Co i jak testowaliśmy?
Karty graficzne
Kryteria doboru kart graficznych były dość proste. Przede wszystkim zależało nam na wszystkich (możliwych do zdobycia) referencyjnych kartach wprowadzonych od grudnia 2011 roku. Ta data nie jest, oczywiście, przypadkowa: to właśnie wtedy pojawiła się pierwsza konstrukcja oparta na układzie wykonanym w procesie technologicznym 28 nm. W teście znalazły się wszystkie, które od tego czasu trafiły do sklepów. Postanowiliśmy nie rezygnować całkowicie z testów jeszcze starszych modeli, ale ze względu na bardzo mocno ograniczoną dostępność zdołaliśmy przetestować tylko cztery: AMD Radeon HD 6970 (architektura VLIW4) oraz trzy GeForce'y oparte na układach w architekturze Fermi: GTX 580, GTX 560 oraz GTX 460.
Co to jest „typowa karta graficzna” na wykresach? Przetestowanie wyłącznie referencyjnych konstrukcji nie dałoby miarodajnego obrazu sytuacji, co wynika z obserwacji rynku. Takie karty, oparte na układach taktowanych z częstotliwościami ustalonymi przez ich producentów na konserwatywnym poziomie, niezbyt dobrze pokazują faktyczną wydajność dostępnych produktów. Przykładów nie trzeba daleko szukać: GeForce GTX 980 Ti w wersji referencyjnej jest wolniejszy niż GeForce GTX Titan X, ale już podkręcone fabrycznie GTX-y 980 Ti dostępne w sklepach z łatwością przeganiają tego drugiego.
Z tego względu spośród dostępnych produktów wybraliśmy tzw. typowe karty graficzne z danym rdzeniem. Typowa karta graficzna zazwyczaj jest po prostu najlepszym, naszym zdaniem, produktem wśród modeli z danym rdzeniem. Wybór opierał się na wszystkich ważnych czynnikach, takich jak wydajność, głośność, a także cena. Jest to po prostu rozsądny wybór, który reprezentuje możliwości niereferencyjnych modeli z danej kategorii. Siłą rzeczy karty graficzne, które nie mają przedstawicieli w postaci modeli niereferencyjnych (GeForce GTX Titan X, Radeon R9 Nano oraz Fury X), czy też konstrukcje, których już nie można kupić, nie mają „typowego” przedstawiciela na wykresach.
Gry
Do testu wybraliśmy dziewięć gier i jest to kombinacja tytułów najnowszych, najpopularniejszych oraz najbardziej wymagających, a wśród nich znalazły się:
- Assassin's Creed Syndicate. Najnowsza produkcja Ubisoftu, która jest bardzo ładną grą, ale jednocześnie dowodzi, że nie ma na świecie karty graficznej, która w predefiniowanych ustawieniach Ultra High byłaby zdolna zapewnić odpowiednią płynność. Testy przeprowadziliśmy na jednej z ruchliwych ulic w centrum Londynu wśród przechodniów i jeżdżących karoc. Gracz przez całą grę będzie musiał poruszać się w podobnym scenariuszu pomiędzy poszczególnymi punktami, więc jest to najbardziej reprezentatywny test w Assassin's Creed Syndicate.
- Battlefield 4. Popularna strzelanka sieciowa oparta na silniku FrostBite, lubiana przez graczy szczególnie ze względu na ogromne mapy, po których można poruszać się pojazdami, takimi jak czołgi, helikoptery czy samoloty. Wydajność mierzymy w misji w Singapurze podczas sztormu.
- Counter-Strike: Global Offensive. Niezbyt wymagająca, za to najpopularniejsza strzelanka sieciowa na świecie, w której liczba graczy regularnie przekracza pół miliona dziennie. Aż 10 mln unikatowych graczy w ciągu ostatnich 2 tygodni przemawia do nas na tyle, że tej produkcji po prostu nie mogło zabraknąć. Testujemy za pomocą wcześniej nagranego dema na mapie de_militia.
