„Mam około 900–1000 zł. Którą kartę graficzną wybrać?”
Oczywiście, dołączyć do #pcmasterrace, 1080p, 60 kl./s, i zostawiamy konsole w kurzu ;) A na poważnie: w tym przedziale cen wybór rdzeni graficznych jest raczej ograniczony. Obecnie, mając do wydania około 900–1000 zł, wybieramy pomiędzy trzema GPU:
- Radeon R9 280. Dwieścieosiemdziesiątki to po prostu mniej lub bardziej podkręcone wersje zwykłych Radeonów HD 7950. Występują na rynku w dużych ilościach w cenach od około 850 zł.
- Radeon R9 280X. To samo dotyczy Radeona R9 280X, który w rzeczywistości jest Radeonem HD 7970 w wersji GHz (choć nieco wolniej taktowanym).
- GeForce GTX 760. Średni Kepler to naturalny rywal Radeona R9 280 ze względu na ceny, które w przypadku obu konstrukcji zaczynają się od 850 zł.
Do tego grona dołącza dzisiaj...
Radeon R9 285 z rdzeniem Tonga
Najnowszy Radeon R9 285 otrzymał numer wskazujący na to, że będzie się on plasował powyżej R9 280X. Firma z Sunnyvale chyba jednak wcześniej zamknęła sobie drogę do prostoty numeracji, a efektem jest właśnie R9 285. Wbrew nazwie nowość nie wyprzedzi modelu R9 280X... Aby to zrozumieć, wcale nie trzeba oglądać wyników testów wydajności, wystarczy się przyjrzeć tabelce z parametrami omawianych produktów:
R9 285 | R9 280X | R9 280 | |
---|---|---|---|
Jednostki cieniujące | 1792 | 2048 | 1792 |
ROP | 32 | 32 | 32 |
Jednostki teksturujące | 112 | 128 | 112 |
Zegar rdzenia | 918 MHz | 1000 MHz | 933 MHz |
Zegar pamięci | 1400 MHz | 1500 MHz | 1250 MHz |
Szyna pamięci | 256 b | 384 b | 384 b |
Ilość i rodzaj pamięci | 2 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 | 3 GB GDDR5 |
Proces technologiczny | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Co ma w środku rdzeń AMD Tonga?
Plotki z ostatnich miesięcy przyniosły już wszystkie wiarygodne i niewiarygodne wyjaśnienia tego, czym jest AMD Tonga (Radeon R9 285 wykorzystuje właśnie ten rdzeń) i jak się ma on do Radeona 7970 (Tahiti) i R9 290X (Hawaii). Teraz możemy ukrócić te spekulacje.
Radeon R9 285 to ciągle architektura GCN, oczywiście w zaktualizowanej postaci. Od czasu wykorzystania GCN w Radeonie HD 7970 architektura trochę się zmieniła. W procesorze Bonaire (HD 7790) zmieniono kilka istotnych szczegółów:
- Zmienione teselatory, w zależności od szczegółowości modelu, są dwa–cztery razy szybsze niż w początkowej wersji GCN (mowa tu o wydajności teselatora, a nie o wydajności całej karty w praktycznych zastosowaniach).
- Nowe instrukcje GPGPU pozwalają przetwarzać kilka 16-bitowych liczb w jednej instrukcji (pozwalają wykonać proste algorytmy GPGPU przy mniejszym zużyciu energii).
- Większa liczba ACE (jednostek kolejkujących zadania obliczeniowe) zwiększa efektywność w obliczeniach GPGPU (pisaliśmy o tym w artykule o AMD Kaveri).
- Ulepszony mechanizm PowerTune zapewnia więcej stanów energetycznych niż w pierwszych wcieleniach GCN. Nowe GCN, zamiast przyjmować jedną z trzech kombinacji napięcie + taktowanie, udostępnia osiem stanów energetycznych, a dwa najwyższe funkcjonują jak taktowanie bazowe i taktowanie turbo.
- Konfiguracja CrossFire obywa się bez dodatkowych mostków (komunikacja przebiega przez łącze PCI Express) dzięki użyciu XDMA.
