artykuły

Assassin's Creed: Unity – test kart graficznych i procesorów

169
13 listopada 2014, 20:35 Łukasz Marek i Artur Skałecki

Assassin's Creed: Unity to najnowsza część serii, co roku odświeżanej przez Ubisoft. Znów odtwarzamy odległe wspomnienia, lecz tym razem pokierujemy losami Arna, asasyna, któremu przyszło żyć w Paryżu w czasach rewolucji francuskiej. Gra została stworzona już wyłącznie z myślą o pecetach i konsolach obecnej generacji – cała rzesza użytkowników starszych konsol została na lodzie. Miała to być cena za oprawę graficzną na miarę naszych czasów. Czy się udało? Jakie pociąga to za sobą wymagania co do sprzętu? Oto test kart graficznych i procesorów w Assassin's Creed: Unity.

Spis treści

Assassin's Creed: Unity

Assassin's Creed: Unity to bardzo kontrowersyjna gra. Oczekiwana przez wielu kolejna część popularnego cyklu pod pewnymi względami spełnia pokładane w niej nadzieje, ale jednocześnie wiele jej cech irytuje miłośników serii, a nawet uniemożliwia rozgrywkę. W grze wcielamy się w postać Arna, który musi się odnaleźć w niebezpiecznym Paryżu w czasach rewolucji francuskiej. Ubisoft starał się odtworzyć miasto z dużą szczegółowością, a także z zachowaniem skali, przez co budynki są naprawdę bardzo wysokie – z pewnością wyższe niż w poprzednich częściach. Efektem jest to, że gracz, często biegający po dachach, wzrokiem omiata większą okolicę, więc sprzęt podczas gry potrafi się spocić.

Assassin's Creed: Unity jest oparta na silniku AnvilNext, wcześniej wykorzystanym choćby w części czwartej, o podtytule Black Flag. Oczywiście, twórcy Unity nieco go podrasowali i chwalą się między innymi tym, że dzięki zrezygnowaniu z obsługi starszej generacji konsol mogli postawić na nowsze rozwiązania i za pomocą nowego silnika są w stanie wygenerować na ekranie na przykład do 5 tys. niezależnych postaci. I akurat wielkie tłumy faktycznie widać.

Mimo wszystko gra w obecnej formie ma dużo błędów, które potrafią przeszkodzić w rozgrywce, a na domiar złego głośno jest o horrendalnych wymaganiach co do sprzętu. Postanowiliśmy to zweryfikować.

Najsłabsza konfiguracja wymagana, zdaniem producenta, do uruchomienia gry:

  • procesor – czterordzeniowy: Intel Core i5-2500K 3,3 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
  • pamięć operacyjna – 6 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 2 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 680 lub AMD Radeon HD 7970;
  • system operacyjny – 64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).

Już konfiguracja wymieniana przez producenta jako najsłabsza, która pozwala zagrać, może większość osób przyprawić o ból głowy. Mowa bowiem o swego czasu ogromnie popularnym Core i5-2500K (od tego czasu pojawiły się trzy następne generacje układów Intela) i jednym z czołowych produktów AMD, FX-8350. Te jednostki mają umożliwić grę w najniższych ustawieniach szczegółowości obrazu. Szczególnie dużo kontrowersji narodziło się wokół tej pierwszej propozycji, bo wciąż wiele nowych procesorów nie dogania starusieńkiego Core i5-2500K. Kontrowersje wzbudzają też proponowane karty graficzne: GTX 680 i HD 7970. Obie jednostki to czołowi przedstawiciele swoich generacji. GTX 680 doczekał się następcy w postaci GTX-a 770 (nieco szybsze taktowanie rdzenia i pamięci), a HD 7970 został zastąpiony przez Radeona R9 280X. Tak czy inaczej, mowa o kartach za co najmniej 900–1000 zł. Dla wielu taki wydatek po to, by zagrać w zaledwie minimalnych (według producenta) ustawieniach, będzie nie do przyjęcia.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – ośmiowątkowy: Intel Core i7-3770 3,4 GHz lub AMD FX-8350 4,0 GHz;
  • pamięć operacyjna – 8 GB;
  • karta graficzna – kompatybilna z DirectX 11 z 3 GB pamięci: Nvidia GeForce GTX 780 lub AMD Radeon R9 290X;
  • system operacyjny – 64-bitowy Windows (7, 8 lub 8.1).

Konfiguracja zalecana to kilka dalszych szczebli wyżej w hierarchii sprzętu. Procesory zaproponowane przez twórców gry to ośmiowątkowe Core i7-3770 oraz AMD FX-8350. O i7-3770 można powiedzieć, że niewiele procesorów w rozsądnej cenie może mu dorównać. Także wymagania co do karty graficznej mocno rosną w porównaniu z najsłabszą proponowaną konfiguracją, bo zdaniem producenta gry warto mieć GeForce'a GTX 780 lub Radeona R9 290X, czyli modele szybsze o przynajmniej 30–50%. Ubisoft nie bawi się w półśrodki, pytanie tylko, czy oprawa wizualna w Unity jest warta tego, by wydać na peceta kilka tysięcy złotych.

