artykuły

Test kart graficznych 2012–2016

248
15 lutego 2016, 10:00 Ł. Marek, M. Skrycki, T. Niechaj

Podkręcanie kart graficznych – czy to się opłaca?

Tak jak w przypadku procesorów wiele osób jest przekonanych, że podkręcanie kart graficznych nie jest potrzebne, bo „są wystarczająco szybkie” i „poprawa osiągów nie jest warta zachodu”. Na pewno?

Na przykładzie najpopularniejszej obecnie karty, czyli GeForce'a GTX-a 970, i jego bezpośredniego rywala, czyli Radeona R9 390, postanowiliśmy pokazać, że przyspieszenie taktowania bezpośrednio przekłada się na liczbę klatek na sekundę w grze.

GeForce GTX 970

Postanowiliśmy rozdzielić materiał na podkręcanie rdzenia i podkręcanie pamięci, by nie zaciemniać wykresów dodatkowymi słupkami. Testy przeprowadziliśmy w rozdzielczości Full HD i najwyższych ustawieniach szczegółowości obrazu w grze Wiedźmin 3.

Przetaktowywanie karty graficznej daje niesamowitą frajdę, szczególnie jeśli jest na to podatna, tak jak GeForce GTX 970. Pamięć pozostawiliśmy w standardowym ustawieniu (1750 MHz), ale rdzeń udało nam się przyspieszyć o prawie 20 procent. Konsekwencją był przyrost średniej liczby klatek na sekundę o blisko 14%. Jak widać, wzrost wydajności wprawdzie nie jest liniowy, ale jest zdecydowanie zadowalający.

Druga część to przetaktowanie wyłącznie pamięci VRAM w modelu GeForce GTX 970. W tym teście rdzeń miał stałe taktowanie na poziomie referencyjnym (1050 MHz). Kości GDDR5 w GTX-ie 970 podkręcają się znacznie gorzej niż rdzeń, bo rzadko udaje się osiągnąć więcej niż 1950 MHz, co daje mniej więcej 11-procentowe przyspieszenie. Faktyczny wzrost wydajności był jednak znikomy, bo wyniósł tylko 1,5%.

Powyżej przedstawiamy również wyniki po jednoczesnym podkręceniu rdzenia i pamięci w trzech krokach.

Radeon R9 390

Trzeci test to przetaktowanie rdzenia Radeona R9 390 przy referencyjnym taktowaniu pamięci (1500 MHz). Rdzeń naszego Radeona R9 390 udało się przyspieszyć z 1000 MHz do 1150 MHz, a więc równo o 15%, co przełożyło się na mniej więcej 8-procentowy wzrost liczby klatek na sekundę w Wiedźminie. Mamy tę samą sytuację co w przypadku GTX-a 970: wydajność nie wzrasta liniowo wraz z taktowaniem.

Na Radeonie R9 390 przeprowadziliśmy również test polegający na przetaktowaniu wyłącznie 8 GB pamięci GDDR5, z 1500 MHz do 1700 MHz, czyli o ponad 13%. Realnie wydajność wzrosła jednak tylko o 3%.

Powyżej przedstawiamy także efekt jednoczesnego przetaktowania rdzenia i pamięci Radeona R9 390.

Ogółem podkręcanie kart graficznych bardzo się opłaca i jest praktycznie darmowe, nie licząc nieco wyższego poboru energii (z czym jednak trzeba się liczyć). Darmowemu przyspieszaniu podzespołów mówimy tak! :)