Te same usprawnienia trafiły potem do największego GPU AMD, Hawaii, następnie do PlayStation 4 oraz APU Kaveri. Teraz trafiają do GPU średniej klasy: Tonga. Można się spotkać z określeniem GCN 1.1, choć samo AMD rzadko używa tego terminu. Zamieszanie potęgują dodatki należące do GPU, które nie są częścią mikroarchitektury GCN: sprzętowe kodery i dekodery wideo. UVD i VCE w Kaveri umieją na przykład sprzętowo dekodować strumień H.265, a Tonga musi się wspomagać obliczeniami GPGPU – pod jednym względem nie jest to tak nowoczesny procesor jak najnowsze APU.
W skrócie: to ta sama architektura co w Kaveri i Radeonie R9 290X (lub R7 260/260X), tylko zaimplementowana w procesorze mniejszym niż Hawaii, a większym niż część GPU z APU Kaveri. Ma wszystkie usprawnienia Kaveri oprócz VCE i UVD.
Warto przy tym zaznaczyć, że Radeon R9 285 został wyceniony na 249 dol., a więc wskakuje na miejsce modelu R9 280, i to dosłownie, gdyż ma zastąpić – podobno wycofywane powoli z rynku – starsze modele R9 280. Oznacza to, że w podobnej cenie gracze dostaną zbliżoną wydajność rdzenia, ale mniej pamięci na karcie, choć będzie ona szybciej taktowana. Standardem w Radeonach HD 7950 oraz R9 280 są 3 GB, ale prawdopodobnie taktyka firmy nie wypaliła i zapotrzebowanie na RAM w tym segmencie nie jest tak duże, jak przewidywano. Praktyka pokazała, że jest zaledwie kilka gier, w których faktycznie można zaobserwować różnice w osiągach wynikłe z zastosowania trzeciego gigabajta pamięci. W podstawowej wersji Tonga będzie miała zatem 2-gigabajtowy bufor na dane, ale partnerzy AMD mają oferować również nieco droższe modele 4-gigabajtowe.
To, co nie znalazło się w tabelce powyżej, a jest ważne z punktu widzenia graczy, to między innymi pełna obsługa w R9 285 techniki TrueAudio, której są pozbawione R9 280 oraz R9 280X. Bonusem jest obsługa API Mantle, zastosowanego choćby w grach Battlefield 4 oraz Thief, choć tę zapewniają wszystkie układy graficzne w architekturze GCN.
Sapphire Radeon R9 285 Dual-X
Sapphire w ofercie będzie miał przynajmniej trzy modele: Dual-X, Dual-X OC oraz ITX Compact OC. My do testów otrzymaliśmy pierwszy z nich, delikatnie podkręcony względem modelu referencyjnego, bo rdzeń taktowany jest w nim z częstotliwością 965 MHz.
Układ chłodzenia nowego Dual-X składa się z dwóch wentylatorów, które owiewają spory radiator z czterema grubymi rurkami cieplnymi.
Nowe karty nie mają już złączy CrossFire, bo komunikują się za pomocą łącza PCI Express (XDMA CrossFire). Testowany model jest zasilany za pomocą dwóch sześciopinowych wtyczek, czyli dokładnie tak samo jak HD 7950 oraz R9 280.
Zestaw wyjść obrazu na śledziu to dwa DVI oraz po jednym DisplayPort i HDMI.
Platforma testowa
Wszystkie testy wydajności kart graficznych i procesorów zostały wykonane przy użyciu techniki FCAT.
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i5-4690K @ 4,5 GHz | |
Płyta główna | MSI Z87-GD65 Gaming | pl.msi.com |
Monitor | BenQ XL2720Z | www.benq.com.pl |
Sprzęt do porównania | karty graficzne | |
Miernik natężenia dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
Pamięć | Corsair Vengeance DDR3-1866 2 × 4 GB@1866 MHz 9-10-9-27 2T | www.corsair.com |
Nośnik systemowy | Plextor M3 Pro 256 GB | www.plextor-digital.com |
Nośnik dodatkowy | Seagate Barracuda Desktop 4 TB | www.seagate.com |
Schładzacz procesora | Zalman CNPS 11X Extreme | www.zalman.com |
Zasilacz | Corsair AX1200 1200 W | www.corsair.com |
Obudowa | Aerocool Strike-X ST | aerocool.com.pl |
Backup danych | Acronis True Image 2014 | www.acronis.pl |
System operacyjny:
- Windows 8.1 64-bitowy.