- Crysis 3. Produkcja niesamowicie popularna nie tylko ze względu na jakość rozgrywki, ale też dlatego, że to swego rodzaju benchmark wśród gier. Gra jest oparta na silniku CryEngine. Testy przeprowadziliśmy na dwóch mapach: The Root of All Evil oraz Welcome to the Jungle.
- Fallout 4. Jedna z najpopularniejszych gier ostatnich miesięcy. Miłośników tej serii są miliony. Pomimo początkowo niezbyt ciepłego przyjęcia i obecności wyłącznie trybu dla pojedynczego gracza wciąż jest to jedna z najchętniej uruchamianych produkcji na platformie Steam. Testy przeprowadziliśmy na trzech mapach: Commonwealth, Boston Common oraz Exit from the Vault.
- Far Cry 4. Wydana ponad rok temu, ale wciąż zaskakująca oprawą wizualną strzelanka pierwszoosobowa, w której gracz eksploruje otwarty i malowniczy świat kraju o nazwie Kyrat, znajdującego się gdzieś w Himalajach. Naszym miejscem testowym jest misja kampanii rozrywająca się na arenie Shanath.
- Grand Theft Auto V. Wyczekiwana latami, w końcu wydana piąta część serii, gra o wielkim otwartym świecie. Przełączanie się między postaciami pozwala poznać perspektywę trzech różnych bohaterów, a ogromne miasto zapewnia multum możliwości: od standardowych misji aż do kompletnej, mającej zapewnić czystą zabawę, demolki. Jest to również jedna z pierwszych gier aktywnie wykorzystujących więcej niż 4 GB pamięci na karcie graficznej. Testy wykonaliśmy na dwóch mapach: w centrum miasta, West Vinewood, oraz na terenach pozamiejskich, Paleto Blvd.
- Star Wars: Battlefront. Na fali popularności uniwersum Star Wars powstała również gra, która wciągnęła miłośników serii między innymi możliwością wcielenia się w postacie tak kultowe, jak Darth Vader i Luke Skywalker. Test przeprowadziliśmy na planecie Hoth, gdzie rozgrywamy bitwę bohaterów, kierując postacią Lorda Vadera z perspektywy „trzecioosobowej”.
- The Witcher 3: Wild Hunt. Tej produkcji nie mogło zabraknąć: rodzimy Wiedźmin zapewnia cieszącą oczy oprawę graficzną, ciekawą i wciągającą historię, a to, że jej twórcy ciągle ją rozwijają, sprawia, że jeszcze długo przygody Geralta nie zostaną zapomniane. Testy kart graficznych przeprowadziliśmy w trzech miejscach ze względu na dużą różnorodność wirtualnego otoczenia. Pierwsze znajduje się w na bagnach, drugie – w gęstym lesie, a trzecie – we wsi Bronovitz.
Choć nie przepadamy za benchmarkami, bo nie pozwalają ocenić prawdziwej wydajności w grach, zdecydowaliśmy się też na pojedynczy test w programie 3DMark, ale już tradycyjnie nie bierzemy jego wyników pod uwagę na wykresach przedstawiających uśrednioną wydajność.
Rozdzielczości
Monitorów na rynku jest mnóstwo i coraz większą popularnością cieszą się ekrany o proporcjach 21 : 9, ale na razie jest ich w rękach użytkowników na tyle mało (zaledwie 0,31% wśród Czytelników PCLab.pl), że zdecydowaliśmy się na standardowy zestaw trzech rozdzielczości o proporcjach 16 : 9, który zdaje egzamin już od lat:
- 1920 × 1080. Full HD to najpopularniejsza wśród graczy rozdzielczość, więc siłą rzeczy musiała się znaleźć w zestawieniu. Obecnie znacznie więcej niż połowa sprzedawanych monitorów ma według witryny Skąpiec.pl właśnie rozdzielczość Full HD. Jeśli pod uwagę weźmiemy statystyki zbierane przez największą platformę dla graczy na świecie, Steam, i zsumujemy popularne rozdzielczości, w których najczęściej grają użytkownicy PC (1920 × 1080, 1920 × 1200 oraz 1680 × 1050), okaże się, że w Full HD lub zbliżonej gra 95,7%.
