artykuły

Test kart graficznych 2012–2016

248
15 lutego 2016, 10:00 Ł. Marek, M. Skrycki, T. Niechaj

Co i jak testowaliśmy?

Karty graficzne

Kryteria doboru kart graficznych były dość proste. Przede wszystkim zależało nam na wszystkich (możliwych do zdobycia) referencyjnych kartach wprowadzonych od grudnia 2011 roku. Ta data nie jest, oczywiście, przypadkowa: to właśnie wtedy pojawiła się pierwsza konstrukcja oparta na układzie wykonanym w procesie technologicznym 28 nm. W teście znalazły się wszystkie, które od tego czasu trafiły do sklepów. Postanowiliśmy nie rezygnować całkowicie z testów jeszcze starszych modeli, ale ze względu na bardzo mocno ograniczoną dostępność zdołaliśmy przetestować tylko cztery: AMD Radeon HD 6970 (architektura VLIW4) oraz trzy GeForce'y oparte na układach w architekturze Fermi: GTX 580, GTX 560 oraz GTX 460.

Co to jest „typowa karta graficzna” na wykresach? Przetestowanie wyłącznie referencyjnych konstrukcji nie dałoby miarodajnego obrazu sytuacji, co wynika z obserwacji rynku. Takie karty, oparte na układach taktowanych z częstotliwościami ustalonymi przez ich producentów na konserwatywnym poziomie, niezbyt dobrze pokazują faktyczną wydajność dostępnych produktów. Przykładów nie trzeba daleko szukać: GeForce GTX 980 Ti w wersji referencyjnej jest wolniejszy niż GeForce GTX Titan X, ale już podkręcone fabrycznie GTX-y 980 Ti dostępne w sklepach z łatwością przeganiają tego drugiego. 

Z tego względu spośród dostępnych produktów wybraliśmy tzw. typowe karty graficzne z danym rdzeniem. Typowa karta graficzna zazwyczaj jest po prostu najlepszym, naszym zdaniem, produktem wśród modeli z danym rdzeniem. Wybór opierał się na wszystkich ważnych czynnikach, takich jak wydajność, głośność, a także cena. Jest to po prostu rozsądny wybór, który reprezentuje możliwości niereferencyjnych modeli z danej kategorii. Siłą rzeczy karty graficzne, które nie mają przedstawicieli w postaci modeli niereferencyjnych (GeForce GTX Titan X, Radeon R9 Nano oraz Fury X), czy też konstrukcje, których już nie można kupić, nie mają „typowego” przedstawiciela na wykresach.

Gry

Do testu wybraliśmy dziewięć gier i jest to kombinacja tytułów najnowszych, najpopularniejszych oraz najbardziej wymagających, a wśród nich znalazły się:

  • Assassin's Creed Syndicate. Najnowsza produkcja Ubisoftu, która jest bardzo ładną grą, ale jednocześnie dowodzi, że nie ma na świecie karty graficznej, która w predefiniowanych ustawieniach Ultra High byłaby zdolna zapewnić odpowiednią płynność. Testy przeprowadziliśmy na jednej z ruchliwych ulic w centrum Londynu wśród przechodniów i jeżdżących karoc. Gracz przez całą grę będzie musiał poruszać się w podobnym scenariuszu pomiędzy poszczególnymi punktami, więc jest to najbardziej reprezentatywny test w Assassin's Creed Syndicate.

Powiększ zdjęcie Powiększ zdjęcie Powiększ zdjęcie

  • Battlefield 4. Popularna strzelanka sieciowa oparta na silniku FrostBite, lubiana przez graczy szczególnie ze względu na ogromne mapy, po których można poruszać się pojazdami, takimi jak czołgi, helikoptery czy samoloty. Wydajność mierzymy w misji w Singapurze podczas sztormu.

Powiększ zdjęcie Powiększ zdjęcie Powiększ zdjęcie

  • Counter-Strike: Global Offensive. Niezbyt wymagająca, za to najpopularniejsza strzelanka sieciowa na świecie, w której liczba graczy regularnie przekracza pół miliona dziennie. Aż 10 mln unikatowych graczy w ciągu ostatnich 2 tygodni przemawia do nas na tyle, że tej produkcji po prostu nie mogło zabraknąć. Testujemy za pomocą wcześniej nagranego dema na mapie de_militia.

  • Crysis 3. Produkcja niesamowicie popularna nie tylko ze względu na jakość rozgrywki, ale też dlatego, że to swego rodzaju benchmark wśród gier. Gra jest oparta na silniku CryEngine. Testy przeprowadziliśmy na dwóch mapach: The Root of All Evil oraz Welcome to the Jungle.