Sterowniki:
- Sapphire R9 285 Dual-X – AMD Catalyst 14.7 (14.30.1005),
- AMD Catalyst 14.7 beta RC3,
- Nvidia GeForce 340.52 beta.
Wydajność – Arma III, Assassin's Creed IV Black Flag
Wydajność – Battlefield 4, Crysis 3
Wydajność – Far Cry 3, GRID Autosport
Wydajność – Max Payne 3, Metro: Last Light
Wydajność – Tomb Raider, Total War: Rome II
Wydajność – Watch Dogs, Witcher 2: Assassins of Kings
Pobór energii
Test poboru energii wykonujemy z użyciem gry Far Cry 3 w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. To z pewnością najbardziej typowa sytuacja dla większości graczy. Far Cry 3 jest nową, bardzo wymagającą grą, która umie wycisnąć siódme poty z najmocniejszych kart.
Sieciowe plotki o tym, że Tonga została stworzona z myślą o energooszczędności, można włożyć między bajki: to po prostu kolejny rdzeń, który wypełnia lukę w ofercie AMD.
Głośność (ciśnienie akustyczne)
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Temperatura
Temperaturę rdzenia graficznego mierzymy w Far Cry 3 w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. To z pewnością najbardziej typowa sytuacja dla większości graczy. Far Cry 3 jest nową, bardzo wymagającą grą, która potrafi wycisnąć siódme poty z najmocniejszych kart. W przypadku gdy karta ma dwa rdzenie, zestawiamy oba wskazania i podajemy to wyższe.
Należy pamiętać, że nie można porównywać temperatury działania różnych układów! Ilość wydzielanej energii jest wprost proporcjonalna do ilości pobieranej (i niemal jej równa; wyniki pomiarów przedstawiamy na następnej stronie), a temperatura ma znaczenie jedynie w kontekście oceny jakości układu chłodzenia w porównaniach kart wykorzystujących ten sam układ graficzny.
Podkręcanie
Do testów nie otrzymaliśmy wersji referencyjnej, a wyłącznie własną konstrukcję firmy Sapphire, model Radeon R9 285 Dual-X, i to właśnie na jej przykładzie ocenimy możliwości podkręcania.
Te są zadowalające. Testowana karta w fabrycznej konfiguracji ma następujące parametry: rdzeń – 965 MHz, pamięć – 1400 MHz. Bez większego problemu udało nam się ją przetaktować za pomocą narzędzia PowerTune w sterownikach AMD do wartości: rdzeń – 1100 MHz, pamięć – 1600 MHz. Wtedy działała stabilnie nawet w Crysisie, który stosunkowo szybko zgłasza problem po tym, jak sprzęt zostaje nadmiernie przyspieszony.
Wyniki
Podsumowanie
Radeon R9 285, oparty na rdzeniu Tonga, jaki jest, każdy widzi. To całkiem wydajna karta do grania w rozdzielczości Full HD, następca Radeona HD 7950 oraz R9 280 ze wszystkimi usprawnieniami AMD, takimi jak obsługa TrueAudio czy XDMA CrossFire. W końcu w segmencie kart graficznych za mniej więcej 900 zł dostaliśmy nowy rdzeń, a nie tylko starą konstrukcję o nowej nazwie i z nową naklejką. Radeony R9 285 wkrótce zastąpią w hierarchii AMD wycofywany już model R9 280.
Pod względem osiągów jest gorzej, niż można było się spodziewać po numerze: zgodnie z przewidywaniami R9 285 nie gwarantuje wyższej wydajności niż R9 280X. Tonga trafia dokładnie pomiędzy R9 280 a R9 280X i jest na poziomie mocno podkręconych wersji GTX-a 760 (testowany R9 285 firmy Sapphire też został podkręcony względem wersji referencyjnej). Nieco tylko szkoda, że zmniejszyła się ilość pamięci na karcie (o czym piszemy na pierwszej stronie), bo Tonga ma do dyspozycji 2 GB zamiast 3 GB, ale raczej nie jest to odczuwalne w grach i rozdzielczościach, do których Radeon R9 285 jest przeznaczony.