Strona:
  1. Wielki test kart graficznych
  2. Co i jak testowaliśmy?
  3. Na co zwracać uwagę przy kupnie karty graficznej?
  4. Złącza na kartach graficznych
  5. Słowniczek pojęć
  6. DirectX 12
  7. Podkręcanie kart graficznych – poradnik
  8. Podkręcanie kart graficznych – czy to się opłaca?
  9. Platforma testowa ATX
  10.     Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 960 kontra Radeon R9 380X
  11.     Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 970 kontra Radeon R9 390
  12.     Testy z użyciem słabszych CPU. GeForce GTX 980 Ti kontra Radeon R9 Fury X
  13.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 High
  14.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 Very High
  15.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 2560 × 1440 Very High
  16.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 3840 × 2160 Very High
  17.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 1920 × 1080 Ultra high
  18.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 2560 × 1440 Ultra high
  19.     Wydajność – Assassin's Creed Syndicate – 3840 × 2160 Ultra high
  20.     Wydajność – Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
  21.     Wydajność – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
  22.     Wydajność – Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
  23.     Wydajność – Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
  24.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 1920 × 1080 Very High
  25.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 2560 × 1440 Very High
  26.     Wydajność – Counter-Strike: Global Offensive – 3840 × 2160 Very High
  27.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 1920 × 1080 High
  28.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 1920 × 1080 High
  29.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 1920 × 1080 Very High
  30.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 1920 × 1080 Very High
  31.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 2560 × 1440 Very High
  32.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 2560 × 1440 Very High
  33.     Wydajność – Crysis 3 (The Root of All Evil) – 3840 × 2160 Very High
  34.     Wydajność – Crysis 3 (Welcome to the Jungle) – 3840 × 2160 Very High
  35.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 1920 × 1080 High
  36.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 1920 × 1080 High
  37.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 1920 × 1080 High
  38.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 1920 × 1080 Ultra
  39.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 1920 × 1080 Ultra
  40.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 1920 × 1080 Ultra
  41.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 2560 × 1440 Ultra
  42.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 2560 × 1440 Ultra
  43.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 2560 × 1440 Ultra
  44.     Wydajność – Fallout 4 (Commonwealth) – 3840 × 2160 Ultra
  45.     Wydajność – Fallout 4 (Boston Common) – 3840 × 2160 Ultra
  46.     Wydajność – Fallout 4 (Exit from the Vault) – 3840 × 2160 Ultra
  47.     Wydajność – Far Cry 4 – 1920 × 1080 High
  48.     Wydajność – Far Cry 4 – 1920 × 1080 Ultra
  49.     Wydajność – Far Cry 4 – 2560 × 1440 Ultra
  50.     Wydajność – Far Cry 4 – 3840 × 2160 Ultra
  51.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 High
  52.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 High
  53.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Very High
  54.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Very High
  55.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 2560 × 1440 Very High
  56.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 2560 × 1440 Very High
  57.     Wydajność – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 3840 × 2160 Very High
  58.     Wydajność – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 3840 × 2160 Very High
  59.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 1920 × 1080 High
  60.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 1920 × 1080 Ultra
  61.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 2560 × 1440 Ultra
  62.     Wydajność – Star Wars: Battlefront – 3840 × 2160 Ultra
  63.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Medium
  64.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Medium
  65.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Medium
  66.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Ultra
  67.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Ultra
  68.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Ultra
  69.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 2560 × 1440 Ultra
  70.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 2560 × 1440 Ultra
  71.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 2560 × 1440 Ultra
  72.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 3840 × 2160 Ultra
  73.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 3840 × 2160 Ultra
  74.     Wydajność – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 3840 × 2160 Ultra
  75.     Benchmark – 3DMark - Fire Strike Extreme
  76. Pobór energii pod obciążeniem (load)
  77. Pobór energii w spoczynku (idle)
  78. Temperatura pod obciążeniem i w spoczynku (load & idle)
  79. Głośność pod obciążeniem (noise load)
  80. Głośność w spoczynku (noise idle)
  81.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Medium
  82.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 High
  83.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 1920 × 1080 Ultra
  84.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 2560 × 1440 Ultra
  85.     Wydajność [OC] – Battlefield 4 – 3840 × 2160 Ultra
  86.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Normal
  87.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Normal
  88.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 High
  89.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 High
  90.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 1920 × 1080 Very High
  91.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 1920 × 1080 Very High
  92.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 2560 × 1440 Very High
  93.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 2560 × 1440 Very High
  94.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (West Vinewood) – 3840 × 2160 Very High
  95.     Wydajność [OC] – Grand Theft Auto V (Paleto Blvd) – 3840 × 2160 Very High
  96.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Low
  97.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Low
  98.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Low
  99.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Medium
  100.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Medium
  101.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Medium
  102.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 1920 × 1080 Ultra
  103.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 1920 × 1080 Ultra
  104.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 1920 × 1080 Ultra
  105.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 2560 × 1440 Ultra
  106.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 2560 × 1440 Ultra
  107.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 2560 × 1440 Ultra
  108.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Swamp) – 3840 × 2160 Ultra
  109.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Forest) – 3840 × 2160 Ultra
  110.     Wydajność [OC] – The Witcher 3: Wild Hunt (Wedding) – 3840 × 2160 Ultra
  111.        Średnia wydajność w 1920 × 1080
  112.        Średnia wydajność w 2560 × 1440
  113.        Średnia wydajność w 3840 × 2160
  114. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 400 zł
  115. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 500 zł
  116. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 600 zł
  117. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 700 zł
  118. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 800 zł
  119. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 900 zł
  120. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1000 zł
  121. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1200 zł
  122. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1400–1500–1600 zł
  123. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 1800–2000 zł
  124. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 2200–2500 zł
  125. Najlepsze karty graficzne w cenie mniej więcej 3000–3200 zł
  126.     Każda z każdą – porównaj karty graficzne
  127. Kliknij, by zobaczyć największy wykres z tego testu
8