  • Fallout 4. Jedna z najpopularniejszych gier ostatnich miesięcy. Miłośników tej serii są miliony. Pomimo początkowo niezbyt ciepłego przyjęcia i obecności wyłącznie trybu dla pojedynczego gracza wciąż jest to jedna z najchętniej uruchamianych produkcji na platformie Steam. Testy przeprowadziliśmy na trzech mapach: Commonwealth, Boston Common oraz Exit from the Vault.

  • Far Cry 4. Wydana ponad rok temu, ale wciąż zaskakująca oprawą wizualną strzelanka pierwszoosobowa, w której gracz eksploruje otwarty i malowniczy świat kraju o nazwie Kyrat, znajdującego się gdzieś w Himalajach. Naszym miejscem testowym jest misja kampanii rozrywająca się na arenie Shanath.

  • Grand Theft Auto V. Wyczekiwana latami, w końcu wydana piąta część serii, gra o wielkim otwartym świecie. Przełączanie się między postaciami pozwala poznać perspektywę trzech różnych bohaterów, a ogromne miasto zapewnia multum możliwości: od standardowych misji aż do kompletnej, mającej zapewnić czystą zabawę, demolki. Jest to również jedna z pierwszych gier aktywnie wykorzystujących więcej niż 4 GB pamięci na karcie graficznej. Testy wykonaliśmy na dwóch mapach: w centrum miasta, West Vinewood, oraz na terenach pozamiejskich, Paleto Blvd.

  • Star Wars: Battlefront. Na fali popularności uniwersum Star Wars powstała również gra, która wciągnęła miłośników serii między innymi możliwością wcielenia się w postacie tak kultowe, jak Darth Vader i Luke Skywalker. Test przeprowadziliśmy na planecie Hoth, gdzie rozgrywamy bitwę bohaterów, kierując postacią Lorda Vadera z perspektywy „trzecioosobowej”.

  • The Witcher 3: Wild Hunt. Tej produkcji nie mogło zabraknąć: rodzimy Wiedźmin zapewnia cieszącą oczy oprawę graficzną, ciekawą i wciągającą historię, a to, że jej twórcy ciągle ją rozwijają, sprawia, że jeszcze długo przygody Geralta nie zostaną zapomniane. Testy kart graficznych przeprowadziliśmy w trzech miejscach ze względu na dużą różnorodność wirtualnego otoczenia. Pierwsze znajduje się w na bagnach, drugie – w gęstym lesie, a trzecie – we wsi Bronovitz.

Choć nie przepadamy za benchmarkami, bo nie pozwalają ocenić prawdziwej wydajności w grach, zdecydowaliśmy się też na pojedynczy test w programie 3DMark, ale już tradycyjnie nie bierzemy jego wyników pod uwagę na wykresach przedstawiających uśrednioną wydajność.

Rozdzielczości

Monitorów na rynku jest mnóstwo i coraz większą popularnością cieszą się ekrany o proporcjach 21 : 9, ale na razie jest ich w rękach użytkowników na tyle mało (zaledwie 0,31% wśród Czytelników PCLab.pl), że zdecydowaliśmy się na standardowy zestaw trzech rozdzielczości o proporcjach 16 : 9, który zdaje egzamin już od lat:

  • 1920 × 1080. Full HD to najpopularniejsza wśród graczy rozdzielczość, więc siłą rzeczy musiała się znaleźć w zestawieniu. Obecnie znacznie więcej niż połowa sprzedawanych monitorów ma według witryny Skąpiec.pl właśnie rozdzielczość Full HD. Jeśli pod uwagę weźmiemy statystyki zbierane przez największą platformę dla graczy na świecie, Steam, i zsumujemy popularne rozdzielczości, w których najczęściej grają użytkownicy PC (1920 × 1080, 1920 × 1200 oraz 1680 × 1050), okaże się, że w Full HD lub zbliżonej gra 95,7%.
  • 2560 × 1440. Rozdzielczość WQHD jest typowa dla 27-calowych monitorów, a ostatni wzrost jej popularności, który nastąpił za sprawą bardzo zaawansowanych monitorów dla graczy (szybkie odświeżanie, synchronizacja obrazu), sprawił, że nie można było pominąć tego trybu podczas testów. W tej rozdzielczości (wliczamy do niej zarówno 2560 × 1440, jak i 2560 × 1600) gra 3,3% użytkowników platformy Steam.
  • 3840 × 2160. Rozdzielczość 4K to wciąż pieśń przyszłości i obecne karty graficzne są zwyczajnie zbyt mało wydajne, by zabawa mogła być naprawdę komfortowa w bardzo wysokich ustawieniach szczegółowości obrazu. Warto jednak mieć ten tryb na uwadze choćby dlatego, że ma on wiele wspólnego z nadchodzącą wielkimi krokami rozrywką w wirtualnej rzeczywistości. Niestety, obecna popularność tego formatu jest znikoma: korzysta z niego tylko 0,16% użytkowników platformy Steam.
Strona:
  1. Wielki test kart graficznych
  2. Co i jak testowaliśmy?
  3. Na co zwracać uwagę przy kupnie karty graficznej?
  4. Złącza na kartach graficznych
  5. Słowniczek pojęć
  6. DirectX 12
  7. Podkręcanie kart graficznych – poradnik
  8. Podkręcanie kart graficznych – czy to się opłaca?
  9. Platforma testowa ATX
  10.     Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 960 kontra Radeon R9 380X
  11.     Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 970 kontra Radeon R9 390
  12.     Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 980 Ti kontra Radeon R9 Fury X
  13.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 High
  14.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 Very High
  15.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 2560 × 1440 Very High
  16.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 3840 × 2160 Very High
  17.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 Ultra high
  18.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 2560 × 1440 Ultra high
  19.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 3840 × 2160 Ultra high
  20.     Wydajność – Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
  21.     Wydajność – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
  22.     Wydajność – Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
  23.     Wydajność – Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
  24.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 1920 × 1080 Very High
  25.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 2560 × 1440 Very High
  26.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 3840 × 2160 Very High
  27.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 1920 × 1080 High
  28.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 1920 × 1080 High
  29.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 1920 × 1080 Very High
  30.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 1920 × 1080 Very High
  31.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 2560 × 1440 Very High
  32.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 2560 × 1440 Very High
  33.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 3840 × 2160 Very High
  34.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 3840 × 2160 Very High
  35.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 1920 × 1080 High
  36.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 1920 × 1080 High
  37.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 1920 × 1080 High
  38.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 1920 × 1080 Ultra
  39.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 1920 × 1080 Ultra
  40.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 1920 × 1080 Ultra
  41.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 2560 × 1440 Ultra
  42.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 2560 × 1440 Ultra
  43.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 2560 × 1440 Ultra
  44.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 3840 × 2160 Ultra
  45.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 3840 × 2160 Ultra
  46.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 3840 × 2160 Ultra
  47.     Wydajność – Far Cry 4 – 1920 × 1080 High
  48.     Wydajność – Far Cry 4 – 1920 × 1080 Ultra
  49.     Wydajność – Far Cry 4 – 2560 × 1440 Ultra
  50.     Wydajność – Far Cry 4 – 3840 × 2160 Ultra
  51.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 High
  52.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 High
  53.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Very High
  54.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Very High
  55.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 2560 × 1440 Very High
  56.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 2560 × 1440 Very High
  57.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 3840 × 2160 Very High
  58.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 3840 × 2160 Very High
  59.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 1920 × 1080 High
  60.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 1920 × 1080 Ultra
  61.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 2560 × 1440 Ultra
  62.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 3840 × 2160 Ultra
  63.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Medium
  64.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Medium
  65.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Medium
  66.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Ultra
  67.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Ultra
  68.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Ultra
  69.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 2560 × 1440 Ultra
  70.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 2560 × 1440 Ultra
  71.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 2560 × 1440 Ultra
  72.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 3840 × 2160 Ultra
  73.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 3840 × 2160 Ultra
  74.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 3840 × 2160 Ultra
  75.     Benchmark – 3DMark - Fire Strike Extreme
  76. Pobór energii pod obciążeniem (load)
  77. Pobór energii w spoczynku (idle)
  78. Temperatura pod obciążeniem i w spoczynku (load & idle)
  79. Głośność pod obciążeniem (noise load)
  80. Głośność w spoczynku (noise idle)
  81.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Medium
  82.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
  83.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
  84.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
  85.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
  86.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Normal
  87.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Normal
  88.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 High
  89.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 High
  90.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Very High
  91.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Very High
  92.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 2560 × 1440 Very High
  93.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 2560 × 1440 Very High
  94.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 3840 × 2160 Very High
  95.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 3840 × 2160 Very High
  96.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Low
  97.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Low
  98.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Low
  99.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Medium
  100.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Medium
  101.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Medium
  102.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Ultra
  103.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Ultra
  104.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Ultra
  105.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 2560 × 1440 Ultra
  106.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 2560 × 1440 Ultra
  107.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 2560 × 1440 Ultra
  108.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 3840 × 2160 Ultra
  109.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 3840 × 2160 Ultra
  110.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 3840 × 2160 Ultra
  111.        Średnia wydajność w 1920 × 1080
  112.        Średnia wydajność w 2560 × 1440
  113.        Średnia wydajność w 3840 × 2160
  114. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 400 zł
  115. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 500 zł
  116. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 600 zł
  117. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 700 zł
  118. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 800 zł
  119. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 900 zł
  120. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1000 zł
  121. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1200 zł
  122. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1400–1500–1600 zł
  123. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1800–2000 zł
  124. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 2200–2500 zł
  125. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 3000–3200 zł
  126.     Każda z każdą – porównaj karty graficzne
  127. Kliknij, by zobaczyć największy wykres z tego testu
2