Osobny akapit należy się kwestii cen. Według AMD Radeon R9 285 ma kosztować około 250 dol., czyli właśnie tyle, ile kosztują obecnie Radeony R9 280, a także GTX-y 760. Chodzi o to, że w Polsce mamy własną walutę, a ta ostatnio traci (i to mocno) w stosunku do dolara. W rezultacie sugerowana cena Radeonów R9 285 oscyluje wokół 950 zł. Będą dostępne modele tańsze (na przykład testowany przez nas Sapphire za 939 zł), jak i droższe, ale jedno jest pewne: ta cena wkrótce musi spaść i nieważne, jak zostanie to osiągnięte. Mocną konkurencją dla R9 285 są nie tylko GTX-y 760, kosztujące około 850–900 zł, ale też wciąż zalegające w sklepach i magazynach Radeony R9 280. Te ostatnie również zaczynają się pojawiać w cenach oscylujących w okolicy 850–900 zł. Tak więc przed nowym modelem R9 285 stoi spore wyzwanie.
Wydajność
Radeon R9 285, a dokładniej: podkręcona karta Sapphire Dual-X, okazuje się porównywalnie wydajny jak bardzo popularny i polecany między innymi przez nas fabrycznie podkręcony Gigabyte GeForce GTX 760 WindForce. Skoro osiągi i cena są zbliżone, do gry wchodzą detale, które zwykle mają mniejsze znaczenie:
- Pobór energii ponownie jest domeną karty Nvidii. Mimo że GeForce GTX 760 to starsza architektura (Maxwell jest znacznie efektywniejszy), Radeon R9 285 pobiera więcej niż GTX 760. Tonga nie jest również bardziej energooszczędna od Radeona R9 280 (HD 7950). Oznacza to, że pod tym względem AMD tkwi w miejscu od początku 2012 roku.
- Także w dziedzinie głośności układu chłodzenia Nvidia radzi sobie lepiej, choć trzeba pamiętać, że mówimy tutaj raczej o porównaniu karty Sapphire Radeon z kartą Gigabyte GeForce. Trzeba poczekać na Radeona R9 285 w wykonaniu tej drugiej firmy, aby móc to obiektywnie ocenić.
- Jakość sterowników i obsługa nowoczesnych procesorów. Testy przeprowadziliśmy na platformie wykorzystującej procesor Intel Core i5-4690K @ 4,5 GHz. Jak wiadomo, Radeony radzą sobie tym lepiej, im szybszy jest procesor. Trzeba więc brać poprawkę na to, że przy wolniejszym CPU GeForce będzie wychodził na prowadzenie.
- Dziś startuje nowa promocja Never Settle. Kupujący będzie mógł wybrać 3 gry spośród 29 dzięki kuponowi Radeon Gold. Warto przy tym wspomnieć, że wszystkim, którzy jeszcze nie wykorzystali swoich kodów Radeon Gold lub Radeon Silver z poprzednich edycji Never Settle, AMD pozwala ich użyć na specjalnych zasadach między 2 a 8 września. Właśnie w tym czasie będą oni mogli wybrać 3 gry z pełnej oferty 29.
- Radeon R9 285 obsługuje dwie warte odnotowania techniki: TrueAudio i Mantle. Ta pierwsza jest w tej chwili wykorzystywana tylko w jednej ważnej grze, Thief , a Mantle… Mantle z punktu widzenia posiadacza Radeona R9 285 nie daje w tej chwili przewagi (a na pewno nie jest ona istotna) nad GeForce'em GTX 760, ale pozwala wyrównać stawkę na przykład w trybie wieloosobowym w Battlefieldzie 4. Trzeba mieć jednak na względzie to, że obydwa rozwiązania są dopiero w początkach swojego rozwoju, więc trudno jednoznacznie ocenić ich wagę w kontekście rywalizacji między dwiema porównywalnie szybkimi kartami.
Naszym zdaniem Radeon R9 285 to propozycja równie atrakcyjna (przy założeniu, że ceny są zbliżone) jak GeForce GTX 760 (także w fabrycznie przyspieszonych wersjach). Obie konstrukcje są godne polecenia, gdy do wydania jest 850–1000 zł. Dlatego postanowiliśmy przyznać R9 285 swoją rekomendację. Tak czy inaczej, którąkolwiek kartę wybierzesz, powinieneś być zadowolony.
