artykuły

GeForce GTX 980 – test. Najszybsza karta graficzna z jednym GPU

Maxwell w najszybszym wydaniu

248
19 września 2014, 04:32 Łukasz Marek, Piotr Gontarczyk

Asus GeForce GTX 980 Strix

Asus GeForce GTX 980 Strix jest przykładem na to, że twierdzenie „Po co zmieniać coś, co jest dobre” często jest jedynym słusznym. I tak na czołowym Maxwellu znalazł się dokładnie ten sam układ chłodzenia, który zastosowano w modelu GTX 970 Strix. Układ wykorzystuje dwa 100-milimetrowe wentylatory, które mają imitować oczy sowy, a całość pracuje w trybie półpasywnym. W spoczynku, dopóki temperatura rdzenia nie przekroczy 65 stopni Celsjusza, wentylatory w ogóle się nie kręcą i dopiero pod obciążeniem karta jest chłodzona aktywnie.

Asus GeForce GTX 980 Strix został wyposażony w tylną płytkę, która pomaga w odprowadzaniu ciepła oraz usztywnia całą konstrukcję. Zasilanie do karty doprowadzają dwie wtyczki: ośmio- i sześciopinowa.

Z perspektywy śledzia widać, że konstrukcja ma niestandardowy laminat i jest nieco szersza niż model referencyjny. Zestaw wyjść natomiast jest identyczny z tym we „wzorcowym” modelu Nvidii: DVI, HDMI oraz trzy DisplayPort (z tego cztery mogą działać jednocześnie).

Wydajność

Asus z jakiegoś powodu dość zachowawczo ustala parametry swoich kart graficznych. Rdzeń w modelu GTX 980 Strix jest taktowany tylko o 50 MHZ szybciej niż w wersji referencyjnej, a pamięć jest niepodkręcona.

Takie ustawienia wraz z techniką GPU Boost 2.0 skutkują taktowaniem rdzenia pod obciążeniem na poziomie 1304 MHz (w wersji referencyjnej – 1240 MHz), co sprawia, że w fabrycznej konfiguracji testowana karta jest szybsza o kilka procent od projektu Nvidii, ale jednocześnie najwolniejsza spośród własnych konstrukcji poszczególnych producentów.

 

 Asus GeForce GTX 980 Strix

Taktowanie bazowe rdzenia

1178 MHz

Realne taktowanie rdzenia w grach

1304 MHz

Taktowanie pamięci

1753 MHz

Pamięć –

ilość/rodzaj

4 GB / GDDR5

Spoczynek (pulpit):

Temperatura rdzenia

Prędkość wentylatora

 

50°C

0 obr./min (karta półpasywna)

Obciążenie (Far Cry 3):

Temperatura rdzenia

Prędkość wentylatora

 

67°C

1204 obr./min

 

 

Podkręcanie

Jednak na GTX-y z serii 900 mało kto spogląda przez pryzmat wydajności w fabrycznej konfiguracji, a Asus GeForce GTX 980 Strix w testach podkręcania nie rozczarowuje. Po zwiększeniu ustawienia Power Limit do 125% suwak dotyczący taktowania rdzenia zdołaliśmy przesunąć w prawo o 200 MHz (z 1178 MHz do 1378 MHz), a taktowanie pamięci zwiększyliśmy o 150 MHz (z 1753 MHz do 1903 MHz). Technika GPU Boost 2.0 nadal przyśpieszała rdzeń tak, że w grach można było liczyć na stabilną wartość na poziomie 1504 MHz, więc jest to kolejna karta, która przekroczyła 1,5 GHz.

 

 Asus GeForce GTX 980 Strix

Podkręcenie –

taktowanie bazowe rdzenia

1378 MHz

Podkręcenie –

realne taktowanie rdzenia w grach

1504 MHz

Podkręcenie –

taktowanie pamięci

1903 MHz

 

Ciśnienie akustyczne

Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.

Głośność
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
Spoczynek Obciążenie
 

Temperatura

Temperaturę rdzenia graficznego mierzymy z użyciem Far Cry 3 w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. To z pewnością najbardziej typowa sytuacja dla większości graczy. Far Cry 3 jest bardzo wymagającą grą, która potrafi wycisnąć siódme poty z najmocniejszych kart.

 

Temperatura
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
Spoczynek Obciążenie
 

Należy pamiętać, że nie można porównywać temperatury działania różnych układów! Ilość wydzielanej energii jest wprost proporcjonalna do ilości pobieranej (i niemal jej równa; wyniki pomiarów przedstawiamy na następnej stronie), a temperatura ma znaczenie jedynie w kontekście oceny jakości układu chłodzenia w porównaniach kart wykorzystujących ten sam układ graficzny.

Pobór energii

 

Pobór energii
(Kliknij na nazwę testu w tabelce, aby otworzyć wykres)
Spoczynek Obciążenie
 

Podsumowanie (opublikowano 26.10.2014 r.)

Asus GeForce GTX 980 Strix to po prostu kolejny udany model tego producenta. Wydajność w fabrycznej konfiguracji nie robi wielkiego wrażenia na tle osiągów innych GTX-ów 980, ale spokojnie można założyć, że prawie każdy nabywca karty graficznej za więcej niż 2000 zł będzie ją podkręcał.

Karta w spoczynku jest bezgłośna, a pod obciążeniem jest równie cicha jak przetestowana przez nas wcześniej MSI GTX 980 Gaming. Obie należą zresztą do najcichszych „dużych” Maxwelli i pod tym względem nie można się do niczego przyczepić. Asus GeForce GTX 980 Strix ma podobne, jeśli nie identyczne, zapotrzebowanie na energię jak konkurencyjne konstrukcje i tak samo jak najwięksi rywale zapewnia spore możliwości podkręcania, które pozwalają bez trudu osiągnąć ponad 1,5-gigahercowe taktowanie rdzenia przy użyciu wyłącznie fabrycznego, powietrznego układu chłodzenia.

Nad swoją niereferencyjną konkurencją karta Asusa ma jednak ogromną przewagę: kosztuje najmniej (porównywalnie z modelem MSI GTX 980 Gaming) i jest dostępna w przynajmniej 15 sklepach, podczas gdy inne można znaleźć w nie więcej niż dwóch–trzech miejscach, co odbija się na ich dostępności.

 

Asus GeForce GTX 980 Strix
Zalety
  • Najwydajniejsza jednoprocesorowa karta graficzna
  • fabryczne podkręcenie
  • duży potencjał podkręcania
  • bezgłośny w spoczynku
  • i bardzo cichy pod obciążeniem układ chłodzenia
  • największa efektywność energetyczna na rynku
Wady
  • cena
Do testów dostarczył:Asus
Cena w dniu publikacji testu:ok. 2450 zł
4