procesory strumieniowe; najmniejsza programowalna część GPU, która może samodzielnie prowadzić obliczenia. Liczba procesorów strumieniowych przekłada się bezpośrednio na maksymalną teoretyczną moc obliczeniową GPU, ale nie na wydajność w grach.

Taktowanie rdzenia. Częstotliwość taktowania jednostek obliczeniowych GPU. Ma bezpośredni wpływ na maksymalną teoretyczną moc obliczeniową. Dany procesor graficzny taktowany z wyższą częstotliwością będzie wydajniejszy, ale nie można porównywać taktowania różnych procesorów lub procesorów zbudowanych w różnych architekturach.

Taktowanie pamięci. Podajemy taktowanie magistrali poleceń. W przypadku pamięci GDDR5 jest to zwykle od 1000 MHz do 1750 MHz. Pamięć GDDR5 ma dwukrotnie szybszy zegar danych i wykonuje dwa transfery w jednym cyklu, dlatego pamięć o taktowaniu 1750 MHz wykonuje 7000 MT/s (megatransferów na sekundę). Na pudełkach i w materiałach marketingowych można się spotkać z błędnym oznaczeniem megatransferów na sekundę jako megaherców. W przypadku pamięci HBM podajemy taktowanie magistrali (wykonuje 2 transfery w cyklu zegara).

Szyna pamięci. Sumaryczna szerokość wszystkich łączy pomiędzy pamięcią karty graficznej a kontrolerami pamięci w GPU. Pamięć GDDR5 łączy się z procesorem 32-bitowymi łączami punkt-punkt, zatem szerokość szyny pamięci zawsze jest wielokrotnością 32. Pamięć HBM łączy się łączami punkt-punkt o szerokości 1024 bitów na jeden stos. Szerokość szyny pamięci ma wpływ na maksymalną ilość pamięci, jaką da się podłączyć do danego GPU. Ponieważ najpopularniejsze układy GDDR5 mają pojemność 4 Gb (gigabitów) oraz 32-bitowe łącze i można je podłączyć w trybie clamshell (dwie kości pamięci na jednym łączu), procesor graficzny z 256-bitową szyną pamięci może mieć maksymalnie 8 GB (gigabajtów) własnego RAM-u. Zmienią to dopiero gęstsze kości pamięci (obecnie wykorzystywane na przykład w nowej wersji PlayStation 4) lub nowy typ pamięci (np. GDDR5X). Podobne zależności dotyczą HBM.

Przepustowość pamięci. Bezpośrednio zależna od szerokości szyny pamięci i taktowania magistrali. Podajemy maksymalną teoretyczną przepustowość podsystemu pamięci, która jest nieporównywalna w przypadku różnych procesorów lub procesorów zbudowanych w różnych architekturach i która ma jedynie pośredni wpływ na wydajność w grach. W najnowszych układach graficznych zastosowano algorytmy bezstratnej kompresji kolorów, zmniejszające ilość danych, które trzeba przesyłać do pamięci karty graficznej.

Obsługiwane API. Podajemy wersję DirectX, za pomocą której twórcy gier mogą programować dany układ graficzny. Wszystkie karty w naszym teście (z wyjątkiem Radeona HD 6970) obsługują DirectX 12. Dotyczy to wyłącznie interfejsu programowania, a nie opcjonalnych nowych funkcji sprzętowych. Więcej na ten temat znajdziecie na stronie „DirectX 12”.

Więcej pojęć, szczególnie nazw własnych, wyjaśniamy na stronach:

Strona:
  1. Wielki test kart graficznych
  2. Co i jak testowaliśmy?
  3. Na co zwracać uwagę przy kupnie karty graficznej?
  4. Złącza na kartach graficznych
  5. Słowniczek pojęć
  6. DirectX 12
  7. Podkręcanie kart graficznych – poradnik
  8. Podkręcanie kart graficznych – czy to się opłaca?
  9. Platforma testowa ATX
  10.     Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 960 kontra Radeon R9 380X
  11.     Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 970 kontra Radeon R9 390
  12.     Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 980 Ti kontra Radeon R9 Fury X
  13.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 High
  14.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 Very High
  15.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 2560 × 1440 Very High
  16.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 3840 × 2160 Very High
  17.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 Ultra high
  18.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 2560 × 1440 Ultra high
  19.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 3840 × 2160 Ultra high
  20.     Wydajność – Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
  21.     Wydajność – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
  22.     Wydajność – Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
  23.     Wydajność – Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
  24.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 1920 × 1080 Very High
  25.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 2560 × 1440 Very High
  26.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 3840 × 2160 Very High
  27.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 1920 × 1080 High
  28.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 1920 × 1080 High
  29.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 1920 × 1080 Very High
  30.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 1920 × 1080 Very High
  31.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 2560 × 1440 Very High
  32.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 2560 × 1440 Very High
  33.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 3840 × 2160 Very High
  34.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 3840 × 2160 Very High
  35.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 1920 × 1080 High
  36.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 1920 × 1080 High
  37.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 1920 × 1080 High
  38.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 1920 × 1080 Ultra
  39.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 1920 × 1080 Ultra
  40.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 1920 × 1080 Ultra
  41.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 2560 × 1440 Ultra
  42.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 2560 × 1440 Ultra
  43.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 2560 × 1440 Ultra
  44.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 3840 × 2160 Ultra
  45.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 3840 × 2160 Ultra
  46.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 3840 × 2160 Ultra
  47.     Wydajność – Far Cry 4 – 1920 × 1080 High
  48.     Wydajność – Far Cry 4 – 1920 × 1080 Ultra
  49.     Wydajność – Far Cry 4 – 2560 × 1440 Ultra
  50.     Wydajność – Far Cry 4 – 3840 × 2160 Ultra
  51.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 High
  52.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 High
  53.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Very High
  54.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Very High
  55.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 2560 × 1440 Very High
  56.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 2560 × 1440 Very High
  57.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 3840 × 2160 Very High
  58.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 3840 × 2160 Very High
  59.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 1920 × 1080 High
  60.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 1920 × 1080 Ultra
  61.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 2560 × 1440 Ultra
  62.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 3840 × 2160 Ultra
  63.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Medium
  64.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Medium
  65.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Medium
  66.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Ultra
  67.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Ultra
  68.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Ultra
  69.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 2560 × 1440 Ultra
  70.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 2560 × 1440 Ultra
  71.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 2560 × 1440 Ultra
  72.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 3840 × 2160 Ultra
  73.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 3840 × 2160 Ultra
  74.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 3840 × 2160 Ultra
  75.     Benchmark – 3DMark - Fire Strike Extreme
  76. Pobór energii pod obciążeniem (load)
  77. Pobór energii w spoczynku (idle)
  78. Temperatura pod obciążeniem i w spoczynku (load & idle)
  79. Głośność pod obciążeniem (noise load)
  80. Głośność w spoczynku (noise idle)
  81.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Medium
  82.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
  83.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
  84.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
  85.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
  86.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Normal
  87.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Normal
  88.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 High
  89.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 High
  90.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Very High
  91.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Very High
  92.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 2560 × 1440 Very High
  93.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 2560 × 1440 Very High
  94.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 3840 × 2160 Very High
  95.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 3840 × 2160 Very High
  96.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Low
  97.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Low
  98.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Low
  99.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Medium
  100.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Medium
  101.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Medium
  102.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Ultra
  103.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Ultra
  104.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Ultra
  105.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 2560 × 1440 Ultra
  106.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 2560 × 1440 Ultra
  107.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 2560 × 1440 Ultra
  108.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 3840 × 2160 Ultra
  109.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 3840 × 2160 Ultra
  110.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 3840 × 2160 Ultra
  111.        Średnia wydajność w 1920 × 1080
  112.        Średnia wydajność w 2560 × 1440
  113.        Średnia wydajność w 3840 × 2160
  114. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 400 zł
  115. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 500 zł
  116. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 600 zł
  117. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 700 zł
  118. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 800 zł
  119. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 900 zł
  120. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1000 zł
  121. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1200 zł
  122. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1400–1500–1600 zł
  123. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1800–2000 zł
  124. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 2200–2500 zł
  125. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 3000–3200 zł
  126.     Każda z każdą – porównaj karty graficzne
  127. Kliknij, by zobaczyć największy wykres z tego testu
5