Do testów dostarczył: Sapphire
Cena sugerowana w dniu publikacji testu: ok. 939 zł
Club3D Radeon R9 285 RoyalQueen
Club3D Radeon R9 285 RoyalQueen to kolejny przedstawiciel nowej serii kart AMD opartych na rdzeniu Tonga. Club3D od jakiegoś czasu nazywa swoje produkty określeniami figur z talii kart do gry. Tym razem jest to Radeon R9 285 z dopiskiem RoyalQueen w nazwie. Jest to niereferencyjna konstrukcja – niestety, dość głośna.
Testowany sprzęt został wyposażony w układ chłodzenia typu CoolStream z dwoma wentylatorami, które kierują chłodne powietrze na aluminiowy radiator z trzema rurkami cieplnymi. Konstrukcja jest obudowana szczelnie czarnym plastikiem z napisami RADEON oraz COOLSTREAM.
Zasilanie do rdzenia Tonga jest doprowadzane za pomocą dwóch sześciopinowych wtyczek, a na odwrocie nie ma płytki usztywniającej, ale tę spotyka się raczej tylko w droższych modelach.
Wydajność
Taktowanie swojej karty producent ustalił następująco: rdzeń – 945 MHz, pamięć – 1375 MHz. Przez cały okres testów monitorujemy taktowanie (szczególnie rdzenia) i tym razem okazało się, że już po kilkudziesięciu sekundach obciążenia spowalnia ono z nominalnych 945 MHz do około 930–935 MHz. Dziwne, szczególnie że wskazania temperatury były w normie.
Dopiero zwiększenie limitu mocy do 120% poskutkowało stałym taktowaniem w grach na poziomie 945 MHz.
Club3D Radeon R9 285 RoyalQueen | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 945 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 930–935 MHz |
Taktowanie pamięci | 1375 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 33°C 1430 obr./min |
Obciążenie (Far Cry 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 67°C 2775 obr./min |
Testy wydajności
- Wydajność – Arma III, Assassin's Creed IV Black Flag
- Wydajność – Battlefield 4, Crysis 3
- Wydajność – Far Cry 3, GRID Autosport
- Wydajność – Max Payne 3, Metro: Last Light
- Wydajność – Tomb Raider, Total War: Rome II
- Wydajność – Watch Dogs, The Witcher 2: Assassins of Kings
- Cały artykuł
Podkręcanie
Zresztą właśnie od zwiększenia ustawienia parametru Power Limit rozpoczęliśmy podkręcanie. Wartości, na których udało nam się ustabilizować kartę w grach, wyniosły: rdzeń – 1050 MHz (+ 105 MHz), pamięć – 1550 MHz (+ 175 MHz). Te częstotliwości utrzymywały się przez cały okres testów.
Club3D Radeon R9 285 RoyalQueen | |
---|---|
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1050 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1050 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1550 MHz |
Ciśnienie akustyczne
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Temperatura
Temperaturę rdzenia graficznego mierzymy z użyciem Far Cry 3 w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. To z pewnością najbardziej typowa sytuacja dla większości graczy. Far Cry 3 jest bardzo wymagającą grą, która potrafi wycisnąć siódme poty z najmocniejszych kart.
Należy pamiętać, że nie można porównywać temperatury działania różnych układów! Ilość wydzielanej energii jest wprost proporcjonalna do ilości pobieranej (i niemal jej równa; wyniki pomiarów przedstawiamy na następnej stronie), a temperatura ma znaczenie jedynie w kontekście oceny jakości układu chłodzenia w porównaniach kart wykorzystujących ten sam układ graficzny.
Pobór energii
Podsumowanie (opublikowano 29.09.2014 r.)
Minął już prawie miesiąc od czasu, gdy Radeony R9 285 z rdzeniem Tonga trafiły do sprzedaży, więc w końcu można powiedzieć coś o cenach produktu na podstawie metek w sklepach internetowych. Club3D Radeon R9 285 RoyalQueen to najtańszy dotąd przez nas znaleziony R9 285, ale nie jest pozbawiony wad. Największą jest na pewno duża głośność układu chłodzenia. Pod obciążeniem testowany Club3D jest o wiele głośniejszy od konkurencyjnych konstrukcji, a wszystko za sprawą wentylatorów, które w grach pracują z prędkością 2700–2800 obr./min. Drugą bolączką jest pobór energii w spoczynku, bo gdy wyświetlany jest pulpit, ten model potrzebuje nawet 20 W więcej niż inne. Sprawdziliśmy to na kilku platformach: częstotliwości taktowania w spoczynku spadają do wartości przewidzianych dla trybu 2D, ale pobór energii jest po prostu wysoki. Niby nic, ale pewien niesmak pozostaje.