Miejsce testowe i ustawienia

Naszym miejscem testowym został ogromnie zatłoczony plac w pobliżu katedry Notre Dame, gdzie rozgrywa się jedna z misji głównego bohatera.

Strona:
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2014.11.13, 20:37
Wyniki procesorów na karcie Nvidii
Wyniki procesorów na karcie AMD

Dziś opublikujemy wyniki procesorów Sandy Bridge i Ivy Bridge. Athlon X4 860K jest już zamieszczony na wykresach.
LJ19Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
LJ192014.11.13, 20:40
13#2
970tka lepiej niż 780Ti?
MardromZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mardrom2014.11.13, 20:41
12#3
No cóż, moge jedynie powiedzieć że 3 razy sprawdzałem, czy aby na pewno w miejscu tej 'zalecanej' konfiguracji, nie powinno być tej 'słabszej' - Przy czym słabsza dla takiego sprzętu to chyba niezbyt trafiona nazwa :D
agent_x007Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
agent_x0072014.11.13, 20:44
LJ19 @ 2014.11.13 20:40  Post: 802861
970tka lepiej niż 780Ti?
Bo ma więcej pamięci. Dowolny tryb AA ponad FXAA w ustawieniach Ultra High i rozdz. FullHD powoduje wyjście ponad 3GB pamięci VRAM i powiązany z tym spadek wydajności.
Użycie ''DSR'', przy monitorze FullHD także napotyka ten problem.

Pytania :
1) Czy w trakcie testów doświadczaliście jakiś dropów na kartach GTX 970/GTX 980 ?
2) Jak wygląda FPS w trakcie tzw. 'Cut-Scenek' ?

EDIT : Ad. 2.
Tutaj mój filmik z rozgrywki zawierający m.in. dwie cut-scenki i OSD z Afterburnera pokazujące aktualny FPS : https://www.youtube.com/watch?v=fGdXJN-5YXw.
Włączony Vsync.
Wszystko poniżej 45FPS posiadało widoczne 'przeskoki' obrazu.
science1Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
science12014.11.13, 20:44
-25#5
DLACZEGO testujecie grę na tak wykręconym procesorze? Wiadomo że silne wątki i wykręcone Intele lubią karty AMD przez co wyniki kart AMD są zawyżone.
komudZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
komud2014.11.13, 20:44
a wyniki high i v high?
mocu1987Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mocu19872014.11.13, 20:44
22#7
'płynność, jaką zapewnił w nich GeForce GTX 770 2 GB, była do przyjęcia'
Natomiast nie do przyjęcia jest to co robi Ubi od dłuższego czasu.

Cieszy mnie fakt że nowe grafiki NV to nie tylko kwestia większej pamięci (co się sprawdza) ale i architektury skoro taki Titan daje gorsze rezultaty. Ciekawe jak będzie po OC.

Grę dostałem w prezencie do kart graficznych ale po tym teście wiem że kody sprzedam za grosze.
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2014.11.13, 20:46
agent_x007 @ 2014.11.13 20:44  Post: 802864
LJ19 @ 2014.11.13 20:40  Post: 802861
970tka lepiej niż 780Ti?
Bo ma więcej pamięci. Dowolny tryb AA ponad FXAA w ustawieniach Ultra High i rozdz. FullHD powoduje wyjście ponad 3GB pamięci VRAM i powiązany z tym spadek wydajności.
DSR także to ma nawet bez AA.

Pytania :
1) Czy w trakcie testów doświadczaliście jakiś dropów na kartach GTX 970/GTX 980 ?
2) Jak wygląda FPS w trakcie tzw. 'Cut-Scenek' ?

1. Na wszystkich kartach bez wyjątku obserwujemy chwilowe spadki.
TorwaldZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Torwald2014.11.13, 20:46
45#9
To nie gra ma wysokie wymagania tylko zje***ą optymalizację - a w zasadzie jej brak.
Skoro na takim GTX 660 który wciąga nosem to co siedzi w konsolach jest mniej klatek i w dodatku na Medium - to ja dziękuję.

PS. Odepnijcie PC od netu i zróbcie z jeden czy dwa testy ponownie. Ponoć DRM mają tak samo zoptymalizowany jak grę - na konsolach znikają dropy fps...
focusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
focus2014.11.13, 20:47
Torwald @ 2014.11.13 20:46  Post: 802869
To nie gra ma wysokie wymagania tylko zje***ą optymalizację - a w zasadzie jej brak.
Skoro na takim GTX 660 który wciąga nosem to co siedzi w konsolach jest mniej klatek i w dodatku na Medium - to ja dziękuję.

PS. Odepnijcie PC od netu i zróbcie z jeden czy dwa testy ponownie. Ponoć DRM mają tak samo zoptymalizowany jak grę - na konsolach znikają dropy fps...

Odcięcie komputera od netu nic nie zmienia :)
Zaloguj się, by móc komentować
1