- 2560 × 1440. Rozdzielczość WQHD jest typowa dla 27-calowych monitorów, a ostatni wzrost jej popularności, który nastąpił za sprawą bardzo zaawansowanych monitorów dla graczy (szybkie odświeżanie, synchronizacja obrazu), sprawił, że nie można było pominąć tego trybu podczas testów. W tej rozdzielczości (wliczamy do niej zarówno 2560 × 1440, jak i 2560 × 1600) gra 3,3% użytkowników platformy Steam.
- 3840 × 2160. Rozdzielczość 4K to wciąż pieśń przyszłości i obecne karty graficzne są zwyczajnie zbyt mało wydajne, by zabawa mogła być naprawdę komfortowa w bardzo wysokich ustawieniach szczegółowości obrazu. Warto jednak mieć ten tryb na uwadze choćby dlatego, że ma on wiele wspólnego z nadchodzącą wielkimi krokami rozrywką w wirtualnej rzeczywistości. Niestety, obecna popularność tego formatu jest znikoma: korzysta z niego tylko 0,16% użytkowników platformy Steam.
- Wielki test kart graficznych
- Co i jak testowaliśmy?
- Na co zwracać uwagę przy kupnie karty graficznej?
- Złącza na kartach graficznych
- Słowniczek pojęć
- DirectX 12
- Podkręcanie kart graficznych – poradnik
- Podkręcanie kart graficznych – czy to się opłaca?
- Platforma testowa ATX
- Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 960 kontra Radeon R9 380X
- Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 970 kontra Radeon R9 390
- Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 980 Ti kontra Radeon R9 Fury X
- Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 Very High
- Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 2560 × 1440 Very High
- Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 3840 × 2160 Very High
- Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 Ultra high
- Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 2560 × 1440 Ultra high
- Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 3840 × 2160 Ultra high
- Wydajność – Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność – Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność – Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 1920 × 1080 Very High
- Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 2560 × 1440 Very High
- Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 3840 × 2160 Very High
- Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 1920 × 1080 Very High
- Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 1920 × 1080 Very High
- Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 2560 × 1440 Very High
- Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 2560 × 1440 Very High
- Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 3840 × 2160 Very High
- Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 3840 × 2160 Very High
- Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność – Far Cry 4 – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Far Cry 4 – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność – Far Cry 4 – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność – Far Cry 4 – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Very High
- Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Very High
- Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 2560 × 1440 Very High
- Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 2560 × 1440 Very High
- Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 3840 × 2160 Very High
- Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 3840 × 2160 Very High
- Wydajność – Star Wars: Battlefront – 1920 × 1080 High
- Wydajność – Star Wars: Battlefront – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność – Star Wars: Battlefront – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność – Star Wars: Battlefront – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Medium
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Medium
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Medium
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 3840 × 2160 Ultra
- Benchmark – 3DMark - Fire Strike Extreme
- Pobór energii pod obciążeniem (load)
- Pobór energii w spoczynku (idle)
- Temperatura pod obciążeniem i w spoczynku (load & idle)
- Głośność pod obciążeniem (noise load)
- Głośność w spoczynku (noise idle)
- Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Medium
- Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
- Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Normal
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Normal
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 High
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 High
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Very High
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Very High
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 2560 × 1440 Very High
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 2560 × 1440 Very High
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 3840 × 2160 Very High
- Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 3840 × 2160 Very High
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Low
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Low
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Low
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Medium
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Medium
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Medium
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Ultra
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 2560 × 1440 Ultra
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 3840 × 2160 Ultra
- Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 3840 × 2160 Ultra
- Średnia wydajność w 1920 × 1080
- Średnia wydajność w 2560 × 1440
- Średnia wydajność w 3840 × 2160
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 400 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 500 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 600 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 700 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 800 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 900 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1000 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1200 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1400–1500–1600 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1800–2000 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 2200–2500 zł
- Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 3000–3200 zł
- Każda z każdą – porównaj karty graficzne
- Kliknij, by zobaczyć największy wykres z tego testu