Pod innymi względami jest to przeciętna konstrukcja. Taktowanie fabryczne (z zastrzeżeniem, że standardowa częstotliwość, 945 MHz, nie jest utrzymywana pod obciążeniem), możliwości podkręcania czy wreszcie sama wydajność na tle rywali z tego samego obozu – to wszystko wydaje się po prostu w normie.
Na pewno nie pomoże jej wciąż spadająca cena GTX-a 760, który w wersji Gigabyte'a kosztuje tyle samo, ale jest lepszą propozycją: zapewnia równie dobrą wydajność przy mniejszym poborze energii i mniejszej głośności, a gdy zostanie podkręcony, zostawia R9 285 w tyle. Cena karty Club3D, 900 zł, byłaby atrakcyjna, gdyby nie miała ona poważnych wad, a tak... inne opcje są bardziej godne polecenia.
Do testów dostarczył: Club3D
Cena w dniu publikacji testu: ok. 890 zł
Gigabyte Radeon R9 285 WindForce
Gigabyte Radeon R9 285 WindForce, jak można wywnioskować po nazwie, jest chłodzony za pomocą układu z serii WindForce. To dwa 100-milimetrowe wentylatory o przeźroczystych łopatkach owiewające spory, przymocowany do rdzenia i pamięci radiator z dwoma grubymi rurkami cieplnymi. Na marginesie: to już nie pierwszy producent, w którego karcie znajdujemy wystający, mało schludny kabelek do zasilania wentylatorów.
Sama ramka układu chłodzenia wydaje się niezbyt masywna i tak w rzeczywistości jest: służy wyłącznie jako podstawa dla wentylatorów i można ją bez trudu wygiąć palcem.
Konstrukcja jest zasilana za pomocą dwóch złączy sześciopinowych.
Na śledziu zamontowano standardowy zestaw wyjść: DisplayPort, HDMI oraz dwa DVI.
Wydajność
Rdzeń Tonga w modelu Gigabyte Radeon R9 285 WindForce okazał się najwydajniejszy spośród tych, z którymi dotąd mieliśmy do czynienia. Taktowanie w fabrycznej konfiguracji ustalono na 973 MHz, a więc jest szybsze niż w przetestowanych przez nas modelach firm Club3D i Sapphire.
Gigabyte Radeon R9 285 WindForce | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 973 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 973 MHz |
Taktowanie pamięci | 1375 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 34°C 1296 obr./min |
Obciążenie (Far Cry 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 66°C 1900 obr./min |
Testy wydajności
- Wydajność – Arma III, Assassin's Creed IV Black Flag
- Wydajność – Battlefield 4, Crysis 3
- Wydajność – Far Cry 3, GRID Autosport
- Wydajność – Max Payne 3, Metro: Last Light
- Wydajność – Tomb Raider, Total War: Rome II
- Wydajność – Watch Dogs, The Witcher 2: Assassins of Kings
- Cały artykuł
Podkręcanie
Podkręcanie modelu Gigabyte R9 285 WindForce zakończyliśmy dokładnie w tym samym miejscu, w którym zatrzymał się model Sapphire Dual-X. Ostatecznie osiągnęliśmy stabilne taktowanie na poziomie: rdzeń – 1100 MHz (+ 13% względem fabrycznej konfiguracji), pamięć – 1600 MHz (+ 16%).
Gigabyte Radeon R9 285 WindForce | |
---|---|
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1100 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1100 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1600 MHz |
Ciśnienie akustyczne
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Temperatura
Temperaturę rdzenia graficznego mierzymy z użyciem Far Cry 3 w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. To z pewnością najbardziej typowa sytuacja dla większości graczy. Far Cry 3 jest bardzo wymagającą grą, która potrafi wycisnąć siódme poty z najmocniejszych kart.
Należy pamiętać, że nie można porównywać temperatury działania różnych układów! Ilość wydzielanej energii jest wprost proporcjonalna do ilości pobieranej (i niemal jej równa; wyniki pomiarów przedstawiamy na następnej stronie), a temperatura ma znaczenie jedynie w kontekście oceny jakości układu chłodzenia w porównaniach kart wykorzystujących ten sam układ graficzny.
Pobór energii
Podsumowanie (opublikowano 29.09.2014 r.)
Gigabyte Radeon R9 285 WindForce to udana karta. Producent wycenił ją na mniej więcej 970 zł, a więc tyle, ile trzeba zapłacić za model Sapphire Dual-X. Narzuca się zatem porównanie tych dwóch konstrukcji.
Różnica w testach to 1–2% na korzyść Gigabyte'a, oczywiście ze względu na szybsze taktowanie w fabrycznej konfiguracji. Z drugiej strony mniej energii do osiągnięcia zbliżonej wydajności potrzebuje Sapphire, co zresztą przekłada się na głośność. Układ chłodzenia WindForce Gigabyte'a musi odprowadzić nieco więcej ciepła, wentylatory kręcą się szybciej i tym samym całość bardziej hałasuje od układu Dual-X w konkurencyjnym produkcie. Wskazania temperatury oraz możliwości podkręcania w zasadzie są identyczne.
Reasumując, dostępny w tej samej cenie Sapphire jest lepszym wyborem od Gigabyte'a, ale największym zagrożeniem dla obu kart są podkręcone GTX-y 760. Model Gigabyte GeForce GTX 760 WindForce OC kosztuje 830–840 zł, więc jest o ponad 100 zł tańszy, a wolniejszy zaledwie o 2% i do tego cichszy.
Do testów dostarczył: Gigabyte
Cena w dniu publikacji testu: ok. 970 zł
Sapphire Radeon R9 285 ITX Compact
Sapphire Radeon R9 285 ITX Compact to zdecydowanie dobry przykład na to, że ten producent nie spoczywa na laurach. Wciąż przygotowuje nowe modele, które być może nie zostaną szczególnie ciepło przyjęte przez ogół graczy, ale wychodzą naprzeciw oczekiwaniom części z nich. Jedną z takich kategorii sprzętu są produkty tworzone z myślą o małych komputerach opartych na podzespołach ITX.
Najważniejszym parametrem karty graficznej z punktu widzenia posiadacza komputera ITX są jej wymiary. Konstrukcja nie może być zbyt duża (i dotyczy to zarówno długości, jak i szerokości oraz wysokości), tak aby zmieściła się do małej obudowy typu SFF. Laminat i obudowa układu chłodzenia w modelu Sapphire mają 17 cm długości i są niewiele dłuższe od samego portu PCI Express.
Układ chłodzenia jest wyposażony w jeden wentylator, który owiewa chłodnym powietrzem radiator z czterema rurkami cieplnymi.
ITX Compact w odróżnieniu od innych wersji jest zasilana za pomocą jednego złącza ośmiopinowego zamiast dwóch sześciopinowych.
Tak mały układ chłodzenia wymaga, by zapewnić dodatkową wentylację. Sapphire zmodyfikował zestaw złączy, aby zmieściły się w obrębie jednego slotu (dwa mini-DisplayPort, po jednym HDMI oraz DVI), dzięki czemu drugi slot na śledziu może być mocno perforowany, a zatem ciepłe powietrze ma więcej miejsca, by uciec z obudowy.
Wydajność
Karta Sapphire Radeon R9 285 ITX Compact ze względu na swoje rozmiary musiała być wolniej taktowana od pełnowymiarowych rywali. Standardowe taktowanie rdzenia zostało ustalone na 928 MHz, a pamięci – na 1375 MHz. Wartości te sprawiają, że to najmniej wydajny spośród przetestowanych przez nas Radeonów R9 285.
Sapphire Radeon R9 285 ITX Compact | |
---|---|
Taktowanie bazowe rdzenia | 928 MHz |
Realne taktowanie rdzenia w grach | 928 MHz |
Taktowanie pamięci | 1375 MHz |
Pamięć – ilość/rodzaj | 2 GB / GDDR5 |
Spoczynek (pulpit): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 38°C 995 obr./min |
Obciążenie (Far Cry 3): Temperatura rdzenia Prędkość wentylatora | 72°C 1969 obr./min |
Testy wydajności
- Wydajność – Arma III, Assassin's Creed IV Black Flag
- Wydajność – Battlefield 4, Crysis 3
- Wydajność – Far Cry 3, GRID Autosport
- Wydajność – Max Payne 3, Metro: Last Light
- Wydajność – Tomb Raider, Total War: Rome II
- Wydajność – Watch Dogs, The Witcher 2: Assassins of Kings
- Cały artykuł
Podkręcanie
Ze względu na wymiary laminatu, ograniczone możliwości chłodzenia podzespołów oraz mniej rozbudowaną niż w konkurencyjnych konstrukcjach sekcję zasilania Sapphire R9 285 ITX Compact nie jest stworzony do podkręcania. Taktowanie rdzenia co prawda udało się przyspieszyć o blisko 100 MHz, a pamięci – o 125 MHz, ale nie pozwoliło to karcie dorównać podkręconym rywalom.
Sapphire Radeon R9 285 ITX Compact | |
---|---|
Podkręcenie – taktowanie bazowe rdzenia | 1025 MHz |
Podkręcenie – realne taktowanie rdzenia w grach | 1025 MHz |
Podkręcenie – taktowanie pamięci | 1500 MHz |
Ciśnienie akustyczne
Test głośności wykonujemy w wygłuszonym pomieszczeniu pod poziomem gruntu. W takich warunkach w środku nocy mierzyliśmy ok. 18,7 dBa. Ostrożny oddech testującego zwiększa głośność tła do niespełna 20,0 dBa. Identyczny poziom osiąga ona w dzień, gdyż mimo usytuowania pomieszczenia i wygłuszenia go część miejskiego gwaru dociera do sprzętu pomiarowego. My testujemy w środku nocy, co zapewnia najmniejszy możliwy wpływ zewnętrznych czynników.
Temperatura
Temperaturę rdzenia graficznego mierzymy z użyciem Far Cry 3 w maksymalnych ustawieniach szczegółowości obrazu. To z pewnością najbardziej typowa sytuacja dla większości graczy. Far Cry 3 jest bardzo wymagającą grą, która potrafi wycisnąć siódme poty z najmocniejszych kart.
Należy pamiętać, że nie można porównywać temperatury działania różnych układów! Ilość wydzielanej energii jest wprost proporcjonalna do ilości pobieranej (i niemal jej równa; wyniki pomiarów przedstawiamy na następnej stronie), a temperatura ma znaczenie jedynie w kontekście oceny jakości układu chłodzenia w porównaniach kart wykorzystujących ten sam układ graficzny.
Pobór energii
Podsumowanie (opublikowano 29.09.2014 r.)
Sapphire Radeon R9 285 ITX Compact to jeden z najdroższych Radeonów R9 285. Jest tylko o 4–5% wolniejszy od najszybszego Gigabyte'a R9 285 WindForce, co przy tym rozmiarze robi wrażenie. Jest to po prostu dobrze pomyślana, wydajna karta, która pasuje do koncepcji komputera w formacie SFF z płytą główną mini-ITX i zasilaczem SFX. Co ciekawe, nie musimy w zamian za mniejsze gabaryty rezygnować z ciszy, bo głośność, jak na rozmiary układu chłodzenia, jest bardzo dobra: nawet pod obciążeniem Sapphire nie daje się we znaki bardziej niż Gigabyte WindForce (w którym układ ten jest znacznie bardziej rozbudowany).
Kosztujący 1100 zł Sapphire R9 285 ITX Compact wchodzi w zakres cen (ok. 1050–1100 zł), w którym najlepsze osiągi zapewnia GeForce GTX 770, a zatem producent wyraźnie stara się przyciągnąć gabarytami, nie zaś wydajnością. Komu zależy nie tylko na małych wymiarach, ale też na możliwie niskiej cenie, ten może wybrać model... Asus GeForce GTX 760 DirectCU Mini, który prawdopodobnie będzie o kilka procent mniej wydajny, ale jest tańszy o 200 zł, bo można go kupić już za 880 zł. To sprawia, że karta firmy Sapphire musi stanieć, aby miała sens.
Do testów dostarczył: Sapphire
Cena w dniu publikacji testu: ok. 1080 zł